Střední zdravotnická škola, Národní svobody Písek, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:VY_32_INOVACE_JIROCHOVA _7 Tematická oblast:Psychologie Cílová skupinažáci školy Téma:Předškolní období Anotace: Seznámení studentů s psychickými, fyzickými a sociálními změnami v průběhu předškolního období Autor:Mgr. Eva Jirochová Datum vytvoření:
Průměrný chlapec vyroste cca o 20cm (na 117cm) a hmotnost vzroste cca + 7 kg na kg Dívky jsou o něco menší a lehčí Postava se protahuje, hlava se v poměru k tělu zmenšuje, přibývá svalová hmota Přiměřenost tělesných proporcí lze zhruba odhadnout dle FILIPÍNSKÉ MÍRY (poměr délky paže k velikosti hlavy)
Zjev začíná hrát už v tomto věku velkou roli – patrné individuální rozdíly Postupuje osifikace zápěstních kůstek Zdokonaluje se i tzv. práce dítěte – činnost s nástroji při obsluze sebe sama
Organismus je výkonnější – zvyšuje se rychlost, pohotovost, obratnost Dítě zvládá lyže, kolo, sáně, bruslení, plavání
Rozlišuje základní barvy Cit pro rytmus – tleskání, poskakování, tanec Nedovede pochopit smrt jako něco definitivního
Věci, kterým předškolák nerozumí, doplňuje fantazií - konfabulace Dítě je v myšlení ANTROPOMORFICKÉ – neživým věcem a zvířatům přiřazuje lidské vlastnosti a schopnosti Myšlení je hodně egocentrické – nechápe, že jiní mají odlišné hledisko od jeho Myšlení je konkrétně – názorné Utváří se úmyslná pozornost
Řeč funguje i jako prostředek myšlení – dítě myslí nahlas Rozvoj řeči opět závisí na péči/pozornosti rodičů V 6 letech slovní zásoba cca 2500 slov Miluje pohádky, TV Otázky „Proč to je?“ (období „1000x proč“)
Ví, že je chlapec X dívka (ví, že se liší od ostatních) Velmi se zajímá o to jak přišlo na svět Zájem o anatomické rozdíly mezi pohlavími
Zaměření na druhé pohlaví – hry na doktora Společnost očekává od dětí chování, které je v souladu se sexuálním stereotypem Děti se učí, kdy je nahota zakázána a kdy povolena
Mluví o sobě nekriticky, chlubí se Sebehodnocení se utváří vlivem vychovatelů (matka, rodina, MŠ) Učí se přijímat role – předškolák umí je i rychle střídat, učí se i roli soupeře Důležité je naučit dítě zdravě vyvážit soupeřivost a solidaritu
Citová pohoda mezi rodiči je nutná pro zdravý duševní vývoj dítěte! Absence mužského vzoru Je rádo i mezi dětmi – přátelství nemají ještě dlouhé trvání Potřebuje prarodiče
Je si vědomo, co je jeho povinností, co má dělat a proč Dětské svědomí je realistické, platí jen provedený čin – př. rozbitý hrneček – je jedno, jestli ho rozbil schválně nebo nerad
Příchod sourozence agrese, ublížení sourozenci, návrat k chování mladšího dítěte (regrese) Sesazení z trůnu – důležité je dítě na příchod sourozence připravit
Předškolní věk je klasickým obdobím her Při hře děti spolupracují Napodobivé hry, rozdělují si role Soutěžení Stolní hry – prohraje-li, nechce hrát dál Chlapci si hrají s děvčaty, ale některé hry jsou jen pro kluky a naopak Hrou si dítě pomáhá i z duševní tísně
Zajímavým jevem je tzv. imaginární společník - kterého si děti vymyslí, dají mu jméno, se kterým mluví a hrají si
Námětem bývá člověk První výtvory = HLAVONOŽCI Dovede dle předlohy nakreslit jednoduchý tvar Rádo stříhá, modeluje
Je pro ně normou co je dobře a co špatně Blízké je přeměňování lidí na zvířata a naopak, také neurčitost (byl jednou jeden….) a záhadné umísťování (za sedmero horama ……….) Sledují delší děj, vžívá se do děje Chce číst pohádky znovu, i když je umí nazpaměť
Co by mělo dítě zvládat než půjde do školy?
Umí trochu počítat Zvládá základní pravidla slušného chování Nakoupí 1-2 věci Zná své jméno a adresu Ví, že je chlapec X dívka
VÁGNEROVÁ, Marie. Vývojová psychologie. Praha: Portál, 2000, ISBN ŘÍČAN, Pavel. Cesta životem. Praha: Portál, 2006, ISBN LANGMEIER, Josef. Vývojová psychologie. Praha: Grada, 2006, ISBN
Děkuji za pozornost