Tiskoví mluvčí a práce s novináři Cvičení od 14:00 do 15: PaedDr.Emil Hanousek,CSc., :: Ing. Martin Švehla
Pohled z druhé strany Jak vidí někteří „PíáRisté“ novináře: Nevzdělané, zákeřné, cynické, dotěrné, snažící se ublížit, těžící z neštěstí druhých; Jak vidí novináři tiskové mluvčí: Najaté na kamuflování, zatajování či obhajování nepěkných stránek činnosti organizací; 2.2. PaedDr.Emil Hanousek,CSc., :: Ing. Martin Švehla
Jací jsou novináři opravdu? Zajímají se o konflikty, skandály, senzace, protože ty „prodávají“ dané médium. Chtějí příběh, fakta, důvěryhodnost zdroje. Nejsou experty na odborná témata. Nakládají s informacemi dle vlastní úvahy. (i s těmi „mimo záznam“) Pracují pod vlivem nadřízených a časovým tlakem. Neradi se opravují. Jsou to lidé jako my PaedDr.Emil Hanousek,CSc., :: Ing. Martin Švehla
… a jací jsou tiskoví mluvčí? Kvalitní: odborně zdatní, motivovaní, přesvědčení, korektní, pracovití, kompetentní; Nekvalitní: nekompetentní, Škodliví: pracují s polopravdami, uchylují se k úplatkům, nekorektním postupům, negativnímu PR, 4.4. PaedDr.Emil Hanousek,CSc., :: Ing. Martin Švehla
Základ dobrých vztahů s médii Být kvalitním tiskovým mluvčím, tedy – Poskytovat médiím servis. Spolupracovat. – Dodávat dobré texty, fotografie a další materiály. – Zajistit ověřitelnost faktů, reference. – Dokázat důvěryhodnost a odbornost. – Budovat osobní vztahy založené na upřímnosti a profesionálním respektu. – Dodržovat sliby a termíny PaedDr.Emil Hanousek,CSc., :: Ing. Martin Švehla
Zásady v práci TM 6.6. PaedDr.Emil Hanousek,CSc., :: Ing. Martin Švehla o nedělej a neříkej nic, co by sis nemohl obhájit, o podávej korektní informace, nelži a nepodváděj, o uvědom si, že novinář (a za ním veřejnost) jsou přinejmenším stejně chytří, jako ty, o pamatuj, že osobní problémy a pocity do tvé práce nepatří. Pokud tyto zásady dodržuji, mohu požadovat dodržování zásad i od novinářů: o každá informace si zaslouží takovou péči, jakou bych si přál v případě, že by se týkala mně samotného, o každá kauza má nějakou druhou stranu a ta ji vidí jinak, o Osobní život je soukromou záležitostí každého člověka a jen totální zvrat v celé kauze může být důvodem k porušení tohoto tabu, o nejen čtenáři, posluchači a diváci jsou stejně chytří a hodní, jako já, ale také všichni lidé, o kterých informuji, o informace musí být vždy jasně oddělena od komentáře a názoru o anonymní zdroje a citáty lze použít jen ve zcela mimořádných situacích, o zásadně nikdo by neměl mít možnost v médiích někoho napadat anonymně.
Efektivní jednání Aktivně naslouchejte Ověřujte si, že vám druhá strana porozuměla Vysvětlujte věci jasně a srozumitelně Snažte se řešit problémy, nikoli čelit osobám Argumentace směřuje k rozumu i emocím Námitky vždy nejprve akceptujte, pak reagujte Neskákejte do řeči a nezvyšujte hlas Vyhýbejte se osobním střetům a urážkám Dlouhé mlčení není dobré 7.7. PaedDr.Emil Hanousek,CSc., :: Ing. Martin Švehla “Any man who can drive safely while kissing a pretty girl is simply not giving the kiss the attention it deserves.” – Albert Einstein
Efektivní přesvědčování Otázky vždy nejprve pozorně vyslechnout Argumentovat věcně Mluvit dostatečně hlasitě, klidně, jasně a srozumitelně Názorné ukázky a příklady Prožitkové, vztahové a další souvislosti svých názorů je dobré uplatnit Protistranu nikdy nenapadat přes novináře Své chyby a omyly bez prodlení přiznat 8.8. PaedDr.Emil Hanousek,CSc., :: Ing. Martin Švehla
Nick Nylor v Kongresu Děkujeme že kouříte
Osobní kontakt s novinářem osobní schůzky jsou nutné – Příprava – znalost jeho práce – Upřímné jednání, co mohu udělám, co nemohu, to neslibuji – Dodržení slibů, korektnost, nekálet do vlastního hnízda – Nevnucovat se – vhodné příležitosti ke kontaktům Tiskový mluvčí – mluvčí oboru – Jako osobní ambice – Kvalitní vlastní web, autorita na trhu, publikační činnost, veřejné vystupování – Osobní prezentace s mírou (rodina, zájmy, názory mimo) Jiné aktivity k podpoře MR – Méně je někdy více – Press trip jako forma úplatku? – Semináře pro novináře, soutěže, vzdělávací akce – Pozornosti (narozeniny, svátky, Vánoce, kulturní a sportovní akce) 11. PaedDr.Emil Hanousek,CSc., :: Ing. Martin Švehla
Co novináři chtějí – co funguje TM – partner nebo překážka? Novinky! Konflikty! Exclusivity! Velkou hlavu! Ekonomické problémy Osobní komunikace A k tomu ještě: Informace, které je zajímají, otevřenou a rychlou komunikaci, dostupnost odborníků, schopnost vytvářet témata 12. PaedDr.Emil Hanousek,CSc., :: Ing. Martin Švehla
Co nefunguje My jsme ti nejlepší! Netransparentnost, nejasnost Mnoho tiskových zpráv bez závažného obsahu Lhaní „vydírání“, dohody se šéfredaktory a vydavateli Zbytečné kontaktování, mailování Pomlouvání protivníků 13. PaedDr.Emil Hanousek,CSc., :: Ing. Martin Švehla
Pár praktických postřehů Z tiskové zprávy čtou novináři většinou první odstavec, titulek, poslední odstavec Tiskové zprávy odkládají, pokud je v nich mnoho superlativů, nejednoznačné informace, zavádějící tvrzení, jsou v cizím jazyce, přicházejí z neznámého zdroje (známé adresy většinou neověřují); Zasílání informací em: v těle zprávy nebo jako příloha ve wordu, na jméno raději než na redakci, Preferují zprávy a sdělení do 1 strany A4, na témata, kterými se zabývají; Většinou nemají zájem o avíza SMS a neprohlížejí weby jen tak; 14. PaedDr.Emil Hanousek,CSc., :: Ing. Martin Švehla
Nástroje MR oblíbenost u novinářů 15. PaedDr.Emil Hanousek,CSc., :: Ing. Martin Švehla Tiskové konference, brífinky Exkluzivní náměty na novou zprávu, článek či rozhovor Exkluzivní rozhovory, osobnostní profily Tiskové zprávy Výsledky průzkumů veřejného mínění Fotodokumentace jako příloha tiskové zprávy Odborné konference, semináře, dny otevřených dveří Případové studie Prezentace nových produktů a služeb Poskytnutí vzorků produktů a služeb zdrma na ukázku a odzkoušení Audiovizuální materiály Spotřebitelské soutěže