Další starověké státy Indie Čína

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
STAROVĚK Mgr. Lenka Venclová 2009.
Advertisements

Nacítání ˇ Pro více navštivte Filip-Boril.wz.cz
Čína Základní škola Kutná Hora, Kremnická 98 VY_32_INOVACE_2D.6.07
Starověká Čína 1.A.
STAROVĚK INDIE a ČÍNA Mgr. Jitka Moskvová.
KASTY.
Starověká Čína.
Prioritní osa: 1 − Počáteční vzdělávání Oblast podpory: 1.4 − Zlepšení podmínek pro vzdělávání na základních školách Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
jméno autora  Mgr. Štěpánka Kočová název projektu
Starověká Indie.
STAROVĚKÁ INDIE.
Jméno autora: Mgr. Barbora Jášová Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_32_INOVACE_07_D_I Ročník: I. Vzdělávací oblast: Dějepis Vzdělávací obor:
VY_32_INOVACE_Dj Indie-prezentace
STAROVĚKÁ INDIE.
BUDDHISMUS.
Východní náboženství Petr Machala.
Světová náboženství.
Starověký Egypt.
PŘÍRODNÍ PODMÍNKY, ZEMĚDĚLSTVÍ, ŘEMESLO A OBCHOD
Test D6 - 1 Zpracovala: Mgr
ZŠ Rajhrad Autor: PaedDr. Zdeněk Motlíček 2011/2012
VY_32_INOVACE_3D.6.14 Autor: Kateřina Vyčichlová Projekt Škola do života CZ.1.07/1.4.00/ Dějepis, 6. třída ZŠ Základní škola Kutná Hora, Kremnická.
Starověká Indie Anotace: Materiál je určen k výuce dějepisu v 6. ročníku ZŠ. Seznamuje žáky s pojmy a informacemi o starověké Indii.
STAROVĚKÁ INDIE Mgr. Lenka Venclová 2010.
Nové modulové výukové a inovativní programy - zvýšení kvality ve vzdělávání Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem.
INDIE.
Starověká Indie.
Starověká Indie.
 Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Martina Kadlčková. Tvorba materiálu je financována z ESF a státního rozpočtu ČR. Starověká.
Starověká Čína 6. ročník.
STAROVĚKÁ ČÍNA.
ČÍNA.
Říše středu Kultura starověké Číny
STAROVĚKÁ ČÍNA.
Starověká Indie 6. ročník
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
Starověká Indie Petr Machala.
STAROVĚKÁ ČÍNA.
Kultura starověké Indie
Starověká Indie Klára Kratochvilová 6.A. Hinduismus Hinduismus je zřejmě nejstarší existující náboženství na světě. Jeho počátky spadají do doby před.
usazování hebrejsko – židovských
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Šablona:III/2 Inovace a zkvalitnění výuky.
Od dotace EU k proměně vyučovací hodiny registrační číslo projektu CZ 1.07/1.4.00/ Příjemce: Základní škola, Základní umělecká škola a Mateřská.
nepřístupné hory rozsáhlé pouště řeky Jang-c-tiang, Chuang-che.
Název školy: Základní škola a Mateřská škola při dětské léčebně, Janské Lázně, Horní promenáda 268 Autor: Mgr. Milena Hainišová Datum: Název:
Dominik Plašil, 6. A  V 6. st. př. n. l se objevují 1. významné osobnosti  Gautama Siddhártha – buddhismus  Vardhamána – džinismus  Vytlačování.
VY_32_INOVACE_214_Indie Šablona Identifikátor školy: Jméno autora: Pavlína DoleželováDatum vytvoření: Vzdělávací obor, téma: Dějepis.
ČÍSLO PROJEKTU ČÍSLO MATERIÁLU NÁZEV ŠKOLY AUTOR TÉMATICKÝ CELEK
INDICKÁ FILOSOFIE I. CZ.1.07/1.5.00/ VY_32_INOVACE_mix2_zsv01
Starověk.
Škola ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor
Autor: Mgr. Božena Andrašková Název : VY_32_INOVACE_8C55D6_Indie, Čína
Škola ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor
ČÍNA.
Název materiálu: VY_12_INOVACE_D.6.Si.11_Staroveka_Indie Datum:
VY_32_INOVACE_D6.14   Autor: Mgr. Nováková Jana
Stát Definice, funkce, typy.
NÁZEV:. VY_32_INOVACE_28DST ČÍSLO PROJEKTU:. CZ / /21
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Lenka Špillerová Název materiálu: VY_32_INOVACE_2-35_Starověká Indie Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
INDIE VE STAROVĚKU s. 137.
NÁZEV:. VY_32_INOVACE_10 ČÍSLO PROJEKTU:. CZ / /
NÁZEV:. VY_32_INOVACE_30DST ČÍSLO PROJEKTU:. CZ / /21
Nejstarší civilizace. Kořeny evropské kultury
Orientální despocie Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Martina Komsová. Dostupné z Metodického portálu ISSN: ,
VY_32_INOVACE_57 HINDUISMUS. VY_32_INOVACE_57 HINDUISMUS.
Kultura a vzdělanost ve starověké Indii
ČÍNA.
INDIE.
Indie Uč. str
SVĚTOVÁ NÁBOŽENSTVÍ.
Transkript prezentace:

Další starověké státy Indie Čína

Indie rozmanité přírodní podmínky bohaté přírodní zdroje nerostných surovin zemědělské civilizace od 4. tis. př. n.l. (bavlník)

Protoindická kultura (harrapská kultura) 2 300 př. n. l. – 1 700 př. n Protoindická kultura (harrapská kultura) 2 300 př. n. l. – 1 700 př. n. l. asi 100 městských sídlišť (Harrappa, Mohendžodáro) uměle vytvořené plošiny, města stavěna podle předchozího plánu, kolmé ulice (š = až 10 m), sýpky, citadela, kanalizace, vodovod, lázně protoindické písmo (pečetě) – nerozluštěno dálkový obchod (Mezopotámie, Persie) jednotné míry a váhy uniformita, užitkovost, neměnnost po r. 1 700 př. n. l. – zánik (změna klimatu?)

Árjové (urození, vznešení) 1. pol. 2. tis. př. n. l. nomádi z jihoruských stepí převzetí znalostí od pův. obyvatelstva kmenová království (rádža) rozdělení společnosti: varny (soc. skupiny) – bráhmani (kněží) kšatrijové (bojovníci) vaišjové (výrobci) šúdrové (nedotknutelní) neprostupnost jejich zachování je v zájmu božské harmonie kasty

Védy – náboženské texty (podstatou všeho je oběť, tou je udržován řád světa i vesmíru) - neměnnost světa Upanišady – základem všeho je Nejvyšší duch (bráhma) přítomný ve všech živých tvorech - dobré / špatné skutky (karma) ovlivňují převtělení (reinkarnaci) - možnost osvobodit se od těla prostřednictvím meditací a pod vedením gurua buddhismus – Gautama Siddhárta (563 – 483 př. n. l.) Buddha (probuzený, osvícený) víra ve vysvobození z reinkarnací 4 pravdy – podstatou života je strast - příčinou je touha a lpění na životě - oproštění od toho znamená zánik strastí - osmidílná cesta k vysvobození

džinismus – Vardhamána Mahávíra (540 – 468 př. n. l.) Džina – vysvobodit lidskou duši z koloběhu znovuzrození (asketický život bez touhy po vlastnictví), meditace neubližování živým tvorům (vegetariánství) živí tvorové = lidé, zvířata, rostliny, řeky, hory, … hinduismus – vznik z védského náboženství, nejrozšířenější polyteismus, tolerantnost ke konkrétní formě náboženství – sekty nejvyšší bohové Višnu (pomocník a ochránce) Šiva – (ničitel a znovustvořitel) cesta poznání (vysvobození z koloběhu reinkarnace) cesta oddanosti božstvu lpění na kastovním systému

4. st. př. n. l. – maurijská říše (Čandragupta Maurja) 3. st. př. n.l. - Ašóka – sjednocena téměř celá Indie, Nepál, Afghánistán promyšlená správa říše (zákony tesané do skal, veřejné předčítání) péče o poddané (nemocnice, kláštery, …) odmítání násilí a válek - po smrti rozpad státu

Kultura staré Indie astronomie (kalendář založený na slunečním roce, otáčení Země kolem osy, zatmění Měsíce) astrologie matematika – desetinná soustava, číslice medicína – chirurgie, anatomie (plastické operace, oční zákal, císařský řez) jazykovědná díla literatura – sanskrt eposy Máhabhráta, Rámajána

Čína nejstarší osídlení, stát – v povodí řeky Chuang-che mírný podnebný pás zemědělství – rýže, sója, čajovník, morušovník výjimečné znalosti v oblasti zpracování kovů (lití do ztracené formy) později osídlení i u řeky Jang-c’-ťiang

Společenské uspořádání král (wang) – Syn nebes (prostředník mezi lidmi a bohem) úředníci (mandaríni) – 8 hodnostních tříd podle moci rolníci

Státní útvary Šang - kolem 1500 př. n. l. Čou – 11. – 8. st. př. n. l. 8. – 3. st. př. n. l. – období bojů o moc mezi mnoha drobnými státy Čchin – 2. pol. 3. st. př. n. l. první centralizovaný stát (První císař Jing Čeng) sjednocení měny, písma, zákonů, měr a vah centrálně organizovaná správa zbourání hradeb mezi podmaněnými státy konfiskace zbraní zajištění klidu rozsáhlá síť silnic (6 500 km) budování Velké čínské zdi – ochrana země, izolace od vnějších vlivů

délka = cca 3 000 km šířka = 7, 5 – 4, 5 m (5 jezdců) výška = cca 6 m materiál – hlína, kámen, uvnitř zásobárny, kasárna, … terakotová armáda v hrobce za života jeho nástupce rozpad státu Chan – konec 3. st. př. n. l. – poč. 3. st. n. l. znovusjednocení říše obyčejným rolníkem obnovení centrální moci největší rozloha rolnická povstání, boj o moc rozpad na tři menší státy

Filozofické směry Konfucianismus – Konfucius (551 – 479 př. n.l.) mravnost, konání dobra,přísnost k sobě, laskavost k druhým vládce vzorem předurčenost osudu Nebesy sociální rozdělení společnosti procestoval mnoho států, tisíce žáků Legismus – člověk musí být omezen zákony a tresty rovnost před zákonem posilování neomezené moci panovníka jmenování úředníků na základě schopností X korupce

Taoismus – Lao-c’ (6. st. př. n. l.) hledání „správné cesty“ (= návrat k přírodním zákonům, k lidské přirozenosti, odmítání falešných hodnot) bez lidského zásahu se vše vyvíjí přirozeně návrat zlatého věku nepřijatelnost pro státní ideologii pronásledování uctívání božstev nebe, země, vody, … meditace 5 zákazů (nezabít, nelhat, nekrást, …) 10 dobrých myšlenek (pomáhat, milovat rodiče, …)

Kultura, společnost, vzdělanost izolovaný vývoj hierarchizovaná společnost např. maso určeno jen nejvyšší vrstvě, ostatní vegetariáni kulturní homogenita náboženství – 3 sféry přírody - nebe, země, člověk neexistence mýtu o stvoření světa příroda a vesmír mohou ovlivnit člověka a naopak – jednání císaře může způsobit přírodní katastrofy konfuciánství, legismus medicína – akupunktura objevy a vynálezy – papír, kompas, střelný prach, výroba hedvábí, porcelánu, ohňostroje, koňského postroje

Písmo – obrázkové (asi 50 000 znaků, užívá se 3 000) píše se tuží na bambus, hedvábí literatura – poezie, romány