Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno, Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu: VY_32_INOVACE_PGR-08 Tematický celek (sada): Počítačová grafika Téma (název) materiálu: Specifická nastavení některých objektů Předmět: Výpočetní technika Ročník / Obor studia: Třetí / Všechny obory a formy Autor / datum vytvoření: Kateřina Ipserová, DiS. / Anotace: Materiál slouží k výkladnu nové látky na téma: Specifická nastavení některých objektů Metodický pokyn: Materiál slouží k prezentaci popřípadě samostudiu 1
Nastavení hran obdélníku a čtverce Čtverci nebo obdélníku je možné nastavit několik typů zkosení hran. Objekt, který budeme měnit musí být označen. Následně na paletě nástrojů vyberete jednu z hran - klepnete na tlačítko. Sražení - lze nastavit jak moc bude sražení vybrané hrany velké. Pokud chcete hranu odstranit, stačí klepnout na první ikonu zleva, která představuje nesraženou hranu. 2
Nastavení počtu cípů Podobným způsobem jako u čtverce nebo obdélníků. Stačí na daný objekt klepnout. Podle toho, o jaký objekt se jedná, se v horní části přizpůsobí tlačítka na panelu nástrojů. 3
Tvarování objektů Tvar objektů lze detailněji měnit pomocí speciálních úchopových bodů. Každý objekt lze měnit pouze do určité míry. Klepneme na objekt, který si přejeme modifikovat. Klepneme na tlačítko černé šipky. Zobrazí se menší body. Stiskneme a držíme levé tlačítko myši a táhnete úchopovým bodem. Po uvolnění bude mít objekt nový tvar. 4
Tvarování vrcholů hvězdy a jiných tvarů s vrcholy Označte objekt typu hvězda. Klepnete na černou šipku – zobrazí se úchopné body. Klepnete na objekt hvězda, který chcete měnit. Zvolíte ikonu Tvarování vrcholů hvězdy. Klepnete na úchopný bod mezi dvěma oblouky a tažením tvarujte vrchol hvězdy. Tvar vrcholu hvězdy se změní. Stejným způsobem se změnil tvar všech ostatních vrcholů. 5
Materiály jsou určeny pro bezplatné používání pro potřeby výuky a vzdělávání na všech typech škol a školských zařízení. Jakékoli další využití podléhá autorskému zákonu. Použité zdroje NAVRÁTIL, Pavel. Počítačová grafika a multimédia. Kralice na Hané: Computer Media, s.r.o., 2007, ISBN Pokud není uvedena citace, jsou obrázky vlastní tvorby 6