5.Měření trhu
Význam měření trhu Hodnocení konkurenceschopnosti společnosti Vytvoření podkladu pro finanční plán – odhad příjmů společnosti Sestavení podkladu pro stanovení strategie společnosti na základě potenciálu trhu a potenciálu prodeje
Obsah měření trhu Absolutní ukazatelé trhu Relativní ukazatelé trhu Absolutní potenciál trhu Relativní potenciál trhu Základní typy prognóz Základní prognostické metody
5.1 Absolutní ukazatelé trhu velikost trhu potenciál trhu prognóza trhu velikost prodeje potenciál prodeje prognóza prodeje
Schéma struktury absolutních ukazatelů trhu Budoucnost Minulost, současnost max odhad Jeden dodavatel Velikost prodeje Potenciál prodeje Prognóza prodeje Všichni dodavatelé Velikost trhu Potenciál trhu Prognóza trhu
Schéma měření absolutních ukazatelů trhu Objem prodeje (Kč) Potenciál trhu Prognóza trhu Propad primární poptávky Velikost trhu Propad selektivní poptávky Potenciál prodeje Prognóza prodeje Velikost prodeje čas
Vývoj trhu personálních počítačů Potenciál trhu horní limit poptávky uspokojitelné všemi dodavateli na daném relevantním trhu Vývoj trhu personálních počítačů Potenciál trhu Počet PC (mil.ks) Difúze Penetrace trhu
Potenciál trhu a současná tržní poptávka Max.počet potencionálních zákazníků vysoké náklady bez užitné hodnoty Nevyužitá tržní příležitost nepoužitelnost nedostupnost neznalost Současná tržní poptávka Proniknutý trh
Bariéry nevyužití tržního potenciálu neznalost potenciální zákazníci neví o výrobku nebo nechápou užitné hodnoty výrobku dostupnost potenciální zákazníci znají výrobek, jsou schopni a ochotni ho koupit, ale výrobek v dané geografické lokalitě není k dispozici nepoužitelnost ačkoliv zákazníci si mohou dovolit koupit výrobek a chápou jeho přínos, nemají dostatek znalostí a zdrojů, jak ho použít
Bariéry nevyužití tržního potenciálu bez užitné hodnoty klíčová užitná hodnota výrobku není pro většinu potenciálních zákazníků významná vysoké náklady nemohou si výrobek dovolit koupit z důvodu nízké kupní síly
5.2 Relativní (poměrové) ukazatele trhu Tržní podíl (TP) TP = velikost prodeje/velikost trhu Penetrace (PN) PN = velikost trhu/potenciál trhu Prognóza TP (PTP) PTP=Prognóza prodeje/prognóza velikosti trhu
5.2.1 Penetrace trhu penetrace trhu vyjadřuje, jaký podíl z celkového počtu domácností vlastní daný výrobek (v případě výrobků dlouhodobé spotřeby), v tomto případě nás zajímá vlastnictví výrobku, ne jeho pouhý nákup penetrace trhu může rovněž vyjadřovat, jaký podíl z celkového počtu domácností pravidelně nebo příležitostně nakupuje daný výrobek (jedná se o výrobek krátkodobé spotřeby např. cornflakes) penetrace trhu se udává v procentech