Biologie 1.E 14. 10. 2008.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
ŘASY V LESÍCH.
Advertisements

Potravní vztahy v ekosystémech
PLANETA ZEMĚ A VZNIK ŽIVOTA NA ZEMI
Prokaryotní organismy
Heterotrofní výživa Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky Heterotrofní výživa.
EUKARYOTA.
Heterotrofní výživa rostlin
Lišejníky v lese.
Systém organismů.
KOLOBĚHY LÁTEK V PŘÍRODĚ
Výživa rostlin Autor: Mgr. Jarmila Kučerová Projekt „EUROgymnázia“
JAK POZOROVAT EKOSYSTÉM
Základní vzdělávání - Člověk a příroda – Přírodopis - Biologie rostlin
SACHARIDY.
FOTOSYNTÉZA – JEDINEČNÝ DĚJ
Rostliny.
Ostatní mikroorganismy
Srovnání prokaryotických a eukaryotických buněk
Střední zdravotnická škola, Národní svobody Písek, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:VY_32_INOVACE_KUB_03.
Výuková centra Projekt č. CZ.1.07/1.1.03/
Rostliny - význam a jejich dělení.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: III/2VY_32_inovace_224.
M1: LESNICKÁ BOTANIKA SINICE
VY_32_INOVACE_Př-b 6.,7.02 Anotace: Prezentace seznamuje s nejdůležitějším jevem na Zemi. Vzdělávací oblast: Organismy se schopností fotosyntézy Autor:
Název dokumentu: Ročník: Autor: Gymnázium Vítězslava Nováka Husova 333/II, Jindřichův Hradec Vzdělávací oblast: Vzdělávací obor: Datum vytvoření: VY_32_INOVACE_BIO.S6.18.
Metabolismus ba kterií. – Bakterie se složením prvků zásadně neliší od ostatní živé hmoty – Stejně jako buňky rostlinné a živočišné obsahují biogenní.
Metabolismus bakterií
Výživa buňky.
LES ŘASY.
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
1.Obecné zákonitosti živých soustav
Ekosystémy.
VÝŽIVA ROSTLIN 2014.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: III/2VY_32_inovace_590.
KOLOBĚH LÁTEK A TOK ENERGIE
Buněčné soustavy prokaryotického typu
Tvůrce: Mgr. Šárka Vopěnková
2014 Výukový materiál MB Tvůrce: Mgr. Šárka Vopěnková Projekt: S anglickým jazykem do dalších předmětů Registrační číslo: CZ.1.07/1.1.36/
ABIOTICKÉ PODMÍNKY ŽIVOTA
2014 Výukový materiál MB Tvůrce: Mgr. Šárka Vopěnková Projekt: S anglickým jazykem do dalších předmětů Registrační číslo: CZ.1.07/1.1.36/
Živočichové rybníka a jeho okolí
SINICE fotosyntetizující bakterie
INTEGROVANÝ VĚDNÍ ZÁKLAD 2
Mikroorganismy v životním prostředí
Č.projektu : CZ.1.07/1.1.06/ Portál eVIM Látkový metabolismus.
Zkvalitnění výuky na GSOŠ prostřednictvím inovace CZ.1.07/1.5.00/ Gymnázium a Střední odborná škola, Klášterec nad Ohří, Chomutovská 459, příspěvková.
MIKROBIOLOGIE Virologie Bakteriologie Bakteriologie Parazitologi e Parazitologi eMykologie.
Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Evropský sociální fond Gymnázium, Praha 10, Voděradská 2 Projekt LITERACY Prokaryotní organismy charakteristika,
Barbora Sedláčková, Oktáva 15/16. KVAŠENÍ = FERMENTACE Pivovarské kvasinky Katabolický proces opačný k fotosyntéze Probíhá za nepřítomnosti vzduchu ->
EKOSYSTÉM SPOLEČENSTVO ROSTLINY ŽIVOČICHOVÉ HOUBY MIKROORGANISMY PROSTŘEDÍ SLUNCE VODA VZDUCH PŮDA.
Základní znaky a rozmanitost života Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Radomír Hůrka. Dostupné z Metodického portálu
Fotosyntéza.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
PLANETA ZEMĚ A VZNIK ŽIVOTA NA ZEMI
EKOLOGICKÝ PŘÍRODOPIS Tématický celek: VÝVOJ ZEMĚ ŽIVOTA A ČLOVĚKA
Prokaryotní organismy Archaea
Fotosyntéza rostlinné pigmenty + světelná energie + oxid uhličitý + voda chemická energie + kyslík.
BOTANIKA = VĚDA O ROSTLINÁCH
Gymnázium, Třeboň, Na Sadech 308
Získávání energie pro život
STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje BUŇKA VY_32_INOVACE_23_461 Projekt.
NÁZEV ŠKOLY: Masarykova základní škola a mateřská škola Melč, okres Opava, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ AUTOR: Mgr. Lumír.
ROSTLINY - ŘASY Přírodopis VI..
INTEGROVANÝ VĚDNÍ ZÁKLAD II Vzdělávání pro udržitelný život, rozvoj a zdraví (dále VUR) ve 21. století BIOLOGIE Přednáška č.3 Jak fungují.
INTEGROVANÝ VĚDNÍ ZÁKLAD II Vzdělávání pro udržitelný život, rozvoj a zdraví (dále VUR) ve 21. století BIOLOGIE Přednáška č.3 Jak fungují.
Rostliny a houby našich lesů  ŘASY - nejjednoduší rostliny.
Rostliny - význam a jejich dělení.
Srovnání prokaryotické a eukaryotické buňky
Základní škola, Hradec Králové
Les 2. hodina Řasy LES – složitý ekosystém = společenstvo různých organizmů a jejich neživé prostředí Organismy z prostředí potřebují: světlo + teplo.
Transkript prezentace:

Biologie 1.E 14. 10. 2008

Metabolismus Přeměna látek a energie Zajištění energie a stavebního materiálu, výroba jednotlivých složek org.

Metabolismus z hlediska výživy: Podle zdroje přijímané energie Fototrofy – (světloživné) - zdrojem E je sluneční záření - zelené rostliny, sinice b) Chemotrofy – (látkoživné) E získávají oxidací org. Látek (glukóza) = chemoorganotrofie E získávají oxidací anorg. Sloučenin (síra, sulfan..) = chemolitotrofie

2. Podle zdroje stavebního materiálu Autotrofy (samoživné) - z anorganických látek - látky organické - zdrojem C – CO2 - org. Se schopností fotosyntézy b) Heterotrofy - stavební materiál (C) – org. Látky - závislé na živinách vyrobených org. autotrofními

Podle vztahu org.ke kyslíku: Aerobní Kyslík pro org. nepostradatelný Bez kyslíku nedokážou žít – striktní aeroby Anaerobní - kyslík k životu nepotřebují - ogr., které v přítomnosti O2 hynou – striktní anaeroby - fakultativně anaerobní org.

Systém organismů Doména (nadříše) : ARCHEBAKTERIE Doména (nadříše) : EUBAKTERIE > oddělení: BAKTERIE > oddělení: SINICE 3. Doména (nadříše): EUKARYOTA Říše: Prvoci říše: Houby Říše: Chromista říše: živočichové Říše: Rostliny

Doména: ARCHEBAKTERIE Starobylé org. Extrémní podmínky Dosud žádný druh patogenní B.s. často chybí B.m. 2-3 vrstvá

Metanové arch. Anaerobní Redukcí CO2 vzniká CH4 (metan) Výskyt: bahno, odpadní vody, trávící trakt živočichů, tlející látky Význam: výroba bioplynu

2. Extrémně slanomilné (halofilní) Aerobní Prostředí s vysokou koncentrací NACl (nasolené maso, jezera…) 3. Haloalkalofilní Vyšší pH (9), vyšší koncentrace NaCl

4. termoacidofilní Aerobní i anerobní Vysoké teploty 65 – 100 oC, pH 1,5 - 5 Zdroj E často S, H2S Výskyt: horké kyselé prameny – Island, vřídlo

Doména: Eubakterie oddělení: SINICE Fotoautotrofní prokaryotické org. Fotosyntéza jako u rostlinné buňky Rozdíl od ostatních prokaryot: fotosyntéza Jednobuněčné org., nebo v koloniích → sliz

Výskyt: - všechny biotopy světa - v nepříznivých podmínkách pro život – skály, arktické oblasti, horké prameny, moře - častá symbióza – lišejníky, mechy, kapradiny Význam: - produkce O2 - součást planktonu

„vodní květ“ - vodohospodářský problém - produkce cyanotoxinů - rybníky, přehrady, pomalu tekoucí vody - proč??? EUTROFIZACE

stromatolity