AUTOR: Ing. Helena Zapletalová

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Název Generativní orgány rostlin – Plody Předmět, ročník
Advertisements

EU Peníze školám Inovace ve vzdělávání na naší škole ZŠ Studánka
VY_32_INOVACE_Př-b 6.,7.17 Anotace: Prezentace seznamuje s dělením plodů podle oplodí a druhy plodů. Vzdělávací oblast: Plody a semena Autor: Ing. Jiří.
Plody Přírodopis VY_32_INOVACE_179, 9. sada, Př3 ANOTACE
GYMNÁZIUM, VLAŠIM, TYLOVA 271
Digitalizace výuky Příjemce
Gymnázium a obchodní akademie Chodov
Prezentace slouží k výkladu a procvičení látky o plodech
Anatomie II a morfologie rostlin
Opylení a oplození rostlin
Rozmnožování rostlin Opylení
Generativní orgány rostlin
Plody Mgr. Helena Roubalová
AUTOR: Ing. Helena Zapletalová
PLOD.
Vybrané čeledi dvouděložných rostlin I.
Krytosemenné rostliny
Plod Bohumil Bareš.
Obecná botanika Semena a plody.
ANATOMIE A MORFOLOGIE ROSTLIN
Listy, květy a plody rostlin
Základní vzdělávání - Člověk a příroda – Přírodopis - Biologie rostlin
VY_32_INOVACE_411, 21. sada, Přírodověda
Plody stromů a keřů Anotace: Kód: VY_52_INOVACE_Přv-Z 4.,6.34
r. dvouděložné, růžotvaré, bobotvaré, plod, souplodí nažek
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
AUTOR: Ing. Helena Zapletalová
Ovoce.
Plod (fructus).
Krytosemenné rostliny
Květy a plody rostlin Anotace: Kód: VY_52_INOVACE_Přv-Z 4.,6.20
Autor: Mgr. Kateřina Žáková Určení: Kvinta, I.G, 1.SOŠ
Život jako leporelo, registrační číslo CZ.1.07/1.4.00/
ZÁKLADNÍ ŠKOLA OLOMOUC příspěvková organizace MOZARTOVA 48, OLOMOUC tel.: , ; fax:
14.1 Květ, plod, semena plody květy semena
Morfologie rostlin – plod
Plod (fructus; fruit; Frucht)
INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ
Plody.
Plod (fructus) Morfologie rostlin.
 A, rozlišené na A Např. u sedmikrásky  B, Nerozlišené, mající.
VEGETATIVNÍ KOŘEN STONEK LIST GENERATIVNÍ KVĚT SEMENO PLOD
Tvůrce: Mgr. Alena Výborná
KRYTOSEMENNÉ ROSTLINY
KRYTOSEMENNÉ ROSTLINY (Magnoliophyta)
PLODY.
SEMENA A PLODY.
STAVBA TĚLA ROSTLIN KLÍČOVÁ SLOVA: ORGÁN, ORGÁNOVÁ SOUSTAVA, KOŘEN (HLAVNÍ, VEDLEJŠÍ, SVAZČITÉ), STONEK (STÉBLO, LODYHA, STVOL), LIST (JEDNODUCHÝ, SLOŽENÝ,
Podzimní plody.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Matoušek Libor. Dostupné ze Školského portálu Karlovarského kraje materiál.
Genetických pojmů EU peníze středním školám Název vzdělávacího materiálu: Rostlinné orgány – V. část – plod Číslo vzdělávacího materiálu: ICT5/12 Šablona:
Rostliny.
AUTOR: Lenka Hrnčířová
Genetických pojmů EU peníze středním školám Název vzdělávacího materiálu: Opakování – vegetativní a generativní orgány rostlin Číslo vzdělávacího materiálu:
Název školy:Gymnázium, Roudnice nad Labem, Havlíčkova 175, příspěvková organizace Název projektu:Moderní škola Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/
Semena a plody Stavba rostlinného těla vypracovala: Mgr. Monika Štrejbarová.
Název školy:Základní škola, Hradec Králové Milady Horákové 258 Autor:Mgr. Lukáš Dubrovský Název: VY_32_INOVACE_19_15B_Plody Téma: Přírodopis pro 7. ročník.
Název SŠ:SOU Uherský Brod Autor:Mgr. Andrea Brogowská Název prezentace (DUMu): Plod. Plodenství. Tematická oblast: Rostliny Ročník:1. Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
  ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE
Pohlavní orgány Plody - rozmnožování
STAVBA TĚLA ROSTLIN KLÍČOVÁ SLOVA: KOŘEN (HLAVNÍ, VEDLEJŠÍ, SVAZČITÉ), STONEK (STÉBLO, LODYHA, STVOL), LIST (JEDNODUCHÝ, SLOŽENÝ, ŘAPÍK, ČEPEL), KVĚT (TYČINKA.
zpracovaný v rámci projektu
STAVBA TĚLA ROSTLIN KLÍČOVÁ SLOVA: ORGÁN, ORGÁNOVÁ SOUSTAVA, KOŘEN (HLAVNÍ, VEDLEJŠÍ, SVAZČITÉ), STONEK (STÉBLO, LODYHA, STVOL), LIST (JEDNODUCHÝ, SLOŽENÝ,
BOTANIKA.
Název školy: Gymnázium, Roudnice nad Labem, Havlíčkova 175, příspěvková organizace Název projektu: Moderní škola Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
generativní rostlinné orgány
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Dolní Benešov, příspěvková organizace
Období: září – prosinec 2011
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170
Transkript prezentace:

AUTOR: Ing. Helena Zapletalová PLOD VY-32-INOVACE-BIO-109 AUTOR: Ing. Helena Zapletalová ANOTACE: Tento výukový modul je určen žákům 1. ročníku gymnázia pro předmět biologie. KLÍČOVÁ SLOVA: plod, pravé plody, nepravé plody, plodenství, souplodí

Plod Generativní orgán Mnohobuněčný Vzniká ze semeníku krytosemenných rostlin Vyvíjí se na nadzemních částech rostlin !!!Výjimka(podzemnice olejná) květní stonek se skloní a plody dozrávají v zemi = GEOKARPIE

Funkce plodu Výživa a ochrana semene Usnadňuje rozšiřování semen (CHORIE)

Dělení plodů - nepukavé dužnaté – peckovice Plody pravé: suché – pukavé (měchýřek, šešule, šešulka, lusk, tobolka) - nepukavé (oříšek, nažka, obilka) - poltivé (struk,tvrdka,dvounažka) dužnaté – peckovice - bobule Plody nepravé: (malvice, souplodí, plodenství) Plody semenné: (šišticovitá bobule, semenná bobule semenná peckovice)

Charakteristika plodů 1) Pravé: vznikají pouze z pestíku jsou vývojově starší 2) Nepravé: vznikají i z jiných částí květu či květenství jsou vývojově mladší 3) Semenné: u nahosemenných rostlin plod vzniká přeměnou vajíčka

Pravé plody Suché (oplodí je kožovité nebo tvořeno sklerenchymem) a) pukavé (vícesemenné plody, které se v době zralosti otevírají) b) nepukavé (jednosemenné plody,neotevírají se, oddělují se od rostliny celé) c) poltivé (vícesemenné, neotevírají se, ale rozpadají se)

Pukavé plody Měchýřek: vzniká z jednoho plodolistu,puká jednim švem (pivoňka,blatouch)

Šešule: vzniká ze dvou plodolistů,puká dvěma švy (řepka, kakost)

Lusk: vzniká z jednoho plodolistu, puká dvěma švy (hrách, fazol)

Tobolka: složitá,otevírá se různě (mák, len)

Šešulka: malá šešule (penízek, kokoška)

Plody nepukavé Oříšek: je uložen volně ( líska, lípa)

Nažka: srůstá částečně se stěnou semeníku ( olše, smetanka, slunečnice)

Obilka: srůstá úplně se stěnou semeníku (kukuřice,pšenice)

Plody poltivé Dvounažka: spojení dvou nažek (javor)

Struk: (čičorka, ohnice)

Tvrdka: (hluchavka)

Dužnaté plody Peckovice: obsahují jednu sklerenchymatickou pecku (švestka, meruňka, broskev)

Bobule: obsahuje více měkkých pecek (angrešt, rajče,borůvka,okurka)

Nepravé plody Malvice: vzniká z pestíku a květního lůžka má dužnaté oplodí (jabloň, hrušeň, jeřáb, hloh)

Souplodí Souplodí: hustě nahloučené plody vzniklé z jednoho květu, spojené květním lůžkem Souplodí měchýřků (blatouch) Souplodí peckoviček (malina, ostružina) Souplodí nažek (jahoda, šípek)

Plodenství Plodenství: soubor plodů z celého květenství ( úbor nažek- slunečnice)

Plody semenné Šišticovité bobule: zdužnatělé plodní šupiny, mají 3 semena, napodobují bobuli (jalovec)

Semenné bobule: semeno je obaleno zdužnatělým výrustkem, má jedno semeno ( tis)

Semenné peckovice: vznikají z vaječného obalu, mají jedno semeno, napodobují peckovici ( jinan, cykas)

Opakování 1. Doplňte text. Pukavé plody se po dozrání semen …………… a semena z nich vypadnou. Tyto plody jsou nejčastěji ……………-semenné. Naopak nepukavé plody bývají spíše ……………-semenné. Po dozrání semen se plody z rostliny uvolní ……………. 2. Vytvořte dvojice a) oves 1) šešule b) mák 2) oříšek c) řepka 3) nažka d) fazole 4) tobolka e) javor 5) obilka f) líska 6) lusk 3. Plodenství vzniká z a) květenství b) velkého květu s více pestíky c) souplodí d) semínek

POUŽITÉ ZDROJE: RNDR. JAN JELÍNEK, RNDr. Vladimír Zicháček. Biologie pro gymnázia. 2011. vyd. Olomouc: Nakladatelství Olomouc, 2011. ISBN 978-80-7182-213-4. HANČLOVÁ, Hana. Biologie v kostce. Fragment, 1999. ISBN 80-7200-059-4. Http://www.fraus.cz/data/prirodopis/rozmnozovanirostlin-semenoaplod.pdf. [online]. [cit. 2013-01-02]. . Http://obrazky.cz/?step=20&filter=1&s=&size=any&sId=L5LWlnS4wZgWYSBaGMDj&orientation=&q=bobule. [online]. [cit. 2013-01-02]. Http://obrazky.cz/?step=20&filter=1&s=&size=any&sId=101OEKg9wOwOYneM6oc5&orientation=&q=prav%C3%A9+plody. [online]. [cit. 2013-01-02]. Http://obrazky.cz/?step=20&filter=1&s=&size=any&sId=101OEKg9wplqYnBFsyE-&orientation=&q=du%C5%BEnat%C3%A9+plody [online]. [cit. 2013-01-02]. Http://obrazky.cz/?step=20&filter=1&s=&size=any&sId=101OEKg9wvkRYn-7DlPu&orientation=&q=souplod%C3%AD [online]. [cit. 2013-01-02]. www.glassschool.cz