Gotika 12 st. – 16 st..

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Gotika -věk katedrál(velký chrám) -vznik ve 12-15století ve Francii lomenný oblouk.
Advertisements

GOTICKÁ KULTURA.
Tematický okruh: Člověk ve společnosti (Kulturní život)
Gotika.
Umění vrcholného středověku
Gotika Dějepis VY_32_INOVACE_305, 16. sada, D
Vypracoval Mgr. David Mikoláš 17. února 2008
REGISTRAČNÍ ČÍSLO PROJEKTU: CZ 1. 07/ /21
Základní charakteristika gotiky
OD STŘEDOVĚKU PO RENESANCI
Katedrála Saint Denis.
Katedrála Saint Denis. Vypracováno v rámci projektu „Zavádění ŠVP na gymnázium – projekt GOTIKA“ CZ.1.07/1.1.10/
Anotace: Materiál je určen pro 4.ročník ZŠ .
nový umělecký sloh vzniká v polovině 12. století ve Francii
Gotické malířství a sochařství
Gotická kultura.
Gotika.
Jakékoliv další používání podléhá autorskému zákonu.
DUM (digitální učební materiál)
Název školy Základní škola Domažlice, Komenského 17 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu „EU Peníze školám ZŠ Domažlice“ Číslo a název.
VY_32_INOVACE_3D.7.11 Autor: Kateřina Vyčichlová Projekt Škola do života CZ.1.07/1.4.00/ Dějepis, 7. třída ZŠ Základní škola Kutná Hora, Kremnická.
zpracovaný v rámci projektu
GOTIKA Vznik a vývoj gotiky Pojem "gotický" poprvé použili v 15. století italští humanisté Filarete a Manetti a po nich v 16. století Vasari k označení.
Základní vzdělávání – Člověk a společnost - Dějepis
Gotická kultura.
VRCHOLNÝ STŘEDOVĚK 1200 – 1400.
INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ
České země, sochařství, malířství
Gotika.
Ve znamení gotického slohu
VY_12_INOVACE_91 Pro žáky 7. ročníku ZŠ Člověk a společnost – Dějepis – Křesťanství a středověká Evropa Listopad 2011 Mgr. Regina Kokešová.
GOTIKA.
Využití multimediálních nástrojů pro rozvoj klíčových kompetencí žáků ZŠ Brodek u Konice reg. č.: CZ.1.07/1.1.04/ Předmět : Dějepis Ročník : 7.
Gotika.
Gotika VY_32_INOVACE_ 03 Gotika.
Gotika -vzniká ve Francii -uplatňuje se v století
Umělecký sloh vrcholného středověku
GOTICKÁ ARCHITEKTURA MgA. Lukáš Psík wikimedia
Gotický sloh. Materiál byl vytvořen v rámci projektu
Gotika Kateřina Kuncová.
VY_32_INOVACE_ZCR_ M/01 Hotelnictví Ročník: 3. 4.
Gotická architektura Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Institute of Technology And Business In České Budějovice.
Gotika.
Kultura vrcholného a pozdního středověku
Umělecké styly Aneta Silvestrová, Dora Procházková, Karolína Pavlová, eliška Rosická, Karolína richterová a Lucie Kopelentová.
Šablona Identifikátor školy: Jméno autora: Pavlína DoleželováDatum vytvoření: Vzdělávací obor, téma: Dějepis – gotika, druhy umění,
Umění a lidská tvořivost: Umění a lidská tvořivost: románský a gotický styl OB21-VVP-HUM-OBN-BUJ-U
VY_32_INOVACE_D7.16 Autor: Mgr. Nováková Jana Datum vytvoření: prosinec 2012 Ročník: 7. Vzdělávací oblast: Člověk a společnost Vzdělávací obor: Dějepis.
Gotika Charakteristika uměleckého stylu. Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ OAJL - inovace výuky Příjemce: Obchodní akademie, odborná škola a praktická škola.
ARCHITEKTONICKÉ SLOHY
Škola ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor
VY_ 32_ INOVACE _04_10_gotická architektura
pol. 12. století - konec 15. stol.
GOTIKA.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola T. G. Masaryka, Bojkovice, okres Uherské Hradiště AUTOR: Mgr. Dagmar Svobodová NÁZEV: Gotická kultura TÉMATICKÝ CELEK: Křesťanství.
AUTOR: Marcela Kaderová NÁZEV: VY_32_INOVACE_ D _10_O SLOHU GOTICKÉM
Gotika Bolfíková Nikola.
Digitální učební materiál
VY_32_INOVACE_206_Gotika Šablona Identifikátor školy:
Název školy: Základní škola Pomezí, okres Svitavy
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha - východ
VY_ 32_ INOVACE _03_10_gotická kultura
Architektura do začátku 20. století.
Lucie Ivachňuková Lucie Houdková
Gotika Vzdělanost. Gotika Vzdělanost Kdy: 12. století Kde vznikla: Francie Hrad Bezděz.
Název školy: ZŠ a MŠ Verneřice Autor výukového materiálu: Lenka Lehká
Téma (název prezentace) Autor Metodický popis (anotace)
Gotika.
NÁZEV ŠKOLY: ZÁKLADNÍ ŠKOLA TIŠICE, okres MĚLNÍK AUTOR:
Gymnázium, Třeboň, Na Sadech 308
Transkript prezentace:

Gotika 12 st. – 16 st.

Architektura Vertikalismus – v samotné stavbě i v jednotlivých jejích částech. Protažení do výšky a zúžení. Optické přiblížení k Bohu. Lomený oblouk Vnitřní opěrný systém, který se skládá z klenebních žeber svedených do přípor předsazených před pilíři. Váha stropu je tak převedena do úzkých partií, což umožnilo postupně odlehčit zdi a zaplnit je rozsáhlými okenními plochami. Nejpokročilejším příkladem je soukromá královská kaple Sainte Chapelle v Conciergerie v Paříži, která bývá nazývána gotickým skleníkem. Klenební žebra v průběhu vývoje gotiky ztratila nosnou funkci a stala se dekorativním prvkem. Vnější opěrný systém používaný zejména u gotických katedrál je pomocným činitelem podpírajícím z vnější strany pilíře, které zachycují tlak klenby. Skládá se z opěrných oblouků a opěrných pilířů.  fiály (drobné věžičky), které zdobily střechu i umělecké řemeslo  chrliče (fantastické hlavy s otevřenou hubou, které chrlily vodu stékající ze střech) posledním znakem jsou tzv. rozety, kruhová zdobená okna.

kostely Kostel svatého Jakuba v Brně Starý Svojanov Kostel sv. Mikuláše Chrám sv. Víta Kostel sv. Kateřiny Chomutov Chrám sv. Barbory Katedrála svatého Petra a Pavla

hrady Karlštejn Točník Krakovec Zvíkov Bezděz Křivoklád Zámek Hluboká (anglická tudorovská gotika)

Výtvarné umění a literatůra Obrazy deskové Knižní malby Fresky Chorální knihy Legendy Kroniky

Sochařství První sochařské projevy byly pouhým doplňkem architektury. Zcela v tendenci ideálů gotiky převládala vertikalita. Sochy nestály volně v prostoru, ale jakoby byly přilepeny přímo k architektuře. Vrcholným projevem gotického výtvarného umění byla zpodobení Panny Marie. Zobrazovala se buď jako madona s malým Ježíškem nebo později jako pieta – truchlící matka s mrtvým Kristovým tělem, sejmutým z kříže, v klíně (z italského slova pietas – lítost). Pro postavy, které zobrazovalo gotické sochařství a malířství, bylo rovněž typické směřování vzhůru – byly vysoké a štíhlé, mírně prohnuté do tvaru písmene S. Dalším typickým námětem byl Kristus na kříži (krucifix) a apoštolové se svými atributy. Materiálem byl buď kámen, nebo byly sochy vyřezávány z lipového dřeva často velmi schopnými řezbáři. Socha se potahovala jemným plátnem, které přilehlo, a potom se polychromovala (barvila). Postupně pozorujeme tendenci realismu pohybu a přibližování se ke všemu, co bylo v umění starších evropských civilizací původně známo.

Konec