Základní škola Karviná – Nové Město tř. Družby 1383 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT VY_32_INOVACE_583_5TR_CJ Autor: Mgr. Leona Szabó 1
Název vzdělávacího materiálu Zájmena - opakování Číslo vzdělávacího materiáluVY_32_INOVACE_583_5TR_CJ Číslo šablonyIII/2 AutorLeona Szabó, Mgr. Ročník5. dle zařazení v ŠVP Vyučovaný předmět dle ŠVPČeský jazyk TémaZájmena - opakování Očekávaný výstupŽák pozná jednotlivé druhy zájmen a správně je skloňuje Anotace (způsob použití)Inovovaný výukový materiál slouží k seznámení žáků se všemi druhy zájmen Datum vytvořeníLeden 2013 Druh výukového materiáluPrezentace v PowerPointu Klíčová slovaZájmena osobní, přivlastňovací, ukazovací, tázací, vztažná, neurčitá a záporná Rozvíjené klíčové kompetence Kompetence k učení a k řešení problémů Použitá literatura a zdrojeVlastní zdroje CZ.1.07/1.4.00/ – EU Peníze školám METODICKÝ LIST VÝUKOVÉHO MATERIÁLU 2
1.Barevně označ zájmena Zájmena osobní – červeně, přivlastňovací – zeleně, ukazovací – žlutě, tázací – modře, vztažná – fialově, neurčitá – hnědou a záporná – šedou. 3 tojánic ti ji myjoniváštasi vy se onen Čí? on tynašejejíničíkterýkdo nikdo tohle Jaký? nicněcotvoježádnýý můj tamto něco ony Co? jakýnijakývašionotenvšechen
2. Nahraď podtržená slova vhodnými zájmeny. Přečti Janičce pohádku. Domluv Karlovi. Novákovi se už vrátili. Vyprávěli mi o Jirkovi. S dětmi jsou starosti. Přichystej dcerce snídani. Nezapomeň na Evu. Viděl jsem Pepu u zubaře. S Novotnými se neznám. 4
3. Doplň souvětí. Vztažná zájmena podtrhni. Ať ti řekne, co Nevím, čí Zeptej se ho, kdo Nejlepší přítel je ten, který Prozraď mi, jaké 5
1. Co to jsou zájmena? 2. Který slovní druh nahrazují? 3. Jakým číslem se ve větě zájmena označují? 4. Co už víš o zájmenech vztažných? 5. Co víš o ohebných slovních druzích? 6
1.Barevně označ zájmena Zájmena osobní – červeně, přivlastňovací – zeleně, ukazovací – žlutě, tázací – modře, vztažná – fialově, neurčitá – hnědou a záporná – šedou. 7 nikdo tohle Jaký? nicněcotvoježádný můj tamto něčí ony Co? jakýnijakývašionotenvšechen ti ji oniváštasi vy se onen Čí? on tynašejejíničíkterýkdo tojánic myj
2. Nahraď podtržená slova vhodnými zájmeny. Přečti Janičce jí pohádku. Domluv Karlovi mu. Novákovi Oni se už vrátili. Vyprávěli mi o Jirkovi něm. S dětmi nimi jsou starosti. Přichystej dcerce jí snídani. Nezapomeň na Evu ni. Viděl jsem Pepu ho u zubaře. S Novotnými nimi se neznám. 8
3. Doplň souvětí. Vztažná zájmena podtrhni. Ať ti řekne, co včera udělal bratr. Nevím, čí je to kufr. Zeptej se ho, kdo to udělal. Nejlepší přítel je ten, který se tě zastane. Prozraď mi, jaké máš tajemství. 9