Základní postupy v biologii

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Obchodní akademie a Střední odborná škola, gen. F. Fajtla, Louny, p.o.
Advertisements

GYMNÁZIUM, VLAŠIM, TYLOVA 271
Laboratorní a terénní cvičení
(biologická technika)
A jak je to u živočichů? (tkáně)
Změny teploty těles tepelnou výměnou
Tematická oblast: Laboratorní a terénní cvičení
Přírodovědný seminář – přírodopis – 6. ročník
Nativní preparát, vitální barvení
GYMNÁZIUM, VLAŠIM, TYLOVA 271
OBECNÁ BIOLOGIE MIKROSKOPOVÁNÍ
GYMNÁZIUM, VLAŠIM, TYLOVA 271
Autor: Mgr. Miroslav Nešpořík Název: ZKOUMÁME PŘÍRODU
GYMNÁZIUM, VLAŠIM, TYLOVA 271
Lupa a mikroskop (Učebnice strana 117 – 120)
GYMNÁZIUM, VLAŠIM, TYLOVA
Pozorování přírody stavba květu.
Tento Digitální učební materiál vznikl díky finanční podpoře EU- OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost. Není –li uvedeno jinak, je tento materiál zpracován.
Mikroskopování Mgr. Zuzana Holemá-Skřivánková
Tematická oblast: Laboratorní a terénní cvičení
Rozmanitost organismů, třídění organismů
Mikroskopie.
Mikroskopické pozorování buněk cibule
60.1 Základy mikroskopování
Základní postupy v biologii. Práce s lupou a mikroskopem Práce s lupou a mikroskopem Vedení protokolů a pozorování, dokumentování nákresů s popisy Vedení.
Tematická oblast: Laboratorní a terénní cvičení
ZŠ Týn nad Vltavou, Malá Strana
Číslo a název šablony klíčové aktivity
Tematická oblast: Laboratorní a terénní cvičení
Základy pozorování a pokusů v biologii
Tematická oblast: Laboratorní a terénní cvičení Rostlinná pletiva I.
O buňce a mikroskopování, vnější a vnitřní stavba rostlin
MIKROSKOP Mgr. Helena Roubalová
Pozorování rostlinných buněk a jejich struktur
Autor: Mgr. Miroslav Nešpořík Název: MIKROSKOPOVÁNÍ
Laboratorní práce č. 2 Jehličnany Mgr. Helena Roubalová
jméno autora Mgr.Eva Truxová název projektu
Číslo šablony: III/2 VY_32_INOVACE_ P6 _ 1. 6 Tematická oblast: Laboratorní a terénní cvičení Rostlinná pletiva II. Typ:DUM - kombinovaný Předmět: Biologie.
Mikroskopování 6. třída Mgr. Zuzana Holemá-Skřivánková
2. Laboratorní cvičení.
LUPA A MIKROSKOP Dostupné z Metodického portálu ISSN:  , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem.
Průduchy v pokožce listů
GYMNÁZIUM, VLAŠIM, TYLOVA 271
Jak zkoumáme přírodu?.
Laboratorní práce č. 3 List
MYŠLENÍ A ZPŮSOB ŽIVOTA LIDÍ
Nativní preparát:   mikroskopické morfologické znaky vláknitých hub jejich vlákna se špatně smáčejí a v preparátu často bývají vzduchové bubliny: lépe.
Bc. Jan Hutl a Základy práce s lupou a mikroskopem 4. Žáci se naučí zásady práce s lupou a mikroskopem Práce s lupou, postup práce, práce s mikroskopem,
1 ICT Financováno z prostředků ESF a státního rozpočtu ČR POZOROVÁNÍ PŘÍRODY Zpracovala : Mgr. Jana Richterová Přírodopis 6. třída.
2. Laboratorní práce Pozorování ptačího vejce a peří
VY_32_INOVACE_21_Kvasinky Identifikátor školy:
Výukový materiál vytvořen v rámci projektu EU peníze školám Škola Základní škola Křižany-Žibřidice, okres Liberec, příspěvková organizace Žibřidice 271,
 Anotace: Materiál je určen pro žáky 9. ročníku. Žák navazuje na učivo probrané v 7. ročníku a učivo prohlubuje. Lupa, mikroskop, dalekohledy Název školy:
Zakládání a tvorba herbářů Základní škola a Mateřská škola Valašské Meziříčí, Poličná 276, okres Vsetín, příspěvková organizace projekt č. CZ.1.07/1.4.00/
„Trojlístek – podpora výuky přírodopisu, biologie, fyziky a chemie žáků ve věku 11 až 15 let“ Jihočeská agentura pro podporu inovačního podnikání o.p.s.
Obchodní akademie a Střední odborná škola, gen. F. Fajtla, Louny, p.o. Osvoboditelů 380, Louny Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo sady 14Číslo.
BIOLOGIE Nabídka programů pro projekt „Trojlístek“
EKOLOGICKÝ PŘÍRODOPIS Tematický celek: LES Téma: POZNÁVÁME PŘÍRODU Ročník: 6. Základní škola Jindřicha Matiegky Mělník, příspěvková organizace Pražská.
3. Laboratorní práce Pokožka listu s průduchy
POKOŽKA LISTŮ JEDNODĚLOŽNÝCH A DVOUDĚLOŽNÝCH ROSTLIN
Představení části přírodověda
Základní škola a mateřská škola J.A.Komenského
Název školy: Základní škola a Mateřská škola Kladno, Norská 2633 Autor: Martina Černá Název materiálu: VY_12_INOVACE_OS.6.Cer.21_Zivoni_prostredi_makrosvet_a_mikrosvet.
EKOLOGICKÝ PŘÍRODOPIS Tématický celek: ZÁKLADNÍ PROJEVY ŽIVOTA
Název projektu: Moderní škola
Číslo a název šablony klíčové aktivity
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
OBECNÁ BIOLOGIE MIKROSKOPOVÁNÍ
Herbář Pokyny a postup.
Nativní preparát, vitální barvení
Transkript prezentace:

Základní postupy v biologii Práce s lupou a mikroskopem

Základní postupy v biologii Naučíte se: Pracovat s lupou a mikroskopem Vést protokoly a pozorování dokumentovat nákresy s popisy Sledovat vnější a vnitřní stavbu rostlin a živočichů

Základní postupy v biologii Hledat údaje v biologické literatuře Založit herbář, sbírku hmyzu a ulit, plodů a semen Zaznamenávat a vyhodnocovat dlouhodobá pozorování a pokusy

POZOROVÁNÍ LUPOU Jednou rukou držte lupu u oka a druhou rukou přibližujte (nebo oddalujte) pozorovaný objekt. V učebně přírodopisu dejte stonek do nádobky s vodou tak, abyste mohli pozorovat detaily a volnou rukou kreslit na papír.

VEDENÍ PROTOKOLU Zadání úlohy si nejdříve dobře přečtěte, promyslete přesný postup Všechny potřebné údaje o pozorování, dílčích výsledcích pokusu zaznamenávejte průběžně do protokolu U každé úlohy uvádějte přesný a úplný název úlohy, materiál a pomůcky Nezapomínejte na vyhodnocení úlohy a zformulování závěru

POZOROVÁNÍ MIKROSKOPEM Mikroskop postavte na pracovní místo tak, abyste mohli dobře pozorovat okem těsně u okuláru Osvětlíme celé zorné pole Zvolíme objektiv s nejmenším zvětšením (tj. nejkratší)

POZOROVÁNÍ MIKROSKOPEM Preparát položíme na stolek mikroskopu tak, aby byl objekt uprostřed U čerstvých preparátu musí být podložní sklo suché Přichytíme podložní sklo pérovými svorkami Díváme se ze strany a pomalu spouštíme šroubem tubus až těsně k preparátu

POZOROVÁNÍ MIKROSKOPEM Teprve potom se díváme do okuláru a zaostřovacím šroubem pomalu zvedáme tubus, dokud neuvidíme ostrý obraz U každého nákresu označte zvětšení, uvádí se zvětšení okuláru krát zvětšení objektivu, tj. např. 10 x 3

POTŘEBY PRO MIKROSKOPOVÁNÍ Preparační jehla Pinzeta Měkká entomologická pinzeta Podložní sklo a krycí sklíčko Kapátko na vodu Žiletka (doporučujeme jedno z ostří přilepit technickou páskou)

POTŘEBY PRO MIKROSKOPOVÁNÍ Každý se snažte pracovat, jak nejlépe umíte! Vzájemně si pomáhejte! Udržujte veškeré vybavení v takovém pořádku a čistotě, v jakém jste je našli na začátku práce

PŘÍPRAVA MIKROSKOPICKÉHO PREPARÁTU Doprostřed podložního skla kápneme středně velkou kapku vody Do ní vložíme objekt pozorování Ze strany ke kapce přiblížíme skloněné krycí sklíčko

PŘÍPRAVA MIKROSKOPICKÉHO PREPARÁTU Pokud je nadbytek vody, odsajeme proužkem filtračního papíru Pokud je vody málo, přidáme vodu kapátkem ke hraně krycího sklíčka V žádném případě nesmí být tekutina na horní ploše krycího sklíčka

PŘÍPRAVA PREPARATU Z POKOŽKY LISTU ROSTLIN List přehneme přes ukazováček spodní stranou nahoru Pinzetou opatrně pokožku natrhneme, její okraj zachytíme a opatrně stáhneme Okraj stažené pokožky musí být průhledný Kousek pokožky vložíme do kapky vody na podložní sklo Přikryjeme krycím sklíčkem Zakreslíme

PŘÍPRAVA PŘÍČNÉHO ŘEZU STONKEM Držíme stonek rostliny kolmo k podlaze Ze stonku příčně nařežeme žiletkou plynulými tahy směrem k sobě asi 10 velmi tenkých řezů Přeneseme nejtenčí řez do kapky vody na podložní sklo, přikryjeme krycím sklíčkem

PŘÍPRAVA PŘÍČNÉHO ŘEZU STONKEM Prohlédneme řez při nejmenším zvětšení, potom při větším Zakreslíme a popíšeme

PŘÍPRAVA ROSTLINY DO HERBÁŘE Rostlinu rozprostřeme, aby byly pozorovatelné všechny hlavní rozlišovací znaky rostliny (nejlépe na savý papír A3) Přiložíme lístek s potřebnými údaji Složku vložíme mezi další savé papíry (savý papír) Zatěžkáme Noviny vyměňujeme

PŘÍPRAVA ROSTLINY DO HERBÁŘE Vylisovanou rostlinu položíme na čtvrtku formátu A4 a několika proužky lepící pásky připevníme Do pravého dolního rohu přilepíme štítek Získáme tak jednu herbářovou položku

PŘÍPRAVA ROSTLINY DO HERBÁŘE Herbářový štítek má rozměry A7 (74 mm x 105 mm) a obsahuje tyto údaje: Rodové a druhové jméno rostliny (české jméno se doplňuje jménem latinským) Systematické zařazení (čeleď) Místo nálezu (lokalita) – uveďte co nejpřesněji Stanoviště (biotop) Datum sběru Jméno sběratele