Řecká kultura Základní škola Kutná Hora, Kremnická 98 VY_32_INOVACE_3D.6.15 Řecká kultura Autor: Kateřina Vyčichlová Projekt Škola do života CZ.1.07/1.4.00/21.2699 Dějepis, 6. třída ZŠ Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělání pro konkurenceschopnost
Vznik divadla Přináší zábavu a poučení Autoři – Sofokles a Euripides Hrají pouze muži Mají masky Hraje se v amfiteátrech http://image.shutterstock.com/display_pic_with_logo/57146/57146,1277631091,1/stock-photo-ncient-theatre-of-herodes-atticus-is-a-small-building-of-ancient-greece-used-for-public-56028859.jpg
Písmo Alfabeta http://www.xtimeline.com/__UserPic_Large/5225/ELT200802122108328103458.GIF
Stavitelství Stavby (nové – divadla a stadiony) Různé sloupy – slohy iónský, dórský, korintský Rozvoj sochařství a malířství http://library.thinkquest.org/CR0210200/ancient_greece/athens2.jpg
http://4.bp.blogspot.com/-Y-N4ZzFyLuE/TcXpipSjWZI/AAAAAAAAAUc/-w5QAvOvHsM/s1600/Greek+Orders.jpg
Vzdělávání Chlapci: Do školy chodili od sedmi let, navštěvovali soukromé školy Státní školy neměli Rodiče si mohli vybrat, na jak dlouho půjde syn do školy Učitelům na soukromých školách museli rodiče platit Učili se: číst, psát, počítat, kreslit Od 12 let – zpívat, tančit, hrát na hudební nástroj Od 16 let – mohli pokračovat ve vzdělávání na gymnáziích Pětiboj: skok do dálky, běh, hod oštěpem a diskem Dívky: Zůstávaly doma a učily se domácím pracím, zpěvu nebo tanci Některé výjimečně dosahovaly vyššího vzdělání
Stolování U jídla neseděli, ale jedli v leže na levém boku opřeni o levou ruku a pravou jedli. Před jídlem si hodně myli ruce, protože neznali jídelní příbor. Jídlo na stůl nosili otroci. Při hostinách přednášeli pěvci za doprovodu lyry básně o slavných činech bohů a hrdinů. Účastnili se jenom muži, počestná žena sem měla přístup zakázán. Jedli obilné placky.
Bydlení Ve středu velká obdélníková místnost s předsíní, krbem a otvorem ve střeše – vyhrazené mužům Měli vnitřní dvorek s obytnými místnostmi Část domu byla určená ženám Později se stavěly domy – měly ústřední dvůr - byly světlejší a vzdušnější - stěny zdobené malbou Podlaha chudších z udusané hlíny, bohatší měli podlahu s nákladnou mozaikou Výjimečně měli koupelny, chodili do veřejných lázní.
Odívání Odívání roucha Roucho – s krátkými rukávy, nebo bez nich – chiton Chiton – sahal ke kolenům, nebo po kotníky, bílé, nebo tmavé barvy Starci a kněží chiton ke kotníkům Při slavnostech Na doma a práci – krátký Himation - obdélníkový kus různých barev, až ke kolenům Vlasy: stříhali, měli plnovous Ženy – oděv pelops – obdélníkový kus látky, z jemné látky, pestré barvy
Zápis Kultura starověkého Řecka Divadlo – zábava a poučení – Sofokles a Euripides Různé slohy iónský, dórský, korintský Soukromé školy pro chlapce, dívky zůstávaly doma Stolování v leže
Najděte v osmisměrce níže uvedená slova a vysvětlete, co znamenají: AMFITEATR CHITON EURIPDES HIMATION SOFOKLES
Metodické pokyny k prezentaci Jsou umístěny ve skrytém snímku. Autor: Mgr. Kateřina Vyčichlová Druhé pololetí, březen Vzdělávací oblast: Člověk a společnost Klíčová slova: šestý ročník, starověk, Řecko, amfiteátr, divadlo, stavitelství, odívání Tato prezentace podává informace o kultuře starověkého Řecka. Zasahuje do všech oblastí kultury. Součástí prezentace je osmisměrka, kterou je možné i vytisknout jako pracovní list. RULF, J., VÁLKOVÁ, V.: Dějepis pro 6. ročník ZŠ. 2. vyd. Praha: SPN, 2004. 144 s. ISBN 80-7235-274-1. MANDELOVÁ, H. a kol.: Dějiny pravěku a starověku. 1. vyd. Liberec: Dialog, 2001. 184s. ISBN 80-86218-57-0. kol. autorů: Dějepis 6: Učebnice pro ZŠ a víceletá gymnázia. 1. vyd. Plzeň: Fraus, 2007. 152 s. ISBN 978-80-7238-208-8. HARNA, Jos., FIŠER, R.: Dějiny českých zemí I. 1. vyd. Praha: FORTUNA, 1995. 296 s. ISBN 80-7168-285-3.