Psychoanalýza Sigmund Freud (1856-1939).

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
VY_32_INOVACE_1B14 Anna Freudová (1895 – 1982). Anglická představitelka psychoanalýzy, rakouského původu Poslední ze šesti dětí Marty a Sigmunda Freuda.
Advertisements

PhDr. Věra Strnadová, Ph. D.
Název šablony:Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT zaměření VM:6. ročník – Člověk a zdraví – Výchova ke zdraví – Formy násilí autor VM:Ing.
Tato prezentace byla vytvořena v rámci projektu CZ.1.07/1.1.04/
Předmět psychologie Předmět psychologie práce a organizace.
ŠABLONA: III/2 – Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT
Vývojová psychologie Škola:
Psychologie osobnosti
Individuální psychologie (samostatná psychologická škola Alfreda Adlera významně ovlivněná psychoanalýzou)
Psychologie sportu stolního tenisu a tenisu obzvlášť Vojtěch Kaplan O4A.
Sigmund Freud 6. května 1856, Příbor – 23. září 1939, Londýn
BEHAVIORISMUS John Watson I.P.Pavlov C.L.Hull N.E.Miller J.Dollard
Univerzita Karlova v Praze Filozofická fakulta Katedra psychologie
PORUCHY PŘÍJMU POTRAVY
Mgr. Jolana Polzová Mgr. Jan Žufníček
OB21-VVP-HUM-ZSV-MIK-L PSYCHOLOGIE, JEJÍ ODVĚTVÍ, VÝZNAM PRO ČLOVĚKA Mgr. Marie Mikulcová.
Analytická psychologie
Teorie osobnosti S. Freud, C.G.Jung, A. Adler.
Přístupy k osobnosti Škola:
Filozofie SIGMUND FREUD
Významní teoretici v historii psychologie
TRANSAKČNÍ ANALÝZA.
SYNDROM TÝRANÉHO DÍTĚTE
Perioda raného mládí Ondřej Turek 1A. Dělení  Raný školní věk (mezi 6-7. a 8-9.)  Střední školní věk (mezi 8-9. a rokem)
Sigmund Freud zkoumání kreativity z hlediska tvořivé osobnosti
Eriksonova teorie psychosociálního vývoje
Psychoanalytické /Psychodynamické teorie
Náročné životní situace
Psychoanalýza Psychoanalýza a z ní vycházející směry: Ego-psychologie
Hlubinná psychologie MILANA REICHLOVÁ.
Klára Šťastná 2.Ročník MK
PSYCHOLOGIE LIDSKÉHO VÝVOJE
Střední zdravotnická škola, Národní svobody Písek, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:VY_32_INOVACE_JIROCHOVA.
 Výukový materiál vytvořen v rámci projektu EU peníze školám „Učíme aktivně“  Registrační číslo CZ.1.07/1.4.00/  Číslo materiálu: VY_32_INOVACE.
Poruchy v komunikaci Tereza Svobodníková.
Psychologie osobnosti
26. července26. července 1875 – 6. června června1961 Byl švýcarský lékař a psychoterapeut, zakladatel analytické psychologie. Jeho přínos psychologii.
DETERMINISMUS PSYCHIKY OSOBNOSTI Různá pojetí teorie osobnosti
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 2. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika KLÍČOVÁ SLOVA:
2. DUŠEVNÍ VÝVOJ OSOBNOSTI, PORUCHY VÝVOJE OSOBNOSTI
Členění životního cyklu
Alfred Adler Narození 7. Únor 1870 Vídeň Úmrtí 28. Květen 1937 Aberdeen - rakouský lékař a psycholog, zakladatel individuální psychologie.
PSYCHOLOGIE JAKO VĚDA PSYCHOLOGICKÉ TEORIE. PSYCHOLOGIE PŘEDMĚT SYSTÉM METODOLOGIE METODY PSYCHOLOGIE JAKO VĚDA POZNAT - VYSVĚTLIT - OVLIVNIT - PREDIKOVAT.
PSYCHOLOGIE OSOBNOSTI
Anna Freudová.
ANNA FREUDOVÁ Jakub Novák, C4A Jakub Novák C4A Dorothy a Anna.
Nevědomí Souhrn duševních procesů, které probíhají mimo duševní oblast a pozornost člověka. Zapomenuté a potlačené objekty a pudy. Neuvědomovaná oblast.
pochází z rodiny maďarského židovského obchodníka narodil se 7. února roku 1870 ve Vídni jako druhé ze šesti dětí jako dítě byl v ohrožení života, když.
Analýza duchovní situace Duchovní postoj Dialog s Bohem Duchovní hloubka Poslání Vzájemné ovlivnění všech prvků.
Mgr. Michal Vičar.  Zrání (biologický vývoj) versus učení  Aktivita versus pasivita  Vědomý versus nevědomý vývoj  Nature vs. Nurture.
Vliv společenského prostředí na utváření osobnosti, sociální prostředí, komunikace a socializace.
Teorie a přístupy v SP. Podmínky atestace Písemný test.
Osobnost žáka jako jeden ze subjektů výchovně-vzdělávacího procesu Autor: Miroslav Vild.
V ÝVOJOVÁ PSYCHOLOGIE Mgr. Vladimír Velešík. Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy ANOTACE 1.Kód DUMu: VY_32_INOVACE_1.SV.19.
Přednáška Wundt W., Freud S., Freudová A. Wundt-vznik vědecké psychologie Freud-zakladatel psychoanalýzy a psychodynamicky orientované psychologie.
Psychické stavy Vytvořila Ing. Lenka Hřibová, Březen 2016.
Zdravá výživa Název školy: ZŠ Salvátor Název školy: ZŠ Salvátor Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název výstupu:
 Souhrn hybných činitelů v činnostech, učení a osobnosti  Skutečnosti, které jedince podněcují, podporují nebo naopak tlumí, aby něco konal či nekonal.
Osoba a osobnost Pavlína Jordánová, Margita Přikrylová, Eliška Roubalová.
Psychická struktura osobnosti Vytvořila Ing. Lenka Hřibová, Duben 2016.
Psychologie v obezitologii MUDr. Lenka Mičínová Sáblíková
Číslo v digitálním archivu školy
Mediální manipulace rozjizdeji-kampan-proti-propagande-a- bludum/r~c1f97c0ea36f11e6a16a fea04/
Psychologie v obezitologii
Periodizace lidského vývoje
Psychoanalytická teória S. Freuda
Zameranie na psychodynamické sily:
Psychodynamický přístup
Náročné životní situace
Nevědomí.
Transkript prezentace:

Psychoanalýza Sigmund Freud (1856-1939)

Psychoanalýza Sigmund Freud narozen v Příboře na Moravě, v židovské rodině žil ve Vídni působil jako lékař, psychiatr teorie psychoanalýzy zemřel v Anglii

Psychoanalýza Základní pojmy Libido = psychická energie, která oživuje osobnost, sexuální povaha Vědomí = část osobnosti, kterou si jedinec plně uvědomuje Předvědomí = rozhodnutí, zážitky, konflikty, které si člověk uvědomoval, ale zapomněl, může si je znovu vybavit Podvědomí = spodní vrstva, představy, zkreslená skutečnost a přání, mimo oblast uvědomování

Psychoanalýza Struktura osobnosti ID nepřístupná část osobnosti domáhá se okamžitého a úplného uspokojení potřeb iracionální, princip slasti EGO princip reality převádí požadavky id do praktických způsobů naplňování potřeb racionální, na vědomé úrovni, zvažuje činy a následky založen na realitě dobře rozvinuté je známkou zdravé osobnosti

Psychoanalýza Superego omezení a zákazy ukládané dítěti v raném a mladém věku rodiči a dalšími dospělými (chvála X zákaz, trest) část vědomá – vědomě zvnitřněné zákazy a pochvaly moralizující síla, princip dokonalosti málo rozvinuté superego – cítí málo viny i po velkých mravních přestupcích nepřiměřeně rozvinuté – perfekcionisté, úzkostní lidé

Psychoanalýza Intrapersonální konflikt Konflikt id x ego id se dožaduje okamžitého uspokojení a ego se na základě testování reality snaží tento požadavek upravit Např.: chlapec 7 let chce ukrást v obchodě autíčko, ale protože se bojí detektivů, kteří chytají zloděje, zvažuje, zda si raději autíčko nekoupit, až bude mít dost peněz Konflikt id x superego Např.: chlapec chce ukrást autíčko, ale připomíná si, že krást se nemá Konflikt ego x superego střet racionálního ega a dokonalého superega Např.: lidé rozumově hodnotí něco jako etické, ale mohou se cítit provinile v důsledku dříve zvnitřnělých příkazů během výchovy

Psychoanalýza Pudy = potřeby id, vyvolávají napětí 2 základní pudy Erós – pud života = princip slasti, sexuální zaměření vede k intimnímu spojení, zplození nového života, je spojen s různými částmi těla (erotogenní zóny) Thanatos – pud smrti = princip nirvány, destruktivní (nirvána = neexistence utrpení, naprostý pokoj, smrt) před smrtí – dochází k ničení a pomalému rozpadu projevuje se zlostí a agresivním chováním (proti druhým i proti sobě)

Psychoanalýza Vývoj osobnosti 5 stádií (vztah k erogenním zónám) orální stadium = sání, polykání anální stadium = spontánní vyprazdňování střev falické stadium = autoerotické chování (Oidipův konflikt – u chlapců, Elektřin konflikt – u dívek) období latence = období klidu genitální stadium = v pubertě, působení libida Erogenní zóny orální zóna – rty, vnitřek úst anální zóna – rektální oblast falická zóna – pohlavní orgány

Psychoanalýza Úzkost = stav očekávání, nebezpečí, příprava na ně, povaha je neznámá 2 typy úzkosti neurotická úzkost (očekávám trest od společnosti, vnější autority) morální úzkost (pocity viny) Strach = určitý předmět, kterého se obáváme, vztahuje se k jasnému, skutečnému ohrožení Povaha snů sny – pohled do nevědomých přání člověka, splnění nevědomých přání, ve snu můžeme rozpoznat pozůstatky uplynulého dne

Psychoanalýza Obranné mechanismy - ochrana ega před ohrožujícími myšlenkami a přáními, která vyvolávají úzkost →obranné mechanismy, působí na nevědomé úrovni Vytěsnění = iracionální útěk od nepřijatelných myšlenek a přání Sublimace = převedení libida od sexuálního uspokojení do činnosti, která je oceňována Regrese = sklon dočasně regredovat (vracet se) k nižšímu stadiu Např.: sklon nadměrně jíst,pít →regrese do orálního stadia Fixace = dlouhodobá, tendence zůstávat v určitém stadiu regrese