Název školy: STŘEDNÍ ODBORNÁ ŠKOLA a STŘEDNÍ ODBORNÉ UČILIŠTĚ, Česká Lípa, 28. října 2707, příspěvková organizace Číslo a název projektu: CZ.1.07/1.5.00/ „Digitální učební materiály – Číslo a název šablony klíčové aktivity: III/2- Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Označení materiálu: VY_32_INOVACE_228_Tvorba titulků_pwp Typ materiálu: PowerPointová prezentace Předmět, ročník, obor: Mediální výchova a rétorika, 1.ročník, Mechanik elektronik, Obchodník Číslo a název sady: Sada č Média a jejich vliv na mezilidské vztahy. Reklama Téma: Tvorba titulků Jméno a příjmení autora: Lenka Brychová Datum vytvoření: Anotace: Žák popíše funkci titulků, vysvětlí možnosti manipulace se čtenáři prostřednictvím titulků manipulovat, učí se tak kriticky vnímat vliv masmédií. Na základě práce s denním tiskem se pokusí najít rozdíl mezi seriózním a bulvárním tiskem. Materiál slouží především při výkladu nové látky. Zdroje:Pokud není uvedeno jinak, použitý materiál je z vlastních zdrojů autora
STŘEDNÍ ODBORNÁ ŠKOLA a STŘEDNÍ ODBORNÉ UČILIŠTĚ, Česká Lípa, 28. října 2707, příspěvková organizace
* 1. Evokace – volné psaní * 2. Titulek – pojem, vlastnosti * 3. Vytváření titulku k textu * 4. Odlišnosti titulků v seriózních a bulvárních médiích * 5. Jak se dělá titulek * 6. Funkce titulku * 7. Další rozdíly mezi oběma typy médií * 8. Reflexe * 9. Použitá literatura a použité zdroje
* Volné psaní (2 minuty) Co si představím pod slovem titulek? Kde se s ním mohu se setkat?
Pojem: nadpis, název psaný text v překladu ve filmu Vlastnosti: výrazný, efektní, atraktivní první kontakt očí čtenáře s textem důležitý výběr písma, velikosti, barvy
* Rozhodněte, které titulky patří do seriózního a které do bulvárního tisku. Svoji volbu zdůvodněte. (skupinová práce – pracovní list)
* Vytvořte ve skupině titulky k textům zpráv. Svoji volbu zdůvodněte.
* Obsahová věcnost titulek shrnuje obsah * Poutavost titulku titulek má provokovat, často jen přitahuje * Aktivní slovesa moderní titulek tvoří větu * Používání běžných slov srozumitelnost * Jednotná grafika titulku zdůraznění – titulek by měl přesahovat alespoň polovinu posledního sloupce zprávy (nesmí vzniknout bílé nevyužité místo)
* 1. prodává příběh („reklama“) * 2. rozlišuje důležitost zprávy (velikost titulku, délka zprávy, umístění na stránce) * 3. sděluje fakta (čtenář ví, o čem článek je) * 4. rozčleňuje graficky článek i stránku
Seriózní média Bulvární média Slovní zásoba stylově neutrální, delší věty, formální jazyk příklad: Část panelového domu se zřítila včera na českolipském sídlišti Sever neformální, jednoduché věty, hantýrka, slangové výrazy, vykřičníky příklad: Hrůza! Rohová část paneláku na Severu se sesunula k zemi jako domeček z karet Titulky graficky malé, ale delší příklad: V České Lípě se zřítil dům, dva lidé zraněni vizuálně velké, ale kratší vykřičník (pozor) příklad: Zřítil se dům!
Seriózní média Bulvární média Názvy a jména formální, oficiální příklad: Hokejista Jágr jde do Omsku domácí, důvěrný, familiární, zdomácnělý příklad: Jaromír jde na Sibiř Obrázky více textu než obrázků příklad: malé nebo často žádné fotografie více obrázků než textu příklad: velká fotografie domu
Seriózní média Bulvární média Zpravodajské hodnoty důležitost, aktuálnost, pravdivost negativita, jednoduchost, jasnost Témata článků politika, ekonomika, aktuální společenské dění příklad: domácí a zahraniční politika Populární osobnosti, zajímavosti, kuriozity, negativita příklad: Jarda Jágr, vyhazov kvůli nevěře
Seriózní média Bulvární média Styl zpracování vážný, seriózní příklad: fakta (kdo? co? kdy? …) lidový, budící senzaci příklad: noční horor, hrůza … Zaměření článků fakta, nestranný popis příklad: Dva lidé byli zraněni. Deset osob museli hasiči evakuovat. příběh, emocionálně pojatý Příklad: „V životě by mě nenapadlo, že se stalo takové neštěstí …“
* Co jsme se dozvěděli při porovnání svých titulků a titulků původních? * Jak s námi média prostřednictvím titulků manipulují?
* MIČIENKA, Marek a Jan JIRÁK. Základy mediální výchovy. Vyd. 1. Praha: Portál, 2007, 295 s. ISBN * Pro citaci byla použita norma ISO 690 * Materiál je určen pro bezplatné používání pro potřeby výuky a vzdělávání na všech typech škol a školských zařízeních. Jakékoliv další využití podléhá autorskému zákonu. * Škola vlastní licence k software, pomocí kterých byl zpracován tento digitální učební materiál.
* V hodinách mediální výchovy je důležitá práce s aktuálním denním tiskem buď v tištěné podobě (zakoupí učitel nebo žáci), lze také použít webové stránky: * * *