28.1 První světová válka, Versailleský systém

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Vztahy mezi velmocemi na přelomu století
Advertisements

Bitvy první světové války
Johana Posseltová, C3B Bitvy 1. světové války.
PRVNÍ SVĚTOVÁ VÁLKA
16.1 Státní hymna ČR a hymna EU
I. světová válka, vznik Československa
Téma: 1. světová válka Předmět: Dějepis Ročník: 9.ročník
Jméno autora: Mgr. Barbora Jášová Datum vytvoření:
Průběh 1. světové války 3. část.
1. Světová válka Roman Valenta.
20.Maturitní otázka 1. světová válka a versailleský systém
Tento digitální učební materiál (DUM) vznikl na základě řešení projektu OPVK, registrační číslo CZ.1.07/1.5.00/ s názvem „ Výuka na gymnáziu podporovaná.
Identifikátor materiálu: EU OPVKICT2-4/Vl08
Identifikátor materiálu: EU OPVKICT2-4/Vl09
Střední průmyslová škola strojnická Olomouc, tř.17. listopadu 49
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Soňa Patočková Název šablonyIII/2.
Počátky a příčiny 1. světové války
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
První svĚtová válka.
1.Světová válka.
PRVNÍ SVĚTOVÁ VÁLKA.
Digitální učební materiály ŠIII/2 DĚJEPIS
Tento digitální učební materiál (DUM) vznikl na základě řešení projektu OPVK, registrační číslo CZ.1.07/1.5.00/ s názvem „ Výuka na gymnáziu podporovaná.
Identifikátor: VY_32_INOVACE_VL SADA č. 8
Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem Efektivní výuka pro rozvoj potenciálu žáka projekt v rámci Operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO.
7.1 Odčítání v oboru V krabici byly žárovky.
První světová válka
1. světová válka ( ).
Formování bloků a Balkánské války
První světová válka Cesta k válce.
První světová válka
1. SVĚTOVÁ VÁLKA.
VY_32_INOVACE_1_1. SVĚTOVÁ VÁLKA
Atentát na Františka Ferdinanda d Este, vypuknutí 1.světové války
Využití multimediálních nástrojů pro rozvoj klíčových kompetencí žáků ZŠ Brodek u Konice reg. č.: CZ.1.07/1.1.04/ Předmět : Dějepis Ročník : 9.
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Zdeňka Šupková Název šablonyIII/2.
Cesta k 1. světové válce 1. část
Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Šablona/číslo materiálu:III/2 VY_32_INOVACE_DEJ314 Jméno autora:Mgr. Karel Šonka Třída/ročník3. ročník.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu VY_32_INOVACE_110 Název školy Gymnázium, Tachov, Pionýrská 1370 AutorMgr. Miluše Hnátová PředmětDějepis.
registrační číslo CZ.1.07/1.5.00/
VY_32_INOVACE_2D.9.02 Autor: Kateřina Vyčichlová Projekt Škola do života CZ.1.07/1.4.00/ Dějepis, 9. třída ZŠ Základní škola Kutná Hora, Kremnická.
Porážka fašismu a důsledky 2. světové války
První světová válka III
PRVNÍ SVĚTOVÁ VÁLKA.
I. světová válka – příčiny a záminka
ZA, 2. ročník, Planimetrie, Vzájemná poloha přímek, Mgr. Kamil Šrubař
Táborské soukromé gymnázium, s. r. o. Tábor Mgr. Lenka Zedníková
Tento digitální učební materiál (DUM) vznikl na základě řešení projektu OPVK, registrační číslo CZ.1.07/1.5.00/ s názvem „ Výuka na gymnáziu podporovaná.
9. ročník Novověk, moderní dějiny
1. světová válka
Cesta k první světové válce
1. světová válka – Boje na 4 hlavních frontách:
PŘEDVEČER PRVNÍ SVĚTOVÉ VÁLKY Autor: Mgr. Veronika Košťálová Název materiálu: VY_32_INOVACE_7_DEJEPIS_18 Předvečer první světové války Téma sady: Dějepis.
Opakujeme dějepis na II. stupni.. I. světová válka - TESTÍK Název : Opakujeme dějepis na II. stupni Šablona: III/2 Číslo: 59 Autor: Mgr. Soňa Blažková.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a Mateřská škola Nedvědice, okres Brno- venkov, příspěvková organizace AUTOR: Mgr. Petr Punčochář NÁZEV: VY_32_INOVACE_08_18_1.
I. SVĚTOVÁ VÁLKA  do počátku 20.století – nejstrašnější válečný konflikt  Předpoklady: bude krátká, rychlá (naopak)  1.sv. v. – končí NOVOVĚK,
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Blanka Žánová Název DUM: VY_32_Inovace_ světová válka Téma: Člověk a jeho svět - Dějiny ČR Číslo.
První světová válka 1914 – Na počátku 20. století Evropa prožívala „zlatý věk“. Společnost bohatla, životní podmínky se zlepšovaly, zdálo se, že.
NÁZEV ŠKOLY:Základní škola T. G. Masaryka, Bojkovice, okres Uherské Hradiště AUTOR:Mgr. Petra Brůzlová NÁZEV:První světová válka TÉMATICKÝ CELEK:Moderní.
První světová válka. Před válkou – nová spojenectví TROJDOHODA Velká Británie + Francie + Rusko TROJSPOLEK Německo + R-U = Centrální mocnosti + Itálie.
Kód materiálu: VY_32_INOVACE_01_PRVNI_SVETOVA_VALKA Název materiálu:První světová válka Předmět:Člověk a jeho světRočník: 5. Časová dotace:45 minutDatum.
Vytvořeno v rámci projektu „EU peníze školám“. OP VK oblast podpory 1.4 s názvem Zlepšení podmínek pro vzdělávání na základních školách. VY_32_INOVACE_60_První_světová_válka.
AUTOR: Marcela Kaderová
První světová válka. Vznik československého státu.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
První světová válka 8. třída.
Téma: Člověk a jeho svět – Vlastivěda
První světová válka 8. třída.
Základní škola Čelákovice
Digitální učební materiál
Transkript prezentace:

28.1 První světová válka, Versailleský systém Elektronická učebnice - Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2, příspěvková organizace Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Dějepis 28.1 První světová válka, Versailleský systém Autor: Mgr. Hana Cvejnová

28.2 Co již víme? Trojspolek : Rakousko-Uhersko, Německo, Itálie Elektronická učebnice - Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2, příspěvková organizace Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Dějepis 28.2 Co již víme? První světová válka byl první celosvětový konflikt. Trval 4 roky: 1914 – 1918 … a změnil uspořádání evropských států. Padlo v ní nejvíce vojáků ze všech válek; její hlavní příčinou byla touha po moci a rozšíření území vůdců některých států. Stály proti sobě 2 velké koalice: Trojspolek : Rakousko-Uhersko, Německo, Itálie Trojdohoda: V. Británie, Francie, Rusko; později USA Před válkou byla Evropa v neustálém napětí.

28.3 Jaké si řekneme nové termíny a názvy? Elektronická učebnice - Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2, příspěvková organizace Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Dějepis 28.3 Jaké si řekneme nové termíny a názvy? „Velká válka“ = tehdejší označení pro 1. světovou válku. O té druhé se totiž ještě nevědělo… „sud střelného prachu“ = označení pro Balkánský poloostrov. Bylo zde mnoho různých národů, které žily v napětí. Stačila záminka a tento „sud vybouchl“ a spustil světovou válku. atentát = útok na významnou osobu z politických důvodů nacionalismus = přesvědčení o nadřazenosti národa zbrojení = snaha získat vojenskou převahu zvyšováním počtu a kvality zbraní a počtu vojáků militarismus = politika, která klade důraz na armádu a zbrojení Sarajevo = hlavní město Bosny a Hercegoviny fronta = linie, na níž bojují znepřátelené strany  zákopová válka = nepohyblivá válka – vojáci jsou schovaní v zákopech a jen po sobě střílejí ofenzíva = rozsáhlý protiútok právo na sebeurčení národů = právo národa mít svůj vlastní stát okupovaný = násilně obsazený vojskem agresor = útočník, ten, kdo rozpoutal válku exil = nedobrovolný pobyt v zahraničí ultimatum = požadavek, jehož splnění je časově omezeno mobilizace = uvedení vojenských sil do stavu pohotovosti záminka války = událost, která je využita jako důvod k vyhlášení války příčina války = skutečný důvod vypuknutí války Versailleský systém = systém poválečného uspořádání Evropy chemická zbraň = zbraň, která působí ničivě na organismus; lze tak oslabit či zlikvidovat velkou část armády

Elektronická učebnice - Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2, příspěvková organizace Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Dějepis 28.4 Co si řekneme nového? Příčiny: boj evr. mocností o suroviny, kolonie, vliv: Velká Británie: vlastní největší koloniální říši Francie: špatné vztahy s Německem Německo: nejvyspělejší, nacionalismus, zbrojení, militarismus, v čele Vilém II. R–U: mnohonárodnostní -> problémy s menšinami Rusko: touha stát se velmocí, získat Balkán Balkán: malé balkánské státy válčí s Turky, sílí zde vliv R-U a Ruska Trojspolek a Trojdohoda Záminka: 28. července 1914 - vyhlásilo R-U Srbsku válku. Postupně do války vtaženo 38 států.  budování zákopů, betonových bunkrů, minových polí  obě strany používaly nejnovější techniku (kulomety, tanky) Průběh: vzniklo několik válečných front: Východní: Německo + R-U proti Rusku Jižní (Srbská): R-U proti Srbsku, menší význam Západní: Německo proti Francii – zákopová válka zde byla poprvé v dějinách použita chemická zbraň – jedovatý plyn u města Ypres. Italská: vzniká později. Bitva o Verdun: 600 000 padlých na straně Německa a 360 000 na straně Francie. Ofenziva na řece Sommě: francouzsko-anglická armáda proti Německu - poprvé použity tanky. Brusilovova ofenziva: snaha ulehčit u Verdunu prostřednictvím východní fronty - rozsáhlá ofenziva Ruska proti R-U armádě V roce 1917 proběhly v Rusku 2 revoluce. V důsledku toho uzavřelo Rusko separátní mír (Brestlitevský) a vystoupilo z války. Východní fronta padla. Do války vstoupily v roce 1917 USA. Konec války: po pádu V fronty se německá vojska přesunula na Z frontu. Ostřelovala Paříž, dále se však nedostala. Celková vyčerpanost + nedostatek surovin + nástup čerstvých amerických sil = vojska Trojdohody přešla do protiútoku a postupně vytlačovala Němce z okupovaných území. 11. 11. 1918 byl uzavřen mír. Rakousko-Uhersko se rozpadlo, Německo bylo velmi tvrdě potrestáno. Evropu nově uspořádal tzv. Versailleský systém.

28.5 Procvičení a příklady Spoj co k čemu patří: Elektronická učebnice - Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2, příspěvková organizace Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Dějepis 28.5 Procvičení a příklady Spoj co k čemu patří: „sud střelného prachu“ Ypres militarismus, nacionalismus Rusko ofenziva na řece Sommě mír František Ferdinand d'Este Balkán Versailleský systém atentát chemická zbraň tanky revoluce Německo Vyznač státy Trojspolku a Trojdohody. Doplň: První válečný mír byl uzavřen roku ______ v litevském Brestu mezi Německem a ___________, které přijalo podmínky a vystoupilo tak z války. Tento mír uzavřel pouze jeden stát bez ohledu na ostatní, proto mu říkáme _____________. V důsledku toho byla uzavřena ______________ fronta a německá vojska se přesunula na ____________. Příčinou bylo vypuknutí dvou ____________ v _____________.

28.6 Něco navíc pro šikovné Zajímavý článek: Štědrý večer v zákopech Elektronická učebnice - Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2, příspěvková organizace Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Dějepis 28.6 Něco navíc pro šikovné Představ si, že jsi voják bojující v 1. světové válce (příp. sestra ošetřující raněné). Pokus se vymyslet dopis, který píšeš domů své rodině a ve kterém popisuješ situaci na základě informací, které o této válce víš. Př.: Ahoj Mami, dnes jsme byli vybaveni plynovými maskami. Jistě se ptáš proč. Protože Němci použili chemickou zbraň v podobě chloru. Je to poprvé v historii, kdy se použila chemická zbraň. Ale to hlavní - postoupili jsme o velký kus k Německu!! Vůbec nevěděli, kde jsou, jak jsme je hnali. Bohužel se ten útok proměnil v neřestná jatka, při kterých zemřela spousta mých kamarádů. Náš velící důstojník také nežije. Viděl jsem, jak ho roztrhla mina za ostnatým drátem. Nepříjemný pohled… Dostali jsme také konečně nové zbraně v podobě těžkých kulometů. Bylo to znát, když jsme se bránili před protiútokem. Nikdy jsem neviděl více krve a mrtvol než na tomhle poli, kde se sehrála tahle jatka. Děs a hrůza. Když jsem se šel podívat po bojišti po nějaké munici a granátech, nalezl jsem útržky dopisů psané v němčině. Najednou jsem cítil takový zvláštní pocit lítosti i nad těmi Němci, i když jsou to taková zvířata. Ale to už k válce patří. Ještě horší je, že prší a není vidět ani na 20 metrů, takže máme všichni strach, jestli se za tou deštivou stěnou neskrývá německý útok. Doufejme, že ne. Slyšel jsem, že byly také poprvé použity tanky, avšak prý to nebylo tolik znát. Nám se teď bude hodit každá ruka a ta železná mnohokrát víc. Pozítří, pokud nepřijde německá odpověď, se budeme přesouvat na jižnější část fronty. Prý tam mají velké problémy. Jsme momentálně v přesile, takže by Němci neměli útočit, ale my nevíme, čeho jsou schopni. Víme jen, že válčí podle hodinek, a to nám hraje do karet. Ze kterého státu mohl pocházet autor tohoto dopisu? Zajímavý článek: Štědrý večer v zákopech

Elektronická učebnice - Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2, příspěvková organizace Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace History 28.7 The First World War Down in these trenches poison gas fills the air machine guns are being shot over head every soldier in despair. Even if I lay here facing my worst fear get up and leave the trench following my order to get to the wounded in the middle of a war. Remember.... I'm your only brother you depended up on your only child the one you called my son your shoulder when you cry your friend, your best man. …a British military uniform

Elektronická učebnice - II Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Dějepis Elektronická učebnice - Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2, příspěvková organizace 28.8 Test znalostí Správné odpovědi: 1. Kde se snažilo Rakousko-Uhersko získat začátkem 20. století nová území? a/ na Balkánském poloostrově b/ v Anglii c/ v Rusku d/ v jižním Německu 3. Které státy do války vstoupily později a které z něj vystoupily dříve? a/ Německo vystoupilo, V. Británie vstoupila b/ V. Británie vstoupila, Německo vystoupilo c/ USA vystoupily, Rusko vstoupilo d/ Rusko vystoupilo, USA vstoupily 2. Které státy tvořily v 1. světové válce uskupení zvané Dohoda? a/ Rusko, USA, Rakousko-Uhersko b/ Německo, Rakousko-Uhersko, Itálie c/ Velká Británie, Francie, Rusko, USA d/ Francie, Německo, Velká Británie 4. Při které vojenské operaci byly poprvé použity tanky? a/ v bitvě o Verdun b/ v ofenzivě na řece Sommě c/ v Brusilovově ofenzivě d/ v bitvě u Ypres a c d b Test na známku

Elektronická učebnice - II Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Dějepis 28.9 Použité zdroje, citace http://tessaszwarnowska.blogspot.com/2011/02/design-background.html http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Franz_Ferdinand_with_Princess_Sophie.jpg http://vstupnistranka.wz.cz/prvnisvetovavalka/zivot.php http://alfetta.blog.cz/0902/tanky-uvod http://en.wikipedia.org/wiki/File:Cheshire_Regiment_trench_Somme_1916.jpg http://www.moderni-dejiny.cz/clanek-ruske-revoluce-1917-723/ http://www.youtube.com/watch?index=8&playnext=1&v=7OpZH9dzL8w&list=PLCBFF58690EF5204B http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Western_front_1915-16.jpg http://wwipoetry.wikispaces.com/home http://www.esuhistoryprof.com/world_war_i.htm http://necyklopedie.wikia.com/wiki/Soubor:FFerdinand.jpg

28.10 Anotace Autor Mgr. Hana Cvejnová Období 07 – 12/2011 Ročník Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Zeměpis 28.10 Anotace Autor Mgr. Hana Cvejnová Období 07 – 12/2011 Ročník 9. ročník Klíčová slova první světová válka, atentát, Trojspolek, nacionalismus, Sarajevo, zákopy, mobilizace, válečná fronta Anotace Prezentace popisující hlavní události, příčiny a důsledky první světové války a život v této době.