SKLOŇOVÁNÍ PŘÍDAVNÝCH JMEN PŘIVLASTŇOVACÍCH

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Koncovky podstatných jmen
Advertisements

Ivana Myšáková, 2011 Přídavná jména.
Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem Efektivní výuka pro rozvoj potenciálu žáka projekt v rámci Operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO.
Doplněk Český jazyk 7. ročník ZŠ
EU Peníze školám Inovace ve vzdělávání na naší škole ZŠ Studánka
PŘÍDAVNÁ JMÉNA Český jazyk 4. ročník ZŠ
Která věta je správně Český jazyk 5. ročník ZŠ Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem Efektivní výuka pro rozvoj potenciálu žáka projekt.
Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem Efektivní výuka pro rozvoj potenciálu žáka projekt v rámci Operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem Efektivní výuka pro rozvoj potenciálu žáka projekt v rámci Operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
SKLOŇOVÁNÍ PODSTATNÝCH JMEN RODU MUŽSKÉHO
SKLOŇOVÁNÍ PODSTATNÝCH JMEN RODU STŘEDNÍHO Český jazyk 4. ročník ZŠ
SKLOŇOVÁNÍ PODSTATNÝCH JMEN RODU ŽENSKÉHO
Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem
Shoda přísudku s podmětem Podmět rodu ženského
Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem Efektivní výuka pro rozvoj potenciálu žáka projekt v rámci Operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem Efektivní výuka pro rozvoj potenciálu žáka projekt v rámci Operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
Matematika Poměr 7. ročník
Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem Efektivní výuka pro rozvoj potenciálu žáka projekt v rámci Operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem Efektivní výuka pro rozvoj potenciálu žáka projekt v rámci Operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem Efektivní výuka pro rozvoj potenciálu žáka projekt v rámci Operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
Matematika – 5. ročník Násobení a dělení desetinných čísel 10 a 100
Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem Efektivní výuka pro rozvoj potenciálu žáka projekt v rámci Operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
Mocniny - úvod Matematika 8. ročník Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem Efektivní výuka pro rozvoj potenciálu žáka projekt v rámci Operačního.
Matematika - opakování 5. ročník
Měřítko mapy, plánu Matematika 7. ročník
Zaokrouhlování čísel na desítky a stovky
Velká písmena Český jazyk 6. ročník ZŠ
Shoda přísudku s podmětem Podmět rodu mužského neživotného Český jazyk 5. ročník ZŠ Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem Efektivní výuka.
PŘÍDAVNÁ JMÉNA PŘIVLASTŇOVACÍ:
Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem Efektivní výuka pro rozvoj potenciálu žáka projekt v rámci Operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
Druhy přídavných jmen 6. ročník.
Jaký podmět je ve větě? Český jazyk 5. ročník ZŠ Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem Efektivní výuka pro rozvoj potenciálu žáka projekt.
Převody jednotek délky a obsahu Matematika – 5. ročník
Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem Efektivní výuka pro rozvoj potenciálu žáka projekt v rámci Operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
Matematika – 2.ročník ZŠ Zábavná matematika
Český jazyk – 3. ročník ZŠ „Podstatná jména“
Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem Efektivní výuka pro rozvoj potenciálu žáka projekt v rámci Operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
Urči autora 2 Český jazyk 6. ročník ZŠ Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem Efektivní výuka pro rozvoj potenciálu žáka projekt v rámci.
Shoda přísudku s podmětem Podmět rodu středního Český jazyk 5. ročník ZŠ Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem Efektivní výuka pro rozvoj.
Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem Efektivní výuka pro rozvoj potenciálu žáka projekt v rámci Operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
Pravopis přídavných jmen tvrdých
Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem Efektivní výuka pro rozvoj potenciálu žáka projekt v rámci Operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem Efektivní výuka pro rozvoj potenciálu žáka projekt v rámci Operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
Efektivní výuka pro rozvoj potenciálu žáka
Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem Efektivní výuka pro rozvoj potenciálu žáka projekt v rámci Operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO.
Matematika - 7. ročník Sčítání celých čísel
Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem Efektivní výuka pro rozvoj potenciálu žáka projekt v rámci Operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
Zaokrouhlování – 5. ročník
Matematika – Pamětné dělení 5. ročník
Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem Efektivní výuka pro rozvoj potenciálu žáka projekt v rámci Operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
Matematika Násobení a dělení celých čísel 7. ročník
Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem Efektivní výuka pro rozvoj potenciálu žáka projekt v rámci Operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem Efektivní výuka pro rozvoj potenciálu žáka projekt v rámci Operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
Přídavná jména - opakování (adjectives – revision)
Dělení se zbytkem 5. ročník
Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem Efektivní výuka pro rozvoj potenciálu žáka projekt v rámci Operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem Efektivní výuka pro rozvoj potenciálu žáka projekt v rámci Operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem Efektivní výuka pro rozvoj potenciálu žáka projekt v rámci Operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO.
Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem Efektivní výuka pro rozvoj potenciálu žáka projekt v rámci Operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem Efektivní výuka pro rozvoj potenciálu žáka projekt v rámci Operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem Efektivní výuka pro rozvoj potenciálu žáka projekt v rámci Operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem Efektivní výuka pro rozvoj potenciálu žáka projekt v rámci Operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem Efektivní výuka pro rozvoj potenciálu žáka projekt v rámci Operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
Vzory podstatných jmen ( rod mužský, ženský, střední )
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr. Ludmila Handrejchová Vytvořeno dne: Název: VY_32_INOVACE_2C_CJ9_10_JMÉNA,
Vzory podstatných jmen ( rod mužský, ženský, střední )
Druhy číslovek – číslovky základní, číslovky řadové
Skloňování podstatných jmen rodu středního
Jednotky hmotnosti 5. ročník
Autor: Mgr. Eva Kotounová
Transkript prezentace:

SKLOŇOVÁNÍ PŘÍDAVNÝCH JMEN PŘIVLASTŇOVACÍCH Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem Efektivní výuka pro rozvoj potenciálu žáka projekt v rámci Operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST SKLOŇOVÁNÍ PŘÍDAVNÝCH JMEN PŘIVLASTŇOVACÍCH Český jazyk 6. ročník ZŠ

Pro vyjádření přivlastňování (na otázku čí ) dává čeština přednost přídavných jménům přivlastňovacím (tetina kabelka).

Jakým způsobem vyjádříte, čí je tato kabelka? tety = 2. pád podstatného jména tetina = přídavné jméno přivlastňovací

Pokračujte podobně: bunda – Jana, úsměv – babička, učitel – otec, kolo – Hanka, spolužačka – bratr, přítelkyně – matka, kotě – Šimon, pole – sousedka, počítač – Zdeněk, prstýnek – Blanka, želva – Jirka, zranění – závodník, skrýš – Alík, sešit – Václav Novák

Pokračujte podobně: Řešení Janina bunda, babiččin úsměv, otcův učitel, Hančino kolo, bratrova spolužačka, matčina přítelkyně, Šimonovo kotě, sousedčino pole, Zdeňkův počítač, Blančin prstýnek, Jirkova želva, závodníkovo zranění, Alíkova skrýš, sešit Václava Nováka

Pozor: rozlišujte přídavná jména podle tvarů Z lesa se s indiánským pokřikem vyřítila skupina kluků. indiánský pokřik = přídavné jméno tvrdé Indiánův luk nikdy neminul cíl. Indiánův luk = přídavné jméno přivlastňovací

Najdete přídavná jména přivlastňovací? Sníh zavál i medvědí brloh. Otcova domluva bývá obvykle pádnější než matčina. Babička má vějíř z pavích pér. Z jetele vykukovaly jen zajícovy dlouhé uši. Rád se vracel do otcovského domu. Půjčil jsem si bratrovy lyže. Na čerstvě napadaném sněhu byly vidět zaječí stopy. Přemyslovy lýčené střevíce prý byly uschovány na Vyšehradě jako památka pro potomky. Čeština je mateřským jazykem. Znáš některé přemyslovské panovníky? Pamatuješ si ještě pohádku, ve které zabloudila holčička do medvědovy chaloupky?

Najdete přídavná jména přivlastňovací? Řešení Sníh zavál i medvědí brloh. Otcova domluva bývá obvykle pádnější než matčina. Babička má vějíř z pavích pér. Z jetele vykukovaly jen zajícovy dlouhé uši. Rád se vracel do otcovského domu. Půjčil jsem si bratrovy lyže. Na čerstvě napadaném sněhu byly vidět zaječí stopy. Přemyslovy lýčené střevíce prý byly uschovány na Vyšehradě jako památka pro potomky. Čeština je mateřským jazykem. Znáš některé přemyslovské panovníky? Pamatuješ si ještě pohádku, ve které zabloudila holčička do medvědovy chaloupky?

Skloňování přídavných jmen přivlastňovacích Přídavná jména přivlastňovací skloňujeme podle vzoru matčin (matčina, matčino). Stejně skloňujeme i přídavná jména s příponami –ův, -ova, -ovo (otcův, otcova, otcovo)

Skloňování přídavných jmen přivlastňovacích Jednotné číslo Mužský rod 1. matčin (otcův) - bratr, les 2. matčina (otcova) - bratra, lesa 3. matčinu (otcovu) - bratru, lesu 4. bratra les 5. bratře!, lese! 6. (o) matčině, -u (otcově, -u) bratru, lese 7. matčiným (otcovým) - bratrem, lesem

Skloňování přídavných jmen přivlastňovacích Jednotné číslo Ženský rod 1. matčina (otcova) - teta 2. matčiny (otcovy) - tety 3. matčině (otcově) - tetě 4. matčinu (otcovu) - tetu 5. teto! 6. (o) matčině 7. matčinou (otcovou) - tetou

Skloňování přídavných jmen přivlastňovacích Jednotné číslo Střední rod 1. matčino (otcovo) - místo 2. matčina (otcova) - místa 3. matčinu (otcovu) - místu 4. 5. místo! 6. (o) matčině, -u (otcově, -u) - místu, -ě 7. matčiným (otcovým) - místem

Od podstatných jmen v závorkách utvořte správné tvary přídavných jmen Obdivovali jsme se (Láďa) novému kolu. Všichni souhlasili s (Katka) připomínkou. Dlouho jsme se smáli (Péťa) nápadu. (Jirka) zápis je opravdu vždy nejlepší. Všichni víme o (Tomáš) zájmu o přírodu. Bez (Ivana) humoru si schůzku nedovedeme představit. S (David) pomocí jsme Joko vysvětlili některé záhady češtiny. Určitě budeme stanovat na (babička) zahradě. Jen si musíme dát pozor na (soused) Alíka.

Od podstatných jmen v závorkách utvořte správné tvary přídavných jmen Řešení Obdivovali jsme se Láďovu novému kolu. Všichni souhlasili s Katčinou připomínkou. Dlouho jsme se smáli Péťovu nápadu. Jirkův zápis je opravdu vždy nejlepší. Všichni víme o Tomášovu zájmu o přírodu. Bez Ivanina humoru si schůzku nedovedeme představit. S Davidovou pomocí jsme Joko vysvětlili některé záhady češtiny. Určitě budeme stanovat na babiččině zahradě. Jen si musíme dát pozor na sousedova Alíka.

Doplňte postupně do uvedených vět spisovné tvary těchto jmen: Jindřichův Hradec, Karlova Studánka, Mnichovo Hradiště, Františkovy Lázně, Králův Dvůr, Kardašova Řečice, Sezimovo Ústí, Karlovy Vary, Špindlerův Mlýn, Smetanova Lhota, Babiččino údolí. O prázdninách pojedeme do … . Náš autobus se blížil k(e) … . Brzy zase navštívíme … . V … jsme strávili mnoho hezkých dní. S … jsme se jen neradi loučili.

Doplňte postupně do uvedených vět spisovné tvary těchto jmen: Řešení Jindřichův Hradec, Karlova Studánka, Mnichovo Hradiště, Františkovy Lázně, Králův Dvůr, Kardašova Řečice, Sezimovo Ústí, Karlovy Vary, Špindlerův Mlýn, Smetanova Lhota, Babiččino údolí. O prázdninách pojedeme do Jindřichova Hradce. Náš autobus se blížil k(e) Karlově Studánce. Brzy zase navštívíme Mnichovo Hradiště. V Sezimově Ústí jsme strávili mnoho hezkých dní. S Kardašovou Řečicí jsme se jen neradi loučili.

Doplňte postupně do uvedených vět spisovné tvary těchto spojení: Karlův most, Jiráskova třída, Smetanovo nábřeží, Bezručovy sady, Mánesův most, Libušina ulice, Nerudova ulice, Karlovo náměstí, Čechovy sady Šli jsme směrem k(e) … . Přešli jsme přes … . Od … jsme se vrátili zpět. Zastavili jsme se před … . Mluvili jsme o … .

Doplňte postupně do uvedených vět spisovné tvary těchto spojení: Řešení Karlův most, Jiráskova třída, Smetanovo nábřeží, Bezručovy sady, Mánesův most, Libušina ulice, Nerudova ulice, Karlovo náměstí, Čechovy sady Šli jsme směrem k(e) Karlovu mostu. Přešli jsme přes Jiráskovu třídu. Od Smetanova nábřeží jsme se vrátili zpět. Zastavili jsme se před Bezručovými sady. Mluvili jsme o Mánesově mostě.

Doplňte tvary přídavného jména přivlastňovacího Klapzubův „Jak vidíte, bylo toho moc, čemu se … kluci museli učit. … jedenáctka jela do Prahy na první zápas s A. C. Hlubočepy. Ještě nebylo mistrovství dohráno, a již byly cizí noviny plny zpráv o … hoších. Nikdo jiný tu sílu … tabáku nesnesl. Ještě nikdy netrvalo … hochům oblékání tak dlouho jako tentokrát. Anglický král přijal s úklonou … fajfku a věnoval ji Britskému muzeu. Každý chtěl nést … kufr.“

Doplňte tvary přídavného jména přivlastňovacího Klapzubův Řešení „Jak vidíte, bylo toho moc, čemu se Klapzubovi kluci museli učit. Klapzubova jedenáctka jela do Prahy na první zápas s A. C. Hlubočepy. Ještě nebylo mistrovství dohráno, a již byly cizí noviny plny zpráv o Klapzubových hoších. Nikdo jiný tu sílu Klapzubova tabáku nesnesl. Ještě nikdy netrvalo Klapzubovým hochům oblékání tak dlouho jako tentokrát. Anglický král přijal s úklonou Klapzubovu fajfku a věnoval ji Britskému muzeu. Každý chtěl nést Klapzubův kufr.“

Doplňte tvary přídavného jména přivlastňovacího babiččin „Když jednoho dne vozík u chalupy zastavil, naložil naň kočí Václav … malovanou truhlu. Sednička byla zřízena dle … chuti. U velikých kamen byla lavice, podél zdi … lože. Pan Prošek, zeť …, dobyl si srdce její hned na prvním setkání. Brzy se v domě řídilo všechno dle … slova. Míla a Kristla, do jejichž srdcí … slova jako rosička na vadnoucí kvítek padla, drželi se v objetí pod kvetoucí jabloní. Psi leželi u … nohou. Kněžna držela v prstech jahodu, sladkou, červenou jako její krásný ret, ale při … řeči položila ji mimovolně nazpět do košíku.“

Doplňte tvary přídavného jména přivlastňovacího babiččin Řešení „Když jednoho dne vozík u chalupy zastavil, naložil naň kočí Václav babiččinu malovanou truhlu. Sednička byla zřízena dle babiččiny chuti. U velikých kamen byla lavice, podél zdi babiččina lože. Pan Prošek, zeť babiččin, dobyl si srdce její hned na prvním setkání. Brzy se v domě řídilo všechno dle babiččina slova. Míla a Kristla, do jejichž srdcí babiččina slova jako rosička na vadnoucí kvítek padla, drželi se v objetí pod kvetoucí jabloní. Psi leželi u babiččiných nohou. Kněžna držela v prstech jahodu, sladkou, červenou jako její krásný ret, ale při babiččině řeči položila ji mimovolně nazpět do košíku.“

SKLOŇOVÁNÍ PŘÍDAVNÝCH JMEN PŘIVLASTŇOVACÍCH 6. ročník ZŠ Použitý software: držitel licence - ZŠ J. J. Ryby v Rožmitále p.Tř. Windows XP Professional obrázky z internetu Eduard Bass: Klapzubova jedenáctka Božena Němcová: Babička Autor: Mgr. Květa Jeníčková ZŠ J. J. Ryby v Rožmitále p.Tř. (www.zsrozmital.cz)