Výukový materiál vytvořený v rámci projektu „EU peníze školám“ Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o. Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Projekt: CZ.1.07/1.5.00/34.0236 Tematická oblast: Psychologie Autor: PhDr. Jaroslava Pauchová Téma: Vnímání Číslo materiálu: VY_32_INOVACE_PS_16_Vnímání Datum tvorby: 16.7. 2013 Anotace: Prezentace je určena pro žáky 1. ročníku SŠ, slouží k porozumění procesu vnímání jako názorného smyslového poznávání vnitřního i vnějšího světa člověka. Součástí jsou procvičovací úkoly. Klíčová slova: smysly, vnímání, vjem
Vnímání
Vnímání Vzniká na základě působení vnějších a vnitřních podnětů na smyslové orgány. Je to vlastně názorné smyslové poznávání předmětů, skutečnosti. Výsledkem vnímání je vjem.
Je spojený s prožitkem a uchovaný v paměti a zkušenostech člověka. Vjem Je spojený s prožitkem a uchovaný v paměti a zkušenostech člověka. Na rozdíl od počitků vjem neobsahuje jen jednotlivé vlastnosti předmětů, ale postihuje jejich celistvost.
Obrázky – počitek, vjem Počitek oranžová barva, kulatý tvar, hrubý povrch…. Vjem pomeranč, citrus
Druhy vnímání 1. Vnímání tvaru a velikosti Vyjadřuje se pojmy jako velké, kulaté, malé Účastní se zde zrak, hmat a zkušenost..
Druhy vnímání 2. Vnímání prostoru Vyjadřuje se pojmy vpravo, vlevo, dole, nahoře..
Druhy vnímání 3. Vnímání pohybu Jedná se o komplexní jev, dominuje při něm zrak, sluch a hmat…
Druhy vnímání 4. Vnímání plynutí času Zakládá se na poznání minulosti, přítomnosti, budoucnosti…
Úloha č.1 Do pracovního listu napište: Jaké úkoly v životě člověka a v jeho činnostech splňuje zrakové vnímání: Správná odpověď: Vnímání velikosti, barvy, tvaru a umístění v prostoru… Vnímání sledování a kontroly práce
Úloha č. 2 Jaký je rozdíl mezi počitkem a vjemem? Správná odpověď Na rozdíl od počitků vjem neobsahuje jen jednotlivé vlastnosti předmětů, ale postihuje jejich celistvost.
Použitá literatura, zdroje: Čechová, V., Rozsypalová, M.,: Obecná psychologie, IDVPZ, Brno, 1994. ISBN 80-7013-185-3 Hladík, J.,: Společenské vědy v kostce pro střední školy, Fragment, Havlíčkův Brod, 1999. ISBN 80-7200-334-2 Obrázky galerie Klipart