Sigmund Freud zkoumání kreativity z hlediska tvořivé osobnosti tvůrčí schopnosti jsou rysem osobnosti, který se upevňuje v průběhu prvních 5-ti let života tvořivost je výsledkem překonání traumatických zkušeností uložených v nevědomí některé obranné mechanismy tvořivé povahy: Kompenzace – pokus vynahradit nedostatek vynikajícím zvládnutím něčeho jiného Regrese – návrat k dříve úspěšnému chování Přenos – akt vybití vlastních pocitů a emocí na slabší osobě Sublimace – tvůrčí vyjádření v některé umělecké oblasti jako náhrada za neschopnost naplnit sexuální pud (podle Freuda zásadní motivace k tvořivosti)
Ernst Kris Alfred Adler Freudovi následovníci neplodnějším mechanismem tvořivosti je regrese návrat do dětského myšlení (fantazie, sny, opojení, vyčerpanost) = oslabení překážek mezi vědomím a nevědomím = ochabnutí ega = podnícení funkcí tvořivosti psychoanalytici omezeni ve zkoumání tvořivosti terapeutickou povahou své práce Alfred Adler tvůrčí počin je pokusem o kompenzaci pocitu méněcennosti, v němž je zároveň zakotvena jedinečnost každého individua tvořivý akt je zvládnutím tělesného nebo psychického deficitu tvořivost tedy motivuje vědomá myšlenka (vnímání méněcennosti nebo deficitu)
Carl Gustav Jung nevědomí se podílí na tvořivosti na vysoké úrovni velké myšlenky však pochází z hlubšího pramene než jakým jsou sexuální pudy nevědomí obsahuje archetypy a zkušenosti celého lidského rodu. Tvořivý jedinec je nějakým způsobem schopen propojit toto nevědomé vědění s vědomými myšlenkami – pokroky ve vývoji lidské existence
Otto Rank rozhodujícím aktem tvořivosti je vědomí vlastní vůle lidé se rodí bez vlastní vůle – bez podpory rodičů v raném dětství člověk nemůže být kreativní
Cvičení tvořivosti Cihla Test neobvyklého použití: Zamyslete se nad jedním běžným předmětem a zkuste vymyslet způsob jeho netradičního využití Například: Cihla K jakým účelům lze použít cihlu? brždění zaparkovaných aut ve svahu k lovení ryb v mělkých vodách k simulování těžkého batohu