Název projektuModerní škola Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/34.0526 Název aktivity III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Název.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Název projektu : Objevujeme svět kolem nás Reg. číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
Advertisements

Obecně o operačních systémech
Název projektu Moderní škola Registrační číslo projektu
Počítač Počítač je v informatice elektronické zařízení, které zpracovává data pomocí předem vytvořeného programu. Počítač je zpravidla ovládán uživatelem,
Komiks Zpracoval Mgr. Antonín Grafnetter
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
„EU peníze středním školám“ Název projektuModerní škola Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název aktivity III/2 Inovace a zkvalitnění výuky.
Řazení textu Zpracoval Mgr. Antonín Grafnetter Střední škola živnostenská Sokolov 2013.
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Druhy výloh podle konstrukce
Informatika Licence pro používání software Počítačová kriminalita.
Kateřina Svobodová a Markéta Pospíšilová
Pohled do historie vydávání odborné literatury v Českých zemích
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Z čeho se skládá písmeno
Zlatý řez v kompozici Zpracoval Mgr. Antonín Grafnetter
Zámky v našem okolí Zpracoval Mgr. Antonín Grafnetter Střední škola živnostenská Sokolov 2013.
Název projektuModerní škola Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název aktivity III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Název.
Eva Filípková Informační zdroje = zdroje, který přináší uživatelům informace, = zdroje, který přináší uživatelům informace, poznatky.
Základní pojmy V informatice.
Politika výběru elektronických zdrojů publikovaných v prostředí Internetu Mgr. Ludmila Celbová
Název projektuModerní škola Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název aktivity III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Název.
„EU peníze středním školám“
Bitmapa a pixel Zpracoval Mgr. Antonín Grafnetter Střední škola živnostenská Sokolov 2013.
Název projektuModerní škola Registrační číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název aktivity Aktivita VI/2 – Vytváření podmínek pro rozvoj znalostí, schopností.
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Paměťová média.
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Název projektuModerní škola Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název aktivity III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Název.
1 Vít Richter ISSS 2005 – Hradec Králové Národní knihovna ČR Mobil: Archivy, knihovny, muzea a jejich úloha při.
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
„EU peníze středním školám“ Název projektuModerní škola Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název aktivity III/2 Inovace a zkvalitnění výuky.
Historie databází, jejich význam a základní pojmy
Název projektuModerní škola Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název aktivity III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Název.
Elektronické knihy v knihovnách Antonín Pokorný
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
„EU peníze středním školám“ Název projektuModerní škola Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název aktivity III/2 Inovace a zkvalitnění výuky.
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Název projektuModerní škola Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název aktivity III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Název.
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Archiv českého webu (Webarchiv) a CC Lukáš Gruber.
Příprava novely autorského zákona Celostátní porada vysokoškolských knihoven Hradec Králové Vít Richter Národní knihovna ČR
Co po nás zbyde… ISSS 2005 WebArchiv digitální archiv českého webu Markéta Škodová, Národní knihovna ČR.
Použití ozdobného písma (fontu)
AKM'06 Praha NA Nové nástroje pro archivaci webu Ing. Petr Žabička, MZK Mgr. Jan HUTAŘ, NK.
Název projektuModerní škola Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název aktivity III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Název.
Střední odborné učiliště Liběchov Boží Voda Liběchov Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: I/2 Inovace a zkvalitnění výuky.
Archiv českého webu Petr Žabička, Moravská zemská knihovna a Masarykova Univerzita v Brně Ludmila Celbová, Národní knihovna ČR.
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Úvod do počítačových sítí
„EU peníze středním školám“ Název projektuModerní škola Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název aktivity III/2 Inovace a zkvalitnění výuky.
Tomáš Baťa Periferní zařízení počítače. Definice Periferní zařízení počítače jsou nástroje, které nejsou nutné k provozu počítače ale zpříjemňují a zefektivňují.
Digitalizace a zpřístupňování dokumentů na AMU Iva Horová: Digitalizované primární dokumenty zpřístupněné prostřednictvím prvků informačního systému školy.
14. Informace vládnou sv ě tu Úloha ICT p ř i ř ízení podniku rb.
Digitální knihovna, systém pro tvorbu, archivaci a zpřístupňování digitálních dokumentů Jiří Polišenský.
METALIB a SFX Martin Krčál Školení pro studenty FSSBrno, 29. března 2011 aneb jak vyhledávat skoro ve všech e-zdrojích současně.
ODBOR SLUŽEB Seminář pro vedoucí pracovníky infrastrukturních útvarů NK ČR 13. ledna 2016.
Inf Normy pro citování knih a dalších zdrojů. Výukový materiál Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
Název šablony: ICT2 – Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Vzdělávací oblast dle RVP:Základy výpočetní techniky Okruh dle RVP:Počítačové sítě.
Knihovna UTB ve Zlíně a její (nejen) elektronické služby PhDr
Informační prameny I. část
Název školy Střední zdravotnická škola a Vyšší odborná škola zdravotnická Nymburk, Soudní 20 IČO Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu.
Inf Bezpečný počítač.
Petr Fodor.
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Historie Internetu.
Software počítače 2 - opakování
Transkript prezentace:

Název projektuModerní škola Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název aktivity III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Název vzdělávacího materiáluTypologie tištěných dokumentů 3 Číslo vzdělávacího materiáluVY_32_INOVACE_34/7 Jméno autoraDana Kubátová Název školy Střední škola živnostenská Sokolov, příspěvková organizace „ EU pen í ze středn í m š kol á m “

elektronické publikace, dokumenty on-line, off-line

Elektronické dokumenty  netištěné dokumenty  publikování = jeden z největších vynálezů lidstva počátky už v 15. století při vynálezu knihtisku = obrovská revoluce = elektronické publikování  umožňuje publikovat netištěné speciální dokumenty  publikování umožňuje rozvoj vědy, myšlení a komunikace  vychází z možností sítě internet a všeobecné dostupnosti informací  vychází z určitých technických možností a z virtuálního prostředí a nového způsobu života  vliv knihovnictví: změny v akvizicích, přesun od vlastnictví dokumentu k zajištění přístupu k němu

Formy elektronických dokumentů nejstarší: elektronické mutace tištěných dokumentů později se začaly více používat možnosti multimediality a hypertextů dokonalejší forma: elektronické časopisy portál = brána, jejímž prostřednictvím se dostávám k dalším zdrojům

elektronické dokumenty zvukové: magnetofonové desky magnetofonové pásky audiokazety CD audiovizuální dokumenty: DVD, VHS, CD-ROMY strojové: magnetické pásky magnetické disky a diskety děrné štítky

Elektronické publikování publikováním informací = příprava, tvorba, ukládání a rozšiřování dokumentů elektronické publikování = zpřístupnění dokumentů v digitální podobě za elektronickou publikaci můžeme tedy považovat v podstatě jakýkoli dokument zpřístupňovaný v elektronické podobě určitému okruhu uživatelů další formy elektronického publikování - např. dokumenty zpřístupněné skupině uživatelů, v intranetu, v lokální síti…

Elektronické publikování elektronické publikace, které jsou zpřístupněné uživatelům nebo čtenářům v rámci lokální, nebo globální sítě přístup on-line přechod mezi tradiční a elektronickou formou dokumentu CD-ROM, videodisky, diskety forma přístupu off- line různé vzdělávací programy (systém elektr. vzdělávání) kombinace on-line a off-line časopisy a CD učebnice + CD-ROM kombinace tištěné a elektronické formy

Elektronické publikování dostupnější, levnější – mnohdy zcela zdarma, nezávisle na místě, času a prostoru rychlejší a snazší, možnost stažení na PC a úprava, autor publikuje sám a má neomezenou kontrolu nad dílem, možnost neustálé aktualizace, dlouhá životnost a odolnost malé nároky na financování výhody chybí cenzura – nedostatečný dohled (chybí odborný dohled) nutnost zakoupení technického zařízení neochota čtenářů číst dlouhé texty z obrazovky nebezpečí pořizování pirátských kopií, autor mnohdy nezvládne propagaci toho díla, autor nezíská žádné peníze předem nevýhody

Elektronická kniha = E-BOOK originální nebo převzaté dílo autora, které je na určitém počítačovém médiu uloženo v textové nebo multimédiové podobě a zpravidla přístupné v on-line formě je nutné mít technické zařízení, které umožňuje číst digitalizovaný dokument na displeji v současné době jsou na internetu spíše knihy anglické a francouzské v češtině dříve pouze části českých knih (obsahy a úryvky) dnes – kompletní knihy, určené ke stažení, nebo ke čtení

Elektronické dokumenty využívají možností výpočetní techniky k prohledávání velkých množství dat na Internetu se stoupajícím množstvím informací je toto jedna z největších předností el. dokument lze publikovat téměř okamžitě, protože proces převodu materiálů do HTML podoby zpravidla netrvá dlouho jedině v elektronické podobě tedy mohou existovat časopisy a informační servery, jejichž obsah je obměňován průběžně

Elektronické časopisy mohou být tištěné i na internetu často se vyskytují obsahy článků a anotace, kde je souhrnná informace o tématu, ale ne celé články

Elektronická vydavatelství  odpadá celá řada institucí, které v tradičním "papírovém řetězci" hrály významnou úlohu - tiskárna, distribuce  redakce, čtenáři i autoři na Internetu jsou virtuálně spojeni, což významně urychluje, zlevňuje a zvýhodňuje proces elektronického publikování  dává svým čtenářům na jednom místě k dispozici veškerou svoji produkci, nejen nejnovější publikaci (číslo časopisu), ale také archív všech předchozích příspěvků  i klasičtí vydavatelé - se snaží svou produkci archivovat v elektronické podobě např. na CD ROM  moderní knihovny a informační centra proto kladou stále větší důraz na rozvoj elektronických fondů, vznikají tzv. virtuální knihovny apod.

Problémy elektronického publikování ze strany čtenáře:  a) ochrana dat investice do vydání papírového periodika signalizuje snahu o kontinuitu a cíl vydávání u elektronického vydavatelství vznikají složité otázky spojené s možnostmi přesouvat dokumenty a tím i jejich URL nebo nebezpečí ztráty dat v důsledku jejich záměrného či cizí osobou zaviněného poškození – mnozí čtenáři si raději tyto dokumenty tisknou, aby zabránili ztrátě  b) nadprodukce informací finanční náročnost a větší časoprostorové omezení tištěných publikací paradoxně skýtá jednu z výhod klasického publikování - částečná eliminace nadprodukce informací a grafomanství

Problémy elektronického publikování ze strany čtenáře:  c) délka archivace  možnost archivovat předchozí čísla/publikace je výhodou elektronických vydavatelství  na druhou stranu však nikdo přesně neví, jak dlouho budou data na patřičném serveru přístupná a čitelná  d) zpětné zásahy do textu  elektronické publikace vystavené na síti umožňují autorovi do nich neustále zasahovat, opravovat chyby, zpřesňovat formulace nebo je jinak měnit  dokument fixovaný na papíře takto upravovat nelze

Problémy elektronického publikování ze strany vydavatele:  a) omezená skupina uživatelů Internetu bariérami přístupu mohou být ekonomické podmínky, politická atmosféra, úroveň vzdělanosti, stav telekomunikační sítě aj. k elektronickým publikacím na Internetu má zatím přístup jen omezená skupina lidí uživatelské skupině dosti výrazně zastoupena  b) autorská práva specifickou vlastností el. publikací je, že jejich kopie jsou naprosto identické s originálem, a proto lze kupříkladu jen těžko dokázat, který ze dvou obsahově shodných digitálních dokumentů vznikl dříve 

Problémy elektronického publikování ze strany vydavatele: jsou vytvářeny nástroje na ochranu dat a autorských práv je možné omezit k informacím přístup pouze přes heslo nebo registraci  c) knihovnické postupy el. publikování se projevuje při zpracování, ukládání a zpřístupňování dokumentů v knihovnách

Odkazy: Všechny použité obrázky (kliparty) dostupné z: Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Dana Kubátová