Marie Duží vyučující: Marek Menšík Logika: systémový rámec rozvoje oboru v ČR a koncepce logických propedeutik pro mezioborová studia.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Deduktivní soustava výrokové logiky
Advertisements

J. Pokorný 1 DOTAZOVACÍ JAZYKY slajdy přednášce DBI006 J. Pokorný MFF UK Odpřednášeno
Úvod do logiky: Přednáška 2, výroková logika
Predikátová logika 1. řádu
Co je to logika? KFI/FIL1 Lukáš Košík Logika: systémový rámec rozvoje oboru v ČR a koncepce logických propedeutik pro mezioborová studia (reg. č. CZ.1.07/2.2.00/ ,
Predikátová logika1 Predikátová logika 1. řádu Teď „logika naostro“ !
Úvod do logiky 1 Matematická logika, Matematické základy Informatiky (úvod) Marie Duží
Marie Duží Úvod do logiky Marie Duží Úvod do logiky.
Dělení se zbytkem 3 MODERNÍ A KONKURENCESCHOPNÁ ŠKOLA
MODERNÍ A KONKURENCESCHOPNÁ ŠKOLA reg. č.: CZ.1.07/1.4.00/ Základní škola, Šlapanice, okres Brno-venkov, příspěvková organizace Masarykovo nám.
Logika: systémový rámec rozvoje oboru v ČR a koncepce logických propedeutik pro mezioborová studia (reg. č. CZ.1.07/2.2.00/ , OPVK)
Gymnázium, Broumov, Hradební 218
Důkazové metody.
Paradoxy Anna Blatecká KFI/FIL1
Fakulta životního prostředí Katedra informatiky a geoinformatiky
Gymnázium, Žamberk, Nádražní 48 Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ Inovace ve vzdělávání na naší škole Název: Složené výroky Autor:Mgr. Petr Vanický kód.
Gymnázium, Broumov, Hradební 218 Vzdělávací oblast: Základní poznatky z matematiky Číslo materiálu: EU Název: Výrok a jeho negace Autor: Mgr. Ludmila.
Aristotelés – část druhá
Přednáška 2: Formalizace v jazyce logiky.
Co je to ARGUMENT? Irena Schönweitzová FI - ŠF
Logika: systémový rámec rozvoje oboru v ČR a koncepce logických propedeutik pro mezioborová studia (reg. č. CZ.1.07/2.2.00/ , OPVK) Logická analýza.
Logika: systémový rámec rozvoje oboru v ČR a koncepce logických propedeutik pro mezioborová studia (reg. č. CZ.1.07/2.2.00/ , OPVK)
Paradoxy Jan Thümmel Logika: systémový rámec rozvoje oboru v ČR a koncepce logických propedeutik pro mezioborová studia (reg. č. CZ.1.07/2.2.00/ ,
Matěj Klíma Filosofie, Česká filologie UPOL
TENTO PROJEKT JE SPOLUFINANCOVÁN EVROPSKÝM SOCIÁLNÍM FONDEM
Úvod do teoretické informatiky (logika)
Monika Pokorná FF UPOL Logika: systémový rámec rozvoje oboru v ČR a koncepce logických propedeutik pro mezioborová studia (reg. č. CZ.1.07/2.2.00/ ,
Predikátová logika.
Pre-algebra Antonín Jančařík.
Predikátová logika.
Výroková logika (analytické myšlení, úsudky)
Matematická logika Michal Sihelský T4.C. Matematická logika Vznikla v 19. století Zakladatelem byl anglický matematik G. Boole ( ) prosadil algebraické.
Úvod do teoretické informatiky 1 Přednáška 3: rozhodování o platnosti úsudku Marie Duží
Název projektu: Podpora výuky v technických oborech
Logika a log. programování Výroková logika (2.přednáška)
KONJUNKCE Mgr. Martina Fainová TENTO PROJEKT JE SPOLUFINANCOVÁN EVROPSKÝM SOCIÁLNÍM FONDEM A STÁTNÍM ROZPOČTEM ČR.
Pre-algebra Antonín Jančařík.
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Základní logické spojky.  Výrokem rozumíme každé tvrzení tedy (oznamovací větu), o kterém můžeme rozhodnout zda je pravdivé či nikoliv.  Je-li pravdivé.
Výroková logika.
Marie Duží Logika v praxi Marie Duží 1.
Definice, věta, důkaz.
Predikátová logika, sylogismy
Logika: systémový rámec rozvoje oboru v ČR a koncepce logických propedeutik pro mezioborová studia (reg. č. CZ.1.07/2.2.00/ , OPVK)
Úvod do logiky 5. přednáška
ZÁKLADNÍ POJMY VÝROKOVÉ LOGIKY
Úvod do logiky (presentace 2) Naivní teorie množin, relace a funkce
Marie Duží vyučující: Marek Menšík Logika: systémový rámec rozvoje oboru v ČR a koncepce logických propedeutik pro mezioborová studia.
Rezoluční metoda 3. přednáška
Diplomový seminář 4. Argumenty Deduktivní (formální logika)‏ Induktivní Z příkladu Z analogie Z autority Argumenty o příčině.
Výroková logika.
Predikátová logika1 Predikátová logika 1. řádu Teď „logika naostro“ !
Úvod do logiky 1 Matematická logika, Matematické základy Informatiky (úvod) Marie Duží
8. Složené výroky - implikace (výklad)
Výroková logika přednáška č. 5
1 Úvod do teoretické informatiky (logika) 1 Marek Menšík
Rezoluční metoda ve výrokové logice Marie Duží. Matematická logika2 Rezoluční metoda ve výrokové logice Sémantické tablo není výhodné z praktických důvodů.
Přednáška 2: Normální formy, úsudky.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
MATEMATIKA Obsah přednášky. Opakování, motivační příklady Funkce.
Název projektu: Podpora výuky v technických oborech
Matematická logika 5. přednáška
Predikátová logika (1. řádu).
Výroková logika Analyzuje způsoby skládání jednoduchých výroků do výroků složených pomocí logických spojek. 1.
KMT/DIZ1 Věty, poučky a jejich důkazy ve školské matematice
Sémantika PL1 Interpretace, modely
Predikátová logika.
VÝROKOVÁ LOGIKA Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T.G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí Autor: Mgr. Renata Čermáková.
VÝROKOVÁ LOGIKA Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T.G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí Autor: Mgr. Renata Čermáková.
Transkript prezentace:

Marie Duží vyučující: Marek Menšík Logika: systémový rámec rozvoje oboru v ČR a koncepce logických propedeutik pro mezioborová studia (reg. č. CZ.1.07/2.2.00/ , OPVK)

Učební texty: Učební texty, Presentace přednášek kursu, Příklady na cvičení + doplňkové texty. 2 Tabulka „Courses“, odkaz „Mathematical logic“

Podmínky pro absolvování předmětu Viz. Edison Celkem: alespoň 51 bodů – dobře (3), alespoň 66 bodů - velmi dobře (2), alespoň 86 bodů – výborně (1) 3

Úvod Co je to logika? Čím se logika zabývá? Matematici ji musejí provozovat, vědci ji pravděpodobně provozují, sociologové ji docela dobře nemohou provozovat, politikové předstírají, že ji provozují, informatici tvrdí, že nakonec ji budou provozovat počítače, filosofové se domnívají, že ji provozují nejlépe, postmodernisté říkají, že ji nemůžeme provozovat, Bůh ji nepotřebuje provozovat a Gödel řekl, že nikdo ji nemůže provozovat úplně. 4 Noel Coward o logice:

Logika je věda o správném usuzování, neboli o umění správné argumentace. Úsudek: na základě pravdivosti předpokladů (premis) P 1,...,P n je možno soudit, že je pravdivý i závěr Z: P 1,..., P n  Z Příklad: Na základě toho, že je úterý, soudím, že se koná přednáška „Matematická logika“: úterý  přednáška 5 Úvod Co je to úsudek (argument)?

Budeme se zabývat pouze deduktivně platnými úsudky: 6 Úvod: správné (platné) úsudky kdy závěr Z logicky vyplývá z předpokladů (premis) P 1,...,P n. Definice 1: Závěr Z logicky vyplývá z předpokladů P 1,...,P n, značíme P 1,...,P n ╞ Z, jestliže za žádných okolností nemůže nastat případ takový, že předpoklady (premisy) by byly pravdivé a závěr nepravdivý. P 1,...,P n ╞ Z

Příklad: Na základě toho, že je úterý, soudím, že se koná přednáška „Matematická logika“: Je to deduktivně platný úsudek? Není. Třeba je Duží nemocná a přednáška se nekoná, i když je úterý (chybí předpoklad, že každé úterý...). 7 Úvod: správné (platné) úsudky Dnes je úterý  neplatný Dnes je přednáška Matematická logika. Každé úterý je přednáška Matematická logika. Dnes je úterý.  platný Dnes je přednáška Matematická logika.

Deduktivně nesprávné úsudky: generalizace (indukce), abdukce Nebudeme se zabývat úsudky generalizací (indukce), abduktivními, a jinými –dukcemi  umělá inteligence (nemonotónní usuzování) Příklad: 8 Doposud vždy v úterý byla logika.  indukce, neplatný Logika bude i toto úterý Všechny labutě v Evropě jsou bílé  indukce, neplatný Všechny labutě na světě jsou bílé

Příklady: Všichni králíci v klobouku jsou bílí. Tito králíci jsou z klobouku.  Tito králíci jsou bílí. Tito králíci jsou z klobouku. Tito králíci jsou bílí.  (asi) Všichni králíci v klobouku jsou bílí. Všichni králíci v klobouku jsou bílí. Tito králíci jsou bílí.  (asi) Tito králíci jsou z klobouku. 9 Deduktivně nesprávné úsudky: generalizace (indukce), abdukce Dedukce, platný Generalizace, Indukce, neplatný Abdukce, neplatný Hledání předpokladů (příčin) jevů, diagnostika „poruch“

Příklady deduktivně správných (platných) úsudků 1. Je doma nebo šel na pivo. Je-li doma, pak se naučí na zkoušku. Ale na zkoušku se nenaučil. ––––––––––––––––––––––––––––– Tedy Šel na pivo. Někdy se zdá, jako bychom žádnou logiku nepotřebovali. Vždyť: Nenaučil-li se na zkoušku (dle 3. premisy), pak nebyl doma dle 2. premisy, a dle 1. premisy šel na pivo. Všichni běžně logiku používáme a potřebujeme. Bez ní bychom nepřežili: 2. Všechny muchomůrky zelené jsou prudce jedovaté. Houba, kterou jsem našla je muchomůrka zelená. –––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––– Houba, kterou jsem našla je prudce jedovatá. Spolehnu se na logiku a nebudu zkoumat (jak bych to dělala?), zda je ta houba jedovatá. 10

3. Všechny muchomůrky zelené jsou prudce jedovaté. Tomáš je muchomůrka zelená. –––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––– Tedy  Tomáš je prudce jedovatý. Úsudek je správný. Závěr je však nepravdivý. Tedy alespoň jedna premisa je nepravdivá (zjevně ta druhá). Okolnosti (dle Definice 1) jsou různé interpretace (dle expresivní síly logického systému). Logické spojky (‘a’, ‘nebo’, ‘jestliže, …pak…’) mají pevný význam, interpretujeme predikáty a funkční výrazy. V našem případě, kdyby byly výrazy „Tomáš“ a „muchomůrka zelená“ interpretovány tak, aby byla druhá premisa pravdivá, byla by zaručena pravdivost závěru. Říkáme také, že úsudek má správnou logickou formu. 11 Příklady deduktivně správných (platných) úsudků

Deduktivně správné (platné) úsudky Logika je nástroj, který pomáhá objevovat vztah logického vyplývání, tj. ověřovat platnost argumentů, řešit úlohy typu „Co vyplývá z daných předpokladů“?, apod. Logika pomáhá naší „logické intuici“, která může někdy selhat. Premisy mohou být složitě formulované, „zapletené do sebe a do negací“, vztah vyplývání pak není na první pohled patrný. Podobně jako všichni rodilí mluvčí jazyka používají gramatická pravidla, aniž by znali gramatiku. Ale někdy je dobré se podívat do mluvnice jazyka českého (zejména v přípravě na soutěž „Chcete být milionářem?“). 12 P 1 : Je-li tento kurs dobrý, pak je užitečný. P 2 : Buď je přednášející přísný, nebo je tento kurs neužitečný. P 3 : Ale přednášející není přísný. ––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––– Tedy Z: Tento kurs není dobrý.

Příklady úsudků P 1 : Všichni muži mají rádi fotbal a pivo. P 2 : Někteří milovníci piva nemají rádi fotbal. P 3 : Xaver má rád pouze milovníky fotbalu a piva. ––––––––––––––––––––––––––––––– Z:Některé ženy nemá Xaver rád. Zdá se, že nutně, jsou-li pravdivé všechny Předpoklady, pak musí být pravdivý i Závěr. Jistě, má-li Xaver rád pouze milovníky fotbalu a piva (3.), pak nemá rád některé milovníky piva (ty co nemají rádi fotbal (2.)), tedy nemá rád (dle 1.) některé „ne-muže“, t.j. ženy. Je však tento úsudek logicky platný? (zkuste najít protipříklad!) 13

Xaver a pivo Dle Definice 1 logicky platný není: úsudek je logicky platný, pokud je nutně, tj. za všech okolností (interpretací) kdy jsou pravdivé předpoklady, je pravdivý i závěr. Ale: v našem příkladu ta individua, která nejsou muži by nemusela být interpretována jako ženy. Chybí zde premisa, že „kdo není muž, je žena“. Podobně ještě potřebujeme premisu „kdo je milovník něčeho, ten to má rád“. 14

Příklady deduktivně správných (logicky platných) úsudků Tedy: musíme uvádět všechny předpoklady nutné pro odvození závěru. Nyní je úsudek logicky platný, má platnou logickou formu. Závěr logicky vyplývá z předpokladů (je v nich „informačně, dedukčně obsažen“). 15 P 1 : Všichni muži mají rádi fotbal a pivo. P 2 : Někteří milovníci piva nemají rádi fotbal. P 3 : Xaver má rád pouze milovníky fotbalu a piva. P 4 : Kdo není muž, je žena. P 5 : Kdo je milovník něčeho, ten to má rád. ––––––––––––––––––––––––––– Z: Některé ženy nemá Xaver rád.

Úsudek A: Úsudek B: Ve druhém případě (Úsudek B) se sice nemůže stát, že by byly premisy pravdivé a závěr nepravdivý, avšak, závěr v případě B nevyplývá logicky z předpokladů. Kdyby byl výraz „osm“ interpretován jako číslo 12, byly by předpoklady pravdivé, ale závěr nepravdivý. (Závěr s předpoklady „přímo nesouvisí“, není v nich deduktivně obsažen) 16 Platné úsudky v matematice Žádné prvočíslo není dělitelné třemi. Číslo 9 je dělitelné třemi. –––––––––––––––––––––––––––––– logicky platný Číslo 9 není prvočíslo Žádné prvočíslo není dělitelné šesti. Číslo osm není prvočíslo. ––––––––––––––––––––––––––––– logicky neplatný Číslo osm není dělitelné šesti

Je-li úsudek P 1,...,P n ╞ Z logicky platný, pak je logicky nutně pravdivý také výrok tvaru: 17 Sémantická věta o dedukci P 1,...,P n ╞ Z  (právě když) P 1,...,P n-1 ╞ P n ⊃ Z  P 1,...,P n-2 ╞ (P n-1 ∧ P n ) ⊃ Z  P 1,...,P n-3 ╞ (P n-2 ∧ P n-1 ∧ P n ) ⊃ Z  … ╞ (P 1 ∧... ∧ P n ) ⊃ Z Nutně, jestliže jsou pravdivé všechny premisy P 1,...,P n, pak je pravdivý i závěr Z. Tedy platí: ╞ P 1 ∧... ∧ P n ⊃ Z

Správnost úsudku je dána významem (interpretací) jednotlivých tvrzení, která analyzujeme (formalizujeme) dle expresivní síly logického systému: 18 Logická analýza jazyka Výroková logika: analyzuje jen do úrovně skladby složeného výroku z elementárních výroků, jejichž skladbu již dále nezkoumá. Elementární výroky vstupují jen svou pravdivostní hodnotou: Pravda – 1, Nepravda – 0 (algebra pravdivostních hodnot) Predikátová logika 1. řádu: analyzuje navíc elementární výroky do úrovně vlastností individuí a vztahů mezi nimi. Predikátová logika 2. řádu: analyzuje navíc vlastnosti vlastností a funkcí a vztahy mezi nimi. Modální logiky (nutně, možná), epistémické logiky (znalosti, hypotézy), deontické logiky (příkazy),... Transparentní intensionální logika (snad nejsilnější systém) – je náplní kursu „Inteligentní systémy“.

Ze sporných předpokladů (které nemohou být nikdy všechny najednou pravdivé) vyplývá jakýkoli závěr. Reflexivita: je-li A jeden z předpokladů P 1,...,P n, pak P 1,...,P n ╞ A. Transitivita: jestliže 19 Vlastnosti deduktivních úsudků Jestliže se budu pilně učit, pak uspěji u zkoušky. U zkoušky jsem neuspěl, ačkoliv jsem se pilně učil. –––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––– (třeba že) Můj pes hraje na piano. P 1, …, P n ╞ Z a Q 1, …, Q m, Z ╞ Z’, pak P 1, …, P n, Q 1, …, Q m ╞ Z’.

Úsudek je platný, jestliže nutně, za všech okolností, tj. při všech interpretacích (ohodnoceních ve výrokové logice), ve kterých jsou pravdivé předpoklady, je pravdivý i závěr: P 1,...,P n ╞ Z právě tehdy, když tvrzení tvaru (formule tvaru) P 1 a... a P n implikuje Z je vždy pravdivé (tautologie): 20 Ještě úsudky P 1,...,P n ╞ Z ╞ (P 1  …  P n )  Z

P 1,...,P n ╞ Z právě tehdy, když ╞ (P 1  …  P n )  Z POZOR!!! To neznamená, že je či musí být závěr či některá premisa pravdivá. Jde o platné úsudkové schéma, nutný vztah mezi předpoklady a závěrem. 21 Ještě úsudky

Je platný úsudek, i když první premisa je nepravdivá. Jiná interpretace: 22 Ještě úsudky Žádné prvočíslo není dělitelné třemi. Číslo 9 je dělitelné třemi. –––––––––––––––––––––––––––––– ⇒ Číslo 9 není prvočíslo Všichni lidé jsou rozumní. Kámen není rozumný. ––––––––––––––––––––– ⇒ Kámen není člověk

Nebo, dosazením: Je-li 12 prvočíslo, pak není dělitelné 3 12 je dělitelné 3  12 není prvočíslo Nebo: 12 není prvočíslo nebo není dělitelné 3 12 je dělitelné 3  12 není prvočíslo Platná úsudková schémata (logické formy): A  B, A ╞ B modus ponens A   B, B ╞  A modus ponens + transpozice A  B,  B ╞  A modus ponens + transpozice  A   B, B ╞  A eliminace disjunkce 23 Ještě úsudky

Tedy, dokážeme-li, že závěr logicky vyplývá z předpokladů, nedokážeme tím, že závěr je pravdivý. Je pravdivý za předpokladu pravdivosti premis. Úsudek, jehož premisy jsou pravdivé se anglicky nazývá sound. (Těžko přeložit, snad spolehlivý, přesvědčivý). Ale: pravdivost či nepravdivost premis může být náhodná záležitost, kdežto vztah vyplývání mezi premisami a závěrem je nutný vztah („za všech okolností...“). Stejně jako je tautologie logicky, tedy nutně pravdivá formule. Má-li tvar implikace, zůstává (dle definice implikace) pravdivá, i když antecedent implikace je nepravdivý. 24 Ještě úsudky

Děkuji Vám za pozornost Na shledanou po přestávce 25