4.Spotřebitelské chování

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Vlivy na spotřebitele.
Advertisements

Značka výrobku Značka se skládá:
MARKETING A MANAGEMENT
Marketing VY_32_INOVACE_ Marketing - metoda řízení, která se zaměřuje na potřeby zákazník - každý výrobek je totiž určen jiné cílové skupině (cílová.
Vlivy vnějšího a vnitřního prostředí
Tvorba mezinárodních podnikových sítí a strategických aliancí
Význam informací v podnikání
„SNAHA PŘIMĚT SPOTŘEBITELE, ABY JEDNAL PROTI SVÉ VŮLI, JE ZTRÁTA ČASU.“ JEROME E. MC CARTHY Psychologické vlivy působící na jednotlivce.
Chování domácností. Úvod n Jak a čím jsou domácnosti ovlivněny.
Podnikatelské prostředí: Makroprostředí
Podnikatelské prostředí: Mikroprostředí
Úvod do marketingu.
TMG Radka Veselá IV/17 Stimulátory Motivátory Správné vedení firmy.
Výrobek a jeho životní cyklus
“Smyslem podnikání je získat a udržet zákazníka.” Theodore Levitt
Faktory chování spotřebitele Kupní rozhodování
VY_32_INOVACE_EKO_08 CHOVÁNÍ ZÁKAZNÍKA. Autor: Ing. Hana Motyčková „Autor je výhradní tvůrce materiálu.“ Datum vytvoření: Klíčová slova: chování.
4.Analýza trhu.
Základy marketingu šestá přednáška
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona:III/2 Č. materiálu VY_32_INOVACE_196.
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
Podpora prodeje v MOB Maloobchod musí předat informace o své : společnosti, nabídce, cenách, cílové skupině zákazníků Podpora prodeje znamená cílenou komunikaci.
P6 CHOVÁNÍ ZÁKAZNÍKA Chování zákazníka na spotřebitelském trhu zahrnuje poznání: Které hlavní faktory ovlivňují chování spotřebitele? Jakými pravidly se.
Cílové skupiny SWOT analýza= analýza vnitřních a vnějších podmínek firmy STP proces=segmentace, targeting, positioning.
Obchodní akademie a Střední odborná škola, gen. F. Fajtla, Louny, p.o. Osvoboditelů 380, Louny Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo sady 34Číslo.
Marketingové prostředí
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu Označení:Sada: Ověření ve výuce:Třída: Datum: Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ VY_32_INOVACE_MAM_KC_1_15.
úvod pojetí a obsah marketingu
Nákupní jednání zákazníků Pochopení zákazníků je východiskem pro navrhování marketingových nabídek, které splní jejich požadavky.
MARKETING.
Zákazník v maloobchodě
Chování zákazníka Zahrnuje všechny činnosti, které zákazník uskutečňuje v souvislosti s nákupem a užitím zboží nebo služby.
Produkt Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na
Nákupní chování spotřebitele
Obchodní akademie, Ostrava-Poruba, příspěvková organizace Vzdělávací materiál/DUMVY_32_INOVACE_03/A12 AutorIng. Liběna Krchňáková Období vytvořeníListopad.
VI. Chování spotřebitelů při nákupu Otázky: 1.Jak odhadnout pravděpodobné nákupy 2.Jak sociol.a psych. vlivy působí na chování domácností při nákupu 3.Proč.
MARKETINGOVÝ MIX.
KREATIVNĚ ORIENTOVANÁ PÉČE O KLÍČOVÉHO ZÁKAZNÍKA- NOVÁ FIREMNÍ STRATEGIE.
Spotřebitel a maloobchodní prodejna. Maloobchod  Poslední článek distribučního řetězce  Zahrnuje služby pro domácnosti.
Nákupní rozhodování.
DISTRIBUCE.
MARKETINGOVÝ MIX VE SLUŽBÁCH
Tržní prostředí.
8. Marketing.
Model strategie marketingového mixu
Kupní chování a EU.
Ing. Jitka Nesnídalová, Ph.D. SVŠES, s.r.o. Praha
Chování kupujících  Chování kupujících je složitý proces, který ovlivňuje řada vnitřních i vnějších činitelů a marketingový odborníci mohou znalost.
Obsah Marketingový mix Marketingový mix obchodníka Nákupní marketing.
Základy marketingu šestá přednáška Ing. Nina Kudláčková, Ph.D.
Distribuce. Vstup na zahraniční trhy Zda expandovat Na které trhy vstoupit Způsob vstupu na trh Marketingový program Organizace marketingu.
Model struktury strategického managementu
Jedna z rolí, kterou člověk v životě splňuje – ROLE KONZUMENTA – na základě toho se očekává SPOTŘEBNÍ CHOVÁNÍ. - základem spotřebního chování – ROZHODOVÁNÍ.
MARKETING 4 Distribuce a Cena. Prodejní cesty spotřebního zboží Výrobce Spotřebitel agent velkoobcho dník maloobcho dník velkoobcho dník maloobcho dník.
Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Ústav podnikové strategie Návrh marketingového mixu obchodního podniku Autor bakalářské práce:
Vzdělávací oblast: Ekonomické vzdělávání Tematická oblast:
Alena Klapalová MANAGEMENT KVALITY Alena Klapalová
Registrační číslo: CZ.1.07/1.4.00/
MARKETING 2.
Název: Marketing – podnikoví zákazníci Autor: Ing.Jan Štěpka
II. – III. r./ Hotelnictví a turismus
Lidé, procesy, partnerství
Chování zákazníka Zahrnuje všechny činnosti, které zákazník uskutečňuje v souvislosti s nákupem a užitím zboží nebo služby.
MOTIVACE.
Zákazníci, návštěvníci, trhy, segmentace
Vítejte na marketingu.
Kupní a spotřební chování zákazníků a spotřebitelů a EU
Kupní a spotřební chování zákazníků a spotřebitelů a EU
Segmentace trhu pro cr Nikola Holasová.
Lidé, procesy, partnerství
Transkript prezentace:

4.Spotřebitelské chování “Smyslem podnikání je získat a udržet zákazníka.” Theodore Levitt

7 otázek spotřebitelského chování kdo (demografický, psychografický profil) kdy (sezónnost, den v týdnu) kde (typ maloobchodu, region, lokalita) co (užitné hodnoty) jakým způsobem (chování, rozhodovací proces) proč (motivy nákupu) kolik (velikost nákupu, frekvence nákupu)

7 otázek spotřebitelského chování kdo nakupuje ? (zákazník) - teenageři co nakupuje ? (výrobek) - rock, folk, dance floor, indies, vážná hudba proč nakupuje ? (motiv) - trávení volného času, aspirace, symbolizace, relaxace přes koho nakupuje ? (zprostředkovatel) - zásilková služba, MO prodejny jak trh nakupuje ? (provoz) - sluchátka, volný přístup, koncertní turné, rozhlas kdy trh nakupuje ? (příležitost) - koncertní turné, vánoce!! kde trh nakupuje ? (prodejní místo) - speciální hudební prodejny

4.1 Model spotřebitelského chování Reakce Stimul Černá skříňka Reakce zákazníka Výběr produktu Výběr značky Výběr dealera Načasování nákupu Velikost nákupu Charakteristiky kulturní společenské personální psychologické Rozhodovací proces zákazníka Mktgové stimuly produkt cena distribuce komunikace Jiné ekonomické technologické politické kulturní

Faktory ovlivňující spotřebitelské chování Kulturní Kultura Subkultura Společenská třída Společenské Referenční skupiny Rodina Role i status Personální Věk i životní cyklus Zaměstnání Ekonomická situace Životní styl Osobnost Psychologické Motivace Percepce Učení se Postoje ZÁKAZNÍK

Kulturní faktory Kultura Subkultura Společenská třída

Kultura je nejzákladnější příčinou lidských potřeb a chování lidské chování je většinou naučené děti vyrůstají ve společnosti a prostřednictvím rodiny a institucí získávají základní hodnoty, vnímání, potřeby, postoje a chování interkulturální rozdíly

Subkultura každá kultura se skládá ze subkultur, což jsou skupiny lidí, které sdílejí hodnotový systém založený na společné životní zkušenosti a situacích mnoho z těchto subkultur tvoří významné tržní segmenty a marketingoví manažeři se často přizpůsobují jejich potřebám

Společenské třídy jsou relativně stálé a uspořádané skupiny lidí ve společnosti, jejíž členové sdílejí podobné hodnoty, zájmy a chování společenská třída není determinována jednoduchým faktorem jako je příjem, ale je kombinací druhem zaměstnání, příjmu, vzdělání, bohatství a ostatních proměnných sociální třídy vykazují rozdílné preference značek u oděvů, nábytku, výrobků pro volný čas a automobilů

Společenské faktory Referenční skupiny (reference groups) Jsou skupiny, které mají přímý (ústní) nebo nepřímý vliv na osobní postoje nebo chování členské nečlenské aspirační primární disociační sekundární

Rodina členové rodiny mohou silně ovlivnit nákupní chování Rodiče zákazníka tvoří původní rodinu – z ní se odvozuje orientace v náboženství, politice a ekonomice, ale nevědomky se přenáší nákupní zvyklosti vlastní rodina – tvoří ji partner a děti, má silnější vliv na každodenní nákupní chování, marketeři sledují role, které plní jednotliví členové rodiny

Vliv muže a ženy na nákup produktů do domácnosti Muž : pojištění, automobil, hnědá technika (televizory, video a audio přístroje) Žena : pračky, koberce, kuchyňské nádobí, Rovný vliv : nábytek do obývacího pokoje, dovolená, dům

Ovlivňovatelé (opinion leaders) jsou lidé v rámci referenčních skupin, kteří díky speciálním dovednostem, znalostem, osobnostním rysům a jiným charakteristikám vykazují vliv na ostatní

Nečlenské skupiny Aspirační skupina – je taková skupina, do které chce člověk patřit, identifikuje se s touto skupinou, ačkoliv v ní bezprostředně přítomen Disociační skupina – je taková skupina, jejíž hodnoty nebo chování člověk odmítá

Personální faktory Věk a stádia cyklu života Zaměstnání Ekonomická situace Životní styl – jsou znaky způsobu života vyjádřeny činnostmi, zájmy a názory Psychografie - technika měření životního stylu (AIO, VALS) Osobnost – psychologické charakteristiky, které vedou k relativně zásadovým a trvalým reakcím v rámci prostředí

Psychologické faktory Motivace – Maslowova teorie potřeb Percepce – proces, kterým lidé třídí, organizují a interpretují informaci, která vytváří smysluplný obraz Selektivní expozice – zákazník věnuje pozornost jen stimulům,které očekává Selektivní distorze (zkreslení) – ne každý stimul je pochopen zákazníky žádaným způsobem Selektivní retence (udržení v paměti) – zákazník udrží v paměti jen určité stimuly

Hierarchie potřeb podle Maslowa potřeby vyšší úrovně Seberealizace (osobní rozvoj) Sebeúcta (status, uznání, prestiż) Sociální (přátelství, láska) Bezpečí (zajištění, ochrana) Fyziologické (jídlo, nápoje, bydlení) potřeby nižší úrovně

4.2 Faktory ovlivňující rozhodovací proces typ rozhodovací situace : zvykové nákupní chování (rutinní chování) omezené rozhodování (řešení problému) extenzívní řešení problému typ výrobku : výrobek s nízkou nákupní angažovaností (low - purchase involvement) výrobek s vysokou nákupní angažovaností (high - purchase involvement)

4.2.1 Zvykové nákupní chování vlastně není svým způsobem nákupním chováním vyskytuje se v případě výrobku s nízkou nákupní angažovaností v tomto případě je problém rozpoznán, interní vyhledávání (dlouhodobá paměť) poskytuje jedno preferované řešení (značka), značka je rutinně zakoupena a k hodnocení dochází pouze tehdy, jestliže značka neuspokojuje způsobem, který byl očekáván

4.2.2 Omezené rozhodování leží na pomezí mezi zvykovým chováním a extenzivním řešením problému oproti zvykovému chování provádí zákazník intenzivnější hodnocení značek často je spojeno s emočními potřebami - potřeba zkusit něco nového, potřeba koupit značku, kterou preferují známí (i když v obou případech je zákazník spokojen)

4.2.3 Extenzivní řešení problému vyskytuje se v případě výrobku s vysokou nákupní angažovaností externí vyhledávání interních a externích informací je následováno hodnocením více alternativ po nákupu provázejí zákazníka pochyby o správnosti rozhodnutí

4.3 Sekvenční model nákupního (rozhodovacího) procesu rozpoznání problému hledání alternativ hodnocení alternativ nákup ponákupní chování

4.3.1 Rozpoznání problému rozpor mezi současným a žádaným stavem stupeň potřeby závisí na : velikosti rozporu mezi současným a žádaným stavem významnosti problému stimulech (interní, externí) soc.reakcích (referenční, aspirační, disociační) Jaký stimul nejvíce zvýší zájem zákazníka o produktovou kategorii ?

4.3.2 Hledání alternativ rozsah vyhledávacích aktivit závisí na typu nákupní situace informační zdroje Osobní – referenční skupiny, prodejci (obchodní zástupci, prodejci v místě prodeje) Neosobní – masová média, obaly, katalogy, letáky vlastní zkušenost – vyzkoušení produktu, užívání produktu v procesu vyhledávání informací se u zákazníka zvyšuje vědomí a znalost dostupných značek a jejich atributů (rysů) Které informační zdroje zákazník vyhledává a jakou jim přikládá důležitost ?

4.3.3 Hodnocení alternativ každý produkt (služba) je vnímán jako soubor atributů zákazník přisuzuje každému atributu významnost zákazník spojuje atributy s jednotlivými značkami – brand image zákazník posuzuje, jak se mění užitná hodnota produktu v závislosti na úrovni každého atributu zákazník posuzuje značky v rámci hodnotícího procesu Které atributy jsou klíčové pro výběr dodavatele ?

Kategorie rozhodovacích alternativ Všechny potenciální alternativy Vědomý soubor značek Nevědomý soubor značek Soubor užšího výběru Neutrální postoj Vyloučené alternativy Nakoupená značka Uvažovaná alternativa

4.3.4 Výběr MO a nákup atributy výběru MO nákup image prodejny reklama prodejny umístění a velikost prodejny vlivy v prodejně, které mění výběr značky (výlohy, cenové slevy, merchandising, prodejní personál) nákup způsob placení (hotovost, platební karty) splátkový prodej

4.3.5 Ponákupní chování aktuální zejména u služeb a výrobků dlouhodobé spotřeby poznávací nesoulad vyplývá z rozdílu mezi očekáváním zákazníka a vnímanou výkonností měření spokojenosti zákazníka identifikuje latentní nespokojenost a může pomoci při udržení věrnosti zákazníka

Poznávací nesoulad Očekávání Skutečnost Reklama, cena Kvalita výrobku Skutečnost