Výukový materiál vytvořený v rámci projektu „EU peníze školám“ ŠKOLA: STŘEDNÍ ŠKOLA PRÁVNÍ – PRÁVNÍ AKADEMIE, S.R.O. TYP ŠABLONY: III/2 INOVACE A ZKVALITNĚNÍ VÝUKY PROSTŘEDNICTVÍM ICT PROJEKT: CZ.1.07/1.5.00/ TEMATICKÁ OBLAST: PERSONALISTIKA AUTOR: ING. IVETA KUBISTOVÁ TÉMA: STIMULAČNÍ PROSTŘEDKY V PRAC. PROCESU ČÍSLO MATERIÁLU: VY_32_INOVACE_PE_01_STIMULACNI PROSTREDKY DATUM TVORBY: KLÍČOVÁ SLOVA: MOTIVAČNÍ PROGRAM, PENÍZE, POCHVALA, BENEFITY ANOTACE: SOUBOR SLOUŽÍ V PROCVIČENÍ STIMULŮ V PRACOVNÍM PROCESU
S TIMULAČNÍ PROSTŘEDKY V PRACOVNÍM PROCESU
Motivační program je uceleným souborem opatření při řízení lidských zdrojů, jehož cílem je aktivně ovlivňovat pracovní chování lidí a vytvořit u všech zaměstnanců pozitivní vztah k organizaci. MP je součástí celkové personální strategie firmy.
Cílem motivačních programů je posílit loajalitu pracovníků k firmě a vzbudit u zaměstnanců zájem rozvíjet sama sebe.
Pracovní stimuly jsou hmotného i nehmotného charakteru a jsou zaměřeny na jednotlivé zaměstnance. Ne vždy, to co stimuluje jednoho pracovníka, stimuluje i druhého a naopak. Každý pracovník je jiný, každý má jiné potřeby, přání a zájmy…
- hmotné ohodnocení pracovního výkonu – mzda, prémie, odměny, … - hmotné stimuly, které působí zprostředkovaně – financování - rozvoje kvalifikace, různých vzdělávacích akcí, studijních pobytů, stáží atd. - zainteresovanost zaměstnance na celkové efektivnosti firmy – spoluúčast na řízení, podíl na zisku atd. - různé výhody – ve formě pojištění, možnost firemních půjček, služební vůz, firemní byt atd. Stimulační prostředky lze rozdělit do následujících skupin:
D ÁLE : - delegování pravomocí např. povýšení na základě výsledků - pozitivní utváření vztahů mezi kolegy, nadřízenými a podřízenými - obohacování práce, možnost sebekontroly a vyšší samostatnosti - veřejné firemní ocenění výsledků práce nejlepších pracovníků - vytváření pocitu sociálních jistot zaměstnance a jeho rodiny
Správně vytvořený a zrealizovaný motivační program přispívá k hospodářské prosperitě podniku, podporuje pracovní motivaci, výkonnost zaměstnanců a vede ve svém důsledku k celkové pracovní spokojenosti zaměstnanců.
OTÁZKY Co by vás motivovalo k lepšímu pracovnímu výkonu? peníze, lepší práce, dovolená navíc, pochvala od nadřízeného, služební auto a mobil, dobrý kolektiv Co vás motivuje k lepším studijním výsledkům? Uplatnění na trhu práce, radost rodičů, dobří učitelé, tahouni třídy, …
Z DROJE : Obrázky galerie Klipart Vlastní zápisky autorky Josef Koubek: „Personální práce v malých a středních firmách“, Grada, Praha 2011, 4. vydání, ISBN: