Autor: Mgr. Vladimír Drápal

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
VLIV ČLOVĚKA NA ŽIVOTNÍ PROSTŘEDÍ
Advertisements

Lidské rasy Obr.1. Lidské rasy Obr.1 Na Zemi dnes žije již přes 7 mld. lidí. Podle barvy pleti a některých dalších dědičných vlastností rozlišujeme.
DUSIČNANY, SÍRANY A FOSFOREČNANY
Autor: Mgr. Hana Krajčová
Autor: Mgr. Zdeňka Krmášková
LIDSKÁ PLEMENA Mgr. Helena Tlapáková.
LIDSKÉ RASY.
Neživá příroda – Slunce
AUTOR: Mgr. Blanka Hipčová
Soustava opěrná – lebka
Autor: Mgr. Hana Krajčová
Autor: Mgr. Vladimír Drápal
OCHRANA DRUHŮ Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.1.38/ Název projektu: Modernizace výuky na ZŠ Slušovice, Fryšták, Kašava a Velehrad Tento projekt.
Př_151_Geologie_Činnost mořské vody
Autor: Mgr. Hana Krajčová
„Rozvoj vzdělávání žáků karvinských základních škol
Autor: Mgr. Helena Uhříková
Člověk a příroda Přírodopis Biologie člověka Lidské rasy VY_52_INOVACE_05 Sada 1 Základní škola T. G. Masaryka, Český Krumlov, T. G. Masaryka 213 Vypracoval:
Etnická antropologie Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.
EVROPA OBYVATELSTVO VLASTIVĚDA 5.ročník Gabriela Mikulková 2013.
Autor: Mgr. Helena Nováková
Historie a současnost ochrany přírody v České republice
HOSPODÁŘSKÉ ORGANIZACE - opakování
Kosterní stavba těla savců
Neživá příroda - vzduch
Autor: Mgr. Vladimír Drápal
Savci – řád hlodavci (úvod)
Litva, Lotyšsko a Estonsko
Rumunsko a Bulharsko Z_132_Evropa_Rumunsko a Bulharsko
Autor: Mgr. Libor Sovadina
Neživá příroda - vzduch
Chráněná území v České republice
Lidské rasy Název školy
Ch_009_Chemické reakce_Podvojná záměna
PČ_008_Práce z přírodnin – ježek
Podzimní lucerna Autor: Mgr. Helena Uhříková Škola: Základní škola Fryšták, okres Zlín, příspěvková organizace Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.1.38/
Tepelná poranění Autor: Mgr. Vladimír Drápal Př_190_Biologiečlověka_Prvnípomocpřitepelnýchporaněních Škola: Základní a mateřská škola Kašava, okres Zlín,
Autor: Mgr. Hana Krajčová
VLIV ŽIVOTNÍHO PROSTŘEDÍ NA NAŠE ZDRAVÍ Autor: Mgr. Helena Nováková Škola: Základní škola Slušovice, okres Zlín, příspěvková organizace Registrační číslo.
Využití multimediálních nástrojů pro rozvoj klíčových kompetencí žáků ZŠ Brodek u Konice reg. č.: CZ.1.07/1.1.04/ Předmět : Zeměpis Ročník : 8.
Lidské rasy.
Planety sluneční soustavy – Velké planety
Př_131_Mineralogie_Uhličitany Autor: Mgr. Drahomíra Kalandrová
VLIV ČLOVĚKA NA ŽIVOTNÍ PROSTŘEDÍ
TRVALE UDRŽITELNÝ ROZVOJ Autor: Mgr. Helena Nováková Škola: Základní škola Slušovice, okres Zlín, příspěvková organizace Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.1.38/
Pří_227_Savci_Vývoj lidského plodu Autor: Mgr. Martina Vaculová
Autor: Mgr. Hana Krajčová
Autor: PaedDr. Hana Hrubcová Název: VY_32_INOVACE_3B_05_Lidské rasy
Autor: Mgr. Vladimír Drápal
LIDSKÉ RASY (PLEMENA) 8. ročník.
Př_136_Geologie_Petrologie
Autor: Mgr. Eliška Nováková
První pomoc při šoku Autor: Mgr. Vladimír Drápal Př_189_Biologiečlověka_Prvnípomocpřišoku Škola: Základní a mateřská škola Kašava, okres Zlín, příspěvková.
První pomoc při šoku Autor: Mgr. Vladimír Drápal Př_189_Biologiečlověka_Prvnípomocpřišoku Škola: Základní a mateřská škola Kašava, okres Zlín, příspěvková.
Zlomeniny a poranění kloubů
Planety sluneční soustavy – Velké planety
PŮSOBENÍ VODY V PÍSKOVCÍCH
PŮSOBENÍ VODY V PÍSKOVCÍCH
Lidské rasy 1 Název školy
OB21-VVP-HUM-OBN-BUJ-U Rasy a národy, rasismus.
ČÍSLO PROJEKTU: 1.4 OPVK AUTOR: Mgr. Jana Neugebauerová NÁZEV: VY_32_INOVACE_19_LIDSKÉ RASY ROČNÍK: 8. ročník ZŠ VZDĚLÁVACÍ OBLAST: Člověk a příroda VZDĚLÁVACÍ.
LIDSKÉ RASY.
LIDSKÉ RASY.
Základní škola a mateřská škola J.A.Komenského
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola T. G. Masaryka, Bojkovice, okres Uherské Hradiště AUTOR: Mgr. Diana Jančářová NÁZEV: Státy světa podle původu a počtu obyvatel.
Tolerance k národnostním menšinám
Digitální učební materiál
Rasismus Obr.1 ZŠ Hejnice M. Hradil.
Základní škola, Hradec Králové
Digitální učební materiál
Transkript prezentace:

Autor: Mgr. Vladimír Drápal Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.1.38/02.0025 Název projektu: Modernizace výuky na ZŠ Slušovice, Fryšták, Kašava a Velehrad Tento projekt je spolufinancován z Evropského sociálního fondu a státního rozpočtu České republiky. Lidské rasy Autor: Mgr. Vladimír Drápal Př_167_Biologiečlověka_Lidskérasy_aživotníprostředí Škola: Základní a mateřská škola Kašava, okres Zlín, příspěvková organizace

Anotace: Tento digitální učební materiál seznamuje žáky s lidskými rasami. Materiál vysvětluje a srovnává jednotlivé lidské rasy. Je určen pro předmět přírodopis, 8.ročník. Tento materiál vznikl ze zápisů autora, který vycházel z učebnice: Černík,V., Bičík,V, Martinec,Z., Přírodopis 3: Biologie člověka se základy etologie a genetiky pro žáky základní školy (8. ročník) a nižší ročníky víceletých gymnázií. 1.vyd. Praha:SPN, 1998, ISBN 80-85937-97-2

Lidské rasy Antropologie – věda o člověku Na zemi žije přibližně 7 miliard obyvatel Každá lidská rasa (plemeno) – vlastnosti, které získala během dlouhodobého historického vývoje FYLOGENEZE – vývoj člověka jako druhu

Lidská plemena se liší: a) množstvím pigmentu v kůži – vliv na barvu pleti, barvu vlasů, barvu očí b) proporcemi těla c) tvarem lebky d) další znaky (např. tvar očí atd.)

Tři základní plemena (rasy) Antropoligie rozeznává tři základní lidská plemena: Bílé (europoidní) Žlutohnědé (mongoloidní) Černé (negroidní)

Lidská plemena lze dále dělit na antropologické typy dělení podle některých tělesných znaků: převládající barva kůže, očí, vzrůst aj.

různé typy lidí bílého plemene Český národ různé typy lidí bílého plemene výrazně smíšený (nejvíce typ alpinský, nejméně typ mediteránní) Detail lidské kůže

Bílé plemeno (europoidní) Vlastnosti mírně vlnité až kadeřavé vlasy různých barev a odstínů vlas vystupuje šikmo z kůže vlas má oválný průřez barva pleti světlá až tmavohnědá užší hlava střední obličej výrazný nos a brada muži mají hodně vyvinuté ochlupení těla, rostou vousy Původně v Evropě a na Blízkém východě Postupně proniklo do všech světadílů http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Eva_Habermann.jpg Němka

Žlutohnědé plemeno (mongoloidní) Vlastnosti rovné, husté, a silné vlasy barva vlasů - černá,černomodrá vlas vystupuje z kůže kolmo pleť je nažloutlá, světlá až hnědá oči tmavé oční štěrbiny jsou úzké a šikmé obličej je široký, výrazné lícní kosti nos je středně široký ochlupení mužů na těle je řídké http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Gail_Kim.jpg Korejka

Vyobrazení různých podskupin mongoloidní rasy Původně v Asii Během vývoje z něho vznikli indiáni a Eskymáci http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:LA2-NSRW-1-0149.jpg

Černé plemeno (negroidní) Vlastnosti tmavě hnědé až černé,kadeřavé i kudrnaté vlasy vlas roste šikmo z kůže barva pleti je hnědá až černá oči jsou tmavě hnědé, kulaté obličej je široký nos je široký a plochý rty jsou masité ochlupení těla řídké Původ – Afrika, Austrálie, část Asie Násilím rozšířeno po celém světě http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Kenyan_man_2.jpg Keňan

Rasismus Rasismus – nevědecká teorie založená na duševní a fyzické nerovnosti a nerovnoprávnosti lidských plemen http://en.wikipedia.org/wiki/File:%22Colored%22_drinking_fountain_from_mid-20th_century_with_african-american_drinking.jpg Muž pije z nádoby určené pouze pro “barevné” v USA

Rasismus Důsledek – utlačování lidí, vyhlazování některých skupin obyvatelstva (otroctví, fašismus, ……) Všichni lidé bez ohledu na rozdíly v barvě pleti si jsou rovni a mají právo na důstojný život!

nacionalismus – vyvyšování určitého národa nad jiné Podoby rasismu nacionalismus – vyvyšování určitého národa nad jiné xenofobie – nepřátelství vůči přistěhovalcům náboženská nesnášenlivost

Použité zdroje Eva Habermann.jpg, In: Wikipedia.the free encyclopedia [online], Wikimedia Commons, 15. 7. 2008, 10:00 [cit. 2013 – 01-25]. Dostupné z: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Eva_Habermann.jpg Gail Kim.jpg, In: Wikipedia.the free encyclopedia [online], Wikimedia Commons, 22. 10. 2007, 22:22[cit. 2013 – 01-25]. Dostupné z: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Gail_Kim.jpg LA2-NSRW-1-0149.jpg, In: Wikipedia.the free encyclopedia [online], Wikimedia Commons, 21. 1. 2010, 04:24 [cit. 2013 – 01-25]. Dostupné z: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:LA2-NSRW-1-0149.jpg Kenyan man 2.jpg, In: Wikipedia.the free encyclopedia [online], Wikimedia Commons, 29. 7. 2005, 18:03 [cit. 2013 – 01-25]. Dostupné z: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Kenyan_man_2.jpg "Colored" drinking fountain from mid-20th century with african-american drinking.jpg, In: Wikipedia.the free encyclopedia [online], Wikimedia Commons, 21:05, 10 November 2008 [cit. 2013 – 01-25]. Dostupné z: http://en.wikipedia.org/wiki/File:%22Colored%22_drinking_fountain_from_mid-20th_century_with_african-american_drinking.jpg 6. GERMAN WIKIPEDIA. Human_skin_structure.jpg [online]. [cit. 14.2.2013]. Dostupný na WWW: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Human_skin_structure.jpg 7. NOVÁK,, Petr; CREATIVE COMMONS. Lidské oko [online]. [cit. 14.1.2013]. Dostupný na WWW: http://cs.wikipedia.org/wiki/Oko#mediaviewer/File:Eye_iris.jpg 8. CAGÉ, Christophe C,; LLIO, Ken; BARNETT, Stephen Michael. žena (kmen Ati), domorodý Austrálec, Papuánec, melanéský chlapec z Vanuatu [online]. [cit. 15.5.2013 ]. Dostupný na WWW: http://cs.wikipedia.org/wiki/Australoidn%C3%AD_rasa#mediaviewer/File:Populations_of_first_wave_of_migrations_in_southern_Asia_and_Oceania.jpg