Roman Konečný EI 4. DIGITÁLNÍ FOTOGRAFIE Programy pro zpracování.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Počítačová grafika.
Advertisements

Číslo DUM: VY_32_INOVACE_04_01 Autor: Mgr. Ivana Matyášková
Počítačová grafika.
ZÁKLADY GRAFIKY Ing. Tomáš Kostka UNIV 2 – KRAJE; TWS_02.
Počítačová grafika.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Základy focení – Zlatý řez a formáty souborů ve fotografii
Úprava fotografie na počítači
Počítačová grafika Nagla Al Samsamová 4.B.
RASTROVÁ A VEKTOROVÁ GRAFIKA
Snímky v počítači Digitální podoba obrazu
Počítačová grafika Základní pojmy.
Referát č. 18 Počítačová grafika, prezentace (základní pojmy a principy z oblasti počítačové grafiky, grafické a multimediální formáty, jejich vlastnosti.
18. Počítačová grafika, prezentace
Základní škola, Most, J. A. Komenského 474, p.o Most Základní škola, Most, J. A. Komenského 474, p.o Most Digitální učební materiál vytvořen.
Gymnázium, Obchodní akademie a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Hodonín Grafika na PC základy.
Počítačová grafika, prezentace
Úvod do používání digitálního fotoaparátu
Rastrová grafika Mgr. Ludmila Faltýnková EU OPVK ICT2-4/Inf09 Základní škola Olomouc, Heyrovského 33 Určeno pouze pro výuku Žádná část ani celek nesmí.
Počítačová grafika – rastrová grafika
Bitmapová (rastrová) grafika
bitmapová (rastrová) grafika, vektorová grafika, výhody a nevýhody
Počítačová grafika 18. Marcel Svrčina.
SIPVZ – úvodní modul P Počítačová grafika a prezentace metodické poznámky (4 h)
Bitmapová a Vektorová grafika
Počítačová grafika.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiáluVY_32_INOVACE_060 Název školyGymnázium, Tachov, Pionýrská 1370 Autor Ing. Roman Bartoš Předmět Informatika.
POZNÁMKY PRO VÝUKU Předmět:GRAFIKA A DIGITÁLNÍ FOTOGRAFIE Téma:ÚVOD DO BITMAPOVÉ A VEKTOROVÉ GRAFIKY Školení v rámci SIPVZ:UČITELÉ Mezipředmětové vztahy:
Výukový modul projektu: Nové formy výuky ve školách kraje Vysočina Projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.
Počítačové zobrazování. Vektor Křivky Malá velikost souboru Při zvětšení zůstává kvalita.
Gymnázium, Broumov, Hradební 218 Tematická oblast: Informační a komunikační technologie Číslo materiálu: E Název: Počítačová grafika - teorie Autor:
Počítačová grafika.
GRAFIKA.
Základy počítačové grafiky
Počítačová grafika a prezentace
Rastrová grafika Výpočetní technika.
Tomáš Veselý, Lukáš Ratkovský, Luboš Rauer.
Gymnázium, Žamberk, Nádražní 48 Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ Inovace ve vzdělávání na naší škole Název: Základní pojmy počítačové grafiky Autor: Mgr.
Počítačová grafika.
Základní škola, Most, J. A. Komenského 474, p.o Most Základní škola, Most, J. A. Komenského 474, p.o Most Digitální učební materiál vytvořen.
Barevná hloubka: Ukázky obrázků ještě jednou:
Základní pojmy Grafiky
Základní škola národního umělce Petra Bezruče, Frýdek-Místek, tř. T. G. Masaryka 454 Projekt SIPVZ 2005.
Digitální fotografie 1.část ZS 2009 Pojem digitální fotografie Barevné modely Formáty digitálního obrazu Typy digitálních fotoaparátů Základní úpravy digitální.
Základní škola a Mateřská škola, Šumná, okres Znojmo OP VK Tematický celek: Informatika Název a číslo učebního materiálu VY _32_INOVACE_04_19.
Počítačová grafika a CAD 1. Způsoby uložení grafické informace Rastr (grid, bitmapa …) Vektor.
Poznámky k testu Z uvedených otázek je vždy jedna odpověď správná.
Vytvoření dokumentu bylo financováno ze zdrojů Evropského sociálního fondu a státního rozpočtu ČR. Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.1.32/ Rastrová.
Vytvoření dokumentu bylo financováno ze zdrojů Evropského sociálního fondu a státního rozpočtu ČR. Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.1.32/ Počítačová.
Rastrová grafika (bitmapová) Obrázek poskládaný z pixelů Televize, monitory, fotoaparáty Kvalitu ovlivňuje barevná hloubka a rozlišení Barevná hloubka.
Digitální fotografie 1. semestr
Počítačová grafika Maturitní otázka č. 19 Martin Ťažký.
Počítačová grafika.
Fotografování (3). Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ OAJL - inovace výuky Příjemce: Obchodní akademie, odborná škola a praktická škola pro tělesně postižené,
Grafické editory Jaroslav Pergler EP1 2015/2016. grafický editor = program pro tvorbu nebo úpravu grafických dat Používány k tiskovým návrhům i grafik.
Grafické formáty Mgr. Petra Toboříková. Barevná hloubka barevné odstíny jsou dány kombinací barev barevná hloubka = určuje kolik bitů je potřeba k popisu.
Prezentace Powerpoint 1 Prezentace vznikla v rámci projektu Škola 21. století, reg. číslo: CZ.1.07/1.3.06/ , který realizuje ZŠ a MŠ Lomnice nad.
NÁZEV ŠKOLY:Základní škola a mateřská škola Bohdalov ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ ŠABLONA:III/2 TÉMATICKÁ OBLAST:Informační a komunikační technologie.
Počítačová grafika Rastrová a vektorová grafika Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Růžena Hynková. Dostupné z Metodického.
Rastrová grafika Základní termíny – Formáty rastrové grafiky.
Grafické programy - opakování
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Počítačová grafika základní pojmy. Počítačová grafika základní pojmy.
Základní pojmy z počítačové grafiky
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
GRAFIKA.
Počítačová grafika Mgr. Petra Toboříková.
Barvy v počítačové grafice
Transkript prezentace:

Roman Konečný EI 4. DIGITÁLNÍ FOTOGRAFIE Programy pro zpracování

Roman Konečný EI 4.2 OBSAH: CO JE DIGITÁLNÍ FOTOGRAFIE BARVY V DIGITÁLNÍ FOTOGRAFII FORMÁTY DAT PRO DIGITÁLNÍ FOTOGRAFII A KOMPRESE PROGRAMY PRO ZPRACOVÁNÍ A PREZENTACI FOTOGRAFIÍ ÚPRAVA FOTOGRAFIE UKÁZKA ÚPRAVY FOTOGRAFIE V PROGRAMU ADOBE PHOTOSHOP CS

Roman Konečný EI 4.3 CO JE DIGITÁLNÍ FOTOGRAFIE VYTVOŘENÍ DIGITÁLNÍHO OBRAZU Krajina s výřezem10 x zvětšený výřez KAŽDÝ DIGITÁLNÍ OBRÁZEK SI MŮŽEME PŘEDSTAVIT JAKO MOZAIKU SKLÁDAJÍCÍ SE Z JEDNOTLIVÝCH ČTVEREČKŮ. SÍŤ VYTVÁŘEJÍCÍ ČTVERCE SE NAZÝVÁ RASTR. ČÍM JE SÍŤ V RASTRU HUSTŠÍ, TÍM OSTŘEJŠÍ OBRAZ ZÍSKÁME.

Roman Konečný EI 4.4 CO JE DIGITÁLNÍ FOTOGRAFIE PIXEL ČTVEREČEK MOZAIKY, KTERÁ TVOŘÍ DIGITÁLNÍ OBRAZ, SE NAZÝVÁ PIXEL. PIXEL JE NEJMENŠÍ ELEMENT, KTERÝ TVOŘÍ DIGITÁLNÍ OBRAZ. KAŽDÝ PIXEL JE NOSITELEM INFORMACE O BARVĚ A JASU A MÁ DANOU POLOHU. BARVÁM JEDNOTLIVÝCH PIXELŮ JSOU PŘIŘAZENA ČÍSLA. TATO ČÍSLA USPOŘÁDANÁ PODLE POLOH JEDNOTLIVÝCH PIXELŮ PAK VYTVÁŘEJÍ DATOVÝ SOUBOR, KTERÝ JE VLASTNĚ ELEKTRONICKÝM VYJÁDŘENÍM OBRAZU.

Roman Konečný EI 4.5 CO JE DIGITÁLNÍ FOTOGRAFIE Dpi PROTOŽE PRO DIGITÁLNÍ OBRÁZKY PIXEL NEMÁ ŽÁDNOU STANDARDNÍ VELIKOST V MILIMETRECH NEBO CENTIMETRECH, ZAVEDL SE POJEM Dpi (DOTS PER INCH), NEBOLI POČET BODŮ NA PALEC. POZNÁMKA: INCH NEBOLI PALEC JE 2,54 CM

Roman Konečný EI 4.6 BARVY V DIGITÁLNÍ FOTOGRAFII SKLADBA BAREV BAREVNÉ DIGITÁLNÍ SNÍMÁNÍ JE ZALOŽENO NA SKLÁDÁNÍ BAREV. ZÁKLADEM BAREVNÉHO SNÍMÁNÍ JE FYZIKÁLNÍ ZÁKON, KTERÝ ŘÍKÁ, ŽE SLOŽENÍM RŮZNÝCH ODSTÍNŮ ZÁKLADNÍCH BAREV ČERVENÉ (R-RED), ZELENÉ (G-GREEN) A MODRÉ (B-BLUE) LZE VYTVOŘIT JAKOUKOLIV BARVU. Míchání barev

Roman Konečný EI 4.7 FORMÁTY DAT A KOMPRESE FORMÁT TIFF POUŽITÍ TIFFu JAKO BEZEZTRÁTOVÉHO FORMÁTU MÁ SMYSL POUZE TEHDY, POKUD TRVÁTE NA 100% ZACHOVÁNÍ I NEJDROBNĚJŠÍCH DETAILŮ SNÍMKU. TIFF FUNGUJE TAK, ŽE PRO KAŽDÝ JEDNOTLIVÝ BOD SE V TOMTO FORMÁTU UKLÁDAJÍ TŘI HODNOTY ZÁKLADNÍCH BAREV RGB. VELIKOST PAMĚTI, KTEROU PAK DANÝ BOD ZABERE, ZÁLEŽÍ NA BAREVNÉ HLOUBCE. VE SROVNÁNÍ S JPEGem BEZ PROBLÉMU ZABERE AŽ DESETKRÁT VÍCE PAMĚTI. VÝHODOU TIFFU JE, ŽE MU ROZUMÍ VĚTŠINA OBRAZOVÝCH EDITORŮ.

Roman Konečný EI 4.8 FORMÁTY DAT A KOMPRESE FORMÁT RAW JEDNÁ SE OPĚT O BEZEZTRÁTOVÝ FORMÁT. TRIK, JAK TENTO FORMÁT ŠETŘÍ PAMĚŤ, JE V TOM, ŽE NEUKLÁDÁ PRO KAŽDÝ BOD OBRÁZKU INFORMACI O TŘECH ZÁKLADNÍCH BARVÁCH, ALE POUZE INFORMACI O JASU (INTENZITĚ) SVĚTLA. K VÝHODÁM VEDLE UŠETŘENÍ PAMĚTI PATŘÍ I ZRYCHLENÍ ZÁPISU SNÍMKU DO PAMĚTI PŘÍMO VE FOTOAPARÁTU. HLAVNÍ NEVÝHODOU JE SVÁZANOST FORMÁTU S DANÝM PŘÍSTROJEM A JEHO KONKRÉTNÍM ČIDLEM. PROBLÉM PROTO NASTÁVÁ PŘI ČTENÍ V OBRAZOVÝCH EDITORECH.

Roman Konečný EI 4.9 FORMÁTY DAT A KOMPRESE FORMÁT JPEG NA ROZDÍL OD TIFFu A RAWu JE JPEG FORMÁT URČENÝ PRO ZTRÁTOVOU KOMPRESI DAT. SVĚT KOLEM NÁS SE SKLÁDÁ Z TISÍCŮ ČI MILIÓNŮ BAREVNÝCH ODSTÍNŮ, KTERÉ VŠAK NAŠE OKO A MOZEK ROZEZNÁVAJÍ JEN OMEZENĚ. PŘECHODY JSOU VĚTŠINOU VELMI PLYNULÉ A ZAHRNUJÍ OBROVSKÁ MNOŽSTVÍ ODSTÍNŮ. Z TĚCHTO DŮVODŮ BYL VYTVOŘEN FORMÁT JPEG (JOINT PICTURE EXPERT GROUP ). VELKOU VÝHODOU TOHOTO FORMÁTU JE MOŽNOST ŘÍDIT ZADÁNÍM PARAMETRU STUPEŇ KOMPRESE. JPEG JE VYLOŽENĚ NEVHODNÝ PRO ZOBRAZENÍ STEJNOBAREVNÝCH PLOCH A OSTRÝCH HRAN.

Roman Konečný EI 4.10 PROGRAMY PRO ZPRACOVÁNÍ A PREZENTACI FOTOGRAFIÍ NÍŽE UVEDENÉ PROGRAMY JSOU BEZLICENČNÍ A VOLNĚ DOSTUPNÉ VÍCEÚČELOVÉ PROGRAMY: XNVIEW - PROHLÍŽEČ, KONVERTOR, TVŮRCE JEDNODUCHÉHO VLASTNÍHO VIRTUÁLNÍHO FOTOALBA (RESP. POUZE HTML STRÁNKY S THUMBNAILY) IRFANVIEW - PROHLÍŽEČ, KONVERTOR, TVŮRCE JEDNODUCHÉHO VLASTNÍHO VIRTUÁLNÍHO FOTOALBA, TVŮRCE JEDNODUCHÉ SPUSTITELNÉ PREZENTACE ČI ŠETŘIČE OBRAZOVKY JEDNOÚČELOVÉ PROGRAMY: SETNAMETOTIME - PROGRAM, KTERÝ JE SCHOPNÝ DÁVKOVĚ POJMENOVAT (RESP. PŘEJMENOVAT) SOUBORY DIGIFOTEK NA ZÁKLADĚ INFORMACÍ ZÍSKANÝCH Z JEJICH EXIF DAT. JPEG CLEANER - PROGRAM PRO ODSTRANĚNÍ "NEPOTŘEBNÝCH" ÚDAJŮ Z JPEG SOUBORŮ A TÍM ZMENŠENÍ VELIKOSTI SOUBORU.

Roman Konečný EI 4.11 ÚPRAVA FOTOGRAFIE SPRÁVNÝ VÝŘEZ PŘI FOTOGRAFOVÁNÍ A ÚPRAVĚ FOTOGRAFIE BYCHOM SI MĚLI NEJDŘÍVE URČIT, CO BUDE HLAVNÍM MOTIVEM. JINAK PAK VÝSLEDKEM ČASTO BÝVÁ NĚKDE UPROSTŘED NĚCO MALINKÉHO NAPŘ. PES VE SPOUSTĚ PRÁZDNÉHO PROSTORU.

Roman Konečný EI 4.12 ÚPRAVA FOTOGRAFIE DÁLE SE DÁ UPRAVOVAT NAPŘÍKLAD: TEPLOTA BAREV JAS A KONTRAST VYLEPŠENÍ EXPOZICE ZAOSTŘENÍ NEBO ROZMAZÁNÍ REDUKCE ČERVENÝCH OČÍ SROVNÁNÍ HORIZONTU ZMĚNA VELIKOSTI OBRÁZKU ŠUM A CHROMATICKÉ VADY ale také TEXT V OBRÁZKU OBRÁZEK DO OBRÁZKU

Roman Konečný EI 4.13 UKÁZKA ÚPRAVY FOTOGRAFIE V PROGRAMU ADOBE PHOTOSHOP CS JAK UDĚLAT ZE STARÉHO MLÝNU MLÝN NOVÝ? VĚTRNÝ MLÝN STARÝ PODDVOROV

Roman Konečný EI 4.14

Roman Konečný EI 4.15 UKÁZKA ÚPRAVY FOTOGRAFIE V PROGRAMU ADOBE PHOTOSHOP CS VÝSLEDKEM GRAFICKÉ ÚPRAVY JE PAK NOVÝ LAK A LOPATKY MLÝNU

Roman Konečný EI 4.16 End of Lecture