Školní měřicí systémy – zkušenosti z výuky na SŠ

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Elektrický proud v kapalinách
Advertisements

Výpočty z rovnic II. CH-4 Chemické reakce a děje DUM č. 6
Christina Bočáková 3. ročník
TEORIE KYSELIN A ZÁSAD NEUTRALIZACE, pH.
Monitorování a analýzy Laboratorní cvičení
Chemie.
 Spolupráce s firmou zabývající se ochranami generátorů.  Doložení přesnosti dodávaných systémů zákazníkům.  Podklady pro získání statutu akreditované.
Kvantitativní analytická chemie
Analytická chemie KCH/SPANA
výpočet pH kyselin a zásad
Název šablony: Inovace v přírodopisu 52/CH18/ , Vrtišková Vzdělávací oblast: Člověk a příroda Název výukového materiálu: Určování pH roztoku.
Jak získat nadané žáky pro nové technologie Dora Kroisová 1.
Reakce anorganické Chemie I
STUDIUM CHOVÁNÍ ESTERŮ KYSELINY KŘEMIČITÉ V ZÁSADITÉM PROSTŘEDÍ
Radiační chemie – Katalyzátory Klára Opatrná Jakub Hofrichter.
Konduktometrie.
Významné oxidy Mgr. Helena Roubalová
Výpočty z rovnic I. Mgr. Radovan Sloup Gymnázium Sušice Tento materiál byl vytvořen v rámci projektu Gymnázium Sušice – Brána vzdělávání II CH-4 Chemické.
Chemik technologických výrob projekt financovaný Úřadem práce.
Teorie kyselin a zásad.
Acidobazické reakce (učebnice str. 110 – 124)
Soli Soli jsou iontové sloučeniny vzniklé neutralizační reakcí.
Kinetika chemických reakcí (učebnice str. 97 – 109)
Vlivy na rychlost chemických reakcí
Chemické rovnováhy ve vodách
Vedení elektrického proudu v látkách
XIII. TYPY CHEMICKÝCH REAKCÍ
Reakce anorganické chemie II.
Úspora času Větší interaktivita hodiny Větší názornost Univerzální nástroj – různá čidla Fyzika, chemie, biologie – mezipředmětové vztahy např. M, Inf.,
Přehled analytických metod
Roztoky roztoky jsou homogenní, nejméně dvousložkové soustavy
XI. KYSELINY a ZÁSADY Pozn.: Jen stručně, podrobnosti jsou v učebnicích chemie.
odměrná analýza – volumetrie
Protolytické reakce.
ELEKTROLYTICKÝ VODIČ.
Potenciometrie, konduktometrie, elektrogravimetrie, coulometrie
Jak vznikají soli.
Environmentální chemie I
Acidobazické indikátory
VIII. Chemické reakce : KINETIKA
Roztoky roztoky jsou homogenní, nejméně dvousložkové soustavy jsou tvořeny částicemi (molekulami, ionty) prostoupenými na molekulární úrovni částice jsou.
Acidobazické reakce CH-4 Chemické reakce a děje, DUM č. 9
PaedDr. Ivana Töpferová
Vyšetření žaludeční šťávy v experimentu
Výpočetní technika při výuce fyziky Jiří Tesař. VT – při výuce VT nedílná součást každodenního života, VT musí být také součástí výuky, vybavení škol.
3. seminář LC © Biochemický ústav LF MU (V.P.) 2010.
Setkání zástupců škol a podniků působících v oblasti chemického průmyslu Praha
DIDAKTIKA FYZIKY I. 5 Fyzikální experimenty
Senzory pro EZS. Název projektu: Nové ICT rozvíjí matematické a odborné kompetence Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název školy: Střední odborná.
Název školy: Základní škola Městec Králové Autor: Ing. Hana Zmrhalová Název: VY_32_INOVACE_07_CH9 Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Téma: UHLÍ Anotace:
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název školyGymnázium, Soběslav, Dr. Edvarda Beneše 449/II Kód materiáluVY_32_INOVACE_32_15 Název materiáluObsah, rozdělení.
Žákovský pokus Hydrolýza solí a stanovení pH Ing. Lenka Molčanová.
Projekt: Trojlístek - podpora výuky přírodopisu, biologie, fyziky a chemie pro žáky ve věku 11 až 15 let Projekt: Trojlístek - podpora výuky přírodopisu,
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha-východ
VY_52_INOVACE_31_MIKL_CH
Chemické rovnice a reakce v praktické výuce chemie
DIDAKTIKA FYZIKY I. 5 Fyzikální experimenty
výpočet pH kyselin a zásad
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Střední uměleckoprůmyslová škola sklářská, Železný Brod,
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Měření pH VY_32_INOVACE_29_591
odměrná analýza – volumetrie
Jak vznikají soli Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem.
ELEKTROLYTICKÝ VODIČ.
Vážková analýza - gravimetrie
Libor Koníček Katedra fyziky Přírodovědecká fakulta
Kinetika chemických reakcí (učebnice str. 97 – 109)
Odměrná analýza.
Transkript prezentace:

Školní měřicí systémy – zkušenosti z výuky na SŠ Petr Šmejkal

Důvody užití instrumentální techniky reflexe stávajícího stavu v praxi i laboratoři použití přístrojů a senzorů ovládaných pomocí PC a podobných zařízení v praxi je běžné vyhodnocování výsledků měření pomocí PC a podobných zařízení je v praxi taktéž běžné

Důvody užití instrumentální techniky demonstrace jevů, které lze jinak demonstrovat obtížně (titrační křivka) a názornější demonstrace některých jevů on-line sledování experimentu, výsledky jsou často ihned dostupné, rychlejší zpracování dat (lepší propojení sledovaného děje a z něj vyplývajících poznatků)

Důvody užití instrumentální techniky motivace, atraktivita PC běžný/atraktivní u studentů setkávají se s podobnými metodami ve svých oblíbených seriálech a televizních programech

Realita „běžné“ SŠ laboratoře k dispozici je obvykle jediná laboratoř realizují se všechny druhy chemií časové problémy pracovního místa bývá nedostatek místa je třeba uklízet – „připravit“ na další hodinu „jiné chemie“ žáci se nechovají k laboratornímu vybavení „v rukavičkách“ chybí laborant žáci se musí s přístrojem naučit zacházet perioda osvojení práce může být dlouhá

Nevýhody běžných přístrojů velikost, nepřenosnost

Nevýhody běžných přístrojů křehkost, citlivost (na náraz, necitlivé zacházení apod.) složitější ovladatelnost složité ovládání přístroj citlivý na dopad

Požadavky pro pohodlné experimentování přiměřené prostorové nároky jednoduché ovládání přístroje jednoduchá údržba robustnost modulární

Vlastnosti těchto řešení malá, lehká, přenosná malé prostorové nároky robustní (tzn. studenti je zatím nerozbili) snadná obsluha (zejména zapojení) lze realizovat obrovské množství úloh (a demonstrovat velké množství jevů) z chemie, fyziky, biologie a dalších předmětů

Princip řešení „datalogger“ nebo počítač, k němu se připojují senzory

Princip řešení připojení přímo k PC

Dotčené obory a možnosti obvykle desítky čidel (50 – 100) fyzika chemie biologie matematika geologie a geografie (zeměpis) a další. lze realizovat a demonstrovat obrovské množství úloh a jevů demonstračně i laboratorně

Čidla Více než 50 senzorů (dle způsobu počítání) Ceník má cca 16 stránek, katalog je „tlustá bichle“ Chemie – cca 15 - 20 vhodných senzorů pH tlak vodivost napětí teplota ISE elektrody (dusičnany, amonné ionty, vápenaté, …) oxid uhličitý kyslík plynný kyslík rozpuštěný Kolorimetr termočlánek turbidimetr čítač kapek, světlo, senzor magnetického pole, Geiger-Müllerův čítač

Zkrácený rozbor vody stanovení obsahu chloridů (ISE, srážecí titrace) kyselinová neutralizační kapacita (pH titrace) zásadová neutralizační kapacita (pH titrace) stanovení obsahu dusitanů (fotometrie) chemická spotřeba kyslíku (redox titrace) pH (pH elektroda) vodivost (vodivostní elektroda) stanovení některých kovů (ISE, redox titrace)

Další možné úlohy: úlohy s teplotním čidlem stanovení tepelné kapacity kalorimetru určení teploty měděného drátu sledování tepelných změn při katalytickém rozkladu peroxidu vodíku

Tlakové čidlo Chemická kinetika Rychlost reakce v závislosti na koncentraci reaktantu Rychlost reakce v závislosti na teplotě Rychlost reakce v závislosti na stavu reaktantu Sledování podstaty chemického děje, vznik plynu při reakci Chemická rovnováha – nalezení rovnovážného stavu a sledování faktorů, které jej ovlivňují Sledování vlivu tlaku na chemické reakce Stavové chování plynů

Úlohy s pH elektrodou závislost pH na přítomnosti CO2 acidobazická titrace silné kyseliny silnou zásadou s potenciometrickou indikací bodu ekvivalence acidobazická titrace slabé trojsytné kyseliny silnou zásadou s potenciometrickou indikací bodu ekvivalence pH barevného přechodu acidobazických indikátorů: thymolová modř bromfenolová modř methylová oranž fenolftalein

pH barevného přechodu indikátoru Bromfenolová modř – oblast přechodu: pH 3,0 – 4,6 provedení: vypracování tabulky přídavků kyseliny v programu MS Excel příprava roztoků podle tabulky, přídavek indikátoru změření pH roztoků porovnání s publikovanými hodnotami

Úlohy s konduktometrickým čidlem vodivost destilované, vodovodní a minerální vody vodivost roztoků NaCl, HCl, NaOH a sacharosy o různých koncentracích sledování kvality vod disociace elektrolytů v roztocích porovnání vodivosti vod a roztoků NaCl, KCl, HCl a NaOH srážecí titrace NaCl s konduktometrickou indikací bodu ekvivalence acidobazická titrace silné kyseliny silnou zásadou s konduktometrickou indikací bodu ekvivalence

Úlohy s fotometrickým čidlem stanovení neznámé koncentrace vzorku metodou kalibrační přímky: Ni(NO3)2 NiSO4 CoCl2 Co(NO3)2 K3[Fe(CN)6] Allura červeň a brilantní modř (potravinářská barviva) Absorbce světla v různě barevných vzorcích

Senzor oxidu uhličitého, kyslíku (plynného i rozpuštěného), ISE elektrody Sledování podstaty chemického děje Sledování přítomnosti plynů i iontů v životním prostředí (Sledování kvality vody) Sledování skleníkového efektu Biochemické pochody organismů – kvašení, dýchání rostlin, savců, …, fotosyntéza Cyklus uhlíku Důkaz plynů a iontů

Úlohy s několika čidly závislost pH na teplotě acidobazická titrace silné kyseliny silnou zásadou s potenciometrickou a konduktometrickou indikací bodu ekvivalence acidobazická titrace slabé dvojsytné kyseliny silnou zásadou s potenciometrickou a konduktometrickou indikací bodu ekvivalence pH a vodivost minerálních vod

Některé zkušenosti žáci nemají problém s ovládáním dataloggeru, zvláště pokud jej ovládají přímo pomocí PC, ovládání samotného dataloggeru již pro některé problémem je (obava, aby jej nerozbili; nechuť hledat něco v menu; snaha příliš nemyslet) Obvykle snadná a nenáročná příprava experimentu Obvykle minimální množství použitých chemikálií Rychlá či okamžitá odezva, obvykle snadná interpretace Žáci se učí číst grafy a lépe je chápou Snadná údržba a obsluha Lze vizualizovat jevy, které lze jinak vizualizovat nelze, a nebo jen obtížně (titrační křivka, koncentrace iontů, …) Obvykle nejsou používány jedovaté látky a chemikálie a nebo v netoxickém množství

Některé zkušenosti pro samostatnou práci – žáci neznají některé fyzikálně-chemické principy a jevy, nemají matematické znalosti a dovednosti, někdy chybí znalosti z chemie („co je to stechiometrie?“, obecně výpočty, ...) a základní dovednosti práce s výpočetní technikou Perioda zvládnutí ovládání software laboratorní cvičení jsou náročná na organizaci – řada problémů nesouvisející s probíraným tématem (technické problémy, konverze dat, příprava roztoků apod.)