Korupce a veřejné zakázky

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Doporučené postupy při zadávání veřejných zakázek a veřejno- soukromých partnerstvích Jan Pavel.
Advertisements

NEJČASTĚJŠÍ POCHYBENÍ ZADAVATELE při zadávání veřejných zakázek
Veřejné zakázky v ČR – co říkají data o chování zadavatelů? Tým řešitelů: Filip Pertold Pavla Nikolovová, Ján Palguta, Jan Soudek, Mário Vozár.
Generická preskripce a substituce Pozitivní listy
MINISTERSTVO PRO MÍSTNÍ ROZVOJ ČESKÉ REPUBLIKY NOVELA ZÁKONA O VEŘEJNÝCH ZAKÁZKÁCH Navrhované změny stav k Mgr. Mgr. Vlastimil Fidler.
Rozhodování firmy v postavení monopolu o výstupu a ceně
Veřejné zakázky a projekty PPP 23. února Martin Vacek advokát PETERKA & PARTNERS v.o.s. Praha, Bratislava.
Dopady novely ZVZ na transparentnost veřejných zakázek v ČR Mgr. Martin Kameník, Oživení, o. s. Praha, 1. září 2011.
Determinanty zahraničních investic na firemní úrovni v ČR Peter Tóth ČNB a CERGE-EI.
VY_32_INOVACE_ Tržní mechanismus.
JUDr. Karel Zuska Mgr. Michaela Hájková
Elektronické zadávání veřejných zakázek
Ekonomická analýza fungování institutu veřejných zakázek v ČR Jan Pavel Květen 2010.
Možnosti kontroly veřejných zakázek Oživení, o. s.
Realizace projektu - ČR Centrum pro regionální rozvoj.
Společně Měníme a Rozvíjíme Venkov – SMARV PRV ČR III /005/3310a/672/
Případová studie – práce ve skupinách Ing. Jan Škurek, PhDr. Michaela Kubištová Seminář PPP projekty v praxi, Uherské Hradiště 2009.
Jiří SkuhroveczIndex – hodnocení zadavatelů veřejných zakázek zIndex - Hodnocení zadavatelů veřejných zakázek Jiří Skuhrovec Centrum aplikované.
PPP projekty v ČR Šance nebo riziko? Ing. Jan Pavel, Ph.D. katedra veřejných financí Vysoká škola ekonomická v Praze Transparency International – Česká.
NAUKA O PODNIKU I.
A) Determinanty nabídky
Proč potřebujeme nákupčí zdravotní péče MUDr. Pavel Hroboň, M.S.
Faktory ovlivňující výsledky zadávacích řízení - komparace veřejných zakázek zadaných obcemi a centrální státní správou Jan Pavel Listopad 2012 Názory.
Mikroekonomie I Rovnováha na dokonale konkurenčním trhu
Konference INMED a 11. listopad Pardubice CEJIZA, s.r.o. – CEntrální JIhomoravský ZAdavatel.
25. srpna EUro Finance Consulting EUFC CZ s.r.o. Analýza celkové energetické spotřeby Libereckého kraje Liberec, 25. srpna 2009.
MARKETING.
NEDOKONALÁ KONKURENCE
Cíle přednášky Vymezení trhu z pohledu zákazníků a jejich poptávky
Korupce ve veřejných zakázkách v kontextu institucionálního prostředí samospráv ČR Martin Kameník
Charakteristika a podmínky dokonalé konkurence
Veřejné finance Veřejný sektor, veřejné statky
TRH (tržní mechanismus)
Vybrané manažerské nástroje
Veřejné zakázky města nově od 2016 MĚSTO V PROMĚNÁCH ČASU A MYŠLENÍ LIDÍ 5. konference Platformy městských architektů a Společnosti Petra Parléře, o.p.s.
MINISTERSTVO PRO MÍSTNÍ ROZVOJ ČR JUDr. Jana Nedvědická Odbor práva veřejných zakázek a koncesí MMR ČR Zákon o veřejných zakázkách – možnosti společensky.
Seminář pro žadatele k 14. výzvě IROP „Infrastruktura pro předškolní vzdělávání“ a 15. výzvě „Infrastruktura pro předškolní vzdělávání pro sociálně vyloučené.
Seminář pro žadatele k 3. výzvě IROP „Regulační plány“ a k 9. výzvě IROP „Územní studie“ Zadávání a kontrola veřejných zakázek , Brno.
Distribuce. Vstup na zahraniční trhy Zda expandovat Na které trhy vstoupit Způsob vstupu na trh Marketingový program Organizace marketingu.
Postup při zadávání VZ - Příspěvkové organizace Kompetence k rozhodování o nákupu věcí, služeb a stavebních prací Rozsah Číslo usnesení Rady ÚK z
O ZADÁVÁNÍ VEŘEJNÝCH ZAKÁZEK
Přednáška č. 9 Hodnocení veřejných zakázek Úvod do veřejných zakázek a věcné hodnocení Ladislav Kavřík
Seminář pro žadatele k 34. a 35. výzvě IROP „Sociální bydlení (pro SVL)" Zadávání a kontrola veřejných zakázek
MHVP – poskytování veřejných služeb - cvičení 6. dubna 2012.
Město Třebíč - Elektronizace veřejných zakázek. Zadávání veřejných zakázek Zadávání veřejných zakázek je upraveno: –Zákonem č. 137/2006 Sb., o veřejných.
Projekt „Přírodovědné a technické vzdělávání Ústeckého kraje Reg.č. CZ.1.07/1.1.00/ Zadávání veřejných zakázek Ing. Jana Nedrdová Ústí nad Labem,
Veřejné zakázky na zpracování územního plánování Porada pro ÚÚP
Seminář pro žadatele k 5. výzvě IROP „ VYSOCE SPECIALIZOVANÁ PÉČE V OBLASTECH ONKOGYNEKOLOGIE A PERINATOLOGIE " Ing. Oldřich Hnátek Zadávání a kontrola.
Seminář pro žadatele k 25. výzvě IROP „KNIHOVNY"
Zadávání a kontrola veřejných zakázek
Zadávání a kontrola veřejných zakázek
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Věcná část
Vymezení pojmového aparátu Jana Soukopová
Základy nabídky a poptávky, trh a tvorba ceny TNH 1 (S-2)
Seminář pro žadatele k 21. výzvě IROP „MUZEA"
Korupce při veřejných zakázkách v ČR a SR
Seminář pro žadatele k 29. výzvě IROP „Rozvoj sociálních služeb"
Zadávání a kontrola veřejných zakázek
Seminář pro žadatele k 72. výzvě IROP „Cyklodoprava II"
Zadávání a kontrola veřejných zakázek
Veřejné zakázky Robert Páleník
Mgr. Rostislav Navláčil 15. Trh práce Občanská nauka 1. – 4.
Zadávání a kontrola veřejných zakázek
Zadávání a kontrola veřejných zakázek
Zadávání a kontrola veřejných zakázek
Základy nabídky a poptávky, trh a tvorba ceny TNH 1 (S-2)
Tržní síly nabídky a poptávky, elasticita a její aplikace TNH 1 (S-3)
Zadávání a kontrola veřejných zakázek
Zadávání a kontrola veřejných zakázek
Veřejná podpora, veřejné zakázky (příklady z praxe)
Transkript prezentace:

Korupce a veřejné zakázky Jan Pavel

Makroekonomický význam VZ: velikost veřejných výdajů a objem „trhu“ veřejných zakázek v zemích OECD Zdroj: vlastní výpočty

Celkový objem prostředků cca 4,4 mld. EUR (130 mld. SKK) + odvětvoví zadavatelé

Odlišnost veřejných zakázek od klasického nákupu Rozhodovatel není konečným spotřebitelem Počet lidí rozhodujících o nákupu Objem obchodů Formalizovaný proces rozhodování

Ekonomická logika institutu veřejných zakázek obecným cílem je zvýšení ekonomické efektivnosti (užším cílem je ušetřit veřejné prostředky) to platí v situaci, kdy je cena externí dodávky (produkce) nižší než interní (in-house) produkce (a je zachována kvalita resp. užitná hodnota výstupů) z toho plyne potřeba znát náklady interní produkce (problém účetnictví veřejného sektoru, kde dominuje sledování výdajů) současné právní pokrytí (EU) je podstatně extenzivnější. Sleduje hledisko ne/přítomnosti konkurence, (Nemec, 2002).

Zákon o veřejných zakázkách a metodika 3E Při vynakládání veřejných prostředků je nutné sledovat kriteria hospodárnosti, účelnosti a efektivnosti

Řada zahraničních zákonů o VZ 3E explicitně zmiňuje

Faktory ovlivňující efektivnost veřejných zakázek Míra specifičnosti aktiv: vysoce specifická aktiva zvyšují pravděpodobnost vzniku monopolní závislosti Možnost měřit výstupy: obtížně měřitelné výstupy zvyšují transakční náklady Frekvence kontraktů: vysoká frekvence kontrahování zvyšuje transakční náklady Míra konkurence: vyšší míra konkurence vede k tlaku na cenu a kvalitu Typ vlastnictví externího dodavatele: ovlivňuje pravděpodobnost oportunistického jednání

Dopady přechodu na externí způsob produkce u služeb na náklad – výsledky empirických studií

Vztah mezi dosaženou cenou a počtem nabízejících Průměrné dodatečné snížení ceny při vstupu druhého nabízejícího se pohybuje kolem 7,9 % předpokládané ceny, při vstupu třetího kolem 7 % předpokládané ceny a například při příchodu šestého nabízejícího již dodatečná úspora činí pouze 4,5 % ceny předpokládané. Konkurenční efekt se zcela vyčerpává při 10 nabídkách. Počet takovýchto soutěží je však v praxi minimální, neboť průměrný počet podaných nabídek byl ve sledovaném vzorku pouze 4,1.

Počet podaných nabídek a procento zakázek, kde vítězem byla jedna ze čtyř největších stavebních firem

Průměrné počty podaných nabídek do soutěží o veřejné zakázky v členských zemích EU (2004-2005) Pozn.: Pouze nadlimitní zakázky Zdroj: Evropská komise (2008)

Struktura „trhu“ veřejných zakázek z hlediska zadávacích metod (%)

Efektivnost kontrolních systémů

Slabá místa současného systému zadávání veřejných zakázek Nepochopení logiky institutu veřejné zakázky Transparentnost Nedostatečně fungující kontrolní mechanismy Konkurence a bariéry vstupu