Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Benedikt Chybík Název šablonyIII/2 – Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Název DUMuDuševní hygiena - úvod Stupeň a typ vzděláváníStřední škola, gymnázium Vzdělávací oblastspolečenskovědní Vzdělávací obor79-41-K/41 Gymnázium, M/01 Ekonomika a podnikání Tematický okruhPsychologie (duševní hygiena), úvod Druh učebního materiáluVýukový materiál Cílová skupinaŽák, let Anotace Prezentace popisuje základní pojmy z oblasti psychohygieny (duševní hygieny). Hlavním cílem prezentace je vysvětlení důležitosti psychohygieny jako celku Vybavení, pomůckyProjektor na prezentaci, osobní počítač, laserové ukazovátko Klíčová slova Psychohygiena, duševní a duchovní zdraví, alternativní metody, frustrace, deprivace, stres, psychologie, psychiatrie Datum DUŠEVNÍ HYGIENA – ÚVOD
CO JE TO DUŠEVNÍ HYGIENA (PSYCHOHYGIENA) definice pojmu není jednoznačná obecně můžeme hovořit „o péči o duši“ konkrétněji se vymezuje jako nauka jak chránit a upevňovat komplexní zdraví člověka (nejen psychiku)
NAJÍT (HLEDAT) SVOU VLASTNÍ CESTU NAJÍT (HLEDAT) SVOU VLASTNÍ CESTU
OBECNÁ DEFINICE PSYCHOHYGIENY (DUŠEVNÍ HYGIENY) psychohygiena jedince učí, jak má plnohodnotně, zdravě a šťastně žít
TŘI ZÁKLADNÍ ÚKOLY PSYCHOHYGIENY (DUŠEVNÍ HYGIENY) 1) prevence2) prohlubování3) znovuzískání
TŘI ZÁKLADNÍ ÚKOLY PSYCHOHYGIENY (DUŠEVNÍ HYGIENY) 1)prevence slouží k předcházení duševních (zdravotních) problémů hlavním úkolem je posilovat a upevňovat psychické i komplexní zdraví prevence může být vědomá i nevědomá
TŘI ZÁKLADNÍ ÚKOLY PSYCHOHYGIENY (DUŠEVNÍ HYGIENY) 2) prohlubování duševního zdraví pokud si uvědomujeme jakýkoliv psychický tlak, měla by přijít konkrétní kompenzace tohoto duševního tlaku hlavním úkolem je předejít či zamezit zvyšování konkrétního psychického tlaku v dané době a to tak, aby se tento problém nerozšiřoval (nezvyšoval)
TŘI ZÁKLADNÍ ÚKOLY PSYCHOHYGIENY (DUŠEVNÍ HYGIENY) 3) znovuzískání duševního zdraví tato fáze nastává, když jedinec trvaleji nezvládá konkrétní psychický tlak (problém) většinou si nedokáže pomoci sám v takovém případě je vhodné vyhledat pomoc zkušenějšího popřípadě odbornou pomoc (klinická psychologie) tato fáze se velmi často projevuje tím, že jedinec trvaleji nedokáže „normálně“ žít, myslet, prožívat a těšit se ze života
ZAJÍMAVOST – PSYCHICKÉ PORUCHY JAKO CIVILIZAČNÍ CHOROBA psychické (duševní) strádání či poruchy se v poslední době označují jako globální civilizační choroba některé prameny řadí tyto „nemoci“ na druhé místo z hlediska závažnosti (za onemocnění kardiovaskulárního systému) duševní poruchy (neurózy) se paradoxně projevují více v „západním“, bohatém světě příčinou je údajně uspěchaný a hodně konzumní životní styl * pojem „neuróza“ a „konzumní způsob života“ si vysvětlíme později*
SPĚCH, SPEEDING, RUSHING, VORKOHOLISMUS
POTŘEBA PSYCHICKÉ (DUŠEVNÍ) HYGIENY na základě výše uvedených informací je jasné, že problematika psychohygieny se více či méně dotýká všech lidí v praxi se bohužel psychické problémy, podceňují, odsouvají, neřeší či řeší nevhodným způsobem Dostupné z: Aktuální k
AKTIVIZAČNÍ OTÁZKY PRO ŽÁKY 1)Zamysli se nad tím proč je západní svět více postižen psychickými problémy 2)Jaký časový poměr by dle tebe měl být mezi prací a osobním životem 3)Jak bys svými slovy vymezil pojem „psychický tlak“ 4)Co může způsobit psychický tlak (tlaky)? foto Benedikt Chybík
ZDROJE A PRAMENY Dvořák, J. Odmaturuj! ze společenských věd. Didaktis ISBN Kolektiv autorů. Společenské vědy v kostce. Fragment ISBN Dostupné z: Aktuální k