Autor: Jana Paulusová Fišerová Datum: 6. 6. 2012 Kód VM: VY_32_INOVACE_5PAU25 Projekt: Zlepšení výuky na ZŠ Schulzovy sady registrační číslo: CZ.1.07./1.4.00/21.2581 Autor: Jana Paulusová Fišerová Datum: 6. 6. 2012 Ročník: 5. a 6. ročník Vzdělávací oblast: Umění a kultura Vzdělávací obor / předmět: Hudební výchova Tematický okruh: Hudební výrazové prostředky Téma: Rytmus, melodie, harmonie, dynamika, barva Autorství: Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Jana Paulusová Fišerová Fotografie a hudební nahrávky – archiv autorky Použitá literatura: Wikipedia otevřená encyklopedie Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost.
HUDEBNÍ VÝRAZOVÉ PROSTŘEDKY
MELODIE RYTMUS HARMONIE DYNAMIKA BARVA
MELODIE řada tónů navazujících na sebe tak, že je vnímáme jako písničku může ji zahrát na hudební nástroj, zazpívat
RYTMUS pravidelné střídání různě dlouhých not a pomlk je obsažen v každé melodii souvisí s ním tempo vytleskej rytmus k písni Kočka na okně
Na okně seděla kočka lalalalalála.. . C, G, E7, Ami D7,G,D7 Na okně seděla kočka, byl horký letní den. Na okně seděla kočka a koukala se ven. Byl horký letní den a kde kdo chodil bos, na okně seděla kočka venku zpíval kos. Byl horký letní den a celý svět se smál a mně veselý sen se pod jabloní zdál. Celý svět se smál vidím to jako dnes na okně seděla kočka a venku štěkal pes haf haf.
HARMONIE sled současně znějících tónů a akordů v hudbě (akord – souzvuk tónů)
DYNAMIKA zesilování a zeslabování síla zvuku: pianisimo pp piano p mezzoforte mf forte f fortissimo ff zesilování a zeslabování crescendo decrescendo
BARVA je dána výběrem hudebních nástrojů a způsobem hry na ně
Děkuji za pozornost. Konec prezentace. Hudební výrazové prostředky