Zdravotnický asistent, první ročník Konflikt Autor: Mgr. Lenka Březíková Vytvořeno: jaro 2012 SZŠ a VOŠZ Zlín ZA, 2. ročník, Planimetrie, Vzájemná poloha přímek, Mgr. Kamil Šrubař
Název sadyKonflikt Tematická oblast Občanská nauka Anotace Prezentace seznamuje s negativním i pozitivním významem konfliktu Očekávaný výstup Žáci rozpoznají typ konfliktu a navrhnou vhodnou strategii jeho řešení Autor Mgr. Lenka Březíková Druh učebního materiáluPrezentace, pracovní list, metodický list Cílová skupinaŽáci 15 – 19 let Stupeň a typ vzděláváníStřední, humanitní VytvořenoJaro 2012 ZA 1.ročník/ Konflikt/ Mgr. Lenka Březíková
Co je konflikt? Slovo konflikt pochází z latinského slova conflictus – „srazit se spolu“ Konflikt je definován jako srážka, soutěž nebo vzájemný střet pro sobě stojících sil (vlastností, myšlenek, zájmů, postojů apod.) Konflikt je neoddělitelnou součásti našeho života, nelze se mu vždy vyhnout Setkáváme se s ním např. v televizi, která nás informuje o různých mezinárodních konfliktech,konflikt může vzniknout také mezi spolužáky, spolupracovníky, přáteli, příbuznými, partnery Existují konfliktní jedinci? ZA, 1. ročník / Konflikt/ Mgr. Lenka Březíková
Příčiny konfliktů Nesourodost postojů, názorů, hodnot, životního stylu, nesourodost rysů osobnosti lidí, kteří spolu žijí, spolupracují, sdílí společný prostor Střet , potřeb, cílů, boj o moc, o majetek Co přispívá ke vzniku konfliktu v mezilidských vztazích? Nepříznivé vnější životní okolnosti také přispívají ke vzniku konfliktů – špatná ekonomická situace, stísněné bytové podmínky, neuspokojivé nebo žádné zaměstnání… zájmů ZA, 1. ročník / Konflikt/ Mgr. Lenka Březíková
Druhy konfliktů podle počtu osob Intrapersonální – uvnitř jednotlivce – např. konflikt morálky Interpersonální – mezi dvěma jedinci (partneři, kolegové v práci) Intraskupinové – uvnitř skupiny , politické straně, školní třídě, jednotlivec se skupinou ( poslanec a parlament) Interskupinové – mezi 2 skupinami ( 2 národy, studenti a učitelé) v rodině ZA, 1. ročník / Konflikt/ Mgr. Lenka Březíková
Strategie řešení konfliktů Kooperace – spolupráce s cílem uspokojit zájmy obou stran – cílem je najít účelné, vzájemně přijatelné řešení, které částečně uspokojí obě strany Vyhýbání – odkládání na vhodnější dobu nebo ústup Konkurence – bránění svého stanoviska na úkor druhých Konsensus – všeobecný souhlas, úplná shoda zúčastněných stran Kompromis ZA, 1. ročník / Konflikt/ Mgr. Lenka Březíková
Funkční konflikt Pozitivní konflikt – přináší užitek Komunikujeme a snažíme se porozumět stanovisku druhého Přináší Vede k výměně informací a diskuzi Analyzuje problém nová řešení, motivaci,pokrok, uvolnění napětí
Dysfunkční konflikt Ničivý konflikt -negativní emoce, násilí, nenávist k jiné skupině, odpadlíkovi, hledání vnějšího nepřítele, hledání viny u druhých Co může být následkem dysfunkčního konfliktu? Agrese,násilný konflikt, války
ZA, 1. ročník / Konflikt/ Mgr. Lenka Březíková Konflikt se nám podaří nejlépe zvládnout, jestliže: A) použijeme násilí B)snažíme se druhou stranu pochopit C)přestaneme komunikovat a odejdeme Může konflikt přinést něco pozitivního? Ano, nová řešení, obohacení o další názor, společenský pokrok
Zdroje Dudák, V. a kol.: Občanská nauka pro střední a odborné školy. SPN – pedagogické nakladatelství, a. s., Praha Emmert, F. a kol.: Odmaturuj ze společenských věd. Didaktis, Brno Bartoníčková, K. a kol.: Občanský a společenskovědní základ.Computer Press, Brno cz/images/results.aspx?qu=v%C3%A1lka&ex=1 #ai:MC | cz/images/results.aspx?qu=v%C3%A1lka&ex=1 #ai:MC
Zdroje cz/images/results.aspx?qu=gesta&ex=1#ai:MP | cz/images/results.aspx?qu=gesta&ex=1#ai:MP | cz/images/results.aspx?qu=gesta&ex=1#ai:MP | cz/images/results.aspx?qu=gesta&ex=1#ai:MP