Sociální sítě a T-Mobile Czech Republic Martin Jaroš, vp marketingové komunikace, květen 2011
Místo úvodu: Jak si představujeme roli sociálních sítí v marketingu? Asi takto.
Obsah 3 Role a cíle sociálních sítí v TMCZ Historie a inspirace Používaná média Tým a vytváření obsahu Ukázky obsahu Monitoring a měření Zásady a co jsme se naučili
Role a cíle sociálních sítí v naší firmě 4 naše odpovědi na dotazy odpovědi jiných zákazníků (vzájemná pomoc) otevřená databáze odpovědí à la wiki snížení počtu hovorů na inflinku výzkum trhu sledování zákaznických nálad nábor zaměstnanců spolurozhodování a zapojení zákazníků dialog s fanoušky budování komunity apoštolů konverze rebelů posílení pozic na webu vyjádření našeho názoru CSR první představení nových TV reklam traffic pro kampaňové microsity ověřování zájmu žádný hard sell Prodej Značka Péče Další funkce
Historie 5 Počet fandů TMCZ na Otevření zdi Chuck efekt Kouzelné úterky 10 / 2009Opatrný start (fb a yt) 10 / 2010Nová strategie pro sociální sítě 10 / 2010Srážka s pirátským Twitterem 11 / 2010Redesign fb a otevření zdi 12 / 2010Chuck efekt: fandů denně, 24. nejpopulárnější video na celosvětovém Youtube 01 / k fandů, TMCZ v první desitce českého fb 2011Práce s vytvořenou komunitou, 2 Twitter kanály, inovace
Využívaná média 6 Fórum Komunikace s fanoušky, podpora značky, péče, zábava Reklama a zábavaZatím jen pirátský kanál neznámého autora Technická podpora zákazníků fanoušků zhlédnutí/m 2000 příspěvků/m 102 videí zhlédnutí 526 followers dotazů - 100k do konce roku - Top 3 na českém facebooku do konce m zhlédnutí do konce roku - Přidání instruktáží a užitečného obsahu - Spustit separátní kanály pro péči a značku - Fér příměří s pirátem - Zjednodušit hledání - Přetvořit ve skutečnou wikipedii mobilů
Inspirace a poučení 7 Southwest Airlines 1,3m fandů na fb – v sektoru služeb těžší než u Apple a spol. excelentní reakce na krizi zapojení top managementu přístup „More LUV“ inovatice a služby přímo na fb (u operátorů lze např. dobíjení, social shopping) Watch out: Twitter válka operátorů v Maďarsku, 12/2009 Online manažer zažertoval na Twitteru o konkurenci a musel odejít Problém konkurence zapomenut, negativní PR jen o firmě, která vyhodila manažera Třetí operátor chytře nabízí vyhozenému práci… Watch out: Britský operátor, 1/2010 PR skandál kvůli sexistickým poznámkám od operátora Poznámky zřejmě vložil jiný zaměstnanec jako „žertík“ v nepřítomnosti kolegy – vyhazov a suspendace Dlouhodobá PR škoda
Tým a vytváření obsahu 8 Velikost týmu Cca 3,5-4 interní plné úvazky 1 full-time editor pro Facebook a Youtube 3 lidé na ad hoc podporu v širším týmu (PR, marketing, péče) 6 korespondentů pro specializované otázky a fórum (technologie, terminály, služby, péče) Schvalování Editaci provádí jen editor (člen online týmu) a jeho 2 nadřízení (online manažer a ředitel komunikace) Další 3 kolegové mají administrátorská hesla pro případ nouze Obsah NEPODLÉHÁ schvalování managementu Agentury Pokusy o outsourcing do agentur se neosvědčily – správa probíhá výhradně in-house Agentury pomáhají s přípravou fotografií, videí apod. Ukázka profilového obrázku na fb – skutečná zaměstnankyně. Jindy kampaňové skiny jako Chuck apod.
Facebook: Ukázky obsahu 9 Buď Kitty i ty Exkluzivní edice telefonu Samsung jen pro TM Online kampaň vyprodala celou edici za 3 týdny 60% prodejů přišlo z Facebooku (11/2010) Kampaňová identita a skiny Chuck Norris v době Vánoc suspendoval zaměstnance TMCZ a všechny role v TMCZ vykonával osobně Facebook kompletně přejal jeho identitu, od stylu vyjadřování po nadlidsky rychlé vyřizování dotazů Pro velký úspěch nyní podobné skiny i s dalšími kampaněmi Férová reakce Otevřená reakce na negativní komentáře či problémy (výpadek sítě) obvykle vygeneruje více pochval než kritiky I velmi negativního kritika lze upřímností změnit během několika minut ve fanouška
Monitoring a měření 10 Monitoring Používáme denní, týdenní a měsíční monitoring sociálních médií a všech myslitelných diskusí a fór Na našich médiích reagujeme do 24 hodin, vyjma výjimečně složitých dotazů Jako TMCZ někdy vstupujeme na fóra třetích stran – vždy s plnou identitou – např. překvapivé dárky pro kohokoli, kdo na facebooku či blogu vyjádřil touhu po plyšovém sloníkovi z reklamy – extrémně pozitivní reakce obdarovaných Měření a KPIs Měříme počty fandů, počty interakcí, tonalitu příspěvků, počet odpovědí, trendující výrazy Experimentujeme s balíkem Hootsuite, připravujeme i robustnější řešení
Co jsme se naučili 11 Jak získat fandy Dělat věci dobře – vtipné kampaně, dobré nabídky Často aktualizovat – nejméně 2-3x týdně, ale ne více než 2x denně Dát přes facebook a sociální média něco navíc – rekvizity z natáčení, soutěže nebo třeba jen přednostní informace Jak komunikovat Přátelsky, přirozeně, s lidskou tváří – ne jako hranatá korporace Uznat kritiku, umět se omluvit Nikdy nelhat! Akceptovat, že sociální sítě se často dozvědí o problému či krizi dříve než my Jak k věci přistoupit Chápat, že sociální síť je příslib pro zákazníky – nutno včas přidělit lidi, zdroje a čas Nutno měřit, analyzovat a stanovit KPIs Především je ale nutno tvořit obsah s úsměvem a užívat si komunikaci se zákazníky – pozná se to!