Chemické reakce Materiál je určen k bezplatnému používání pro potřeby výuky a vzdělávání na všech typech škol a školských zařízení. Jakékoliv další používání podléhá autorskému zákonu. Projekt Škola činností CZ.1.07/1.4.00/ VY_52_INOVACE_50_Ch8 © Radoslava Jarošová Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělání pro konkurenceschopnost. Základní škola Loket, okres Sokolov
Název: Rozdělení chemických reakcí, průběh Anotace: Co má vliv na průběh reakcí, rozdělení těchto reakcí Autor: Radoslava Jarošová Jazyk: český Očekávaný výstup: aplikuje poznatky o faktorech ovlivňujících průběh chemických reakcí, rozliší výchozí látky a produkty chemických reakcí Klíčová slova:reaktanty, produkty, rozklad, slučování, zákon o zachování hmotnosti Druh učebního materiálu: pracovní list Druh interaktivity: aktivita Cílová skupina: žák Stupeň a typ vzdělávání: ZŠ – druhý stupeň Ročník: osmý Vazby na ostatní materiály: žádné
Doplň vynechaná místa v otázkách 1.Jak se nazývá děj, při kterém vznikají z reaktantů produkty? ___________________. 2. Na průběh chemické reakce má vliv? a) b) c) d) 3.Jak se nazývá chemická reakce, kdy z jednodušších látek vznikají složitější látky(sloučeniny) ? _____________________________. 4. Jak se nazývá chemická reakce, kdy ze složitějších látek vznikají dvě nebo více látek jednodušších ( chemické prvky) ? ___________________________. 5. Vysvětli chemickou reakci nahrazováním – substituci. ________________________________________________________. řešení
Řešení: 1.Jak se nazývá děj, při kterém vznikají z reaktantů produkty? Chemická reakce. 2. Na průběh chemické reakce má vliv? a) druh látek b) koncentrovanost nebo zředěnost látky c) teplota výchozích látek d) velikost plošného obsahu povrchu pevných reagujících látek 3.Jak se nazývá chemická reakce, kdy z jednodušších látek vznikají složitější látky (sloučeniny)? Syntéza (slučování) 4. Jak se nazývá chemická reakce, kdy ze složitějších látek vznikají dvě nebo více látek jednodušších ( chemické prvky) ? Analýza ( rozklad). 5. Vysvětli chemickou reakci nahrazováním – substituci. Jeden prvek ve sloučenině je nahrazen druhým prvkem. zpět
Odpověz správně na otázky. 6.Jaký zákon platí pro chemické reakce? ___________________________________. 7.Jak zní tento zákon? _____________________________________________________________________. 9. Jak zapíšeme chemickou reakci? _____________________________. 10. Jaký je rozdíl mezi chemickou rovnicí a chemickou reakcí? ______________________________________________________. 11. Ke kterým typům chemických reakcí můžeme zařadit tyto reakce? Zn+2HCl ZnCl 2 +H 2 ____________________ HgI 2 Hg +I 2 _____________ N 2 +3H 2 2NH 3 ____________________ 2H 2 O 2H 2 +O 2 ____________________ Zn+S ZnS _____________________ řešení
Řešení: 6.Jaký zákon platí pro chemické reakce? Zákon o zachování hmotnosti. 7.Jak zní tento zákon? Celková výchozí hmotnost látek při chemické reakci v uzavřené soustavě se nemění. Nemění se počet atomů látek v uzavřené soustavě během reakce ( hmotnost výchozích látek se rovná hmotnosti produktů). 9. Jak zapíšeme chemickou reakci? Chemickou rovnicí. 10. Jaký je rozdíl mezi chemickou rovnicí a chemickou reakcí? Chemická rovnice je vyjádřena značkami a vzorci látek. Je to zápis. Chemická reakce je děj, při kterém z výchozích látek vznikají látky jiné. 11. Ke kterým typům chemických reakcí můžeme zařadit tyto reakce? Zn+2HCl ZnCl 2 +H 2 nahrazování ( substituce) HgI 2 Hg +I 2 rozklad N 2 +3H 2 2NH 3 slučování ( syntéza) 2H 2 O 2H 2 +O 2 rozklad ( analýza) Zn+S ZnS slučování zpět
Seznam použité literatury a pramenů: Zdroje Základy praktické chemie pro 8. ročník základní školy. druhé aktualizované vydání. Praha: Fortuna, ISBN Základy chemie 1 pro 2. stupeň základní školy, nižší ročníky gymnázií a střední školy. Praha: Fortuna, ISBN Zkopírovat do schránky Autor: Radoslava Jarošová Základní škola Loket, okres Sokolov prosinec 2011 Objekty, použité k vytvoření sešitu, jsou součástí SW Smart Notebook nebo pocházejí z veřejných knihoven obrázků (public domain) nebo jsou vlastní originální tvorbou autora.