Střední zdravotnická škola, Národní svobody 420 397 11 Písek, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/34.0580 Číslo DUM:VY_32_INOVACE_JIROCHOVA.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Občanská výchova ETAPY LIDSKÉHO ŽIVOTA.
Advertisements

Mladší školní věk 6/7 – 11/12 let
Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:
Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:
Střední zdravotnická škola, Národní svobody Písek, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:VY_32_INOVACE_JIROCHOVA.
Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako doplňující výukový materiál pro žáky 3. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika.
Střední zdravotnická škola, Národní svobody Písek, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:VY_32_INOVACE_JIROCHOVA.
Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:
Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:
Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:
Střední zdravotnická škola, Národní svobody Písek, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:VY_32_INOVACE_BERGMANNOVA_10.
ŠABLONA: III/2 – Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT
Střední zdravotnická škola, Národní svobody Písek, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:VY_32_INOVACE_BERGMANNOVA_11.
VÝVOJOVÁ PSYCHOLOGIE MLADŠÍ ŠKOLNÍ VĚK
Střední zdravotnická škola, Národní svobody Písek, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:VY_32_INOVACE_JIROCHOVA.
Střední zdravotnická škola, Národní svobody Písek, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:VY_32_INOVACE_KOUTENSKA_13.
Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:
Střední zdravotnická škola, Národní svobody Písek, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:VY_32_INOVACE_JIROCHOVA.
Střední zdravotnická škola, Národní svobody Písek, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:VY_32_INOVACE_JIROCHOVA.
Střední zdravotnická škola, Národní svobody Písek, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:VY_32_INOVACE_BERGMANNOVA_1.
Střední zdravotnická škola, Národní svobody Písek, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:VY_32_INOVACE_KOUTENSKA_06.
Střední zdravotnická škola, Národní svobody Písek, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:VY_32_INOVACE_JIROCHOVA.
Střední zdravotnická škola, Národní svobody Písek, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:VY_32_INOVACE_BERGMANNOVA_3.
Střední zdravotnická škola, Národní svobody Písek, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:VY_32_INOVACE_JIROCHOVA.
Předškolní věk Od 3 do 6/7 let
Střední zdravotnická škola, Národní svobody Písek, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:VY_32_INOVACE_HRUBA_15.
EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:
Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:
Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:
Střední zdravotnická škola, Národní svobody Písek, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:VY_32_INOVACE_JIROCHOVA.
Střední zdravotnická škola, Národní svobody Písek, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:VY_32_INOVACE_BERGMANNOVA_7.
Střední zdravotnická škola, Národní svobody Písek, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:VY_32_INOVACE_JIROCHOVA.
HLAVNÍ OBDOBÍ LIDSKÉHO ŽIVOTA
Anotace: Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
Mladší školní období.
Střední zdravotnická škola, Národní svobody Písek, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:VY_32_INOVACE_HRUBA.
Střední zdravotnická škola, Národní svobody Písek, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM: VY_32_INOVACE_HRUBA.
Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:
TEMATICKÁ OBLAST: Biologie člověka s rozsahem pro ZŠ
Střední zdravotnická škola, Národní svobody Písek, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:VY_32_INOVACE_JIROCHOVA.
Střední zdravotnická škola, Národní svobody Písek, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:VY_32_INOVACE_JIROCHOVA.
VY_32_INOVACE_PSYPS13860ZAP Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Rozvoj.
Střední zdravotnická škola, Národní svobody Písek, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:VY_32_INOVACE_JIROCHOVA.
Střední zdravotnická škola, Národní svobody Písek, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:VY_32_INOVACE_BERGMANNOVA_9.
Střední zdravotnická škola, Národní svobody Písek, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:VY_32_INOVACE_HRUBA.
- definice, charakteristika, průběh
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 2. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika KLÍČOVÁ SLOVA:
PŘEDŠKOLNÍ VĚK.
VÝVOJOVÁ PSYCHOLOGIE PhDr. Daniel Heller.
SZŠ a VOŠZ Zlín Vývoj dětské hry Zdravotnický asistent, druhý ročník
Střední zdravotnická škola, Národní svobody Písek, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:VY_32_INOVACE_JIROCHOVA.
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 2. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika KLÍČOVÁ SLOVA:
Tento materiál není určen pro jakékoliv další šíření či citování
Střední zdravotnická škola, Národní svobody Písek, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:VY_32_INOVACE_JIROCHOVA.
Předškolní věk = období hry Experimentace – cca do 2 let věku, procvičování pohybů s vlastním tělem, nebo jednoduchými předměty, prozkoumávání okolí a.
Vývojová psychologie OP3BK_PSVP
Střední pedagogická škola J.H.Pestalozziho Litoměřice Pedagogika a psychologie 2. ročník HRA JAKO PROSTŘEDEK VÝCHOVY Mgr.Irena Kudláčková.
Hračky Zbožíznalství 3. ročník Hračky - slouží ke hře dětí i dospělých - mají za úkol u dítěte: a) upoutat jeho pozornost b) zabavit jej c) rozvíjet.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Vysoké Mýto, Knířov ŠABLONA: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT VZDĚLÁVACÍ OBLAST: Já a můj svět PRO ROČNÍK:
Osobnost žáka jako jeden ze subjektů výchovně-vzdělávacího procesu Autor: Miroslav Vild.
MLADŠÍ ŠKOLNÍ VĚK Zittová, Pospíchalová, V7A. období: 6 – 11 let ústup egocentrismu – rozvoj schopnosti spolupráce chápání abstraktních a specifických.
Druhy změn ve vývoji.  Během života nastává mnoho životních změn změn  Změny můžeme rozdělit do čtyř základních skupin základních skupin  Tyto změny.
Tělesné a duševní změny u dospívajícího. ZPRACOVAL Mgr. Alena Jakubcová ŠKOLA ZŠ Bor, Školní 440, , příspěvková organizace TÉMA Umění, kultura,
MLADŠÍ ŠKOLNÍ VĚK Vojtěch Smejkal, Mikuláš Radouš.
ETAPY VÝVOJE LIDSKÉHO ŽIVOTA II
SZŠ a VOŠZ Zlín Autor: Mgr. Alice Stašová, Mgr. Helena Krausová
NÁZEV ŠKOLY: ZÁKLADNÍ ŠKOLA TIŠICE, okres MĚLNÍK AUTOR:
Vývoj dítěte od narození do 6 let
Transkript prezentace:

Střední zdravotnická škola, Národní svobody Písek, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:VY_32_INOVACE_JIROCHOVA _7 Tematická oblast:Psychologie Cílová skupinažáci školy Téma:Předškolní období Anotace: Seznámení studentů s psychickými, fyzickými a sociálními změnami v průběhu předškolního období Autor:Mgr. Eva Jirochová Datum vytvoření:

 Průměrný chlapec vyroste cca o 20cm (na 117cm) a hmotnost vzroste cca + 7 kg na kg  Dívky jsou o něco menší a lehčí  Postava se protahuje, hlava se v poměru k tělu zmenšuje, přibývá svalová hmota  Přiměřenost tělesných proporcí lze zhruba odhadnout dle FILIPÍNSKÉ MÍRY (poměr délky paže k velikosti hlavy)

 Zjev začíná hrát už v tomto věku velkou roli – patrné individuální rozdíly  Postupuje osifikace zápěstních kůstek  Zdokonaluje se i tzv. práce dítěte – činnost s nástroji při obsluze sebe sama

 Organismus je výkonnější – zvyšuje se rychlost, pohotovost, obratnost  Dítě zvládá lyže, kolo, sáně, bruslení, plavání

 Rozlišuje základní barvy  Cit pro rytmus – tleskání, poskakování, tanec  Nedovede pochopit smrt jako něco definitivního

 Věci, kterým předškolák nerozumí, doplňuje fantazií - konfabulace  Dítě je v myšlení ANTROPOMORFICKÉ – neživým věcem a zvířatům přiřazuje lidské vlastnosti a schopnosti  Myšlení je hodně egocentrické – nechápe, že jiní mají odlišné hledisko od jeho  Myšlení je konkrétně – názorné  Utváří se úmyslná pozornost

 Řeč funguje i jako prostředek myšlení – dítě myslí nahlas  Rozvoj řeči opět závisí na péči/pozornosti rodičů  V 6 letech slovní zásoba cca 2500 slov  Miluje pohádky, TV  Otázky „Proč to je?“ (období „1000x proč“)

 Ví, že je chlapec X dívka (ví, že se liší od ostatních)  Velmi se zajímá o to jak přišlo na svět  Zájem o anatomické rozdíly mezi pohlavími

 Zaměření na druhé pohlaví – hry na doktora  Společnost očekává od dětí chování, které je v souladu se sexuálním stereotypem  Děti se učí, kdy je nahota zakázána a kdy povolena

 Mluví o sobě nekriticky, chlubí se  Sebehodnocení se utváří vlivem vychovatelů (matka, rodina, MŠ)  Učí se přijímat role – předškolák  umí je i rychle střídat, učí se i roli soupeře  Důležité je naučit dítě zdravě vyvážit soupeřivost a solidaritu

Citová pohoda mezi rodiči je nutná pro zdravý duševní vývoj dítěte!  Absence mužského vzoru  Je rádo i mezi dětmi – přátelství nemají ještě dlouhé trvání  Potřebuje prarodiče

 Je si vědomo, co je jeho povinností, co má dělat a proč  Dětské svědomí je realistické, platí jen provedený čin – př. rozbitý hrneček – je jedno, jestli ho rozbil schválně nebo nerad

 Příchod sourozence  agrese, ublížení sourozenci, návrat k chování mladšího dítěte (regrese)  Sesazení z trůnu – důležité je dítě na příchod sourozence připravit

 Předškolní věk je klasickým obdobím her  Při hře děti spolupracují  Napodobivé hry, rozdělují si role  Soutěžení  Stolní hry – prohraje-li, nechce hrát dál  Chlapci si hrají s děvčaty, ale některé hry jsou jen pro kluky a naopak  Hrou si dítě pomáhá i z duševní tísně

 Zajímavým jevem je tzv. imaginární společník - kterého si děti vymyslí, dají mu jméno, se kterým mluví a hrají si

 Námětem bývá člověk  První výtvory = HLAVONOŽCI  Dovede dle předlohy nakreslit jednoduchý tvar  Rádo stříhá, modeluje

 Je pro ně normou co je dobře a co špatně  Blízké je přeměňování lidí na zvířata a naopak, také neurčitost (byl jednou jeden….) a záhadné umísťování (za sedmero horama ……….)  Sledují delší děj, vžívá se do děje  Chce číst pohádky znovu, i když je umí nazpaměť

 Co by mělo dítě zvládat než půjde do školy?

 Umí trochu počítat  Zvládá základní pravidla slušného chování  Nakoupí 1-2 věci  Zná své jméno a adresu  Ví, že je chlapec X dívka

 VÁGNEROVÁ, Marie. Vývojová psychologie. Praha: Portál, 2000, ISBN  ŘÍČAN, Pavel. Cesta životem. Praha: Portál, 2006, ISBN  LANGMEIER, Josef. Vývojová psychologie. Praha: Grada, 2006, ISBN

Děkuji za pozornost