Klikový mechanizmus, demontáže a montáže Střední odborná škola Otrokovice Klikový mechanizmus, demontáže a montáže Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je ing. Vladimír Cupák Dostupné z Metodického portálu www.rvp.cz, ISSN: 1802-4785, financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze. www.zlinskedumy.cz
Charakteristika 1 DUM Název školy a adresa Střední odborná škola Otrokovice, tř. T. Bati 1266, 76502 Otrokovice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/34.0445 /2 Autor Ing. Vladimír Cupák Označení DUM VY_32_INOVACE_SOSOTR-Am-OPD/2-ST-1/10 Název DUM Klikový mechanizmus, demontáže a montáže Stupeň a typ vzdělávání Středoškolské vzdělávání Kód oboru RVP 23-68-H/01 Obor vzdělávání Automechanik Vyučovací předmět Opravárenství a diagnostika Druh učebního materiálu Výukový materiál Cílová skupina Žák, 16 – 17 let Anotace Výukový materiál je určený k frontální výuce učitelem, případně jako materiál pro samostudium, nutno doplnit výkladem; náplň: klikový mechanismus a pohyblivé části motoru, zásady demontáže a montáže Vybavení, pomůcky Dataprojektor Klíčová slova Klikový mechanizmus, písty, pístní čepy, setrvačník, hlava válců, demontáž, montáž, utahovací moment Datum 4. 9. 2013
Klikový mechanizmus, demontáže a montáže Náplň výuky Klikový mechanismus Pohyblivé části motoru Zásady demontáže Zásady montáže
Klikový mechanismus slouží k přeměně chemické energie na energii mechanickou (točivý pohyb) Obr. 1: Klikový mechanizmus
Pohyblivé části motoru – klikový mechanismus písty – materiál = slitina hliníku a křemíku pístní kroužky – materiál = zušlechtěná litina, tvárná litina, vysoce legovaná ocel, první těsnící kroužek bývá většinou tvrdě chromován pístní čep – materiál = cementační nebo nitridační ocel ojnice – materiál = legovaná ocel, tvárná nebo temperovaná litina, spékané kovy klikový hřídel – materiál = uhlíková ocel, legovaná ocel, tvárná litina vačkový hřídel – materiál = uhlíková ocel, legovaná ocel, tvárná litina setrvačník – materiál = litina nebo ocelolitina rozvody motoru
Zásady demontáže odmontujeme hlavu válců a rozvody odmontujeme setrvačník – před demontáží si však musíme označit jeho polohu na klikovém hřídeli z klikového hřídele odmontujeme velká oka ojnic před vytažením pístů z válců si označíme, ve kterém válci byly, a polohu pístů k rozvodu demontujeme klikový hřídel, důkladně všechny části vyčistíme, proměříme a porovnáme naměřené hodnoty s tabulkou výrobce. Vyhovující součásti můžeme namontovat zpět, nevyhovující musíme vyměnit(většinou se však musejí vyměnit všechny součásti, jelikož se prodávají po sadách)
Zásady montáže vyčistíme uložení pánví klikového hřídele namontujeme klikový hřídel a dotáhneme na moment udávaný výrobcem proměříme axiální a radiální vůli klikového hřídele zda-li je vyhovující bude-li vůle klikového hřídele mimo toleranci, musíme vyměnit pánve nebo přítlačné podložky vložíme písty zpět do válců dle udělaného označení velká ojniční oka přiděláme na klikový hřídel a dotáhneme na moment výrobce namontujeme zpět setrvačník dle udělaného označení namontujeme hlavu válců po každé demontáži musí být při následné montáži vyměněny šrouby a těsnění hlavy válců
Kontrolní otázky: Vysvětlete účel klikového mechanizmu. Jaké jsou hlavní části klikového mechanizmu? Popište zásady demontáže klikového mechanizmu. Popište zásady montáže klikového mechanizmu.
Seznam obrázků: Obr. 1: JAN, Z., ŽDÁNSKÝ, B., Automobily 3 – Motory : Klikový mechanizmus. Brno: Avid s.r.o., 2006, strana 121. ISBN: 80-903671-1-9
Seznam použité literatury: [1] POŠTA, J. a kolektiv, Opravárenství a diagnostika II, Informatorium Praha 2002. ISBN: 80-86073-88-2
Děkuji za pozornost