PROLETÁŘSKÁ POEZIE Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T. G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí
PROLETÁŘSKÁ POEZIE řada spisovatelů měla velmi vyvinuté sociální cítění - snažili se přiblížit chudým lidem i dělníkům a podpořit je umírněnější z nich se hlásili k socialistickým stranám, radikálnější podporovali myšlenky komunismu a očekávali brzký revoluční převrat, jaký proběhl v Rusku vládu proletariátu si idealizovali (například očekávali, že v komunismu bude každý člověk dělat to, co ho baví, a nebude nucen k vydělávání peněz ...) programový teoretik Devětsilu Karel Teige chtěl, aby proletářská poezie byla skutečným avantgardním uměním, navazoval na některé myšlenky unanimismu (touha po sbratření, kolektivismu)
mnozí spisovatelé demonstrovali svou levicovost vstupem do Komunistické strany Československa, která vznikla roku 1921. V roce 1929 se ale v této straně dostalo k moci stalinisticky orientované křídlo v čele s Klementem Gottwaldem. To dospělo k názoru, že se bez idealistických levicových agitátorů obejde, a z komunistické strany bylo vyloučeno sedm známých spisovatelů – Neumann, Hora, Seifert, Vančura, Olbracht, Helena Malířová a Marie Majerová. většina tvůrců proletářské poezie si brzy uvědomila, že se o ni zajímá málokdo – dělníci, kteří museli tvrdě pracovat, rozhodně nechtěli o svém utrpení ještě číst, raději vyhledávali oddechové a únikové knihy. Avantgardní umělci jim vyšli vstříc novým programem poetismu.
členem Devětsilu byl původně také Jiří Wolker, nejvýraznější postava české proletářské poezie, ale brzy se s touto skupinou názorově rozešel v manifestu Proletářské umění (1922) požadoval, aby spisovatelé vyznávali revolučnost, kolektivismus, tendenčnost a optimismus: …Co znamená revoluce v umění? Revoluce v umění je předem oprošťování se od setrvačnosti umění starého a úsilím o nové umění proletářské. Umělec odhazuje kult osobního. Slučuje se v zástupu stejně bojujících. Organizuje se společenstvím myšlenky. Zde chce být slyšen. Jeho tvůrčí postoj není mimo zástup, ale v něm, úplně v něm. Proto hlavní znaky umění proletářského jsou v přímém odporu se znaky umění měšťáckého. Naproti individualismu vystupuje kolektivismus, naproti lartpourlartismu – tendence…
Proletářské umění Jan Lauda Myčka František Muzika Továrna ve Vraném
Otto Gutfreund Průmysl Obchod
Proletářská poezie Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T. G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí Seznam použitých pramenů: Elektronická učebnice literatury, © Abeceda, občanské sdružení wikipedia.cz