Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení podmínek pro výuku na gymnáziu Číslo a název klíčové aktivity:III/2 - Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT
Anotace Název tematické oblasti: Filozofie Název učebního materiálu: Reformace, novověká filozofie – počátky, periodizace Číslo učebního materiálu: VY_32_INOVACE_ZSV0316 Vyučovací předmět: Základy společenských věd Ročník: 4. ročník čtyřletého gymnázia, oktáva osmiletého gymnázia Autor: Radka Strašilová Datum vytvoření: Datum ověření ve výuce: Druh učebního materiálu: Prezentace Očekávaný výstup: Student vysvětlí pojem reformace, připomene jména a názory vybraných představitelů tohoto hnutí. Student objasní stěžejní myšlenky F. Bacona v oblasti gnoseologie a dokáže nastínit jeho představu o fungování státu, rovněž zná základní etapy vývoje novověké filozofie. Metodické poznámky:Červeně jsou vyznačené otázky, na které by měli studenti sami hledat odpověď, tzn. je potřeba jim poskytnout prostor k přemýšlení. Jedna z otázek navazuje na učivo psychologie – zvážíme, zda ji studenti mohou zodpovědět.
Reformace, novověká filozofie – počátky, periodizace
Reformace důvody potřeby reformy církve Martin Luther (1483 – 1546) zavrhuje církev jako prostředníka mezi Bohem a člověkem (odpustky!) víra v Písmo (evangelia) rozum=„ďáblova děvka“ (nepřítel filozofie) Ulrich Zwingli (1484 – 1531) Johannes Kalvín (1509 – 1564) kdo je ve své práci úspěšný, je Bohem vyvolený
Francis Bacon ( ) pomezí konce renesance a počátku novověké filozofie univerzitu v Cambridgi dokončil ve 14 letech inteligence, ctižádost, kariéra Dílo: Eseje Nové organon Nová Atlantida
Nové organon gnozeologická problematika idoly = rozumové klamy, chyby v lidském poznávání, usuzování Jaký je tvůj názor na dokonalost lidského poznávání? Čím mohou být způsobeny rozdíly/chyby v lidském poznávání? (viz např. učivo z psychologie o determinantech lidské psychiky)
Idoly: 1.rodu – nedokonalost rozumu 2.jeskyně – předsudky, chyby dané výchovou, vzděláváním 3.tržiště – nedokonalostí jazykovou, chyby komunikace 4.divadla – přejímání cizích názorů, k poznatkům nepřicházíme přímo Idolům lze zamezit užitím indukce!
Nová Atlantida navazuje na Platóna obraz ideálního státu, např.: –vědy zaujímají místo, které jim náleží –stát neřídí politici, ale vědci –stát hospodářsky soběstačný –každých 12 let vysílá ostrov vědce na zkušenou – učí se jazykům, přivážejí nové poznatky
znevažoval scholastiku (Aristotela) zabýval se jen těmi otázkami, které měli praktické využití (jak vládnout, získat moc…)
Periodizace filozofie novověku 17. století – první polovina 19. století 1.Gnoseologické období (baroko) 17. století – poč. 18. století racionalismus (Descartes, Spinoza, Leibniz) X empirismus (Locke, Berkeley, Hume)
2.Osvícenství počátek 18. století – 70. léta 18. století „Encyklopedie“ Voltaire, Rousseau 3.Německá klasická filozofie 70. léta 18. století – pol. 19. století Kant, Fichte, Scheling, Hegel
Zdroje: Archiv autorky.