FYZIKA PRO IV. ROČNÍK GYMNÁZIA - OPTIKA

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
DYNAMIKA HMOTNÉHO BODU SHRNUTÍ 2
Advertisements

Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Gymnázium, Havířov-Město, Komenského 2, p.o Tato prezentace.
4. RELATIVNOST SOUČASNOSTI
Vlnová optika Podmínky používání prezentace © RNDr. Jiří Kocourek 2013
7. SKLÁDÁNÍ RYCHLOSTÍ VE STR
Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Gymnázium, Havířov-Město, Komenského 2, p.o Tato prezentace.
Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Gymnázium, Havířov-Město, Komenského 2, p.o Tato prezentace.
DYNAMIKA HMOTNÉHO BODU
DYNAMIKA HMOTNÉHO BODU ZÁKON ZACHOVÁNÍ HYBNOSTI
DYNAMIKA HMOTNÉHO BODU INERCIÁLNÍ VZTAŽNÉ SOUSTAVY (IVS)
Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Gymnázium, Havířov-Město, Komenského 2, p.o Tato prezentace.
DYNAMIKA HMOTNÉHO BODU 2. NEWTONŮV POHYBOVÝ ZÁKON
Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Gymnázium, Havířov-Město, Komenského 2, p.o. Tato prezentace.
FYZIKA PRO IV. ROČNÍK GYMNÁZIA - OPTIKA
Gymnázium, Havířov-Město, Komenského 2, p.o
Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Gymnázium, Havířov-Město, Komenského 2, p.o. Tato prezentace.
Digitální učební materiál
FYZIKA PRO IV. ROČNÍK GYMNÁZIA - OPTIKA
Odraz a lom na rovinném rozhraní Změna fáze a vlnové délky na rozhraní
Šablona:III/2č. materiálu: VY_32_INOVACE_FYZ46 Jméno autora:Mgr. Alena Krejčíková Třída/ročník:2. ročník Datum vytvoření: Výukový materiál zpracován.
Gymnázium, Havířov-Město, Komenského 2, p.o.
Gymnázium, Havířov-Město, Komenského 2, p.o
8. RELATIVISTICKÁ DYNAMIKA
Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Gymnázium, Havířov-Město, Komenského 2, p.o Tato prezentace.
Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Gymnázium, Havířov-Město, Komenského 2, p.o Tato prezentace.
FYZIKA PRO IV. ROČNÍK GYMNÁZIA - OPTIKA ZOBRAZENÍ KULOVÝMI ZRCADLY
Interference světla Optika patří mezi nejstarší části fyziky – byla známu už ve starověkém Řecku. V 17. století se začaly rozvíjet dvě teorie o šíření.
Gymnázium a Střední odborná škola, Lužická 423, Jaroměř Název: Test – vlnové vlastnosti světla Autor: Mgr. Miloš Boháč © 2012 VY_32_INOVACE_6C-17.
18. Vlnové vlastnosti světla
O duhových barvách na mýdlových bublinách
Ohyb světla, Polarizace světla
FYZIKA PRO IV. ROČNÍK GYMNÁZIA - OPTIKA
DYNAMIKA HMOTNÉHO BODU SMYKOVÉ TŘENÍ
Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Gymnázium, Havířov-Město, Komenského 2, p.o. Tato prezentace.
FYZIKA PRO IV. ROČNÍK GYMNÁZIA - OPTIKA
DYNAMIKA HMOTNÉHO BODU NEWTONOVY POHYBOVÉ ZÁKONY - příklady
Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Gymnázium, Havířov-Město, Komenského 2, p.o. Tato prezentace.
FYZIKA PRO IV. ROČNÍK GYMNÁZIA SPECIÁLNÍ TEORIE RELATIVITY
FYZIKA PRO IV. ROČNÍK GYMNÁZIA - OPTIKA
Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Gymnázium, Havířov-Město, Komenského 2, p.o. Tato prezentace.
Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Gymnázium, Havířov-Město, Komenského 2, p.o. Tato prezentace.
Vzdálenost přímky od roviny, vzdálenost rovin Tento digitální učební materiál (DUM) vznikl na základě řešení projektu OPVK, registrační číslo CZ.1.07/1.5.00/
Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Gymnázium, Havířov-Město, Komenského 2, p.o. Tato prezentace.
Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Gymnázium, Havířov-Město, Komenského 2, p.o. Tato prezentace.
Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Gymnázium, Havířov-Město, Komenského 2, p.o. Tato prezentace.
FYZIKA PRO IV. ROČNÍK GYMNÁZIA - OPTIKA
Vypracoval: Karel Koudela
Gymnázium, Havířov-Město, Komenského 2, p.o
Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Gymnázium, Havířov-Město, Komenského 2, p.o Tato prezentace.
FYZIKA PRO IV. ROČNÍK GYMNÁZIA - OPTIKA
Tento digitální učební materiál (DUM) vznikl na základě řešení projektu OPVK, registrační číslo CZ.1.07/1.5.00/ s názvem „Výuka na gymnáziu podporovaná.
K čemu může vést více vlnění
Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Gymnázium, Havířov-Město, Komenského 2, p.o. Tato prezentace.
FYZIKA PRO IV. ROČNÍK GYMNÁZIA - OPTIKA
DYNAMIKA HMOTNÉHO BODU HYBNOST
DYNAMIKA HMOTNÉHO BODU DOSTŘEDIVÁ SÍLA Mgr. Monika Bouchalová Gymnázium, Havířov-Město, Komenského 2, p.o. Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním.
Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Gymnázium, Havířov-Město, Komenského 2, p.o. Tato prezentace.
FYZIKA PRO IV. ROČNÍK GYMNÁZIA - OPTIKA
INTERFERENCE VLNĚNÍ.
DYNAMIKA HMOTNÉHO BODU HYBNOST - příklady
III/ Tento digitální učební materiál (DUM) vznikl na základě řešení projektu OPVK, registrační číslo CZ.1.07/1.5.00/ s názvem „Výuka na.
FYZIKA PRO IV. ROČNÍK GYMNÁZIA
FYZIKA PRO IV. ROČNÍK GYMNÁZIA - OPTIKA
Tento digitální učební materiál (DUM) vznikl na základě řešení projektu OPVK, registrační číslo CZ.1.07/1.5.00/ s názvem „ Výuka na gymnáziu podporovaná.
FYZIKA PRO IV. ROČNÍK GYMNÁZIA - OPTIKA
DYNAMIKA HMOTNÉHO BODU 3. NEWTONŮV POHYBOVÝ ZÁKON
Interference světla za soustavy štěrbin Ohyb na štěrbině
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
SŠ-COPT Uherský Brod Mgr. Jordánová Marcela 14. Mechanické vlnění
Transkript prezentace:

FYZIKA PRO IV. ROČNÍK GYMNÁZIA - OPTIKA INTERFERENCE 1 Mgr. Monika Bouchalová Gymnázium, Havířov-Město, Komenského 2, p.o. III/2-2-1-04 Tento digitální učební materiál (DUM) vznikl na základě řešení projektu OPVK, registrační číslo CZ.1.07/1.5.00/34.0794 s názvem „Výuka na gymnáziu podporovaná ICT“. Zpracováno 17. prosince 2012 Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.

2. 1. INTERFERENCESVĚTLA Interference = skládání vlnění. U mechanického vlnění se skládají okamžité výchylky. U elektromagnetického vlnění se sčítají okamžité hodnoty elektrické složky a okamžité hodnoty magnetické složky elektromagnetických vlnění.  

2. 1. INTERFERENCESVĚTLA Koherentní vlnění jsou světelná vlnění stejné frekvence, jejichž vzájemný fázový rozdíl v uvažovaném bodě prostoru se s časem nemění. K trvalému pozorování interference je nutné, aby vlnění byla koherentní.   V praxi dosáhneme koherence tak, že světelný paprsek rozdělíme na dva paprsky, které se po proběhnutí různé dráhy setkají s dráhovým rozdílem Δl.

2. 1. INTERFERENCESVĚTLA Youngův pokus – 1801 lékař prokázal vlnovou povahu světla Thomas Young – 1773-1829 lékař definoval modul pružnosti účastnil se interpretace textů Rosettské desky Obr.:1

2. 1. INTERFERENCESVĚTLA Youngův pokus – 1801 S1 S S2 Zdrojem koherentního světla je otvor S, který má vlastnost bodového zdroje. S1 S S2

2. 1. INTERFERENCESVĚTLA Youngův pokus – 1801 S1 S S2 Světlo se z něho šíří všemi směry a dopadá na dvojici štěrbin S1 a S2. S1 S S2

2. 1. INTERFERENCESVĚTLA Youngův pokus – 1801 S1 S S2 Vlnění za štěrbinami je koherentní. (Vzdálenost štěrbin je malá). S1 S S2

2. 1. INTERFERENCESVĚTLA Youngův pokus – 1801 S1 S S2 Na stínítku pozorujeme interferenci: interferenční obrazec – světlé a tmavé proužky. S1 S S2

2. 1. INTERFERENCESVĚTLA Youngův pokus – 1801 S1 S S2 Na stínítku pozorujeme interferenci: interferenční obrazec – světlé a tmavé proužky. S1 S S2

2. 1. INTERFERENCESVĚTLA Youngův pokus – 1801 l2 S1 l1 S S2 Na stínítku pozorujeme interferenci: interferenční obrazec – světlé a tmavé proužky. l2 S1 l1 S S2

2. 1. INTERFERENCESVĚTLA S1 ∆l S2 Interferenční maximum je zesílení světla v místech, kde se vlnění setkávají se stejnou fází, (na stínítku světlá místa). k – řád interferenčního maxima (dráhový rozdíl = sudému počtu půlvln) S1 ∆l S2

2. 1. INTERFERENCESVĚTLA S1 ∆l S2 Interferenční minimum je zeslabení světla v místech, kde se vlnění setkávají s opačnou fází, (na stínítku tmavá místa). k – řád interferenčního minima (dráhový rozdíl = lichému počtu půlvln) S1 ∆l S2

2. 1. INTERFERENCE SVĚTLA Příklady: duhové barvy na mýdlových bublinách na tenkých vrstvách oleje na vodě Šířka proužků je závislá přímo úměrně na vlnové délce vzdálenosti od stínítka nepřímo úměrně na vzdálenosti štěrbin 

2. 1. INTERFERENCE SVĚTLA Do určitého bodu na stínítku dopadají dva paprsky s dráhovým rozdílem 3 m. Rozhodněte, zda nastane interferenční maximum nebo minimum, je-li světlo: a) červené (1 = 750 nm); b) fialové (2 = 400 nm).   Řešení: Při řešení budeme vycházet z podmínky pro interferenční maximum. Řád interferenčního maxima k nahradíme počtem půlvln N. Bude-li N sudé, nastává interferenční maximum, liché, nastane interferenční minimum, číslo desetinné, nenastává ani maximum ani minimum.

2. 1. INTERFERENCE SVĚTLA Do určitého bodu na stínítku dopadají dva paprsky s dráhovým rozdílem 3 m. Rozhodněte, zda nastane interferenční maximum nebo minimum, je-li světlo: a) červené (1 = 750 nm); b) fialové (2 = 400 nm).   Počet půlvln vyjádříme obecně: Po dosazení číselných hodnot:   Při použití červeného světla je násobek poloviny vlnové délky sudý, proto nastává interferenční maximum. Při použití fialového světla je násobek lichý, a proto nastává interferenční minimum. 

2. 1. INTERFERENCE SVĚTLA Do určitého bodu na stínítku dopadají dva paprsky s dráhovým rozdílem 3 m. Rozhodněte, zda nastane interferenční maximum nebo minimum, je-li světlo: a) červené (1 = 750 nm); b) fialové (2 = 400 nm).     U tohoto typu příkladu nestačí pouze vypočítat velikost násobku poloviny vlnové délky. Je třeba ještě říct, který z dějů v daném případě nastává.  

Použitá literatura Literatura LEPIL, O., KUPKA, Z. : Fyzika pro gymnázia – Optika. Praha: Prometheus, 2002. ISBN 80-7196-237-6 Obrázky: vlastní [1] Wikipedia: the free encyclopedia [online]. San Francisco (CA): Wikimedia Foundation, 2001- [cit. 2013-01-06]. Dostupné z: http://cs.wikipedia.org/wiki/Thomas_Young