FTK UP Olomouc přednáška č. 5: Paměť

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Psychické projevy a stavy
Advertisements

Paměťový systém Barbora Holečková. Paměť - je spojení navzájem na sebe působících systémů, jejichž společná úloha spočívá v uchovávání a znovuvybavování.
Slovníček pojmů Aktivita č.1: Výchova k aktivnímu občanství
Paměť Škola: Cyrilometodějské gymnázium a střední odborná škola pedagogická Brno Označení: CZ.1.07/1.5.00/ , VY_32_INOVACE_nov07 Autor Mgr. et Mgr.
Psychické stavy.
PSYCHICKÉ JEVY.
PSYCHICKÉ PROCESY A STAVY
PAMĚŤ.
Vymezení, funkce, zdroje
Taktická příprava Michal Lehnert.
Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Moderní škola Autor: Mgr. Miroslava Kubicová Název materiálu: Psychologie Označení materiálu: VY_32_INOVACE_PSY.S1.808.
Psychohygiena seniora
PAMĚŤ.
Psychologie MK Učení a zapomínání
7. Paměť.
Pohybové dovednosti (motor skills, Bewegungfertikeit, dvigaťelnoie umenie, pohybová zručnost) Měkota 2008: Motorickým učením a opakováním získaná pohotovost.
Kognitivní rehabilitace
7. Paměť Plháková, kap. 7 Sternberg, kap. 5 a 6
Pohybové dovednosti (motor skills, Bewegungfertikeit, dvigaťelnoie umenie, pohybová zručnost)‏ Měkota 2008: Motorickým učením a opakováním získaná pohotovost.
Andrea Šveřepová Dita Fejlová Libor Nenutil
 Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o.  Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT  Projekt: CZ.1.07/1.5.00/
Paměť.
 Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o.  Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT  Projekt: CZ.1.07/1.5.00/
Psychologie učení.
Paměť je schopnost centrální nervové soustavy uchovávat a používat informace o předchozích zkušenostech je základem všech duševních procesů, vlastností,
7. Paměť. Povaha paměti Paměť: vnitřní záznam nebo reprezentace nějaké předchozí události nebo zkušenosti Paměť je také konstruktivní proces v němž aktivně.
Paměť je schopnost - ukládání - uchovávání - vybavování informace v nervovém systému.
Exekutivní funkce Literatura:  Moraine Paula. Helping Students Také Control of Everyday Executive Functions.  Učebnice psychologie.
Paměť, pozornost, zapomínání
Psychické procesy Jan Tvrdík C4B.
Psychické procesy, stavy a vlastnosti
Cvičení se zaměřením na paměť
Paměť, intelekt a jejich poruchy (bakalářské a magisterskí studium) Česková E., Psychiatrická klinika LF MU a FN Brno paměť učení.
centrální porucha zpracování řečového signálu
OPAKOVÁNÍ. Přetopená místnost Přehledné poznámky Příliš velká večeře Talent na jazyky Spolupráce se spolužáky Zábavné příklady Bolest hlavy Lehké učivo.
Psychické jevy Psychologie = nauka o lidské psychice (duševním životě). = studuje psychické jevy Psychické jevy – jsou determinovány biologicky i sociálně.
Diagnostika paměti, metody zlepšování paměti Seminář 3 Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem, státním rozpočtem České republiky a.
PSGE1 Přednáška č.3. Paměť Analogie knihovna, knihy = informace, uspořádány podle určitých pravidel třídění Knihovník = vyhledávácí procesy Pokud knihovna.
Mgr. Michal Oblouk. POZNÁVÁNÍ A VNÍMÁNÍ informace o světě kolem sebe získáváme prostřednictvím smyslových orgánů VNÍMÁNÍ = percepce, zachycuje to, co.
ČÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ ČÍSLO MATERIÁLU DUM 05 – Paměť a učení NÁZEV ŠKOLY Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního ruchu, Senovážné.
Témata kognitivní psychologie
Cogito ergo sum. - Myslím, tedy jsem. René Descartes.
DRUHY PAMĚTI Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Jan Kumstát. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace. Vzdělávací.
Psychické procesy a stavy osobnosti. Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ OAJL - inovace výuky Příjemce: Obchodní akademie, odborná škola a praktická škola.
Mentální reprezentace
Vnímání, paměť, hodnocení Zuzana Krobová, Dita Pelantová, Dominika Šafaříková, Vašek Zub.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Paměť DUM_18. Název školy: Střední škola sociální PERSPEKTIVA a Vyšší odborná škola, s.r.o. Adresa:Mírová 218/6 Dubí III - Pozorka Název projektu KLÍČE.
Vnímání, pamět, myšlení. Vnímání jak, čím, co? senzorické stádium, syntetické stadium (třídění a interpretace) co vnímání ovlivňuje postoje, emoce, očekávání,
Jak si zapamatováváme a jak zapomínáme?. Paměť Paměť je schopnost přijímat, držet a znovu oživovat minulé vjemy. Znamená to uchování informace o podnětu,
Fáze motorického učení fázeÚroveň zvládnutí poh. dovednosti Vnější projevyProcesy v CNSMentální aktivita I. Seznámení Velmi nízkáGeneralizace (souhyby,
Obecná psychologie.
Inteligence,tvořivost, paměť
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
Pozornost a vědomí.
Témata kognitivní psychologie
Anotace: Výukový materiál je určen pro učitele jako osnova k
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor TEmatický celek
Paměť Mgr. Vladimír Velešík.
TRADIČNÍ MODELY PAMĚTI
Témata kognitivní psychologie
Paměť a soustředění.
Kognitivní rehabilitace
Pedagogická psychologie
PAMĚŤ.
Sociální psychologie – CŽV 2012
Nevědomí.
Pozornost a paměť, představivost
Témata kognitivní psychologie
Pozornost a paměť.
Transkript prezentace:

FTK UP Olomouc přednáška č. 5: Paměť Psychologie 1 KKI/PSFA1 FTK UP Olomouc přednáška č. 5: Paměť

Paměť soubor psychických procesů a vlastností umožňující osvojení zkušeností; jejich zapamatování, uchování a vybavení v nejširším slova smyslu – schopnost zaznamenávat životní zkušenosti existence paměti = základní předpoklad pro schopnost učit se

Paměť systematické výzkumy od druhé poloviny 19. stol. – jedna z prvních oblastí psychiky, která byla zkoumána Ebbinghaus (monografie Paměť): učil se nesmyslné slabiky (odfiltrovat vliv dříve naučeného). Zjistil, že kapacita krátkodobé paměti je 5-7 prvků (stačí jediné opakování ke správné reprodukci) zjistil, že zapomínání je zpočátku velmi rychlé, ale postupně se zpomaluje – křivka zapomínání (viz níže)

Cvičení

Paměť F.Bartlett (1896-1969) paměť ovlivňují sociální a kulturní faktory lidé si pamatují smysluplné obsahy používal metody opakované reprodukce (přečtení a opakování příběhu po určitém intervalu) vybavování si nových informací na základě systému starších poznatků – schémat

FÁZE PAMĚTI 1. VŠTÍPENÍ – transformace senzorických vstupů do podoby mentálních reprezentací, které lze uložit do paměti, tj. přetvoření info ze smyslů do podoby, která je srozumitelná pro psychiku a ta ji pak dovede i zpětně rozluštit 2. RETENCE – proces podržení nebo uchování zakódované informace v paměti po různě dlouhé období. Není to pasivní proces. Údaje z dlouhodobé paměti jsou dále zpracovávány, tříděny...(vždy bezděčná) 3. REPRODUKCE – vyhledávání informace v dlouhodobé paměti a její vyvolání zpět do vědomí a) rekognice (znovupoznání) – vybavení si při opětovném přímém vnímání stejného nebo podobného objektu (A/N nebo multiple choice testy) b) spontánní vybavování 1 a 3 mohou být buď bezděčné(spontánní) nebo záměrné (volní)

MODELY PAMĚTI

MODELY PAMĚTI 1. SENZORICKÁ (ULTRAKRÁTKÁ) uchovává info ze smyslů, zpracovává je a stanovuje, zda jsou důležité nebo nikoli setrvává tak dlouho, dokud z ní psychika nevytěží potřebné informace a přesune je do krátkodobé paměti k dalšímu zpracování, pokud se stanou předmětem bezděčné nebo záměrné pozornosti, neprobíhá vědomě (někdy přímo do dlouhodobé) bezvýznamné podněty navždy zapomene „šuplíky“ pro jednotlivé smysly – ikonická paměť (vizuální podněty), echoická (sluchové) délka uchování v paměti závisí na smyslové modalitě (zrakové < 1s, sluchové několik sekund)

KRÁTKODOBÁ (pracovní, operační) podržení materiálu z různých smyslových modalit, který aktuálně potřebujeme k psychickým aktivitám pokud chceme obsah uchovat delší dobu, pokusíme se ho verbalizovat, protože slovo se lépe opakuje než-li vůně apod. rychlost rozpadu obsahů této paměti 15-30 sekund kapacita: výzkumy Miller (*1920) –„7+- 2“ (platí především pro informace stejného druhu) pokud uchováváme různé významové jednotky (slova, vůně, doteky, pohledy...), jde o tzv. paralelní zpracování a kapacita je vyšší než 5-9 jednotek. Ke zvýšení kapacity: sdružovat údaje pro zapamatování do smysluplných jednotek – chunks mnemotechnické pomůcky (současně usnadnění uložení do dlouhodobé paměti)

DLOUHODOBÁ paměť ukládání, zpevnění a ustálení = konsolidace paměťových stop - trvá asi 30 minut konsolidace může být narušena intenzivními emocemi a s nimi spojenými fyziologickými změnami ukládání informací ze smyslů, myšlenek, citů, představ, snů... Probíhá: záměrně – mechanické opakování, neboli memorování (neefektivní, pokud bezmyšlenkovitě opakuji) bezděčně z krátkodobé paměti přechází informace pomocí sémantického kódování – zapamatování celkového významu slov, vět... některé informace pravděpodobně uchováváme celý život, ale ne v nezměněné podobě

Paměť 2 části (podle současných autorů Achachter, Baddeley): explicitní – údaje musí projít vědomím (lze většinou verbálně popsat), př. vzpomínky na životní události a faktické znalosti. Tulving ji dělí na: epizodická – prostorově a časově ohraničené události, které jsou subjektivně prožívány, součástí je paměť autobiografická sémantická – uchování a využívání znalostí o slovech a pojmech, jejich vlastnostech a vzájemných vztazích. Při ukládání hraje roli zapomínání původního zdroje informací a verbální kódování, tvoření schémat (soubory propojených informací) implicitní – může probíhat bez účasti vědomí (obtížně verbalizovatelné) Procedurální paměť = pamětní subsystém, v němž uchováváme dokonale naučené, automatizované dovednosti

Zapomínání a jeho příčiny

ZAPOMÍNÁNÍ A JEHO PŘÍČINY 1. TEORIE ROZPADU PAMĚTNÍCH STOP příčinou zapomínání v dlouhodobé paměti je oslabení nebo blednutí paměťových stop, pokud nejsou neurofyziologické změny vyvolané učením občas obnovovány a aktivovány. Opakování učební látky rozložené do delších časových intervalů je podstatně efektivnější než učení koncentrované do krátkého časového období. Pamětní stopy se časem upevňují a jsou odolnější vůči rozpadu.

ZAPOMÍNÁNÍ A JEHO PŘÍČINY 2. ÚČELNÉ ZAPOMÍNÁNÍ odstranění nepřesných, nepotřebných nebo chybných informací poměrně rychle zapomínáme pravidelně se opakující zážitky, mnoho každodenních činností provádíme automaticky obvykle nezapomínáme pohlaví, věk, atraktivnost a jiné základní charakteristiky druhých lidí.

ZAPOMÍNÁNÍ A JEHO PŘÍČINY 3. TEORIE INTERFERENCE duševní obsahy uložené v paměti na sebe působí rušivě a tím působí zhoršené vybavování proaktivní útlum - potíže při vybavování působí dřívější učení retroaktivní útlum – nové poznatky narušují vybavování dříve naučeného ekforický útlum (opakování těsně před repredukcí) pozitivní transfer (využití dříve naučeného pro zapamatování nového)

ZAPOMÍNÁNÍ A JEHO PŘÍČINY 4. REPRESE pojem od Freuda schopnost zapomínat nepříjemné zážitky, resp. jejich vytěsnění z vědomí velká diskuse, jestli opravdu existuje

ZAPOMÍNÁNÍ A JEHO PŘÍČINY 5. TEORIE ZTRÁTY VODÍTEK vychází z předpokladu, že informace jsou v dlouhodobé paměti utříděny do kategorií a vzájemně propojených sémantických sítí. Spoje mezi nimi umožňují snadnější vybavování. Příčinou zapomínání pak je, že se danou informaci nepodaří v paměti najít. Vybavování se také znesnadňuje neefektivními nebo chybnými vodítky