Rozvody dvoudobých a čtyřdobých motorů Střední průmyslová škola Otrokovice Rozvody dvoudobých a čtyřdobých motorů Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je ing. Vladimír Vítů. Dostupné z Metodického portálu www.rvp.cz, ISSN: 1802-4785, financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze. www.zlinskedumy.cz
Charakteristika 1 DUM Název školy a adresa Střední průmyslová škola Otrokovice, tř. Tomáše Bati 1266, 76502 Otrokovice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/34.0445 /6 Autor ing. Vladimír Vítů Označení DUM VY_32_INOVACE_SOSOTR-Am-Aut/2-ST-2/12 Název DUM Rozvody dvoudobých a čtyřdobých motorů Stupeň a typ vzdělávání Středoškolské vzdělávání Kód oboru RVP 23-68-H/01 Obor vzdělávání Automechanik Vyučovací předmět Automobily Druh učebního materiálu Výukový materiál Cílová skupina Žák, 16 – 17 let Anotace Výukový materiál je určený k frontální výuce učitelem, případně jako materiál pro samostudium, nutno doplnit výkladem; náplň: rozvody dvoudobých a čtyřdobých spalovacích motorů Vybavení, pomůcky Dataprojektor Klíčová slova Ventilový rozvod, SV, OHV, OHC, DOHC, CIH Datum 17. 12. 2013
Rozvody dvoudobých a čtyřdobých motorů Náplň výuky Rozvodové mechanizmy uspořádání ventilových rozvodů rozvody SV, OHV, OHC, DOHC rozvody u dvoudobých motorů
Uspořádání ventilových rozvodů Účelem ventilových rozvodů je řídit plnění válců motoru směsí (zážehové motory) nebo vzduchem (vznětové motory) a ovládat odvod zplodin hoření z válců. Vačkový hřídel je poháněn dvouřadým válečkovým řetězem, ozubeným řemenem nebo čelním ozubeným soukolím od klikového hřídele. Vačky vačkového (rozvodového) hřídele otevírají pomocí dalších částí rozvodu (zdvihátek, vahadel atd.) sací a výfukové ventily proti síle ventilových pružin. Působením ventilových pružin dochází k uzavírání ventilů. Vačkový hřídel má proti klikovému hřídeli poloviční otáčky, protože se u čtyřdobého motoru ventily otevřou a zavřou pouze jednou za dvě otáčky klikového hřídele.
Převodový poměr se přenáší ozubenými koly. Čtyřdobé motory SV – rozvod s postranními ventily – tento druh rozvodu má ventily umístěny na jedné straně v bloku motoru. Skládá se – kolo klikového hřídele (1), kolo vačkového hřídele (2), vačkový hřídel (3), ventily. Převodový poměr se přenáší ozubenými koly. Nevýhodou je malá plnící účinnost a obtížné dosažení vyššího kompresního poměru. Tento druh rozvodu se dnes už nepoužívá. Obr. 1: Ventilový rozvod SV
Převodový poměr se přenáší řetězem. OHV – rozvod s visutými ventily v hlavě válců – vačkový hřídel má v klikové skříni blízko klikového hřídele a visuté ventily (v hlavě válců) ovládá pomocí zdvihátek a vahadel. Skládá se – kolo klikového hřídele (1), kolo vačkového hřídele (2), vačkový hřídel (3), rozvodový řetěz (4), zdvihátko (5), rozvodová tyčka (6), čep vahadel (7), ventilové vahadlo (8), ventilová pružina (9), ventil (10). Převodový poměr se přenáší řetězem. Nevýhodou je velký počet součástí a jejich hmotnost. Při vyšších otáčkách motoru (nad 8 000 ot/min) dochází vlivem setrvačných sil k odskakování zdvihátek od vačky. Výhody – kvalitní spalovací prostor. Obr. 2: Ventilový rozvod OHV
Je to nejpoužívanější rozvod u motorů osobních automobilů. OHC – rozvod s ventily v hlavě válců a vačkovým hřídelem na hlavě válců Je to nejpoužívanější rozvod u motorů osobních automobilů. Vačkový hřídel je umístěn v hlavě motoru buď nad ventily, které ovládá rozvodovými pákami, nebo přímo přes hrníčková zdvihátka, případně je umístěn mezi ventily, které pak ovládá pomocí vahadel. Výhodou je malý počet pohybujících se součástí a malý počet stykových ploch. Nevýhodou je větší výška hlavy válců a složitější provedení pohonu vačkového hřídele. Skládá se – vačkový hřídel (3), rozvodová páka (1), ventilové vahadlo (8), ventil Převodový poměr se přenáší dvouřadým válečkovým řetězem nebo ozubeným řemenem. Obr. 3: Ventilový rozvod OHC
DOHC, také 2x OHC – rozvod se dvěma vačkovými hřídeli na hlavě válců. Používá se hlavně u více ventilových rozvodů. Skládá se – vačkový hřídel pro výfukové ventily, vačkový hřídel pro sací ventily, hrníčková zdvihátka, ventily. Převodový poměr se přenáší dvouřadým válečkovým řetězem nebo ozubeným řemenem. Obr. 4: Ventilový rozvod DOHC s hrníčkovými zdvihátky
CIH – rozvod s vačkovým hřídelem v hlavě válců Vačkový hřídel je umístěn v hlavě válců a ovládá ventily pomocí ventilových zdvihátek (5) a vahadel (8). Skládá se – vačkový hřídel, zdvihátko, ventilové vahadlo, ventil. Převodový poměr se přenáší dvouřadým válečkovým řetězem nebo ozubeným řemenem. Kromě uvedených typů rozvodů existuje ještě rozvod desmodromický. Zde jsou oba pohyby ventilů ovládány vačkami, a to umožňuje použití i u motorů s velmi vysokým počtem otáček (ventily neodskakují). Tento typ rozvodu se používá například u všech sportovních motocyklů Ducati. Obr. 5: Ventilový rozvod CIH
Rozvody u dvoudobých motorů – rozvod pístem (tříkanálový motor) – rozvod kotoučovým šoupátkem v sacím kanále – rozvod membránovým ventilem v sacím kanále Celá tato kapitola je obsažena v DUM DSO2ST9 Dvoudobý motor – konstrukce, popis činnosti.
Kontrolní otázky 1. Popiš účel a uspořádání ventilových rozvodů 2. Vyjmenuj jednotlivé druhy rozvodů 3. Popiš konstrukci a výhody i nevýhody jednotlivých druhů rozvodů 4. Rozvody dvoudobých motorů najdi v učebnici, na internetu nebo v DUM DSO2ST9 a popiš je.
Seznam obrázků: Obr. 1: ŽDÁNSKÝ, Ing. Bronislav.: Motory, Avid, Brno, 2010, str. 63 Obr. 2: ŽDÁNSKÝ, Ing. Bronislav.: Motory, Avid, Brno, 2010, str. 63 Obr. 3: ŽDÁNSKÝ, Ing. Bronislav.: Motory, Avid, Brno, 2010, str. 64 Obr. 4: ŽDÁNSKÝ, Ing. Bronislav.: Motory, Avid, Brno, 2010, str. 64 Obr. 5: ŽDÁNSKÝ, Ing. Bronislav.: Motory, Avid, Brno, 2010, str. 64
Seznam použité literatury: [1] ŽDÁNSKÝ, Ing. Bronislav. Motory. 6. vydání. Avid, Brno, 2010. ISBN 978-80-87143-15-5.