Vikingové 7. ročník.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Vikingové Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Petra Pitronová. Materiál zpracován v rámci projektu Implementace ICT techniky.
Advertisements

Číslo a název šablony klíčové aktivity
Kodaň Karel Jurásek DÁNSKO.
Vikingové Dějepis VY_32_INOVACE_306, 16. sada, D
PŘÍRODNÍ OBLASTI EVROPY
Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem Efektivní výuka pro rozvoj potenciálu žáka projekt v rámci Operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
SEVEŘANÉ NORMANÉ VARJAGOVÉ VIKINGOVÉ.
Kryštof Balajka Vikingové.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu
Škola pro děti Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Příjemce: Doporučeno pro: 7. ročník Předmět: dějepis Autor: Jakub Komrska Základní škola.
Neolit ve světě Základní škola Kutná Hora, Kremnická 98
Starověká Kréta 6. ročník.
Rakouská republika- alpská země Vlastivěda – 5. ročník
REGIONY EVROPY SEVERNÍ EVROPA.
SEVERNÍ EVROPA EU – OP VK – III/2 ICT DUM 13
Seveřané a vikingové Slované
VY_32_INOVACE_22_20 Základní vzdělávání – Člověk a společnost - Dějepis Název materiálu Vikingové – postrach Evropy v 9. stol. Anotace – Žáci se formou.
Využití multimediálních nástrojů pro rozvoj klíčových kompetencí žáků ZŠ Brodek u Konice reg. č.: CZ.1.07/1.1.04/ Předmět : Dějepis Ročník : 7.
Jméno autora Mgr. Štěpánka Kočová název projektuModernizace výuky na ZŠ Česká Lípa, Pátova ulice číslo projektuCZ.1.07/1.4.00/ číslo šablonyIII/2.
Velkomoravská říše 7. ročník.
SEVERNÍ EVROPA Více ZDE.
VIKINGOVÉ: PhDr. Jana Žáková
TUNDRA A LESOTUNDRA.
Husitské zbraně 7. ročník.
Polská republika Vlastivěda – 5. ročník
VIKINGOVÉ KNÍŽATA MOŘÍ OBJEVITELÉ DALEKÝCH ZEMÍ
Mgr. Lenka Venclová 7. ročník
Středověk, gotický sloh
Ze Skandinávie (Norsko, Švédsko) se vypravili zhruba v 8. století, plenili pobřeží Británie (kláštery Iona a Lindisfarne) a také pobřeží Francie (zejména.
Paleolit 6. ročník.
Nové modulové výukové a inovativní programy - zvýšení kvality ve vzdělávání Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem.
Řecko-perské války 6. ročník.
Evropa – poloha, povrch 5. ročník
JIŽNÍ EVROPA.
Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem
obrázek je licencován za podmínek public domain
Severní Evropa Švédsko
ZŠ TGM Rajhrad Autor: M. Kocmanová
Objevné plavby 7. ročník.
Vikingové Autorem práce, pokud není uvedeno jinak, je Mgr. Marie Toncrová.
Úvod do vyučování dějepisu
Podnebné pásy III. – 5. ročník / mírný podnebný pás /
Nejstarší české literární památky Literární výchova - 7. ročník
Vikingové.
Velká Británie a Francie Vlastivěda – 5. ročník
Starověká Mezopotámie
Vypracovala: Mgr. Věra Sýkorová Použitá literatura: Augusta, P. a kol.: DĚJINY STŘEDOVĚKU A RANÉHO NOVOVĚKU – 2. DÍL – VRCHOLNÝ A POZDNÍ STŘEDOVĚK. SPN.
Vypracovala: Mgr. V. Sýkorová Použitá literatura: Kolektiv autorů: DĚJEPIS – Středověk a počátky novověku pro 7. ročník. Nová škola Válková, V.:
Vypracovala: Mgr. Věra Sýkorová Použitá literatura: Válková, V.: DĚJEPIS 6 – pravěk, starověk. SPN Rufl, J. a Válková, V.: DĚJEPIS 6, PRAVĚK A.
PRAVĚK 6. ročník.
Povrch-Příroda-Rostliny
Arabská říše 7. ročník.
EVROPA – ÚVOD, REGIONÁLNÍ GEOGRAFIE I.
Základní škola a Mateřská škola, Liberec, Barvířská 38/6, příspěvková organizace Anotace: Seznámení se s životem tehdejšího obyvatelstva ve středověku.
H.M. - Oslo P.O Rozloha - 14,5 ob. / km² Měna - norská koruna Jazyky - norština, sámština H.M. - Oslo P.O Rozloha - 14,5 ob.
Vypracoval: Štěpán Boudný Garant: Miroslava Kubíčková.
Název školy: Základní škola a Mateřská škola, Police nad Metují, okres Náchod Autor: Mgr. Květoslava Kuchtová Název : VY_32_INOVACE_12C_16_Dánsko Téma:
Vzdělávací materiál: Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Číslo a název šablony klíčové aktivity: V/2 Inovace a zkvalitnění výuky v oblasti přírodních.
Název školy ZŠ Zlonice, okres Kladno Adresa školy Komenského 305, Zlonice Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ , Moderní škola Číslo materiálu v sadě.
Vikingové. Kdo byli vikingové  patřili mezi germánské kmeny  slovo Viking je pravděpodobně odvozeno od vík=záliv, říkali si tak obyvatelé dnešního Dánska,
ŠkolaZŠ Třeboň, Sokolská 296, Třeboň AutorMgr. Milena Závišová ČísloVY_32_Inovace_3169 NázevVikingové Téma hodinyVikingové PředmětDějepis Ročník/y/7.A.
NÁZEV:. VY_32_INOVACE_04 ČÍSLO PROJEKTU:. CZ / /
Projekt: OP VK Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Autor:
VIKINGOVÉ Téma: Dějepis – 7. třída
Škola ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor
ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY Vladislav Michl
Základní škola T. G. Masaryka, Bojkovice, okres Uherské Hradiště
ŠVÉDSKO Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
České země v pravěku Anotace: Materiál je určen k výuce vlastivědy ve 4. ročníku ZŠ. Seznamuje žáky s nejstaršími dějinami ČR – s pravěkem.
Život na vesnici v době vlády Marie Terezie (18. století)
Transkript prezentace:

Vikingové 7. ročník

Vikingové Vypracovala: Mgr. V. Sýkorová Použitá literatura: Kolektiv autorů: DĚJEPIS – Středověk a počátky novověku pro 7. ročník. Nová škola 2008. Válková, V.: DĚJEPIS 7 – středověk a raný novověk pro základní školy. SPN Praha 2007.

OBSAH: Vikingové – název Země Vikingů Norsko Švédsko Dánsko Mapka osídlení Skandinávie Domy vikingů Čím se živili Jak se oblékali Uspořádání společnosti Vlastnosti vikingů Bohové Nejvyšší bůh- Ódin Runové písmo Vikingové jako mořeplavci Stavitelé lodí Výpravy Průzkumné plavby

Vikingové nikdy netvořili jeden národ obyvatelé severní Evropy (Skandinávie) v 8.-11. století = germánské kmeny název: Vikingové – v severských jazycích „válečník bojující na moři“ či pirát (válečná výprava – vikingar) - podle norského „vik“ – záliv = výborní mořeplavci Normané (Seveřané) Varjagové www.repliky.info/Vikingove-photo-detailweb-H5...

Země Vikingů drsné přírodní podmínky studené podnebí, dlouhé zimy nikdy nežili na ohraničeném území nevytvořili žádný stát obývali území v dnešním Dánsku, Norsku, Švédsku, Finsku a na ostrově Gottland lidé žijící tehdy ve Skandinávii mluvili stejným jazykem málo cest, možnosti nabízelo moře www.os-midgard.info/.../foto018.jpg

Pro Norsko jsou typická vysoká pásma hor a hluboko do vnitrozemí sahající fjordy (údolí ledovcového původu zatopená mořem). prayer.cz/.../info/misc/prime61/norsko.jpg www.scantours.com/images/Norway/norway1.jpg

Krajina ve Švédsku je rozmanitá, rozsáhlé lesy se střídají s úrodnými rovinami. www.mrk.cz/images/clanky/pike/flugstromen.jpg www.cestovatel.cz/images/mapy/svedsko.gif

Dánsko nabízelo vikingům nejvýhodnější podmínky pro život rovinatá země, místa leží 50 km od moře  podmínky pro zemědělství a obchod prayer.cz/.../info/misc/prime61/dansko.jpg www.celysvet.cz/fotky/dansko_12.jpg

Mapka osídlení Skandinávie málo cest, možnosti nabízelo moře Skandinávci – nejlepší námořníci - nejšikovnější stavitelé lodí www.os-midgard.info/viking/obr/expanze.jpg

Domy vikingů stavbu domů určovalo podnebí, dostupnost stavebních materiálů a tradice obdélníkový půdorys, štít obrácený k cestě, střecha – drny slámy, trávy, rákos, dřevěné šindele, bez oken – nanejvýš jeden malý otvor ve štítě, podlaha – udusaná hlína uprostřed – ohniště s otevřeným ohněm málo nábytku – nízké dřevěné lavice, vyplněné hlínou klíče proti krádežím Dřevěný dům vikingove.mysteria.cz/.../dreveny-dum-3.jpg

Čím se živili život ve Skandinávii – tvrdý (zvlášť ke konci zimy krutý hlad) pěstování zemědělských plodin (ječmen, žito i oves, hrách, fazole, zelí a cibule) chov dobytka (prasata, ovce, kozy, skot a koně a krávy, drůbež) rybolov (zej. treska obecná, treska skvrnitá, sledi) odchyt ptáků (pera, prachové peří, vejce; mladí sokoli prodáváni na evropské knížecí dvory) lov tuleňů, velryb, mrožů, veverek. lišek, kun, hranostajů, sobolů, medvědů, losů a sobů těžba železné rudy (v bažinách Norska a Švédska) - prodej www.testvalley.gov.uk/images/viking_lg.jpg

Jak se oblékali šperky v jaké části Skandinávie žili jaké bylo jejich postavení ve společnosti jak byli bohatí vikingove.mysteria.cz/.../obleceni-zeny.jpg

Vysoce postavený viking Oděv vikinga ze střední vrstvy

Prostý ženský oděv Oděv vysoce postavené ženy

Uspořádání společnosti v době vikingů neexistoval ve Skandinávii žádný stát žili v rodové společnosti v čele rodu – jarl (nedědičný, musel být úspěšný, jinak ho neposlouchali) svobodní dospělí muži – karlal (směli nosit zbraně) (sedláci s vlastní půdou, lovci, rybáři, řemeslníci) nemajetní (čeledíni, děvečky, pomocníci u obchodníků a řemeslníků, prostí námořníci) otroci – traellové ženy neměly stejná práva jako muži www.hickerphoto.com/.../viking-photos_5492.jpg

Vlastnosti vikingů důležitá – fyzická síla, obratnost, vytrvalost (učeni odmala – hry, dospělí – soutěže (zdvihání a vrhání kamenů, závody v běhu, skocích do dálky, střílení z luku, hodu oštěpem, šermu a plavání + přetahování lanem + dřevěné lyže, klouzáky ze zvířecích kostí) spolehlivost, věrnost, chytrost a výřečnost kdo zradil uznávané hodnoty vikingů, byl zavržen měli rádi zábavu a slavnosti veruce.cz/obrazky/clanky/mytologie/hnefatafl.jpg

Bohové Tór – bůh hromu má kladivo, které mu vyrobili šikovní skřítci informace čerpáme z mytologických a hrdinských písní obsažených v knize Edda věřili v mnoho bohů (na ochranu a přízeň jim dávali oběti  úroda z pole a zvířata, lidské oběti (zajatci) neexistovali profesionální kněží uctívání na tajemných místech v přírodě – u pramenů, rybníků, význačných stromů, v hájích Tór – bůh hromu zrzavé vlasy a vousy má kladivo, které mu vyrobili šikovní skřítci (vrátí se mu samo do rukou) - má opasek, co mu dává sílu www.trampturist.cz/.../grafika/viking_10.jpg

jednooký (1 oko obětoval, aby získal absolutní vědění a Nejvyšší bůh = ÓDIN jednooký (1 oko obětoval, aby získal absolutní vědění a našel magické runy) jeho oštěp zasáhne každý cíl nosí kouzelný prsten jezdí na osminohém šedém hřebci doprovázejí ho dva havrani (Myšlenka a Vzpomínka), kteří mu sedávají na ramenech (každé ráno je pouští do světa, aby mu pak kolem poledne vyprávěli, co všechno ve světě spatřili) www.csvt.qc.ca/.../mayasvikings/odin.jpg

Runové písmo vikingové nevytvořili knižní kulturu ale znali runové písmo písmena = runy (zn. „tajemství“) pův. sloužila k magickým účelům runová abeceda má 16 znaků www.pohanstvi.net/germania/runy.gif

Vikingové jako mořeplavci zdatní mořeplavci, vynikající stavitelé lodí Proč? vzrostl počet obyvatel, omezená rozloha země pro zemědělství měli hodně dětí (povoleny 2 manželky) hospodářství dědil nejstarší touha po svobodě odsouzeni do vyhnanství za obchodem pirátství průzkumné plavby www.knihkupectvi-papyrus.cz/fotocache/bigorig..

Stavitelé lodí plavidla stavěli bez plánů, z dubového dřeva plaňky na bocích se překrývaly pro utěsnění mezer = směs dehtu a zvířecích chlupů Válečné lodě s dračí hlavou = drakkary 1.bp.blogspot.com/.../s400/drakkar.jpg

Drakkar – k válečné plavbě Knorry – široké plachetnice (obchodníci) www.mandragore2.net/.../navires2/drakkar-gd.jpg

Výpravy 8. – 11. století = počátek výprav vikingů Kam? nájezdy na Anglii, Skotsko, Irsko do franské říše (nazývány Normany = muži severu) brázdili Středomoří dobývali města na pobřeží Pyrenejského poloostrova i v Itálii při ústí Seiny založili vévodství = Normandii přes Baltské moře do východní Evropy = Varjagové tn3-1.deviantart.com/fs17/300W/i/2007/132/5/3...

Průzkumné plavby r. 982 objevili Grónsko (Zelená země) objevili část amer. kontinentu Vikingská mapa planetejeanjaures.free.fr/histoire/renaissanc...

Téma: Vikingové – 7. ročník Použitý software: držitel licence - ZŠ J. J. Ryby v Rožmitále p.Tř. Windows XP Professional SMART Notebook Zoner - České kliparty 1, 2, 3 Autor: Mgr. Věra Sýkorová ZŠ J. J. Ryby v Rožmitále p.Tř. (www.zsrozmital.cz)