VY_32_INOVACE_PSYM21360ZAPBOU Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Rozvoj vzdělanosti Číslo šablony: III/2 Datum vytvoření: Autor:Mgr. Pavel Zapletal, Mgr. Barbora Boudová Určeno pro předmět: Psychologie a péče o klienta Tematická oblast: Ontogeneze v psychologii Obor vzdělání: Masér sportovní a rekondiční (69-41-L/02) 2. ročník Název výukového materiálu: Krize středního věku – učební materiál s úkoly Popis využití: Výukový materiál s úkoly pro žáky s využitím dataprojektoru, notebooku Čas: 30 minut
Krize středního věku Člověk hodnotí svůj dosavadní život Člověk hodnotí svůj dosavadní život Uvažuje o budoucnosti a hledá hlubší smysl Uvažuje o budoucnosti a hledá hlubší smysl Objevují se tendence stále něco dohánět, neboť se objevuje strach, že to, co neuskuteční teď, již nikdy neprožijí (výměna partnera, střídání partnerů, extravagantní sporty, intenzivní sportování, plastika apod.) Objevují se tendence stále něco dohánět, neboť se objevuje strach, že to, co neuskuteční teď, již nikdy neprožijí (výměna partnera, střídání partnerů, extravagantní sporty, intenzivní sportování, plastika apod.)
Úkol – rozdělte se do trojic a zamyslete se: Jaké jsou výhody a nevýhody věkového rozdílu partnerů. Diskutujte o tomto s pedagogem. Jaké jsou výhody a nevýhody věkového rozdílu partnerů. Diskutujte o tomto s pedagogem.
Úkol – uveďte příznaky krize středního věku u muže Své názory porovnejte s následujícím snímkem Své názory porovnejte s následujícím snímkem
Řešení úkolu 1. Nespokojenost se životem 1. Nespokojenost se životem 2. Únava a nuda 2. Únava a nuda 3. Vztah s milenkou 3. Vztah s milenkou 4. Týrání se minulostí 4. Týrání se minulostí 5. Vztek na manželku 5. Vztek na manželku 6. Nejistota ohledně budoucnosti 6. Nejistota ohledně budoucnosti 7. Touha po mladistvé image 8. Výstřelky v rámci sportu, aut, motorek, apod. 7. Touha po mladistvé image 8. Výstřelky v rámci sportu, aut, motorek, apod. 9. Neakceptování přirozených tělesných změn 9. Neakceptování přirozených tělesných změn
Úkol – zamyslete se nad tímto otevřeným vyjádřením krize středního věku a diskutujte s pedagogem „Prožívám zvláštní období. Hledám sám sebe,“ řekl nedávno jeden pětačtyřicátník. V květnu seděl ve slavnostní aule střední školy, díval se, jak si jde jeho mladší syn pro maturitní vysvědčení, a došlo mu, že syn už je dospělý. Když skončil oběd a on se vrátil do kanceláře, zjistil, že během jeho nepřítomnosti ho vůbec nikdo nehledal. Jeho! Šéfa! Ani podřízení, ani klienti. Všichni se obešli bez něj. Dorazil domů, lehl si do postele vedle manželky a on, drsný byznysmen se rozplakal, neboť se ukázalo, že ho nikdo nepotřebuje.Odešel od rodiny hned ráno… „Prožívám zvláštní období. Hledám sám sebe,“ řekl nedávno jeden pětačtyřicátník. V květnu seděl ve slavnostní aule střední školy, díval se, jak si jde jeho mladší syn pro maturitní vysvědčení, a došlo mu, že syn už je dospělý. Když skončil oběd a on se vrátil do kanceláře, zjistil, že během jeho nepřítomnosti ho vůbec nikdo nehledal. Jeho! Šéfa! Ani podřízení, ani klienti. Všichni se obešli bez něj. Dorazil domů, lehl si do postele vedle manželky a on, drsný byznysmen se rozplakal, neboť se ukázalo, že ho nikdo nepotřebuje.Odešel od rodiny hned ráno…
Jak se lze vypořádat s krizí středního věku 1. Jít stejnou cestou jako dříve a vydržet v nezměněné intenzitě. Vsadit na to, že máme dost sil, abychom krizi porazili, nebo na to, že krize odejde časem sama. 1. Jít stejnou cestou jako dříve a vydržet v nezměněné intenzitě. Vsadit na to, že máme dost sil, abychom krizi porazili, nebo na to, že krize odejde časem sama. 2. Jít stejným směrem, ale ne stejnou cestou jako dříve – zvolnit tempo a zmírnit nároky, které na sebe klademe. Přizpůsobit novému tempu životní hodnoty a cíle. Větší prostor dát prožitkům namísto výkonnosti, relaxaci namísto sebepřemáhání a osobním koníčkům namísto nových pracovních záměrů. 2. Jít stejným směrem, ale ne stejnou cestou jako dříve – zvolnit tempo a zmírnit nároky, které na sebe klademe. Přizpůsobit novému tempu životní hodnoty a cíle. Větší prostor dát prožitkům namísto výkonnosti, relaxaci namísto sebepřemáhání a osobním koníčkům namísto nových pracovních záměrů. 3. Využít druhé poloviny života jako příležitosti k radikální změně, ať už povahy konkrétní (změna profese, rodinných poměrů, realizace odkládaných zájmů, nové místo či země pobytu) nebo duchovní. 3. Využít druhé poloviny života jako příležitosti k radikální změně, ať už povahy konkrétní (změna profese, rodinných poměrů, realizace odkládaných zájmů, nové místo či země pobytu) nebo duchovní. Neexistuje univerzální optimální řešení a všechna tři možná řešení jsou rovnocenná. Záleží na našem temperamentu, schopnostech, motivaci, nezdolnosti a životních zkušenostech, jakou cestu si vybereme. Neexistuje univerzální optimální řešení a všechna tři možná řešení jsou rovnocenná. Záleží na našem temperamentu, schopnostech, motivaci, nezdolnosti a životních zkušenostech, jakou cestu si vybereme.
Odkazy Obrázek na snímku č. 3 a&sa=N&rls=org.mozilla:cs:official&biw=1280&bih=893&tbm=isch&tbnid=3j 00-SjubnStXM:&imgrefurl= mejdan-vrtulnikem-fnt- /lidicky.aspx%3Fc%3DA120628_125945_lidicky_zar&imgurl= 12/063/cl5/ZAR442621_kubelkova_s_partnerem_.jpg&w=560&h=375&ei=XHl AUK2TItHEswb7iYCADg&zoom=1&iact=hc&vpx=830&vpy=222&dur=4254 &hovh=184&hovw=274&tx=124&ty=65&sig= &page =11&tbnh=162&tbnw=194&ndsp=25&ved=1t:429,r:28,s:247,i:180162&tbnw=194&ndsp=25&ved=1t:429,r:28,s:247,i:180 Staženo z internetu , 22, 09 hod.
Odkazy Obrázek na snímku č. 4 a&sa=N&rls=org.mozilla:cs:official&biw=1280&bih=893&tbm=isch&tbnid=tq Q8Bvn35b-X6M:&imgrefurl= signalu-ze-prochazite-krizi-stredniho- veku/&imgurl= &h=272&ei=6HhAULOZK4TCswabqYDoBA&zoom=1&iact=rc&dur=430&si g= &page=3&tbnh=158&tbnw=258&start=46&ndsp= 28&ved=1t:429,r:20,s:46,i:286&tx=180&ty=57 Staženo z internetu , 22, 19 hod.