Asimilace minerálních živin

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
PLANETA ZEMĚ A VZNIK ŽIVOTA NA ZEMI
Advertisements

Výuková centra Projekt č. CZ.1.07/1.1.03/
Glukóza C H O Dýchání a přeměny glukózy Autor: Ing. Jiřina Ovčarová.
Dýchání rostlin Dýchání = respirace = soubor katabolických reakcí, které slouží k uvolnění energie potřebné např. pro syntetické pochody, příjem živin,
Koloběhy látek Cyklus vody.
Fotosyntéza Vznik glukózy Autor: Ing. Jiřina Ovčarová.
Látkové složení lidského těla- prvky
Didaktické testy pro ověřování znalostí
Organické a anorganické sloučeniny lidského těla
KOLOBĚHY LÁTEK V PŘÍRODĚ
GYMNÁZIUM, VLAŠIM, TYLOVA 271
Chemická stavba buněk Září 2009.
Vlastnosti živých organizmů (Chemické složení)
Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“
Charakteristika ekosystému
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je RNDr. Pavlína Koch ová CZ.1.07/1.5.00/ Autor materiálu:RNDr. Pavlína Kochová Datum.
Světlo.
FOTOSYNTÉZA – JEDINEČNÝ DĚJ
Název školyIntegrovaná střední škola technická, Vysoké Mýto, Mládežnická 380 Číslo a název projektuCZ.1.07/1.5.00/ Inovace vzdělávacích metod EU.
Biologie 1.E
Srovnání prokaryotických a eukaryotických buněk
Dusík Aktivita č. 6: Poznáváme chemii Prezentace č. 7
Věda, která se zabývá PŘÍRODOU
Sloučeniny v organismech
DÝCHÁNÍ = RESPIRACE.
= věda o životních projevech rostlin a funkcích jejich orgánů
VITAMÍNY A MINERÁLY.
Registrační číslo projektu:
Fotosyntésa.
Minerální výživa VY_32_INOVACE_3.1.Bi1.08/Li
Střední zdravotnická škola, Národní svobody Písek, příspěvková organizace Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM: VY_32_INOVACE_KUB_06.
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Bílkoviny a jejich význam ve výživě člověka
Bakterie.
Metabolismus ba kterií. – Bakterie se složením prvků zásadně neliší od ostatní živé hmoty – Stejně jako buňky rostlinné a živočišné obsahují biogenní.
VY_52_INOVACE_ZB03_2264TVR Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1,5 Peníze středním školám  Číslo projektuCZ.1.07/ /  Číslo projektu:Rozvoj.
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Metabolismus bakterií
BIOLOGICKÉ VĚDY Podle zkoumaného organismu
Bioenergetika Pro fungování buněčného metabolismu nutný stálý přísun energie Získávání, přenos, skladování, využití energie Na co se energie spotřebovává.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: III/2VY_32_inovace_583.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu
Molekulární biotechnologie č.10e Využití poznatků molekulární biotechnologie. Baktérie stimulující růst rostlin.
KOLOBĚH LÁTEK A TOK ENERGIE
ABIOTICKÉ PODMÍNKY ŽIVOTA
Základní pojmy organické chemie
2014 Výukový materiál GE Tvůrce: Mgr. Šárka Vopěnková Projekt: S anglickým jazykem do dalších předmětů Registrační číslo: CZ.1.07/1.1.36/
Zdravá výživa I Dagmar Šťastná.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu CZ.1.07/1.4.00/ Šablona: III / 2 Sada : 4 Ověření ve výuce: (nutno poznamenat v TK) Třída:
CO JE FOTOSYNTÉZA?  Soubor chemických reakcí, v jejichž průběhu dochází k pohlcování energie slunečního záření, která je využita k přeměně jednoduchých.
Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Evropský sociální fond Gymnázium, Praha 10, Voděradská 2 Projekt LITERACY Minerální výživa rostlin.
MAKROELEMENTY (2. část) Předmět Pěstování rostlin Obor Agropodnikání.

Hnojiva aneb přikrmování rostlin. Rozdělení hnojiv a) podle skupenství pevná hnojiva kapalná hnojiva b) podle působení na rostliny přímá hnojiva – obsahují.
Barbora Sedláčková, Oktáva 15/16. KVAŠENÍ = FERMENTACE Pivovarské kvasinky Katabolický proces opačný k fotosyntéze Probíhá za nepřítomnosti vzduchu ->
Předmět:chemie Ročník: 3. ročník učebních oborů Autor: Mgr. Martin Metelka Anotace:Materiál slouží k výkladu učiva o fotosyntéze. Klíčová slova: fotosyntéza,
Základní znaky a rozmanitost života Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Radomír Hůrka. Dostupné z Metodického portálu
Chemické složení živých organismů
PEDOSFÉRA VY_32_INOVACE_23_464
Organické látky.
Role mykorhizních symbióz v minerální výživě rostlin
Přírodovědný seminář – chemie 9. ročník
Dusík.
Co všechno už víte o fotosyntéze?
Buňka  organismy Látkové složení.
Název materiálu: VY_32_INOVACE_04_BUŇKA 1_P1-2
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů Chemie 8. roč.
vodní režim příjem, vedení a výdej množství vody v těle funkce
DÝCHÁNÍ = RESPIRACE.
Mezimolekulové síly.
Transkript prezentace:

Asimilace minerálních živin - znamená v minerální výživě znamená zabudování anorganických iontů do organických látek - asimilace má různé formy - kovalentní, komplexotvorná a iontová - asimilace dusíku je klíčová – zahrnuje asimilace N2 (ne)symbiotickými bakteriemi a asimilaci nitrátů, biologické fixace klíčovým způsobem ovlivňují zemědělskou produkci a život na Zemi – proto se nám přemnožili Číňani a Indové – zvládli biotechnologii zásobující rýžová pole dusíkem Asimilace minerálních živin, anorganické ionty, asimilace N

ASIMILACE DUSÍKU Dusík je klíčový prvkem minerální výživy rostlin.Nachází se v nukleotid fosfátech a aminokyselinách, které tvoří stavební kameny nukleových kyselin a bílkovin. Dusík má v rostlinách významnou fyziologickou funkci.Je základní složkou protoplazmy a enzymů. Vyznačuje se dobrou schopností transportu, a to především ve formě organických sloučenin. Místem jeho hromadění jsou zvláště mladé prýty, listy, pupeny, semena a zásobní orgány. V biosféře se dusík nachází v několika formách. Atmosféra obsahuje značné množství molekulárního dusíku N2, asi 78 objemových procent. Tento veliký rezervoár dusíku ale není přímo využitelný rostlinami. Získání dusíku totiž vyžaduje rozrušení velmi silné kovalentní vazby mezi dvěma atomy dusíku a to rostliny neumí. Například energie štěpení trojné vazby molekuly N≡N je 945kJ.mol-1, zatímco u vazby C-O je to pouze 351 kJ.mol-1. Nitrátové a amonné ionty, které jsou pro rostliny lehce dostupné a rostliny je umí zpracovat. Asimilace dusíku, nukleové kyseliny, transport organických sloučenin, nitrátové a amonné ionty,

Koloběh dusíku Koloběh dusíku.

Zdroje dusíku na Zemi Zdroje dusíku, biologické fixace dusíku, nitrifikace, fixace amoniakálních iontů. 4

Bakteria fixující vzdušný dusík Bakterie , vzdušný dusík, rhizobium, anabena.

Azolla/Anabaena systém Na rýžových polích Pěstitelé na rýžových polích v Číně a ve Vietnamu využívali spojení azoly a Anabaena po celá staletí. Její jako hnojiva pro rýži započalo pravděpodobně v Číně během vlády dynastie Ming (1368-1644) a ve Vietnamu během 11. století. Až donedávna bylo její pěstovaní výsadou pouze malého počtu vesnic. Pouze tamní farmáři znali správný postup kultivace. Pěstitelé ze širokého okolí museli cestovat do těchto vesnic pro počáteční zásoby pro jejich pole. Ve vesnicích které ji produkovali, v provincii Thai Binh ve Vietnamu, byl tento monopol považován za tak cenný, že tajemství pěstování, bylo předáváno mladým mužům během slavnostní ceremonie po tom, co se oženili a začali samostatně hospodařit. Ženám, ze strachu že by se provdali mimo vesnici nebylo tajemství pěstování sdělování. Monopol vesnicím sebraly vlády Číny a Vietnamu na konci 50 let 20. století, když nechaly vybudovat nové farmy a začaly financovat výzkum využití azoly jako hnojiva. Azolla, anabena, rýžová pole.

Pěstování rýže Azolla, pěstování rýže. Největším problémem pěstování azoly je zajištění životaschopnosti během zimy a uprostřed léta. Zimy v mírných oblastech Číny jsou pro původní asijské druhy příliš studené. Ani nejodolnější druhy nejsou schopny přežít teploty pod bodem mrazu. Na druhou stranu, na vrcholu léta, je zvláště v jižní Číně a Vietnamu přílišné horko. Teplota vody v rýžových polích se pohybuje mezi 40-45°C. Azola přitom přestává růst již při 35°C. V létě ji ohrožuje také velký počet hmyzích škůdců a hub. Při správné kombinaci slunečního svitu, teploty a živin se dokáže celá populace zdvojnásobit během 3-5 dnů. Následně je rozptýlena do jednotlivých políček, kde zhruba po měsíci na hladině vytvoří kompaktní vrstvu. Následně se voda z polí vyčerpá a rostlinky zůstanou ležet na bahnitém dně, do kterého jsou potom zamíchány oráním, ať už mechanicky, nebo ručně. Na takto vyživenou půdu je znovu napuštěna voda a rýže může být vysazena.

Azolla/Anabaena Pro azolu je příznačná symbióza se sinicí Anabaena azollae. Díky tomuto spojení je v rostlině fixováno velké množství dusíku, který z ní činí kvalitní hnojivo. Dusík není soustředěn přímo v rostlině jako takové, ale je fixován právě na sinici. Ta se vyskytuje především v listech rostliny. Bere plynný dusík ze vzduchu ve formě nepoužitelné samotnou rostlinou, rozdělí ho a spojí s vodíkem za vzniku amonných iontů. Takto je již rostlina schopna dusík využít. Syntéza amonných iontů probíhá v sinici Anabaena ve specializovaných buňkách, které se nazývají heterocysty. Tyto buňky lze snadno pozorovat již při 100 násobném zvětšení. Anabeana vypadá jako řetězec korálků. Každá z jednotlivých kuliček (buňek) obsahuje modro-zelené barvivo a je schopna fotosyntézy. Heterocysty jsou větší, bezbarvé, tlustostěnné buňky rozptýlené kolem řetězce. Silné stěny heterocyst zabraňují vstupu kyslíku, který by jinak narušoval funkci enzymů, důležitých pro syntézu amonných iontů uvnitř buňky. Pěstitelé na rýžových polích v Číně a ve Vietnamu využívali spojení azoly a Anabaena po celá staletí. Její jako hnojiva pro rýži započalo pravděpodobně v Číně během vlády dynastie Ming (1368-1644) a ve Vietnamu během 11. století. Až donedávna bylo její pěstovaní výsadou pouze malého počtu vesnic. Pouze tamní farmáři znali správný postup kultivace. Pěstitelé ze širokého okolí museli cestovat do těchto vesnic pro počáteční zásoby pro jejich pole. Ve vesnicích které ji produkovali, v provincii Thai Binh ve Vietnamu, byl tento monopol považován za tak cenný, že tajemství pěstování, bylo předáváno mladým mužům během slavnostní ceremonie po tom, co se oženili a začali samostatně hospodařit. Ženám, ze strachu že by se provdali mimo vesnici nebylo tajemství pěstování sdělování. Monopol vesnicím sebraly vlády Číny a Vietnamu na konci 50 let 20. století, když nechaly vybudovat nové farmy a začaly financovat výzkum využití azoly jako hnojiva. Symbioza, anabaena, plynný dusík, heterocysty. 8

Hlízkové bakterie u Viciaceae Vikvovité, hlízkové bakterie.

Nod faktory Nod faktory,oligosacharidy. 10

Infekce kořenů bobovitých Rhizobiem Hlízka, rhizobium, flavonoidy, leghemoglobin. Hlízka (nodul) je uměle vytvořený orgán v kořeni, který vzhledem k vysokému obsahu proteinu leghemoglobinu, jenž je zajišťuje poutání O2 a tak tvorbu anaerobních podmínek (nezbytný pro fungování nitrogenasy) a způsobuje růžové zbarvení. Vzniku hlízky předchází soubor interakcí mezi bakteriemi a hostitelskou rostlinou. Bakterie najdou svou rostlinu po směru koncentračního spádu flavonoidů, sekundárních metabolitů, které aktivují některé bakteriální geny (tzv. Nod geny), díky nimž bakterie začne syntetizovat vlastní lipooligosacharidy.

Průřez hlízkou sóje s bakteroidy Průřez hlízkou sóje s bakteroidy. Kulovité útvary jsou bakterie Bradyrhizobium japonicum Hlízka, bakteroidy, bakterie.

Dusíkaté látky transportované ve floému bobovitých ! Dusíkaté látky, transport, floém.

Asimilace vzdušného dusíku nitrogenasou u bobovitých Reakce se odehrává v několika krocích: N2 + H2 → HN=NH + H2 → H2N-NH2 + H2 → 2x NH3 + 2H2 → 2 x NH4+ Reakci můžeme také zjednodušit a přidat do rovnice též energetickou potřebu ve formě ATP. N2 + 8 e- + 8 H+ + 16 ATP → 2 NH3 + 2 H2 + 16 ADP + 16 Pi Asimilace vzdušného dusíku, bobovité, nitrogenasa

Asimilace nitrátu Asimilace nitrátů,nitrát reduktasa, molybdenový komplex. 15

Asimilace nitritu Asimilace nitritu, ferredoxin, nitrit reduktasa.

Obsah nitrátu v rostlinách je značně rozdílný a je závislý na aktivitě fotosyntézy Obsah nitrátů v rostlinnách, xylemový exudát, fotosyntéza.

Aktivace exprese mRNA a zvýšení aktivity nitrátreduktasy v závislosti na nitrátu Aktivita nitrát reduktasy, exprese mRNA, nitrát.

Zabudování amoniaku do aminokyselin Amoniak, aminokyseliny, glutamin, oxoglutarát.

Zabudování amoniaku do aminokyselin Amoniak, aminokyseliny, glutamin, oxoglutarát, glutamát.

Asimilace síry Asimilace, síra, cystein, serin.

Asimilace fosforu a tvorba ATP ATP, asimilace, fosfor.

Asimilace kyslíku Asimilace, kyslík, mastné kyseliny, sukcinát, cytochrom.

Asimilace železa – komplexotvorné reakce Asimilace, železo, porfirinový kruh.

Asimilace mědi, hořčíku a vápníku – komplexotvorné reakce Měď, hořčík, vápník, komplexo-tvorné reakce.

Asimilace draslíků formou solí Asimilace, draslík, malát.

asimilace má různé formy - kovalentní, komplexotvorná a iontová SOUHRN je v biologii proces přeměny výchozích látek na jiné (zpravidla pro život nezbytné) látky, v minerální výživě znamená zabudování anorganických iontů do organických látek asimilace má různé formy - kovalentní, komplexotvorná a iontová asimilace dusíku je klíčová – zahrnuje asimilace N2 (ne)symbiotickými bakteriemi a asimilaci nitrátů, biologické fixace klíčovým způsobem ovlivňují zemědělskou produkci a život na Zemi Minerální výživa, ionty, organické látky, biologické fixace.