Číslo-název šablony klíčové aktivityIII/2–Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Tématická oblastOdborné předměty – Dopisy a tabulky podle ČSN DUMVY_32_INOVACE_ODB_509 TémaPředsmluvní jednání I AutorIng. Zlata Rejlová AnotaceVýukový materiál pro přehled písemností v předsmluvním jednání. Při prezentaci si žáci dělají poznámky, učitel zodpovídá případné dotazy. Druh učebního materiáluPrezentace v power pointu Věková skupina žáků (popř. ročník)2. ročník Časový rozsah30 minut Nutné technické vybaveníPC, data projektor Obchodní akademie, Náchod, Denisovo nábřeží 673 Projekt CZ.1.07/1.5.00/ EU peníze pro Obchodní akademii Náchod
Předsmluvní jednání Úvodní jednání, která předcházejí uzavření kupní smlouvy (objednávky) Projev zájmu o koupi výrobků, zboží nebo provedení různých služeb - poptávka Podnikatelé chtějí prodat své výrobky zboží nebo služby - nabídka Ústní jednání mají závěrem zpravidla písemnou podobu
Poptávka Volba budoucího obchodního partnera, jde-li o obecnější formulaci, můžeme použít synonymum „dotaz“ Zdroj informací – inzeráty, reklamy, internetové stránky, doporučení, dobré zkušenosti z minulých období Ústní forma – osobní nebo telefonické jednání Písemná forma – obchodní dopis, který odešleme poštou, faxem, em; můžeme zadat též inzerát
Odpověď na poptávku Kladná odpověď - tj. vyžádaná nabídka, nabízíme zboží na základě předchozí poptávky Záporná odpověď – nemůžeme v současné době vyhovět, zdvořilostní omluva; používáme v nezbytném případě, snažíme se pomoci alespoň kontaktem, radou Poptávce můžeme vyhovět jen částečně (jen v některém sortimentu či službách, nejsme schopni uspokojit poptávku v celém rozsahu)
Nabídka Vyžádaná nabídka – na základě předchozího zájmu zákazníka (dopisu, telefonu apod.) Nevyžádaná nabídka – nabízíme z vlastní iniciativy; snaha o prodej výrobků, zboží či služeb Ústní forma – osobní jednání (v prostorách firmy, výstavy, veletrhy); telefonické hovory Písemná forma – obchodní dopis zaslaný poštou, faxem, em; inzerát
Odpověď na nabídku Objednávka – kladná odpověď, tj. závazně objednáváme z nabízeného zboží Odmítnutí nabídky – záporná odpověď, nevyužíváme žádné z nabídek Úprava nabídky – v odpovědi neobjednáváme, žádáme o možnost úpravy, např. snížení cen, doplnění nebo změnu sortimentu či služeb apod.
Seznam použité literatury ŠTIKOVÁ, S.: Písemná a elektronická komunikace 2 - Uzavírání a plnění kupních smluv. 8. vydání. KORESPONDENT. Plzeň 2007 Odborné semináře NÚV (oddělení Státní těsnopisný ústav)