zpracovaný v rámci projektu Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/21.1825 Šablona klíčové aktivity III/2 Sada Matematika 6 Název Desetinná čísla_2 Klíčová slova desetinná čísla, zaokrouhlování Pomůcky dataprojektor Druh interaktivity výklad, cvičení Stupeň a typ vzdělání II. stupeň základní školy Potřebný čas 1 vyučovací hodina Velikost 582 kB Zdroje viz použitá literatura a elektronické zdroje, archiv autora
DESETINNÁ ČÍSLA 2 Zaokrouhlování Matematika 6 Základní škola s rozšířenou výukou výtvarné výchovy, Teplice, Koperníkova 2592 Mgr. Bc. Hana Amlerová, 2011
OBSAH Zaokrouhlování na jednotky Zaokrouhlování na desetiny Zaokrouhlování na setiny Zaokrouhlování na tisíciny
ZAOKROUHLOVÁNÍ Při zaokrouhlování se řídíme číslicí stojící hned za číslicí řádu, na který zaokrouhlujeme. Je-li touto číslicí 0, 1, 2, 3, 4 ponecháme zaokrouhlovanou číslici beze změny. Je-li touto číslicí 5, 6, 7, 8, 9 zvětšíme zaokrouhlovanou číslici o jednu.
Zaokrouhlování na jednotky x x x x x , x x x x x řídíme se touto číslicí Například: 82,6 = 83 82,18 = 82 63,2 = 63 63,506 = 64 Zaokrouhlete na jednotky: 15,899; 105,02 . . . . Výsledky: 16 ; 105
Zaokrouhlování na desetiny x x x x x , x x x x x řídíme se touto číslicí Například: 82,63 = 82,6 82,185 = 82,2 63,277 = 63,3 63,506 2 = 63,5 Zaokrouhlete na desetiny: 15,899; 105,02 . . . . Výsledky: 15,9 ; 105,0
Zaokrouhlování na setiny x x x x x , x x x x x řídíme se touto číslicí Například: 82,637 = 83,64 82, 182 2 = 82,18 63,371 6 = 63,37 63, 506 27 = 63,51 Zaokrouhlete na setiny: 15,820 3; 105,079 . . . . Výsledky: 15,82 ; 105,08
Podobným způsobem postupujeme při zaokrouhlování na tisíciny, desetitisíciny atd. Cvičení: Zaokrouhlete číslo 1 928,374 65 a) na jednotky b) na desetiny c) na setiny d) na tisíciny e) na desetitisíciny a) 1 928 b) 1 928,4 c) 1 928,37 d) 1 928,375 e) 1 928,374 7
a) 0,8 b) 0,52 c) 1,5 Cvičení pro bystré hlavy a) 2,3 = 2,3 Napište alespoň tři čísla, jejichž zaokrouhlením dostaneme číslo a) 0,8 b) 0,52 c) 1,5 Cvičení pro bystré hlavy Místo smajlíka doplňte číslici tak, aby platil vztah. Určete všechny možnosti a) 2,3 = 2,3 b) 4,8 = 4,9 c) 0,55 = 0,60 a) např. 0,75; 0,81; 0,834 5 b) např. 0,518 8; 0,523 8; 0,524 89 c) např. 1,47; 1,493; 1,54 a) 0, 1, 2, 3, 4 b) 5, 6, 7, 8, 9 c) 5, 6, 7, 8, 9 . . .
METODICKÉ POZNÁMKY str. 1 – 3 Úvodní strany, povinné údaje, obsah. Výklad učiva proložený řešenými příklady a příklady na procvičení Slide možno použít pro zápis do sešitu, diskusi s žáky, procvičení probírané látky, opakování. str. 9 Cvičení je možné zadat žákům jako skupinovou nebo samostatnou práci, lze je použít také jako zadání soutěže mezi skupinami žáků s následnou prezentací výsledků, rozborem všech řešení a vyvození závěrů str. 10 – 11 Metodické poznámky, zdroje. Slide 4 – 9 může učitel využít pro výše uvedené činnosti dle vlastního uvážení.
POUŽITÁ LITERATURA CIHLÁŘ, J.; ZELENKA, M. Matematika 6. Praha: Pythagoras Publishing, 1997. 191 s. ISBN 80-902382-0-3. ODVÁRKO, O.; KADLEČEK, J. Matematika pro 6. ročník základní školy, 2. díl. Praha: Prométheus, 1997. 88 s. ISBN 978-80-7196-143-7. PůLPÁN, Z.; ČIHÁK, M.; MüLLEROVÁ, Š. Matematika 6 pro základní školy - aritmetika. Praha: SPN, 2007. 135 s. ISBN 978-80-7235-364-4.