Název Tělní tekutiny, opakovací test Předmět, ročník

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Aktivita č. 4: Biologie pod mikroskopem
Advertisements

Tělní tekutiny.
Digitální učební materiál
Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:
Oběhová soustava Adam Klimeš.
Název Pohlavní soustava - ženská Předmět, ročník Biologie, 3. ročník
Tělní tekutiny Krev Text: Reprodukce nálevníků.
SPOLEČNĚ PROTI LEUKÉMII
Název LIDSKÁ KOSTRA – STAVBA, VÝVOJ, RŮST A SPOJENÍ KOSTÍ
Středn í zdravotnick á š kola, N á rodn í svobody P í sek, př í spěvkov á organizace Registračn í č í slo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Č.
Tělní tekutiny 1. Tkáňový mok tvoří prostředí všech tkáňových buněk
Tělní tekutiny Anotace: Materiál je určen k výuce přírodopisu v 8. ročníku ZŠ. Seznamuje žáky se základními pojmy a informacemi o složení a funkci tělních.
Oběhová soustava člověka
TĚLNÍ TEKUTINY nachází se uvnitř / vně buněk
Název Smyslová soustava, zaostřování, zrakové vady Předmět, ročník
Prezentace k tématu fylogeneze člověka, obsahuje otázky
Název Smyslová soustava – rovnovážné ústrojí, chuť a čich
Autor: Mgr. Kateřina Žáková Určení: Tercie
Středn í zdravotnick á š kola, N á rodn í svobody P í sek, př í spěvkov á organizace Registračn í č í slo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Č.
Obranný systém těla, krevní skupiny, mízní soustava
NázevRůst rostlin Předmět, ročník Biologie, 1. ročník Tematická oblast Botanika AnotaceVýklad s testem, lze použít i jako materiál k samostudiu Klíčová.
Středn í zdravotnick á š kola, N á rodn í svobody P í sek, př í spěvkov á organizace Registračn í č í slo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Č.
Autor výukového materiálu: Denisa Dosoudilová Datum vytvoření výukového materiálu: březen 2012 Ročník, pro který je výukový materiál určen: VIII. Vzdělávací.
INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ
Název Vylučovací soustava Předmět, ročník Biologie, 3. ročník
Název Smyslová soustava – sluchové ústrojí Předmět, ročník
Název Pohlavní soustava - mužská Předmět, ročník Biologie, 3. ročník
VYPRACOVALA: Lucie Mansourová a Irena Svobodová
Středn í zdravotnick á š kola, N á rodn í svobody P í sek, př í spěvkov á organizace Registračn í č í slo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Č.
Základní vzdělávání - Člověk a příroda - Přírodopis – Biologie člověka
rozvod živin, kyslíku, odvod CO2 a odpadů metabolismu
Název TKÁNĚ Předmět, ročník Biologie, 3. ročník Tematická oblast
Název Dýchací soustava I Předmět, ročník Biologie, 3. ročník
Soustava oběhová Tělní tekutiny.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Název Smyslová soustava, úvod, čidlo Předmět, ročník
Název TRÁVÍCÍ SOUSTAVA Předmět, ročník Biologie, 3. ročník
Tělní tekutiny a krev Školení trenérů licence A Fakulta tělesné kultury UP Olomouc Biomedicínské předměty Doc. MUDr. Pavel Stejskal, CSc.
Mízní soustava Lymfatická.
Krev SCHÉMATA, OBRÁZKY.
OBĚHOVÁ SOUSTAVA Tělní tekutiny Mgr. Jan Marek VY_32_INOVACE_Bi3r0213.
DARUJ KREV, ZACHRÁNÍŠ ŽIVOT
OBĚHOVÁ SOUSTAVA Tělní tekutiny Mgr. Jan Marek VY_32_INOVACE_Bi3r0214.
Tělní tekutiny KREV.
Tělní tekutiny Autor: Eva Klabenešová
Název školy: Střední odborná škola stavební Karlovy Vary Sabinovo náměstí 16, Karlovy Vary Autor: Hana Turoňová Název materiálu: VY_32_INOVACE_12_TĚLNÍ.
Název školyZŠ Elementária s.r.o Adresa školyJesenická 11, Plzeň Číslo projektuCZ.1.07/1.4.00/ Číslo DUMu VY_32_INOVACE_ Předmět Přírodopis.
KREV Anotace: tento VM slouží jako podpora výuky učitele, seznámení se s funkcí, složením krve a krevními skupinami Výstup: VY_52_INOVACE_P ř Výukový.
Výukový materiál vytvořen v rámci projektu EU peníze školám Škola Základní škola Křižany-Žibřidice, okres Liberec, příspěvková organizace Žibřidice 271,
Název SŠ:SOU Uherský Brod Autor:Mgr. Andrea Brogowská Název prezentace (DUMu): Tělní tekutiny Tematická oblast: Biologie člověka (1. ročník Krajinář) Ročník:1.
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů Biologie člověka pro 8. ročník Název materiálu VY_52_INOVACE_32_Tělní tekutiny - opakování Autor.
METODICKÝ LIST PRO ZŠ Pro zpracování vzdělávacích materiálů (VM)v rámci projektu EU peníze školám Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Projekt:
Škola ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor
VY_52_INOVACE_12_01_ oběhová soustava
Tělní tekutiny.
Přírodopis – 8. ročník, Krev
VY_32_INOVACE_13_Oběhová soustava
OBĚHOVÁ SOUSTAVA.
Oběhová soustava - krev
Č. DUMu: VY_32_INOVACE_06_krev
Autor: Bc. Renáta Bojarská Datum: Název: VY_32_INOVACE_06_PŘ8_BO
Oběhová soustava Krev.
Tělní tekutiny krev.
Tento materiál byl vytvořen rámci projektu EU peníze školám
zpracovaný v rámci projektu
Složení krve krevní plazma – tekutá složka b) krevní buňky
Červené krvinky - erytrocyty
Tělní tekutiny krev tkáňový mok míza.
Krev.
Transkript prezentace:

Název Tělní tekutiny, opakovací test Předmět, ročník Biologie, 3. ročník Tematická oblast Biologie člověka Anotace Prezentace k opakovaní učiva, žáci řeší promítaný test, obsahuje řešení Klíčová slova Funkce krve, krvinky, imunita, srážení krve, krevní skupiny, nemoci krve Autor Mgr. Tomáš Pospíšil Datum leden 2014 Škola Gymnázium Jana Opletala, Litovel, Opletalova 189 Projekt EU peníze středním školám, reg. č.: CZ.1.07/1.5.00/34.0221

Tělní tekutiny opakovací test Po1 DUM č. 6

1. Z čeho vzniká tkáňový mok míza 2. Jaká je funkce tkáňového moku krve (5 ) ŘEŠENÍ krev tkáňový mok přenos látek mezi buňkami - homeostáza - imunita - srážení - transport dýchacích plynů - rozvod živin a odvod zplodin - přenos hormonů (řidící f.) - rozvod tepla ŘEŠENÍ Kliknutím na rámeček se objeví řešení

3. Jakou koncentraci NaCl má fyziologický roztok? 4. Jakou výhodu přináší bezjadernost a tvar a červených krvinek? ŘEŠENÍ 0,9 % ŘEŠENÍ větší plocha pro navázání kyslíku oproti kulovitému tvaru Kliknutím na rámeček se objeví řešení

5. Kolik se jich nachází v 1 mm3? červené krvinky muži krevní destičky 6. Co ovlivňuje množství bílých krvinek? ŘEŠENÍ 5 – 5,5 mil. 200 – 300 tis. ŘEŠENÍ denní doba, příjem potravy, infekce Kliknutím na rámeček se objeví řešení

7. Vysvětli + které buňky ji zajišťují buněčná imunita látková (humorální) imunita specifická imunita ŘEŠENÍ likvidace napadených nebo pozměněných buněk (nádorových), lymfocyty T tvorba protilátek proti patogenům, lymfocyty B reakce proti konkrétnímu patogenu, lymfocyty B a T Kliknutím na rámeček se objeví řešení

9. Jaké aglutinogeny a aglutininy mají krevní skupiny O B 8. Z čeho se uvolňují? interferony trombokináza 9. Jaké aglutinogeny a aglutininy mají krevní skupiny O B ŘEŠENÍ napadené buňky krevní destičky ŘEŠENÍ aglutinogen – žádný, aglutinin – anti A, anti B aglutinogen – B, aglutinin – anti A Kliknutím na rámeček se objeví řešení

10. Jaké možné riziko je pro matku její krevní faktor Rh - 11. Co je to? hemofilie trombóza anémie embólie ŘEŠENÍ Plod RH+, při opakovaném těhotenství protilátky, poškození nebo potrat chorobná krvácivost tvorba krevních sraženin v cévě chudokrevnost sraženina v životně důležitém orgánu ŘEŠENÍ Kliknutím na rámeček se objeví řešení

12. Doplň text ……........ je choroba bílých krvinek. Léčí transplantací ………………nejčastěji z …………….. kosti. Alternativou léčby je použití léků - …………………. , které ničí dělivé (nádorové) buňky. 12. Doplň text Leukémie je choroba bílých krvinek. Léčí transplantací kostní dřeně nejčastěji z pánevní kosti. Alternativou léčby je použití léků - chemoterapie, které ničí dělivé (nádorové) buňky. ŘEŠENÍ Kliknutím na rámeček se objeví řešení

Klepnutím sem se přenesete na začátek testu a můžete odtajnit řešení. Konec testu Klepnutím sem se přenesete na začátek testu a můžete odtajnit řešení.

Zdroje JELÍNEK, Jan a ZICHÁČEK, Vladimír. Biologie pro gymnázia: (teoretická a praktická část). 3., dopl. a opr. vyd. Olomouc: Nakladatelství Olomouc, 1998, 551 s., [38] s. barev. obr. příl. ISBN 80-718-2070-9.