ÚVOD DO INTERAKTIVNÍHO DESIGNU (HCI, DESIGN, EFEKT PROTOTYPOVÁNÍ, EVALUACE) TOMÁŠ BOUDA KISK 2013 KOMUNIKACE ČLOVĚK-POČÍTAČ.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
PKML.
Advertisements

Stodůlky 1977 a 2007 foto Václav Vančura, 1977 foto Jan Vančura, 2007.
PRŮZKUM NA TÉMA: „Dopady finanční krize“ eficia .
Města ČR – orientace na mapě
Zpracování informací a znalostí Další přístupy k vyhledávání textových dokumentů Doc. RNDr. Jan Rauch, CSc. Katedra informačního a znalostního inženýrství.
*Zdroj: Průzkum spotřebitelů Komise EU, ukazatel GfK. Ekonomická očekávání v Evropě Březen.
Ukončení 1.etapy výuky cizího jazyka
Příprava R&R studie Obsluha by měla měřit alespoň 10 dílů - nebo více Vyberte díly, které reprezentují výrobní proces z dlouhodobého hlediska Vyberte alespoň.
Aktuální informace o vyšetřování c-erb-2 genu v referenční laboratoři a návrh změny v indikačních kritériích Hajdúch M., Petráková K., Kolář Z., Trojanec.
Monitoring letové aktivity Návrh na zpracování výsledků.
Lego Mindstorms Martin Flusser.
9 CELÁ ČÍSLA
Téma 3 ODM, analýza prutové soustavy, řešení nosníků
Urči název a zařaď do příslušné skupiny
Tomáš NETERDA 1961 Sportovní kariéra : plavecké třídy ZŠ Komenského gymnázium Dašická plavecká škola
Dynamické rozvozní úlohy
Násobíme . 4 = = . 4 = = . 4 = = . 2 = 9 .
Výzkumy volebních preferencí za ČR a kraje od
NÁSOBENÍ ČÍSLEM 10 ZÁVĚREČNÉ SHRNUTÍ
Téma: SČÍTÁNÍ A ODČÍTÁNÍ CELÝCH ČÍSEL 2
Vzdělávací materiál / DUMVY_32_INOVACE_02B14 Příkazový řádek: obsah souborů PŘÍKLADY AutorIng. Petr Haman Období vytvořeníLeden 2013 Ročník / věková kategorie3.
Optimalizace objednávkového procesu Radek Swaczyna Datum: www.netdirect.cz.
VY_32_INOVACE_INF_RO_12 Digitální učební materiál
Animace Demo Animace - Úvodní animace 1. celé najednou.
Dělení se zbytkem 3 MODERNÍ A KONKURENCESCHOPNÁ ŠKOLA
Elektronická učebnice - I
MODERNÍ A KONKURENCESCHOPNÁ ŠKOLA reg. č.: CZ.1.07/1.4.00/ Základní škola, Šlapanice, okres Brno-venkov, příspěvková organizace Masarykovo nám.
VY_32_INOVACE_ 14_ sčítání a odčítání do 100 (SADA ČÍSLO 5)
Střední škola Oselce Škola: SŠ Oselce, Oselce 1, Nepomuk, Projekt: Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/ Název: Modernizace.
Zábavná matematika.
Dělení se zbytkem 6 MODERNÍ A KONKURENCESCHOPNÁ ŠKOLA
Dělení se zbytkem 5 MODERNÍ A KONKURENCESCHOPNÁ ŠKOLA
Tomáš NETERDA 1961 Sportovní kariéra : plavecké třídy ZŠ Komenského gymnázium Dašická plavecká škola PF Hradec.
Vlastnosti sčítání a odčítání
Letokruhy Projekt žáků Střední lesnické školy a střední odborné školy sociální ve Šluknově.
Stav studie „Seroprevalence VHC u injekčních uživatelů drog“ k Národní monitorovací středisko pro drogy a drogové závislosti Úřad vlády ČR tel.
Jazyk vývojových diagramů
Čtení myšlenek Je to až neuvěřitelné, ale skutečně je to tak. Dokážu číst myšlenky.Pokud mne chceš vyzkoušet – prosím.
Únorové počítání.
52_INOVACE_ZBO2_1364HO Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Rozvoj vzdělanosti.
Dělení se zbytkem 8 MODERNÍ A KONKURENCESCHOPNÁ ŠKOLA
Náhoda, generátory náhodných čísel
Sexuální život u pacientů s mentálním postižením v ÚSP
Zásady pozorování a vyjednávání Soustředění – zaznamenat (podívat se) – udržet (zobrazit) v povědomí – představit si – (opakovat, pokud se nezdaří /doma/)
SČÍTÁNÍ A ODČÍTÁNÍ V OBORU DO 100
TRUHLÁŘ II.ročník Výrobní zařízení Střední škola stavební Teplice
Anotace Prezentace, která se zabývá dělitelností přirozených čísel. AutorPavel Pavlas JazykČeština Očekávaný výstup Žáci rozliší násobek a dělitel. Speciální.
Lounky PRO Vratimov, o.s. ( 1 Charitativní sbírka Lounky 06/2013.
Cvičná hodnotící prezentace Hodnocení vybraného projektu 1.
DĚLENÍ ČÍSLEM 7 HLAVOLAM DOPLŇOVAČKA PROCVIČOVÁNÍ
Fyzika 2 – ZS_4 OPTIKA.
MS PowerPoint Příloha - šablony.
1 Celostátní konference ředitelů gymnázií ČR AŘG ČR P ř e r o v Mezikrajová komparace ekonomiky gymnázií.
Technické kreslení.
Úkoly nejen pro holky.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO:
Aplikace DVB-T Český Telecom, a.s.. 2 Agenda DVB-T MHP Platforma ČTc DVB-T MHP Platforma ČTc – aplikace Shrnutí cílů společnsti Český Telecom, a.s.
ÚVOD DO INTERAKTIVNÍHO DESIGNU (DESIGN, SÍLA PROTOTYPOVÁNÍ, EVALUACE) TOMÁŠ BOUDA KISK 2012 KOMUNIKACE ČLOVĚK-POČÍTAČ.
END 1.Přítelem 2.Druhem 3.Milencem 4.Bratrem 5.Otcem 6.Učitelem 7.Vychovatelem 8.Kuchařem 9.Elektrikářem 10.Instalatérem 11.Mechanikem 12.Návrhářem 13.Stylistou.
Přednost početních operací
DĚLENÍ ČÍSLEM 5 HLAVOLAM DOPLŇOVAČKA PROCVIČOVÁNÍ Zpracovala: Mgr. Jana Francová, výukový materiál EU-OP VK-III/2 ICT DUM 50.
Slovní úlohy řešené soustavou rovnic
Predikce chemických posunů
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
KONTROLNÍ PRÁCE.
Gymnázium, Broumov, Hradební 218
Porovnání výroby a prodejů vozidel ve světě
Prototypování, testování prototypů Lenka Němečková Komunikace člověk-počítač KISK FF MUNI
DESIGN, SÍLA PROTOTYPOVÁNÍ A EVALUACE DESIGNU (DESIGN, TOMÁŠ BOUDA KISK 2015 KOMUNIKACE ČLOVĚK-POČÍTAČ.
Přímá manipulace (mentální modely)
Transkript prezentace:

ÚVOD DO INTERAKTIVNÍHO DESIGNU (HCI, DESIGN, EFEKT PROTOTYPOVÁNÍ, EVALUACE) TOMÁŠ BOUDA KISK 2013 KOMUNIKACE ČLOVĚK-POČÍTAČ

OBSAH HCI Dobrý design Síla prototypování Evaluace designu Tomáš Bouda HCI na KISK 2

CO JE HUMAN-COMPUTER INTERACTION? Člověk Tomáš Bouda HCI na KISK 3 Počítač Interakce

HCI SYSTÉMY - TYPOLOGIE Unimodální systémy: -Visual-based (Facial Expression Anylsis, Body movement tracking, Gesture recognition …) -Audio-based (Speech recognition, Speaker recognition, Auditory Emotion Analysis, Musical interactions) -Senzor-based (Pen-based Interactions, Mouse & Keyboards, Joystick, Motion tracking senstors, Haptic sensors, pressure sensors, Taste/Smell sensors) Multimodální systémy -Put That There: -Emotion Recongnition multimodal systems (monitoring face, body and voice) -Map-based multimodal apps (ukážete a zeptáte se: How much is this?) -Multimodal human-robort interface apps (Go over there. Switch on the light.) -Multi-modal HCI in medicine (neuro-surgery) Zdroj: FAKHREDDINE, Karray Human-Computer Interaction: Overview on State of the Art. INTERNATIONAL JOURNAL ON SMART SENSING AND INTELLIGENT SYSTEMS [online]. 2008, roč. 1, č. 1, [cit ]. Dostupné z: Tomáš Bouda HCI na KISK 4

TROCHA HISTORIE – SAMOSTUDIUM, NICMÉNĚ … Počátky – 1970 – zvyšuje se penetrace počítačů na pracovištích Tomáš Bouda HCI na KISK 5 Zdroj: Human-Computer Interaction: Overview on State of the Art

TROCHA HISTORIE – SAMOSTUDIUM, NICMÉNĚ … 1970 – 1980 – zamření na výzkumy – ergonomie, engeneering, počítačová věda – vznikají profesní organizace a HCI se začíná učit na školách SIGHCI - premier international society for professionals, academics and students who are interested in human- technology and human-computer interaction (HCI). Tomáš Bouda HCI na KISK 6

Zdroj: CHURCHILL, Elizabeth F., Anne BOWSER a Jennifer PREECE. Teaching and learning human- computer interaction. Interactions [online] , vol. 20, issue 2, s. 44- [cit ]. DOI: / Dostupné z: Tomáš Bouda HCI na KISK 7

INTERAKTIVNÍ ROZHRANÍ Tomáš Bouda HCI na KISK 8

INTERAKTIVNÍ ROZHRANÍ Tomáš Bouda HCI na KISK 9

INTERAKTIVNÍ ROZHRANÍ Tomáš Bouda HCI na KISK 10

INTERAKTIVNÍ ROZHRANÍ Tomáš Bouda HCI na KISK 11

INTERAKTIVNÍ ROZHRANÍ Tomáš Bouda HCI na KISK 12 Zdroj:

CO JE DOBRÝ INTERAKČNÍ DESIGN? Tomáš Bouda HCI na KISK 13

INTERAKČNÍ DESIGN - DOBRÉ MENTÁLNÍ MODELY Zdroj: Tomáš Bouda HCI na KISK 14

INTERAKČNÍ DESIGN – PRINCIP ZPĚTNÉ VAZBY Foto: gmail.com -Vibrační zpětná vazba. -Pípaní v telefonu při vytáčení čísla. Tomáš Bouda HCI na KISK 15

INTERAKČNÍ DESIGN – DOBRÁ NAVIGACE -Kde jsem? -Co mohu udělat? -Jak se mohu vrátit zpět? Tomáš Bouda HCI na KISK 16

INTERAKČNÍ DESIGN – DOBRÁ NAVIGACE Foto: Inflow.cz Tomáš Bouda HCI na KISK 17

INTERAKČNÍ DESIGN – KONZISTENCE Ten samý prvek by se měl chovat v každé části systému stejně. Akční tlačítko Applu: Tomáš Bouda HCI na KISK 18

INTERAKČNÍ DESIGN – INTUITIVNÍ INTERAKCE Systém by měl být ovladatelný tak, abychom se soustředili na cíl naší práce. -Řízení auta Foto: dogs-driving-cars-40-pics.htmlhttp://amazing-creature.blogspot.cz/2012/04/40-cool- dogs-driving-cars-40-pics.html Tomáš Bouda HCI na KISK 19

DOBRÝ INTERAKČNÍ DESIGN -Dobré mentální modely -Princip zpětné vazby -Dobrá navigace -Konzistence -Intuitivní Interakce Tomáš Bouda HCI na KISK 20

INTERAKČNÍ DESIGN Cílem není vytvořit skvěle vypadající produkt. Smyslem je vytvářet design, který funguje. Navrhujeme to, jak se nám bude s produktem pracovat. Tomáš Bouda HCI na KISK 21

DESIGN PRO KAŽDÝ DEN Donald A. Norman Pokud máte problém s ovládáním přístroje, počítače nebo jiného systému, pak není chyba ve vás. Chyba je v systému. Tomáš Bouda HCI na KISK 22

JAK SE VÁM POUŽÍVÁ FACEBOOK? „Rodiče se teď připojili na Facebook a díky tomu jsem zjistil, jak je neintuitivní. Jako geek mám tendenci tyhle věci považovat za normální a přirozené – ve skutečnosti to ale znamená, že v hlavě nosím neuvěřitelná kvanta postupů. Vydalo by to na desetisvazkovou knížku o tom, kdy na co kliknout a jakou klávesovou zkratku použít. To všechno je překomplikované a většinou zbytečné.“ Michal Kašpárek (Živě.cz) Tomáš Bouda HCI na KISK 23

DESIGN ZAMĚŘENÝ NA UŽIVATELE Larry Tasler a Tim Mott Participativní design Larry (XEROX, Apple) vyvinul manuál, podle kterého bylo vhodné strukturovat otázky pro uživatele. Jedině tak bylo možné vytvořit software, který by uživatelé opravdu využívaly. Vyvíjeli a testovali Apple Lisa -GUI, metafora s pracovním stolem -Jedno, tři a dvě tlačítka na myši Foto: sler sler Tomáš Bouda HCI na KISK 24

SÍLA PROTOTYPOVÁNÍ Tomáš Bouda HCI na KISK 25

EFEKT PROTOTYPOVÁNÍ Prototypování je strategie, jak se efektivně vypořádat s věcmi, které je těžké předvídat. Přemýšlejte nad cílem produktu. Tomáš Bouda HCI na KISK 26

EFEKT PROTOTYPOVÁNÍ -Prototyp x Finální verze Tomáš Bouda HCI na KISK 27

EFEKT PROTOTYPOVÁNÍ Charakteristiky prototypu -Někdy větší -Nefunkční -Názorný -Levný Tomáš Bouda HCI na KISK 28

SÍLA PROTOTYPOVÁNÍ – CO JE ÚČELEM? Jeff Hawkins – Palm Pilot -dřevěný prototyp Jeff využíval v reálném světě Foto: where-do-ideas-come-from/ Tomáš Bouda HCI na KISK 29

SÍLA PROTOTYPOVÁNÍ Bill Buxton: Bill Buxton on sketching experiences, Institute of Design Strategy Conference, May Tomáš Bouda HCI na KISK 30

Zdroj: Tomáš Bouda HCI na KISK 31

HLEDÁNÍ ALTERNATIV Tomáš Bouda HCI na KISK 32 Zdroj:

LASEAUOVA NÁLEVKA – REDUKCE ALTERNATIV Tomáš Bouda HCI na KISK 33 Zdroj: LASEAU, Paul. Graphic thinking for architects and designers. New York, N.Y: VNR Van Nostrand Reinhold, ISBN

Zdroj: Tomáš Bouda HCI na KISK 34

PROTOTYP -Nemusí být kompletní -Měl by být lehce změnitelný Tomáš Bouda HCI na KISK 35

PROTOTYP ŠETŘÍ ČAS A RYCHLE SE Z NĚJ POUČÍME Tomáš Bouda HCI na KISK 36

TYPOLOGIE PROTOTYPŮ Prototypy slouží různým účelům: Role Prototyp je designován za účelem zjištění, co s produktem může uživatele dělat. Zkoumáme funkcionalitu. (Storyboard, prototyp telefonu) Vzhled a pocity Prototyp je designován za účelem zjištění, jak produkt působí na uživatele z hlediska vzhledu a uživatelského prožitku. (Hračky pro děti, přenosný počítač pro architekty atp.) Implementaci Prototyp je designován za účelem zjištění, jak bude konečný produkt fungovat. (Menu ve Wordu) Haude a Hill: Tomáš Bouda HCI na KISK 37

TYPOLOGIE PROTOTYPŮ - ROLE Zdroj: Tomáš Bouda HCI na KISK 38

TYPOLOGIE PROTOTYPŮ – VZHLED A POCITY Zdroj: d=95&id=10432&Itemid=0 d=95&id=10432&Itemid=0 Tomáš Bouda HCI na KISK 39

TYPOLOGIE PROTOTYPŮ - VZHLED Zdroj: Haude a Hill: /Prototypes.pdfhttp:// 2004/Prototypes.pdf Tomáš Bouda HCI na KISK 40

TYPOLOGIE PROTOTYPŮ - IMPLEMENTACE Zdroj: scripts-to-enhance-header-navigation/ scripts-to-enhance-header-navigation/ Tomáš Bouda HCI na KISK 41

TYPOLOGIE PROTOTYPŮ - INTEGRACE Haude a Hill: Tomáš Bouda HCI na KISK 42 Tento prototyp reprezentuje komplexní uživatelský prožitek.

PROTOTYPOVÁNÍ INTERIÉRU V LETADLECH Velké prototypy v životní velikosti nebo prototypování za použití simulace. Zdroj: Tomáš Bouda HCI na KISK 43

PROTOTYPOVÁNÍ PRVNÍHO APPLE STORU Před otevřením prvního Apple Storu byl zřízen prototyp prodejny, kde se testovala hudba, která hrála v různých koutech obchodu. Apple si tak vyzkoušel, jak bude reálný obchod nakonec vypadat a působit na lidi. Zdroj: helped-create-the-first-apple-store/ helped-create-the-first-apple-store/ Tomáš Bouda HCI na KISK 44

JE DOBRÉ ZKOUŠET VÍCE NÁPADŮ A KONCEPTŮ Zdroj: Designing Interactions Možné typy myší prototypované u firmy XEROX. Tomáš Bouda HCI na KISK 45

PROTOTYPOVÁNÍ - HLEDÁNÍ GLOBÁLNÍHO MAXIMA Tomáš Bouda HCI na KISK 46

PROTOTYPOVÁNÍ ZNAMENÁ: -Hledání a definování správných otázek. -Snažte se najít odpověď na co nejvíce z nich. Tomáš Bouda HCI na KISK 47

EVALUACE DESIGNU Tomáš Bouda HCI na KISK 48

PROČ TESTOVAT? Příběh Universatoru: Jaké to bylo a proč to nedopadlo David Šiška a Jan Kolář „V tento moment všechny naše předchozí chyby vyvrcholily. Zjištění z uživatelského testování, že je web nevhodně navržen, přišlo až příliš pozdě. Způsobilo to ještě větší zpomalení nezkušeného vývojového týmu, který musel pracovat na změnách. Motivace uvnitř týmu kvůli pocitu nekonečnosti vývoje klesala.“ Zdroj: jake-to-bylo-a-proc-to-nedopadlo-7626http:// jake-to-bylo-a-proc-to-nedopadlo-7626 Tomáš Bouda HCI na KISK 49

EVALUACE DESIGNU Jak můžeme měřit úspěšnost softwaru? Otázky jsou otevřené, odpovědi subjektivní a komplexní, často se jedná o osobní preference, který systém je lepší. Tomáš Bouda HCI na KISK 50

EVALUACE DESIGNU Proč hodnotit design prostřednictvím uživatelů? Tomáš Bouda HCI na KISK 51

EVALUACE DESIGNU Co bychom měli o našem designu vědět? Jak se změní chování uživatelů, když design produktu přebudujeme? Tomáš Bouda HCI na KISK 52

EVALUACE DESIGNU Metody evaluace designu jsou různé a jsou tak vhodné k dosažení různých cílů. Tomáš Bouda HCI na KISK 53

EVALUACE DESIGNU - V různých situacích se hodí různé typy testování a evaluace. Tomáš Bouda HCI na KISK 54

EVALUACE DESIGNU Zeptejte se lidí, jak často cvičí. Pravděpodobně vám neřeknou pravdu. pozorování x dotazování … je vhodné když… Tomáš Bouda HCI na KISK 55

TYPOLOGIE EVALUACE Dotazník Focus grops Zpětná vazba od expertů Sdílená kritika (Peer Critique) Heuristická analýza Dogfooding – produkt jsou nuceni používat zaměstnanci firmy. (Např. Facebook nutil své vývojáře používat špatnou aplikaci pro Android). Pozorování účastníků výzkumu Když přesně nevíte, co hledáte. Tomáš Bouda HCI na KISK 56

JAKÝ TYP EVALUACE POUŽÍT? Záleží na Reliabilita (spolehlivost) Bude výsledek dalšího měření v případě stejných podmínek shodný? Generalizace Je výsledek stejný v případě 50 letého zaměstnance univerzity a studenta v první třídě? Reálnost Je to, co zkoumáme, možné přenést do reálného světa? Nebo jsou výsledky využitelné pouze v laboratoři? Porovnávání Který ze systémů je lepší? Zahrnutý objekt výzkumu Zkoumáme systém, který pomáhá zachraňovat životy? Tomáš Bouda HCI na KISK 57

ZÁVĚR Ujasněte si, co se chcete dozvědět. Tomáš Bouda HCI na KISK 58

DOPORUČENÁ LITERATURA NORMAN, Donald A. Design pro každý den. 1. vyd. v českém jazyce. Praha: Dokořán, 2010, 271 s. ISBN HOUDE, Stephanie a Hill CHARLES. What do prototypes prototype?. HELANDER, Martin. Handbook of human-computer interaction. Vyd. 1. New York: Elsevier, 1997, s ISBN MOGGRIDGE, Bill. Designing interactions. Cambridge, Mass.: MIT Press, c2007, xxiv, 766 p. ISBN Interactions: experience, people, technology: Tomáš Bouda HCI na KISK 59

DĚKUJI ZA POZORNOST TOMÁŠ BOUDA KISK 2013 KOMUNIKACE ČLOVĚK-POČÍTAČ