Prosociálnost jako základ občanské společnosti I jednotlivec může být realizátorem změny sociální reality. PhDr. Pavel Motyčka, Ph. D. Etická výchova,

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Dita Pelantová Šárka Lukešová 3.VSRR
Advertisements

Úvod do rozvojových studií Základní pilíře rozvojové pomoci.
Adaptační výlety a tábory „Není to ten nejsilnější, kdo přežije, ani ten nejinteligentnější, ale ten, kdo se dokáže nejlépe adaptovat.“ Charles Darwin.
ÚVOD DO ROZVOJOVÝCH STUDIÍ I
Mezinárodní nevládní organizace, transvládní organizace
Sociální problematika světa
Kurikulární reforma Únor 2008 PhDr. Maria Bezchlebová
Sociální politika a Welfare State
Multikulturní vzdělávání v rámci NNO
TEORETICKÉ OTÁZKY BEZPEČNOSTI
Jak podporovat malé a střední podniky při exportu Ing. Pavel Bartoš, viceprezident HK ČR Ostrava Export, jako významný pilíř ekonomického růstu.
Tento Digitální učební materiál vznikl díky finanční podpoře EU- OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost. Není – li uvedeno jinak, je tento materiál zpracován.
19.a školení lektorů.
Koncepce péče o staré občany
Asertivita jako obrana proti manipulaci
Etická výchova ve školách – projekt 2010 Začínáme u mladé generace.
Organizace chránící přírodu a životní prostředí
Rozdělení sektorů Neziskový sektor Může existovat na základě funkčního ziskového sektoru Ziskový sektor Plně zde působí tržní prostředí cíl = zisk.
CHUDOBA, ROVNOST, VZDĚLÁNÍ
Žijeme ve společném světě Stav, vývoj, rizika a možnosti v soudobé „multikulturní“ společnosti a globálním světě.
kurz pro lektory kurz pro lektory 19. a 19. a Mgr. Pavel Motyčka
Otevřená komunikace a konstruktivní kritika
aktuální problémy současného světa postoje, názory, jednání
Etická výchova a ZŠ Lupáčova
Afrika nevšedníma očima … nejen v českých školách II 2010 Projekt je financován z prostředků Evropské unie a spolufinancován z prostředků vládního programu.
Kompromis a konsenzus Vrchol umění jednat asertivně. PhDr. Pavel Motyčka, Ph. D. Etická výchova, o.p.s.
Projekt Brno-Zdravé město přínos občanům v rámci veřejné správy
Výchovný styl Škola jako dílna lidskosti
Kurz pro lektory 19. a Mgr. Pavel Motyčka.
Marketingové prostředí
Sociální politika 06 CHUDOBA.
Kurz pro lektory 19. a Mgr. Pavel Motyčka.
Střídavá péče je prostředek racionální správy společnosti
kurz pro lektory kurz pro lektory 19. a 19. a Mgr. Pavel Motyčka
Komunitní a otevřená škola
Průřezová témata.
Název školy: Střední odborná škola stavební Karlovy Vary Sabinovo náměstí 16, Karlovy Vary Autor: ING. HANA MOTYČKOVÁ Název materiálu: VY_32_INOVACE_20_PODNIKATELSKÁ.
kurz pro lektory kurz pro lektory 19. a 19. a Mgr. Pavel Motyčka
NEZISKOVÉ ORGANIZACE VYMEZENÍ, VÝZNAM. 2 Občanská společnost občan Soukromý sektor stát VEŘ. PROSTOR Dána institucemi a organizacemi různého charakteru.
Sociologie 13 Sociologie politiky. politika správa veřejných záležitostí – Záležitosti týkající se velké části občanů, nebo všech (oproti soukromým záležitostem)
Plán aktivního stárnutí ve městě Brně součást projektu „Rozvojové dokumenty Strategie pro Brno“ Rodina spojuje generace Projekt Brno-Zdravé.
Prevence sociálně patologických jevů a MŠMT
Michal Broža iCentrum OSN v Praze OSN.
LOKÁLNÍ A REGIONÁLNÍ POLITIKA VEP ZS 2007_2008. Kritéria členění veřejné politiky Segmenty veřejného zájmu (VeP obranná, kulturní, vzdělávací, energetická,
aktuální problémy současného světa
Výchova ke zdraví v porodní asistenci
Naše zkušenosti a výsledky v dosavadní projektové činnosti v oblasti řešení problémů nezaměstnanosti a podpory uchazečů o zaměstnání uplatnit se na.
Sociální politika Téma: Vzdělávací politika FSS MU Brno, 2006.
YMCA Young Men´s Christian Association Křesťanské sdružení mladých mužů.
Děti v riziku Lenka Hloušková Dana Knotová Petr Novotný Ústav pedagogických věd FF MU Brno.
Úvod do ekologie Zkus na kousek papíru napsat co si myslíš že znamenají tyto pojmy: 1.Ekologie 2.Environmentální výchova 3.Udržitelný rozvoj.
Definice, základní pojmy
VÝMĚNA ZKUŠENOSTÍ S REALIZACÍ PROJEKTŮ OP VK SEMINÁŘ.
ETICKÝ KODEX Klastru sociálních inovací a podniků - SINEC.
N ÁSTROJE ZVYŠOVÁNÍ KVALITY ŘÍZENÍ ÚŘADU Společenská odpovědnost úřadu.
Strategie sociálního začleňování na období let 2012 – 2020 Příspěvek ke konferenci "Sociálně vyloučené lokality - vznik, rizika, možnosti řešení"
OBECNÁ ZJIŠTĚNÍ ZE ZKUŠENOSTÍ ZAMĚSTNAVATELŮ A ZAMĚSTNANCŮ S ODŠKODŇOVÁNÍM PRACOVNÍCH ÚRAZŮ A NEMOCÍ Z POVOLÁNÍ 6. konference Společně bezpečně v EU –
 Souhrn hybných činitelů v činnostech, učení a osobnosti  Skutečnosti, které jedince podněcují, podporují nebo naopak tlumí, aby něco konal či nekonal.
Tisková konference k pětiletému výročí zavedení EtV jako DVO.
Geopolitika a geostrategie Úvod do kurzu Definice pojmů apod.
Místní Agenda hodnocení místní udržitelnosti v ČR a evropský kontext Ing. arch. Marie Petrová PS URROU, 11. prosince 2013.
OSN.
Mezinárodní den sester květen 2009
Subjekty a objekty veřejných politik
Úvod, základní principy a cíle
Sociální zabezpečení Funkce Činitelé, financování
Název školy: ZŠ a MŠ,Veselí nad Moravou,Kollárova1045
Zpracovala Ing. Lenka Hřibová, říjen 2017
NÁRODNÍ PROGRAM ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ V ČR
Příprava občanů k obraně státu …
Transkript prezentace:

Prosociálnost jako základ občanské společnosti I jednotlivec může být realizátorem změny sociální reality. PhDr. Pavel Motyčka, Ph. D. Etická výchova, o.p.s.

Základní informace Globalizace Globální prosociálnost Celosvětové problémy Občanská společnost Multikulturní společnost

Globální prosociálnost Systemický přístup Mezi většími skupinami a na světové úrovni Nejen upozorňování na rizika, ale hledání optimálních vzorců chování Prosociální akce celé skupiny Obrana proti předsudkům Rodina jako významný faktor

Anonymní prosociálnost Není znám iniciátor Hrdinové – sociální modely Hrdinové a jejich vliv v národě Občanská neposlušnost a nenásilí

Citát M. Ghándího „Nenásilí, jak ho chápu já, je nejaktivnější síla na světě. Nenásilí vylučuje slabost a zbabělost. Nenásilí ve své pozitivní formě se rovná lásce, protože pokud jsem vyznavačem nenásilí, musím milovat svého nepřítele. K člověku, který koná nesprávně, nebo je můj nepřítel, nebo cizinec, se musím chovat tak, jako by to byl můj chybující otec nebo syn.“

Komplexní prosociálnost Kromě iniciátora a přijímatele je zde i třetí rozměr Ve velkých skupinách často působí protichůdné tendence Vytváření jednoty – mediátoři Adresátem komplexní prosociálnosti mohou být humanitární ideály, politické cíle atd.

Úrovně komplexní prosociálnosti 1. Pluralita jednotlivců 2. Zasahování třetího 3. Specifická různorodost adresátů 4. Výskyt neprosociálních prvků

Vývojová psychologie Mladší školní věk Lépe pochopí odlišné lidi na základě zkušenosti Citlivé vedení k toleranci Starší školní věk Identita vrstevnické skupiny Nuda a poflakování Dokáží se nadchnout pro pomoc

Občanská společnost je pospolitost občanů, která umožňuje uplatnění zájmů jednotlivým skupinám prostřednictvím bohaté vnitřní struktury společnosti a procesů, které tyto zájmy zajišťují. Vyplňuje prostor mezi světem soukromých zájmů a světem státní moci. Základem je nezištnost, tj. prosociálnost.

Funkce občanské společnosti Obranná - brání pronikání státu do sfér, které mu nepřísluší Ovlivňující - občanský sektor je zpětnou vazbou pro politiky Aktivizační - umožňuje účast občanů na rozhodování a řešení konkrétních problémů Posilující - posiluje vědomí zodpovědnosti občanů za veřejné zájmy

Globální problémy I. 1. Odstranit extrémní chudobu a hlad - snížit na polovinu počet extrémně chudých lidí (žijících z prostředků, které se rovnají, nebo jsou nižší než jeden dolar na den) - snížit na polovinu podíl lidí trpících hladem 2. Zpřístupnit základní vzdělání pro všechny - zajistit, aby všechny děti, chlapci i dívky, absolvovaly plné základní vzdělání 3. Prosazovat rovnost pohlaví a posílit postavení žen - do roku 2005 odstranit rozdíly v přístupu mužů a žen k základnímu a vyššímu vzdělání a do roku 2015 dosáhnout téhož na všech úrovních vzdělání 4. Omezit dětskou úmrtnost - snížit o dvě třetiny míru úmrtnosti u dětí mladších 5 let

Globální problémy II. 5. Zlepšit zdraví matek - snížit o tři čtvrtiny míru úmrtnosti matek 6. Bojovat proti HIV/AIDS, malárii a jiným nemocem - zastavit šíření HIV/AIDS a snižovat procento nově nakažených - zastavit šíření malárie a dalších závažných chorob a snížit míru jejich výskytu 7. Zajistit trvalou udržitelnost životního prostředí - začlenit principy trvale udržitelného rozvoje do národních politik a programů; zvrátit proces ubývání přírodních zdrojů - snížit na polovinu podíl lidí, kteří nemají trvalý přístup k nezávadné pitné vodě - do roku 2020 dosáhnout výrazného zlepšení životních podmínek alespoň 100 milionů lidí přebývajících v chudinských předměstích velkoměst (slumech) 8. Vytvořit globální partnerství pro rozvoj - rozvíjet otevřený obchodní a finanční systém založený na pravidlech, zajistit jeho předvídatelnost a nediskriminační charakter. To zahrnuje i dobré způsoby výkonu vlády a správy, rozvoj a snižování chudoby na úrovni států i na mezinárodní úrovni

Didaktické cíle a učivo k tématu Komplexní prosociálnost Žák: se dokáže chovat prosociálně k jakémukoliv člověku. Učivo: základy komplexní prosociálnosti, význam komplexní prosociálnosti, principy komplexní prosociálnosti, formy komplexní prosociálnosti je vnímavý k sociálním problémům. Učivo: vnímavost k obtížné situaci druhých, typy sociálních problémů, dopad sociálních problémů na člověka a jeho okolí, účinná prevence sociálních problémů, sociálně patologické jevy a jejich rizika pro děti a mládež v kontextu své situace a svých možností přispívá k řešení sociálních problémů. Učivo: pomoc anonymnímu člověku, veřejná osobní angažovanost, dobrovolnictví, projekty na řešení sociálních problémů, občanská zodpovědnost rozvíjí porozumění k etnickým, národnostním, sociálním a náboženským minoritám. Učivo: informace o menšinách, vztah k menšinám, využití prosociálnosti v multikulturní společnosti, pozitivní vztah k diverzitám, tolerance se aktivně účastní humanitárních aktivit zaměřených na zmírnění bídy a chudoby ve světě. Učivo: bída světa, informovanost o situaci zemí třetího světa, světové rozvojové cíle, formy humanitární pomoci, humanitární projekty, fair traide, mezinárodní dobrovolnictví

í Odkazy na webu:

í Možnost získat pro školy –bronzový, stříbrný nebo zlatý stupeň ocenění Ocenění „Etická škola“

ASET = Adoptuj si školu pro etickou výchovu Firemní sponzorství pro konkrétní školu Možnosti financování

Děkuji za pozornost