Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Daniel Hanzlík Obchodní akademie a Střední odborná škola logistická, Opava, příspěvková organizace. Materiál byl vytvořen v rámci projektu OP VK 1.5 – EU peníze středním školám, registrační číslo CZ.1.07/1.5.00/ února 2013 VY_32_INOVACE_110213_Nerovnice_s_kombinacnimi_cisly_DUM
obr. 1
Praktická část výukového materiálu „Nerovnice s kombinačními čísly“ se zabývá využitím vzorce pro počet kombinací bez opakování při řešení čtyř nerovnic s kombinačními čísly. obr. 2
Úloha 1 Řešení úlohy 3 Úloha 3 Úloha 2 Řešení úlohy 2 Řešení úlohy 4 Řešení úlohy 1 Úloha 4 Shrnutí
zpět do nabídky úloh obr. 3
pokračování
+ + _ 1 12 x
zpět do nabídky úloh I I I I I I I I I IIII
zpět do nabídky úloh obr. 4
pokračování
_
zpět do nabídky úloh I I I I I I I I I I I I I I I
zpět do nabídky úloh obr. 5
pokračování
++ _ 2
zpět do nabídky úloh I I I I I I I I I I I I I I I
zpět do nabídky úloh obr. 6
pokračování
++ 2
zpět do nabídky úloh II I I I
Při řešení nerovnic s kombinačními čísly stanovujeme podmínky pro všechny výrazy, které obsahují proměnnou ve tvaru faktoriálu čísla. Řešení nerovnice (zpravidla ve kvadratickém tvaru) musíme sloučit s podmínkami, abychom určili čísla, která vyhovují původní nerovnici. Při řešení kvadratické nerovnice si vypomáháme grafem příslušné kvadratické funkce (ve tvaru paraboly). Kombinační čísla mají své využití nejen v rovnicích či nerovnicích, ale jsou to tzv. binomické koeficienty. O této problematice bude pojednávat výukový materiál „Binomická věta.“ obr. 2
Použitá literatura: 1) HUDCOVÁ, Milada a Libuše KUBIČÍKOVÁ. Sbírka úloh z matematiky pro střední odborné školy, střední odborná učiliště a nástavbové studium. Havlíčkův Brod: Prometheus, spol. s. r. o., 2000, s , 319, 332, 334. ISBN
Použité obrázky: 1) SOUL, Obsidian. File:Stick figure - choosing.jpg - Wikimedia Commons [online]. 29 January 2012 [cit ]. Dostupné pod licencí Creative Commons z: 2) File:Math.png - Wikimedia Commons [online]. 19 April 2008 [cit ]. Dostupné pod licencí Creative Commons z: 3) RÖTZSCH, Jens. File:BMS classrooms.jpg - Wikimedia Commons [online]. 4 May 2009 [cit ]. Dostupné pod licencí Creative Commons z: 4) INNOVAT. File:Class-room.png - Wikimedia Commons [online]. 20 September 2012 [cit ]. Dostupné pod licencí Creative Commons z:
Použité obrázky: 5) TUNGSTEN. File:Math lecture at TKK.JPG - Wikimedia Commons [online]. 31 May 2005 [cit ]. Dostupné pod licencí Creative Commons z: 6) QUIMBERO. File:SIAS students.jpg - Wikimedia Commons [online]. 24 May 2009 [cit ]. Dostupné pod licencí Creative Commons z: Všechny úpravy psaného textu byly prováděny v programu MS PowerPoint.
Mgr. Daniel Hanzlík