Příroda a společnost VY_32_INOVACE_ZSV3r0117 Mgr. Jaroslav Knesl.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
ÚVOD DO EKOLOGIE 1. lekce.
Advertisements

Objektivní faktory.
Vliv společenského altruismu na globální lidský genofond Jan Kollár SBE.
Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o. Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Projekt: CZ.1.07/1.5.00/
Tato prezentace byla vytvořena v rámci projektu CZ.1.07/1.1.04/
Příroda a společnost. Příroda je podmínkou naší existence. Člověk= živočišná (biolog.) i spol. bytost.  podléhá zákonitostem přírodním i společenským.
ŠABLONA: III/2 – Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT
Jméno autora: Mgr. Vlasta Kollariková Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_32_INOVACE_08_OSVZ_ZSVb Ročník: I. Vzdělávací oblast: Společenskovědní.
 Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o.  Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT  Projekt: CZ.1.07/1.5.00/
Výukový materiál vytvořený v rámci projektu „EU peníze š
Sociologický výzkum II.
Sociální struktura, stratifikace a problém společenské nerovnosti II.
Období velkých výzkumů a velkého hledání, paradigmata sociologie
Sociologický výzkum III.
Jméno autora: Mgr. Vlasta Kollariková Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_32_INOVACE_18_OSVZ_ZSVb Ročník: I. Vzdělávací oblast: Společenskovědní.
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
Jana Bischofová Milan Hrdlička
Sociální skupiny VY_32_INOVACE_ZSV3r0113 Mgr. Jaroslav Knesl.
Fáze výzkumu a procedury
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
Společnost a příroda VY_32_INOVACE_ZSV3r0118 Mgr. Jaroslav Knesl.
Environmentální (ekologická) etika
Dynamika sociálních skupin
Struktura a obory sociologie VY_32_INOVACE_ZSV3r0102 Mgr. Jaroslav Knesl.
Úvod do sociologie VY_32_INOVACE_ZSV3r0101 Mgr. Jaroslav Knesl.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY
aneb, jakými mechanismy nás okolí manipuluje do našich pozic a rolí
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Benedikt Chybík Název šablonyIII/2.
Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o. Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Projekt: CZ.1.07/1.5.00/
ČLOVĚK VE SPOLEČNOSTI COPYRIGHT MATOUŠKOVÁ 2013.
Člověk jako přírodní a společenská bytost
Sociální struktura, stratifikace a problém společenské nerovnosti I.
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
socializace, sociální role, pozice a status
 Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o.  Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT  Projekt: CZ.1.07/1.5.00/
Evoluce ženské menopauzy aneb k čemu všemu jsou nám užitečné babičky
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
Rituály a ritualizace VY_32_INOVACE_ZSV3r0112 Mgr. Jaroslav Knesl.
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
Základy sociální psychologie
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
Klasická sociologie (Émile Durkheim)
Sociologie ?.
4. téma: Společenská organizace Počátky studia formální organizace Problém: Najít univerzálně platné principy ’vědeckého’ řízení výrobních.
Sociální psychologie se zaměřením na sport
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
Vliv společenského prostředí na utváření osobnosti, sociální prostředí, komunikace a socializace.
Název SŠ: SŠ-COPT Uherský Brod Autor: Mgr. Rostislav Navláčil Název prezentace (DUMu): 19. Etika, základní etické pojmy Název sady: Občanská nauka Ročník:
S OCIÁLNÍ PSYCHOLOGIE Mgr. Vladimír Velešík. Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy ANOTACE 1.Kód DUMu: VY_32_INOVACE_1.SV.18.
Dějiny sociologie III. Klasická sociologie (Max Weber) VY_32_INOVACE_ZSV3r0105 Mgr. Jaroslav Knesl.
Co je to učení?. Učení je jeden ze základních vývojových procesů, jehož výsledkem je relativně trvalá změna vyvolaná zkušeností. (Denglerová, 2009)
Osobnost žáka jako jeden ze subjektů výchovně-vzdělávacího procesu Autor: Miroslav Vild.
Funkce - řízení a kontrola organismu - koordinace mezi orgány - zprostředkovat vztah s okolím - duševní činnost.
Název SŠ: SŠ-COPT Uherský Brod Autoři: Ing. Hana Ježková Název prezentace (DUMu): 1. Charakteristika a historie ekologie Název sady: Základy ekologie pro.
Klasická sociologie (Max Weber)
Číslo projektu OP VK Název projektu Moderní škola Název školy
Sociologie jako věda Mgr. Vladimír Velešík.
Sociální šetření versus etický kodex sociálního pracovníka
Socializace Kejřová.
Název prezentace (DUMu): Vlastnosti živých soustav
VY_32 _INOVACE_PSYCHOLOGIE.01
Evoluční hledisko v sociální psychologii
Název školy: Základní škola Pomezí, okres Svitavy
Genetické zákony.
Sociální psychologie.
VY_32 _INOVACE_PSYCHOLOGIE.01
5. Kultura jako řešení problémů přežití
LIDSKÁ PRÁVA y.
Transkript prezentace:

Příroda a společnost VY_32_INOVACE_ZSV3r0117 Mgr. Jaroslav Knesl

Člověk jako bytost přírodní a společenská Člověk je: – živočich (biologický druh) a je determinován přírodními faktory – společenská bytost (zoon politikon) – svou podstatu je schopen rozvinout jen ve společenství jedinců stejného druhu – kulturní bytost – vytváří svět lidské kultury jako nástroj svého přežití

Přírodní determinanty člověka a společnosti Příroda je nezbytným předpokladem existence společnosti a ovlivňuje její vývoj (formu, tempo i varianty) Fylogenetické (druhové) – antropogenetické – Chůze po dvou končetinách – Zrak směřuje dopředu (dáno tvarem lebky) – Opozice palce umožňující manipulaci s předměty – Změna hltanu a hrtanu umožňující rozvoj hlasivek a vznik lidského hlasu – Zvětšení objemu mozku v poměru k tělu Ontogenetické Fyziologické - kyslík, tekutiny, spánek, potrava, přijatelná teplota a sluneční světlo Demografické – hustota obyvatelstva, tempo přírůstku, demografická struktura podle pohlaví a věku Geografické – klima, poloha, rozloha, reliéf, suroviny, ekosystém, flóra a fauna

Úkol: O které přírodní determinanty se jedná? 1.Geografické 2. Demografické 3.Fylogenetické (antropogenetické) 4.Fyziologické A.Chůze po dvou, opozice palce, zvětšení objemu mozku v poměru k tělu B.Kyslík, tekutiny, spánek, potrava, přijatelná teplota a sluneční světlo C.Hustota obyvatelstva, tempo přírůstku, D.Klima, poloha, rozloha, reliéf, suroviny, ekosystém, flóra a fauna

Řešení: 1.Geografické 2. Demografické 3.Fylogenetické (antropogenetické) 4.Fyziologické D. Klima, poloha, rozloha, reliéf, suroviny, ekosystém, flóra a fauna C. Hustota obyvatelstva, tempo přírůstku A. Chůze po dvou, opozice palce, zvětšení objemu mozku v poměru k tělu B. Kyslík, tekutiny, spánek, potrava, přijatelná teplota a sluneční světlo

Sociobiologicky orientované směry a jejich představitelé Etologie: Konrád Lorenz – Věda o chování živočišných druhů ve vztahu ke svému životnímu prostředí. Později aplikováno na člověka. – Dílo: Takzvané zlo Osm smrtelných hříchů Evoluční psychologie : Robert Wright – Dílo : Morální zvíře Sociobiologie : Edward O. Wilson – Dílo : O lidské přirozenosti – Louise Barrett; Robin Dunbar; John Lycett: Dílo: Evoluční psychologie člověka

Úkol: Přiřaďte směry, k jejich představitelům A.Robert Wright B.Edward O. Wilson C.Konrád Lorenz Řešení: B. Edward O. Wilson C. Konrád Lorenz A. Robert Wright 1.Sociobiologie 2.Etologie 3.Evoluční psychologie 1.Sociobiologie 2.Etologie 3.Evoluční psychologie

A.O lidské přirozenosti B.Osm smrtelných hříchů C.Morální zvíře 1.Robert Wright 2.Edward O. Wilson 3.Konrád Lorenz Úkol: K představitelům přiřaďte jejich díla 1.Robert Wright 2.Edward O. Wilson 3.Konrád Lorenz C. Morální zvíře A. O lidské přirozenosti B. Osm smrtelných hříchů Řešení:

Sociobiologie Shrnuje poznatky z etologie, ekologie, genetiky na pozadí Darwinovy evoluční teorie. Člověk je výsledkem a prostředníkem interakce genofondu a prostředí. Veškeré jeho chování (i sociální) je řízeno genetickým kódem. Lidská mysl je jen nástrojem přežití a reprodukce a rozum je jen jednou z jejich technik. Naše osobní JÁ je jen orgánem sloužícím ke kontrole dojmu, kterým působíme na své okolí. Svobodná vůle je jen iluzí: Všechny, činy za něž jsme chválení či odsuzování nejsou výsledkem rozhodnutí nějakého já, nýbrž vyplývají z biologické potřeby. Každá forma chování se řídí evoluční strategií zaměřené na předání a šíření vlastních genů a společenský život je střetáváním různých konkurenčních strategií. Evoluční úspěšnost je výsledkem uplatnění té nejužitečnější.

Sociobiologický pohled na některé formy lidského chování Egocentrismus a etnocentrismus – Orientace na vlastní ego i etno a jejich ochrana pomáhá předávat geny do dalších generací. – Stylizace chování do binomických kategorií typu přítel / nepřítel, dítě /dospělý, světice / děvka, my /oni. – Symbolizace, ritualizace a iniciace napomáhá zvyšovat důležitost strategicky potřebných a snižovat důležitost a postavení nepotřebných, nebo těch které je potřeba zneužít, nedůležitých a konkurentů.

Sociobiologický pohled na některé formy lidského chování Sexualita – Vysvětluje rozdílnost sexuálního chování mužů a žen jako použití rozdílné strategie sexuálního chování. – Zájmem samce, vzhledem k počtu zárodečných buněk, je investovat do co největšího počtu samic vzhledem k počtu pravděpodobnosti  jsou promiskuitnější. – Zájmem samice, vzhledem k počtu zárodečných buněk, je přijímat ty nejkvalitnější, a ty u nichž se dají očekávat další otcovské investice  jsou méně promiskuitní. Monogamie – dohoda mezi samci v zájmu předejití konfliktů nebezpečí zranění, či úmrtí. Homosexualita je geneticky dána. Je to strategie, kdy jedinec vzdává vlastního potomstva a altruisticky se zaměřuje na péči o vlastní geny, které sdílejí v rámci rodu, či etnika.

Sociobiologický pohled na některé formy lidského chování Agresivita je nevykořenitelná, i když je transformovatelná do společensky konstruktivní i destruktivní práce formalizovaných institucí a stimulovatelná mezilidskou komunikací. Altruismus je v zásadě měkkého jádra v rámci všeobecně platné strategie „něco za něco“, či příslibem osobního přežití v nadosobním ráji. Morálka a jí adekvátní morální cítění je nástrojem k udržení řádu společnosti zájmovými skupinami, které jsou u moci. Náboženství je jen formou úspěšné skupinové strategie. Podíl této formy chování se v populaci nesnižuje a není vytlačován vědeckými poznatky. – Jedinec jednající pod vlivem náboženského přesvědčení je evolučně úspěšnější. Vyrovnává se snadněji s nepřízní podmínek. – Využívá prvků altruismu měkkého jádra přítomného v každém náboženství

Úkol: Doplňte chybějící termín z hlediska sociobiologie …………….….. je nástrojem k udržení řádu společnosti zájmovými skupinami, které jsou u moci. ……………………… je taková strategická forma chování, kdy se jedinec vzdává vlastního potomstva a altruisticky se zaměřuje na péči o vlastní geny, které sdílejí v rámci rodu, či etnika. …………………….. je forma úspěšné skupinové strategie pod jejímž vlivem se člověk snáze vyrovnává s nepřízní podmínek. Upřednostňování a ochrana vlastního já se nazývá ………………………….…………………… je jen měkkého jádra v rámci všeobecně platné strategie „něco za něco“. …………………….. je dohoda mezi samci o tom, že na jednu ženu bude mít zákonný nárok pouze jeden muž, v zájmu předejití konfliktů a nebezpečí zranění, či úmrtí. Upřednostňování vlastní skupiny, vlastního kmene, či národa sdílející shodný jazyk a kulturu se nazývá ………………………….. Morálka Homosexualita Náboženství egocentrismus Altruismus Monogamie etnocentrismus

Zdroje a literatura BAUMAN, Zygmund. Myslet sociologicky. Praha: Sociologické nakladatelství, s. ISBN: BURIÁNEK, Jiří. Sociologie. Praha: Fortuna, s. ISBN 80 – 7168 – 754 – 5 DISMAN, Miroslav. Jak se vyrábí sociologická znalost. Praha : Univerzita Karlova, vydavatelství Karolinum s. ISBN 80 – 246 – 0139 – 7 GIDDENS, Anthony. Sociologie. Praha: Argo, s. ISBN KELLER, Jan. Úvod do sociologie. Praha: Sociologické nakladatelství, s. ISBN MAŘÍKOVÁ, Hana, PETRUSEK, Miloslav, VODÁKOVÁ Alena. Velký sociologický slovník I.,II. a/o Praha : Univerzita Karlova, vydavatelství Karolinum, ISBN THOPMSON, Kenneth. Klíčové citace v sociologii. Brno: Barrister a Principal, s. ISBN 80 – – 68 – 4 WILSON, Edward, O. O lidské přirozenosti. Praha: Nakladatelství Lidové noviny, s. ISBN: