Světové hospodářství • propojení národních ekonomik prostřednictvím mezinárodních integrací • předpoklady rozvoje: světové ekonomické integrace světové.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
IDENTIFIKÁTOR MATERIÁLU: EU - 6 – 30 – Světové hospodářství AnotaceOpakování světového hospodářství AutorMgr. Kamila Bočková JazykČeština Očekávaný výstupŽáci.
Advertisements

VY_52_INOVACE_ZE.8.67 Označení vzdělávacího materiálu (kód):
Jádrové a periferní oblasti
PŘÍRODNÍ ZDROJE V EVROPĚ
SVĚTOVÉ HOSPODÁŘSTVÍ STÁTY SEVERU A JIHU.
ZÁKLADNÍ ETAPY ROZVOJE
HOSPODÁŘSTVÍ U: s. 52 – 53 Použitá literatura: Chalupa, P.: Světový oceán. Evropa. Práce, Praha 1999.ISBN INDUSTRIALIZACE = přeměna země.
Hospodářství ČR všechna výrobní i nevýrobní odvětví, v nichž pracují ekonomicky aktivní obyvatelé Vyjadřuje se pomocí různých ukazatelů: HDP, HNP, % zastoupení.
 Je souhrn všech výrobních a nevýrobních odvětví  Člení se do čtyř sfér  Primárnímateriální výroba  Sekundárnímateriální výroba  Terciálnínemateriální.
Hospodářská činnost člověka. národní hospodářství: lidská činnosti, které se zabývají výrobou, dopravou, prodejme a spotřebou výrobků sektory hospodářství:
AUSTRÁLIE Hospodářství
Klasifikace států podle úrovně hospodářství
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
SVĚTOVÁ EKONOMIKA.
Demografie je věda, která se zabývá:
Světové hospodářství Quinta, první ročník.
STRUKTURA OBYVATELSTVA
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště Horky nad Jizerou 35 Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Předmět: Zeměpis cestovního ruchu.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuEU peníze středním školám Masarykova OA Jičín Název školyMASARYKOVA OBCHODNÍ AKADEMIE, 17. listopadu.
Světové hospodářství.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuEU peníze středním školám Masarykova OA Jičín Název školyMASARYKOVA OBCHODNÍ AKADEMIE, 17. listopadu.
Dělení zemí světa podle vyspělosti
Název Světová ekonomika - úvod Předmět, ročník Zeměpis, 2. ročník
USA – hospodářský obr.
Ten dělá to a ten zas tohle
Makroekonomie a hospodářství
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Michael Korbička. Materiál zpracován v rámci projektu Implementace ICT techniky do.
Hospodářství Autor: Mgr. Helena Nováková Škola: Základní škola Slušovice, okres Zlín, příspěvková organizace Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.1.38/
Stupeň rozvoje států světa
Přírodní a civilizační rizika - 2
Hospodářství Autor: Mgr. Helena Nováková Škola: Základní škola Slušovice, okres Zlín, příspěvková organizace Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.1.38/
Jádrové a periferní oblasti
Číslo 1, 2 nebo 3 na světových trzích?!
Jihozápadní Asie Ekonomická charakteristika zemí
ŠKOLA:Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU:Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO ŠABLONY:III/2.
GEOGRAFIE SVĚTOVÉHO HOSPODÁŘSTVÍ
Členění států světa podle stupně hospodářského rozvoje
Název školy: Střední odborná škola stavební Karlovy Vary, Sabinovo náměstí 16, Karlovy Vary Autor: ING. JANA KOVAŘÍKOVÁ Název materiálu: VY_32_INOVACE_01_NÁRODNÍ.
KANADA Státní uspořádání: F _ _ _ _ _ _ E _ _ provincií a _ teritoria
KANADA.
SVĚTOVÉ HOSPODÁŘSTVÍ.
Hospodářství České Republiky
SEKTORY SVĚTOVÉHO HOSPODÁŘSTVÍ
Hospodářství.
Světové hospodářství Vývoj společnosti: Agrární (zemědělská) – industriální (průmyslová – vědecko-technická revoluce) – postindustriální (informační –
Bývalé státy Sovětského svazu
Světové hospodářství.
Vývoj lidské společnosti a hospodářství I. lovci a sběrači => rolníci => neolitická revoluce (zemědělství) – tropická jihovýchodní Asie – patriarchát –
Seznámit žáky s pojmy ekonomie, ekonomika, konkurence, monopol. Vysvětlit odvětví a sektory NH, fungování výroby. Zopakovat význam peněz. Materiál slouží.
Veřejné finance Mgr. Oldřich Hájek. Financování veřejné dopravy Význam a charakteristika dopravy: Propojuje všechna odvětví hospodářství Propojuje všechna.
Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního ruchu, Senovážné náměstí 12, České Budějovice Č ÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ Č ÍSLO MATERIÁLU.
Hospodářství ČR. Vývoj hospodářství České země tvořily průmyslovou základnu pro celé tehdejší Rakousko –Uhersko V letech patřila ČR k průmyslově.
VY_32_INOVACE_Fi_III_03 Název Světové hospodářství Název projektu: OP VK Registrační číslo: CZ.1.07/1.4.00/ OP Vzdělání pro konkurenceschopnost.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola, Uherský Ostroh, okres Uherské Hradiště, příspěvková organizace AUTOR: Mgr. Jana Pulcová NÁZEV: VY_32_INOVACE_12_Z_10 TEMA:
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu Pořadové číslo projektu: CZ1.07/1.4.00/ Šablona: III/2 Sada: Dnešní svět Ověření ve výuce: Třída: Datum:
Projekt MŠMTEU peníze středním školám Název projektu školyICT do života školy Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ ŠablonaIII/2 Sada40 AnotaceNárodní.
Vzdělávací oblast:Ekonomické vzdělávání Tematická oblast:Ekonomika pro kuchaře Název vyučovací oblasti: Národní hospodářství Ročník / obor studia:I. –
Soudobý svět Ekonomický pohled
Socioekonomická geografie, hospodářské sektory
Hospodářství (ekonomika)
Švédsko Open Presentation.
Název školy : Základní škola a mateřská škola,
Integrovaná střední škola, Hodonín, Lipová alej 21, Hodonín
Postavení CR v hospodářství
REGIONY AFRIKY.
SVĚTOVÉ HOSPODÁŘSTVÍ.
Demografie je věda, která se zabývá:
SVĚTOVÉ HOSPODÁŘSTVÍ.
Sféry obyvatelstva – hospodářská činnost
Transkript prezentace:

Světové hospodářství • propojení národních ekonomik prostřednictvím mezinárodních integrací • předpoklady rozvoje: světové ekonomické integrace světové trhy a finance mezinárodní dělba práce • hospodářská činnost lidí (zaměstnanost 2007) - 3-4 části (sektory → hospodářská odvětví) I. sektor (primér, prvovýroba; 40,5 %; ↓) - lov, rybolov, lesní a vodní hospodářství, zemědělství, těžba surovin II. sektor (sekundér, druhovýroba; 20,5 %; ↓ x RZ ↑) - průmysl, stavebnictví, nákladní doprava)

III. sektor (terciér, služby; 39 %; ↑) - osobní doprava, rekreace a cestovní ruch, školství, zdravotnictví u nejvyspělejších států světa vyčleňován: IV. sektor (kvartér - služby placené z veřejných rozpočtů) - věda, výzkum, vysoké školství • VS x RZ 2 hlediska: I. zaměstnanost v sektorech NH VS = převaha zaměstnanosti ve službách (vysoká mechanizace a automatizace v Z a P) x RZ = v Z II. hrubý domácí produkt (HDP) = celková hodnota vyrobeného zboží a služeb ve státě za rok (v USD / 1 obyvatele)

1. Lichtenštejnsko 118 000 1. Zimbabwe 200 (2008) 1. Lichtenštejnsko 118 000 1. Zimbabwe 200 2. Katar 103 000 - ropa 2. DR Kongo 300 3. Lucembursko 81 000 3. Burundi 400 4. Bermudy 69 900 - cest. ruch 4. Libérie 500 5. Kuvajt 57 400 5. Somálsko 600 6. Norsko 55 000 Guinea-Bissau 600 • jádrové oblasti = hospodářsky nejrozvinutější území (vysoká koncentrace P., O., služeb a dopravy), hospodářská a politická moc 3 centra: západní Evropa USA Japonsko + Izrael, RJA, Australský svaz = 70 % HDP (52 % průmyslu) x 38 % rozlohy souše, 20 % obyvatel - většinou na severní polokouli → „bohatý Sever“

• periferní oblasti = oblasti s nízkou hospodářskou vyspělostí území s nepříznivými přírodními podmínkami Střední Amerika, Balkánský poloostrov, subsaharská Afrika = „chudý Jih“ → 4. svět (nejchudší státy na jih od Sahary) → NIZ Asie, LA ČR → Praha a okolí, Ostravsko → Podkrkonoší, kraj Vysočina

• 3 typy ekonomiky I. zemědělská (agrární) → prvovýroba (samozásobitelské Z. - naturální) II. průmyslová (industriální) → průmyslová revoluce (18.-19. stol.) → vědecko-technická revoluce (druhá polovina 20. stol.) III. informační postindustriální → služby, věda, výzkum, vzdělání Současné světové hospodářství má průmyslově-zemědělský charakter.

• národní bohatství přírodní zdroje - přírodní složky krajiny, využívané pro potřeby lidí → obnovitelné (voda, sluneční záření, půda, rostlinstvo, geotermální a větrná energie) → neobnovitelné (uhlí, ropa, rudy) společenské zdroje - vytvořené prací lidí → hmotné (obydlí, vesnice a města, továrny, silnice, železnice) → nehmotné (vzdělání, kulturní služby, zdravotnictví, věda a výzkum, státní správa a samospráva)