Snižování tření a opotřebení

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
TEPELNÉ ZPRACOVÁNÍ.
Advertisements

Mazání valivých ložisek
Tato prezentace byla vytvořena
Elektromobily Předpokládá se, že elektromobily se budou v budoucnosti stále více využívat. Jejich největší výhodou je převádění energie na pohyb s účinností.
Kovy a slitiny s nízkou teplotou tání
SKLO Skelný stav.
Výukový matriál byl zpracován v rámci projektu OPVK 1.5
Zážehový motor 1,4 l / 92 kW TSI
Řemenový dopravník Prezentace pro Den strojařů
STAVEBNICTVÍ Vytápění Otopná tělesa – rozdělení (STA 42)
Lipidy estery alkoholů a vyšších mastných kyselin.
Tato prezentace byla vytvořena
LEGOVÁNÍ OCELÍ Název školy
Úpravy krmiv.
Chemické složení slitin železa
Rozdíl mezi kluznými a kuličkovými ložisky
Klikový mechanismus Šance pro všechny CZ.1.07/1.2.06/
Projekt Anglicky v odborných předmětech, CZ.1.07/1.3.09/
Projekt Anglicky v odborných předmětech, CZ.1.07/1.3.09/
Projekt Anglicky v odborných předmětech, CZ.1.07/1.3.09/
ZKOUŠKY TVRDOSTI - komplexní didaktické zpracování problému
Projekt Anglicky v odborných předmětech, CZ.1.07/1.3.09/
Projekt Anglicky v odborných předmětech, CZ.1.07/1.3.09/
Tato prezentace byla vytvořena
Semestrální projekt B Radek Veselý. Téma bakalářské práce  Návrh a studie nástroje pro frézování s vyměnitelnou břitovou destičkou z řezné keramiky 
Prášková metalurgie Spékané materiály.
Fakulta strojního inženýrství Tribologický mechanizmus povrchů s povlaky TRIBOLOGICKÝ MECHANIZMUS POVRCHŮ S POVLAKY Model tvořený.
TECHNICKÁ UNIVERZITA V LIBERCI
Projekt: UČÍME SE V PROSTORU Oblast: Strojírenství
Projekt Anglicky v odborných předmětech, CZ.1.07/1.3.09/
Projekt Anglicky v odborných předmětech, CZ.1.07/1.3.09/
UČÍME V PROSTORU Název předmětu: Název a ID tématu: Zpracoval(a): Vytápění Otopná tělesa – rozdělení (STA 42) Článková otopná tělesa Ing. Vladimíra Straková.
Název školy: Střední odborná škola stavební Karlovy Vary Sabinovo náměstí 16, Karlovy Vary Autor: LIBOR VOSÁHLO Název materiálu: VY_32_INOVACE_08_MATERIÁL.
Strojírenství Strojírenská technologie Výroba spékaných výrobků (ST30)
Chemicko-tepelné zpracování v praxi
Vysoké učení technické v Brně
Mazání vzduchových kompresorů
Mazání mobilních pracovních strojů (traktorů)
Fakulta strojního inženýrství Název prezentace Mikro a nanotribologie I - Tribologický systém pevných disků Lukáš Lerch.
Tato prezentace byla vytvořena
Confidential Modernizace 1 › Řada ROBUST › Nízký vývin tepla › Vysoké rychlosti › Materiály › Použití speciálních ocelí (SHX, EP) a keramických materiálů.
SE ZVLÁŠTNÍMI VLASTNOSTMI
Uvedení autoři, není-li uvedeno jinak, jsou autory tohoto výukového materiálu a všech jeho částí. Tento projekt je spolufinancován ESF a státním rozpočtem.
Spalovací Motory Benzínové
Konstrukce zážehových a vznětových motorů Konstrukce zážehových a vznětových motorů OB21-OP-STROJ-SMV-JEŘ-U
VY_32_INOVACE_AUT1_19 Mazání spalovacích motorů. -zmenšit třecí ztráty a opotřebení pohybujících se částí motoru -odvést část tepla z motoru -zlepšit.
Průvodní list Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Vzdělávací materiál: Prezentace Určen pro: 2. ročník oboru strojírenství Vzdělávací.
F5200 Fyzika kolem osobního automobilu 6. Kinematika a dynamika pístového motoru. Harmonická analýza zrychlení pístů, vyvážení víceválcového pístového.
Uvedení autoři, není-li uvedeno jinak, jsou autory tohoto výukového materiálu a všech jeho částí. Tento projekt je spolufinancován ESF a státním rozpočtem.
Uvedení autoři, není-li uvedeno jinak, jsou autory tohoto výukového materiálu a všech jeho částí. Tento projekt je spolufinancován ESF a státním rozpočtem.
Popouštění ocelí v praxi
CO MÁ VĚDĚT KONSTRUKTÉR O TEPELNÉM ZPRACOVÁNÍ - posuzování vrstev Ing. Petra SALABOVÁ Ing. Otakar PRIKNER Otakar PRIKNER – tepelné zpracování kovů U Letiště.
Průvodní list Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Vzdělávací materiál: Prezentace Určen pro: 2. ročník oboru Strojírenství Vzdělávací.
Materiály a technologie Mechanik elektronik 1. ročník OB21-OP-EL-MTE-VAŠ-M Rozdělení ocelí a litin.
Uvedení autoři, není-li uvedeno jinak, jsou autory tohoto výukového materiálu a všech jeho částí. Tento projekt je spolufinancován ESF a státním rozpočtem.
ELEKTROTECHNICKÉ MATERIÁLY. Název projektu: Nové ICT rozvíjí matematické a odborné kompetence Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název školy: Střední.
Číslicově řízené stroje, technické vybavení NC a CNC strojů.
Uvedení autoři, není-li uvedeno jinak, jsou autory tohoto výukového materiálu a všech jeho částí. Tento projekt je spolufinancován ESF a státním rozpočtem.
ŘEMESLO - TRADICE A BUDOUCNOST
LEHKÉ NEŽELEZNÉ KOVY A JEJICH SLITINY
VÝROBA A ZNAČENÍ LITIN Litiny jsou slitiny Fe s C + další prvky,
Klikový mechanismus Ing. Bc. Petra Řezáčová
ŘEMESLO - TRADICE A BUDOUCNOST
Perspektivní výroba ve strojírenství
Jak nám pomáhají tenké vrstvy
Název materiálu: VY_32_INOVACE_01_DRUHY SÁDROKARTONU_Z2
2. ročník oboru Mechanik opravář motorových vozidel
2. ročník oboru Mechanik opravář motorových vozidel
Kovy a slitiny s nízkou teplotou tání
Transkript prezentace:

Snižování tření a opotřebení u spalovacích motorů Vypracoval: Miroslav Pešek

Výskyt a vlivy na opotřebení Technologie snižování tření a opotřebení Obsah: Historie Výskyt a vlivy na opotřebení Technologie snižování tření a opotřebení LST Povrchové laserové kalení DLC Keramické povlaky Tepelné naprašování Povlaky s nano-strukturou Maziva Zhodnocení 1 2 3 4 5 6 7 8 9 … 12

Historie Spalovací motor byl vyvinut v roce 1885 Gottliebem Daimlerem. Prvními mazivy byl řepkový olej, rybí tuk a loje. Rostoucí požadavky na výkon motorů vedly k rozvoji olejářského průmyslu. Dnes tvoří motorové oleje hlavní náplň většiny firem zabývající se výrobou maziv. Postup vývoje snižování mechanických ztrát: Vývoj maziv Změna materiálového složení součástí Vytváření povlaků Texturování povrchů Nano-povlaky 1 2 3 4 5 6 7 8 9 … 12

Výskyt a vlivy na opotřebení Ventilové rozvody Kliková hřídel Pístní skupina Oleje ve spalovacích motorech Wanklův motor Jiné okolnosti [<URL>http://motorkari.cz, 2006-04-15] [<URL>http://motorkari.cz, 2006-04-15] 1 2 3 4 5 6 7 8 9 … 12

Technologie snižování tření a opotřebení Bloky motorů se vyráběly 100 let z šedé litiny. Posledních 20 let jsou bloky lity ze slitiny AlSi (silumin). Tyto bloky mají nižší hmotnost při vyšší tuhosti, ovšem AlSi nedisponuje tak dobrými tribologickými vlastnostmi jako šedá litina. Posledních 15 let se usilovně pracuje na hledání vhodných povlaků, které by snížily tření a opotřebení. [I. Etsion, G. Halperin, E. Becker, Wear, 2006] 1 2 3 4 5 6 7 8 9 … 12

Laser surface texturing Uměle vytvořený systém mikro-důlků na povrchu. Zkoumá se použití pro pístní čepy, pístní kroužky. Jedná se zatím o nejefektivnější metodu v redukci tření, jak dokládá předchozí obrázek. [G. Ryk, I. Etsion, Wear 2006] 1 2 3 4 5 6 7 8 9 … 12

Povrchové laserové kalení Metoda používaná pro zlepšení tribologických vlastností zejména klikových a vačkových hřídelí. Používají se vysoce výkonné lasery o výkonech 103 až 105 W/cm2 a časová interakce 0,1-0,3 s. Tvrdost oceli En18 běžně požívané pro tyto hřídele vzroste tvrdost z 250 HV02 na 950 HV02 a tloušťka vrstvy se pohybuje v rozmezí 0,2-1 mm. 1 2 3 4 5 6 7 8 9 … 12

DLC diamant like carbon Diamant je materiál s jedinečnými vlastnostmi, zejména povrchovou tvrdostí a otěru-vzdorností. Povlak se nanáší na tenkou vrstvu Cr-N, která zvyšuje přilnavost. V současné době se uskutečňují testy, které by měly nalézt nejvhodnější tloušťku povlakové vrstvy. [S. C. Tung, H. Gaob, Waer, 2003] 1 … 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Keramické povlaky Tepelné ztráty v motoru jsou stále dominantní a proto se vědci zabývají možností jejich snížení. Zájem je směřován především na keramické materiály, které poskytují dobré tepelně izolační vlastnosti. Testují se především tři materiály Al-Mo-Ni, CaZrO3 a MgZrO3. Výhody - snížení tepelných ztrát - odolnost proti opotřebení Nevýhody - opracování povrchu - kluzné vlastnosti - dokončovací operace - povlaky 1 … 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Tepelné naprašování Plazmová technologie Metoda dnes již běžně používaná pro vytvoření povlaků na pístních kroužcích, pístních čepech Způsob vhodný pro povlaky na stěnách válců HVOF (high velocity oxy-fuel) Podobné plazmovému povlakování, pracuje s vyšší teplotou a vzdáleností od tělesa. Nevhodné pro povlaky stěn válců. 1 … 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Nano-strukturní povlaky Nano-technologie jsou symbolem budoucnosti, testují se tudíž i ve spalovacích motorech. Konkrétní materiál TiC, vsazený do beztvárné uhlíkové mřížky TiC/a-H:C. Materiál poskytne velmi nízký koeficient tření 0,012 bez jakéhokoliv maziva. Tribologické vlastnosti vysoce závisí na prostředí v kterém se tělesa vyskytují. [Y.T. Pei, D. Galvan, J.Th.M. De Hosson C. Strondl, JECS] 1 … 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Maziva Vývoj maziv je úzce spjat s ekologickými požadavky. Nejúčinnější látky, pro snížení opotřebení a tření, jsou zároveň škodlivé. Hledají se i jiné maziva, zejména rostlinné oleje. Kokosový olej poskytuje dobré kluzné vlastnosti, naproti tomu nízkou ochranu proti opotřebení. [acea, 2004] 1 … 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Závěr Většina uvedených způsobů redukce tření a opotřebení je ve fázi testování v reálných motorech a hledání vhodných nositelů. Všechny metody poskytují krok kupředu, záleží tedy na nákladnosti výroby a ostatních kritériích. Zajímavou cestu ukazuje použití nano-povlaků, velmi sledovaným povlakem je DLC, u kterého se dá předpokládat brzké nasazení do reálného provozu. 1 … 4 5 6 7 8 9 10 11 12