Teorie chování spotřebitele

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Mikroekonomie II – přednáška č. 3: Produkční analýza firmy
Advertisements

Mikroekonomie II – přednáška č. 2: Analýza spotřebitelské poptávky
C) Změna optima při změně mzdové sazby
Mikroekonomie II Poptávka Ing. Vojtěch Jindra Katedra ekonomie (KE)
Opakování Hranice Produkčních Možností Ekonomické statky „Scarsity“
Chování spotřebitele a formování poptávky
Mikroekonomie I Chování spotřebitele: užitečnost a poptávka
Poptávka na trhu zboží a služeb
Rozhodování spotřebitele v podmínkách rizika
Ing. Vojtěch Jindra Katedra ekonomie (KE)
Odvození nabídky kapitálu nabídka kapitálu = ochota nabízejících půjčovat své disponibilní důchody při různých úrovních reálné úrokové míry nabídka kapitálu.
11. CHOVÁNÍ SPOTŘEBITELE A FORMOVÁNÍ POPTÁVKY 1 Chování spotřebitele a formování poptávky.
D) Substituční a důchodový efekt
D) Užitek a optimální rozhodnutí
B) Optimum a volný čas.
Mikroekonomie II Úvod Ing. Vojtěch Jindra Katedra ekonomie (KE)
Mikroekonomie II Všeobecná rovnováha Ing. Vojtěch Jindra
Seminář 4. Racionální chování spotřebitele a výrobce
Příklady teorie všeobecné rovnováhy
A) Determinanty poptávky po volném čase
Mikroekonomie I Užitek spotřebitele a odvození poptávky Ing. Vojtěch Jindra Katedra ekonomie (KE)
Mikroekonomie I Chování spotřebitele, poptávka na trhu produktů
Všeobecná rovnováha.
Mikroekonomie bakalářský kurz - VŠFS
Křivka (spotřebitelské) poptávky
Poptávka nabídka a tržní rovnováha
Chování spotřebitele a teorie užitku
Užitek, preference a optimum spotřebitele
Poptávka nabídka a tržní rovnováha
Elasticity poptávky a nabídky
Chování spotřebitele, výrobci, efektivnost
Teorie poptávky a užitek, chování spotřebitele
Analýza chování spotřebitele Jak se chová racionální spotřebitel?
Základy ekonomie Téma č. 3: Spotřebitelská rovnováha
TEORIE CHOVÁNÍ SPOTŘEBITELE
Analýza poptávky. Poptávka po produkci firmy jako významný parametr rozhodování firmy. Faktory determinující poptávku a odhady poptávkových funkcí. Alternativní.
EKONOMIE Poptávka a její elasticita 2. přednáška
Teorie firmy Téma 3 Mikroekonomie bakalářský kurz - VŠFS
Teorie chování spotřebitele
Mikroekonomie II Náklady firmy Ing. Vojtěch Jindra
Základní pojmy, principy a zákony
Teorie výrobních faktorů a rozdělování
Poptávka na trhu zboží a služeb Ing. Vojtěch Jindra
Mikroekonomie bakalářský kurz - VŠFS
Teorie výrobních faktorů a rozdělování
II. Analýza poptávky Přehled témat
Nedokonalé konkurence
Teorie chování spotřebitele
Struktura přednášky Analýza poptávky
7. Alternativní teorie spotřebitele Osnova přednášky 7.1. Teorie projevených preferencí Principy projevených preferencí Teorie projevených preferencí a.
Všeobecná rovnováha Téma 10 Mikroekonomie bakalářský kurz - VŠFS
Chování spotřebitele Druhý seminář.
Základy ekonomie Seminář 4. Racionální chování spotřebitele a výrobce.
Ing. Dagmar Palatová Poptávka Ing. Dagmar Palatová
Teorie firmy Téma 3 Mikroekonomie bakalářský kurz - VŠFS
Teorie výrobních faktorů a rozdělování
Charakteristika a podmínky dokonalé konkurence
 Celková (T) a mezní (M)  T  M > 0 (T roste konvexně  M kladná a roste, T roste konkávně  M kladná a klesá, T roste konkávně  M kladná a klesá, T.
Teorie užitku a chování spotřebitele Analýza poptávky.
Ekonomie 1 Bakaláři Druhá přednáška Teorie chování spotřebitele
POPÁVKA, UŽITEK A CHOVÁNÍ SPOTŘEBITELE TNH 1 (S-3)
Teorie chování spotřebitele
Výroba a náklady Mikroekonomie I.
Poptávka nabídka a tržní rovnováha
Ekonomie trhů práce přednáška 3.
Teorie her, suboptimální řešení
Všeobecná rovnováha Téma 10 Mikroekonomie bakalářský kurz - VŠFS
Poptávka po volném čase
Ing. Jaroslav ŠETEK, Ph.D. Katedra ekonomiky, JČU
Spotřebitelská volba a utváření poptávky
Transkript prezentace:

Teorie chování spotřebitele Mikroekonomie bakalářský kurz - VŠFS Jiří Mihola, jiri.mihola@quick.cz , www.median-os.cz, 2010 Téma 2 Teorie chování spotřebitele

Obsah. Měření užitku Indiferenční křivka Indiferenční mapa Speciální tvary indiferenčních křivek – substituty a komplementy Rozdílné preference dvou spotřebitelů Optimum spotřebitele Odvození individuální poptávkové křivky prostřednictvím indiferenční křivky a linie rozpočtu Vyjádření optima spotřebitele a odvození individuální poptávkové křivky prostřednictvím mezního užitku

Rozdílné preference dvou spotřebitelů Indiferenční křivky různých spotřebitelů se liší podle toho jaké preference mají a jací jsou. Indiferenční křivky různých spotřebitelů pro stejné dva statky se mohou v jednom i ve dvou bodech protínat.

Rozdílné preference dvou spotřebitelů

Křivka rozpočtového omezení se nazývá linie rozpočtu BL Optimum spotřebitele Optimum spotřebitele je takový poměr pořízení a spotřeby dvou a více statků, které při daném rozpočtovém omezení dává nejvyšší celkový užitek. Křivka rozpočtového omezení se nazývá linie rozpočtu BL (z anglického budget line).

Linie rozpočtu Linie rozpočtu znázorňuje maximální možné kombinace statků, které si spotřebitel při svém rozpočtu může dovolit.

Optimum spotřebitele Optimum spotřebitele leží tam, kde se dotýkají linie rozpočtu daného spotřebitele a jeho indiferenční křivka. V tomto bodě spotřebitel za peníze, jež má k dispozici, maximalizuje svůj užitek - spotřebovává maximální možné množství obou statků.

Optimum spotřebitele

V bodě optima je též maximální součet těchto sčítanců. Optimum spotřebitele Optimum spotřebitele je v bodě té indiferenční křivky k níž je přímka linie rozpočtu tečnou. Linie rozpočtu představuje stálý součet množství obou statků vynásobený jejich cenami. V bodě optima je též maximální součet těchto sčítanců.

Mění-li se spotřebitelův příjem, posouvá se celá linie rozpočtu. Optimum spotřebitele Mění-li se spotřebitelův příjem, posouvá se celá linie rozpočtu.

Pokud se mění cena jednoho statku, mění se sklon linie rozpočtu. Optimum spotřebitele Pokud se mění cena jednoho statku, mění se sklon linie rozpočtu.

Mezní míra substituce ve spotřebě. Optimum spotřebitele Mezní míra substituce ve spotřebě. Linie rozpočtu se dotýká tečně indiferenční křivky v bodě optima spotřebitele. Mezní míru substituce ve spotřebě lze vyjádřit pomocí sklonu této tečny. Mezní míra substituce ve spotřebě je tedy v bodě optima spotřebitele rovna poměru cen statků.

Odvození individuální poptávkové křivky prostřednictvím indiferenční křivky a linie rozpočtu Individuální poptávkovou křivku spotřebitele lze odvodit na základě sledování změn ceny jednoho ze statků, při zachování ceny druhého statku.

Odvození individuální poptávkové křivky prostřednictvím indiferenční křivky a linie rozpočtu Q = f (p;…) Je nepřímo úměrná Nemusí být lineární

Individuální poptávková křivka Individuální poptávková křivka vyjadřuje závislost mezi cenou a množstvím, které poptává jeden spotřebitel. Tato křivka je klesající. Čím nižší je cena daného statku, tím více jednotek spotřebitel poptává.

Vyjádření optima spotřebitele a odvození individuální poptávkové křivky prostřednictvím mezního užitku Optimum spotřebitele můžeme vyjádřit rovněž pomocí kardinalistické verze mezního užitku. Zvyšujeme-li množství určitého statku, který spotřebováváme dříve nebo později se přírůstek užitku z jednotky dalšího spotřebovávaného statku začne snižovat.

Spotřebitel bude indiferentní pokud: Vyjádření optima spotřebitele a odvození individuální poptávkové křivky prostřednictvím mezního užitku Spotřebitel porovnává užitek z různých statků s různou cenou (efektivnost). Spotřebitel bude indiferentní pokud: MUi jsou mezní užitky jednotlivých statků; pi jejich ceny i je 1;2;…;n

Vyjádření optima spotřebitele a odvození individuální poptávkové křivky prostřednictvím mezního užitku Optimum spotřebitele tak nastává jestliže mezní užitek z poslední jednotky užívaného statku pořízeného za jednu peněžní jednotku je stejný u všech statků, které spotřebitel spotřebovává. Pokud by spotřebitel měl větší užitek z toho, čeho má nedostatek, přesouval by své finanční prostředky do této oblasti tak dlouho, než by se mezní užitek vyrovnal

Vyjádření optima spotřebitele a odvození individuální poptávkové křivky prostřednictvím mezního užitku

Z uvedeného lze odvodit: Vyjádření optima spotřebitele a odvození individuální poptávkové křivky prostřednictvím mezního užitku Z uvedeného lze odvodit: Celkový užitek lze získat agregací dílčích užitků: TU = MU1 + MU2+ MU3+ …. + MUn

Odvození pomocí mezního užitku. Individuální poptávková křivka je totožná s křivkou mezního užitku daného spotřebitele.

Děkuji za pozornost. Jiří Mihola jiri.mihola@quick.cz www.median-os.cz Teoretický seminář VŠFS Jiří Mihola jiri.mihola@quick.cz www.median-os.cz Děkuji za pozornost.