Morfologie těla ryb, vnější popis, meristické a plastické znaky

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Základní plastické znaky ryb
Advertisements

Dorado (Koryféna velká)
ROZDĚLENÍ RYB Přírodopis 7 třída.
Opakování ryby.
RYBY.
Základní škola Kladruby
RYBY.
Obecná charakteristika Stavba těla
Název: Biologie živočichů, Stavba těla ryb
Digitalizace výuky Příjemce
Sladkovodní ryby ČR Anotace: Kód: VY_52_INOVACE_Přv-Z 4.,6.36
Ichtyofauna ČR V současnosti ve vodách ČR prokázán výskyt 67 druhů ryb, řazených do 17 čeledí Z toho 52 druhů (78 %) je původních a 15 druhů je nepůvodních.
RYBY Osteichthyes, Pisces. RYBY Osteichthyes, Pisces.
Ryby.
Ryby v ČR Vytvořila Lenka Švejdarová 7.B.
Ryby autor: David Hainall.
Systematické řazení jeseterů
Anatomie Kapra obecného
1 Škola:Chomutovské soukromé gymnázium Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Moderní škola Název materiálu:VY_32_INOVACE_BIOLOGIE 2_15 Tematická.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám
Obratlovci PARYBY.
POZNÁVAČKA SLADKOVODNÍ RYBY.
RYBY Přírodopis 7. ročník.
Nejpočetnější skupina obratlovců 25 OOO druhů V ČR jich žije 80
Luštění o rybách RNDr. Václav Procházka.
SLADKOVODNÍ RYBY
bichir chrupavčití – bichiři kostěná kostra bez rostra
Morfologie těla ryb.
RYBY A MODELOVÝ VODNÍ EKOSYSTÉM
PŘÍRODOPIS 6. ROČNÍK RYBY
VY_32_INOVACE_Př-ž 6.,7.13 Anotace: Vzdělávací oblast: Ryby
Třída Ryby Nejpočetnější skupina obratlovců, výskyt od prvohor
Zoologie strunatců pro učitelství přírodopisu na ZŠ Přednáška č.4
Nové modulové výukové a inovativní programy - zvýšení kvality ve vzdělávání Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem.
OBRATLOVCI RYBY.
Základní škola Kladruby
Přibližně polovina jich obývá vodní prostředí
Tvůrce: Mgr. Alena Výborná
Ichtyologie Převzato z internetu
Kmen: STRUNATCI podkmen: OBRATLOVCI nadtřída: bezčelistnatci
vytvořila: Lucie Míková
Název školy ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Číslo a název klíčové aktivity 3.2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
Genetických pojmů EU peníze středním školám Název vzdělávacího materiálu: Ryby Číslo vzdělávacího materiálu: ICT7/2 Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění.
Třída: Ryby znaky: ● tělo protáhlé, ze stran zploštělé ● kůže kryta šupinami a slizem ● končetiny = ploutve: – párové – břišní, prsní – nepárové – hřbetní,
RYBY. kapr obecný vouskykrátká řitní ploutev dlouhá hřbetní ploutev.
Ryby Obratlovci vypracovala: Mgr. Monika Štrejbarová.
Zástupci ryb Obratlovci vypracovala: Mgr. Monika Štrejbarová.
VY_52_INOVACE_65_Ryby - učební text + kontrolní otázky Základní škola a Mateřská škola Choustník, okres Tábor.
Bezostní Clupeiformes. Bezostní Obecně jsou primitivní kostnaté ryby, mezi které patří některé hospodářsky velmi významné druhy ryb, jako jsou sledi,
Autor: Mgr. Jaroslava Všohájková
Přírodopis – 7.ročník Paryby VY_32_INOVACE_ Název školy
Ryby - opakování Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Martina Kršková. Dostupné z Metodického portálu ISSN:
PARYBY I..
Třída: RYBY.
Ryby - opakování Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Martina Kršková. Dostupné z Metodického portálu ISSN:
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE
RYBY (písemka - zástupci)
Zástupci sladkovodních ryb
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE
Základní škola a mateřská škola J.A.Komenského
První čelistnatci.
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ a MŠ Čestlice
Strunatci Žraloci.
Ryby. AUTOR: Eliška Jurčicová
VY_32_INOVACE_04-35 Ročník: VII. ročník Vzdělávací oblast:
  ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE
Výukový materiál VY_52_INOVACE_21_ Poznavacka_ryby
Elektronická učebnice - II
RYBY Původně sladkovodní, některé druhy se dokázaly přizpůsobit životu ve slané vodě. Je to nejpočetnější třída obratlovců( druhů, u nás žije asi.
Transkript prezentace:

Morfologie těla ryb, vnější popis, meristické a plastické znaky

Tvar těla ryb Přizpůsoben trvalému životu ve vodě Vypovídá o preferovaném habitatu - charakteru prostředí výskytu daného druhu Ovlivněn etologií jednotlivých druhů ryb – strategie získávání potravy Ryby stojatých vod Ryby tekoucích vod Dravé druhy ryb Ryby žijící u dna

Ryby rychle tekoucích vod vřetenovitý tvar těla nízký hřbet, plochá či málo klenutá linie břicha silný ocasní násadec velké ploutve Parma obecná Pstruh obecný

Ryby žijící v blízkosti dna válcovitý tvar těla klenutá hřbetní linie plochá břišní partie Piskoř pruhovaný Sekavec Vranka

Dravé druhy ryb vřetenovitý nebo válcovitý tvar těla velká hlava silný ocasní násadec velké ploutve Bolen dravý Štika obecná

Ryby pomalu tekoucích a stojatých vod vysoká hřbetní partie laterálně značně zploštělý trup úzký ocasní násadec Slunečnice pestrá Cejnek malý

Části rybího těla Trup Ocasní násadec Hlava Ploutve

Hlava ryby Skřelové víčko Oko Čichová jamka Ústní otvor

Ústní otvor Velikost otvoru kladně koreluje s velikostí potravy (výjimkou jsou planktonofágní druhy) Orientace úst souvisí s prostorem příjmu potravy (hladina – vodní sloupec – dno) V okolí úst často přítomen různý počet vousů (významný meristický znak) Ústní dutina dravců je obvykle ozubená (výjimkou jsou kaprovití)

Velikost úst kladně koreluje s velikostí potravy Dravé druhy Planktonofág Nedravé druhy

Orientace ústního otvoru Koncová ústa Ryba přijímá potravu ve vodním sloupci Horní ústa Ryba přijímá potravu v blízkosti hladiny Spodní ústa Ryba přijímá potravu v blízkosti dna

Vousy V okolí úst často přítomen různý počet vousů receptory dotyku (hmat), chemoreceptory (chuť) Orientace v prostředí Parma Piskoř Sumeček Mník

Velikost oka souvisí s etologií druhu Oko ryby Velikost oka souvisí s etologií druhu Ryby hlubinné Ryby povrchové Ryby kalných vod Ryby čistých vod

Ploutve ryb Hřbetní ploutev Tuková ploutev Prsní ploutve pinna dorsalis ( D ) Nepárové ploutve Párové ploutve Tuková ploutev pinna adiposa Prsní ploutve pinnae pectorales ( P ) Ocasní ploutev pinna caudalis ( C ) Řitní ploutev pinna analis ( A ) Břišní ploutve pinnae ventrales ( V )

Ocasní ploutev Heterocerkní Homocerkní Difycerkní Exteriérově nesouměrná Anatomicky Homocerkní Exteriérově souměrná Anatomicky nesouměrná Difycerkní Exteriérově souměrná Anatomicky

Základní plastické znaky ryb Výška těla (h) Délka těla – Standard length (SL) Smittova délka – Fork length (FL) Celková délka – Total length (TL)

Další plastické znaky ryb Délka ploutví Délka hlavy Výška ploutví Průměr oka Nejmenší výška těla lD hD lad h Ov lC Oh lP lV hA lA lc

Specifické plastické znaky Jeseterovití Predorzální vzdálenost Délka hlavy Délka těla (SL) Smittova délka (FL) Celková délka (TL)

Síhové Specifické plastické znaky Délka těla (SL) Smittova délka (FL) Celková délka (TL)

Štikovití Specifické plastické znaky Predorzální vzdálenost Preventrální vzdálenost Preanální vzdálenost

Meristické znaky ryb Znaky počítatelné Důležité pro systematické řazení druhů Počet šupin v postranní čáře Počet řad šupin nad a pod postranní čarou Počet kostěných štítků na trupu Počet paprsků v ploutvích Počet tyčinek na žaberním oblouku Počet a řazení požerákových zubů Počet obratlů Počet pylorických přívěsků

Řazení šupin na trupu ryby Postranní čára Řady šupin

Šupinové vzorce 30 - 32 … počet řad šupin nad postranní čarou 90 110 … počet šupin v postranní čáře 19 - 21 … počet řad šupin pod postranní čarou

Kostěné štítky na trupu ryby 1 řada hřbetní 2 řady boční 2 řady břišní

Stavba ploutve Paprsky nerozvětvené – tvrdé Paprsky rozvětvené - měkké

Ploutevní vzorce Vyjadřují počet tvrdých a měkkých paprsků v ploutvích Uvádí se obvykle pro hřbetní a řitní ploutev Počet tvrdých paprsků se zaznamenává římskými číslicemi Měkké paprsky se zapisují arabskými číslicemi Více ploutví stejného typu se rozlišuje dolními indexy Krajní meze skupiny jedinců se uvádějí v závorkách Okoun říční D1 XIII; D2 III, 15; A II, 9 v 1. hřbetní ploutvi 13 tvrdých paprsků, ve 2. hřbetní ploutvi 3 tvrdé a 15 měkkých, v řitní ploutvi 2 tvrdé a 9 měkkých paprsků Parma obecná D III-IV, (7) 8 (9); A II-III, 5 ve hřbetní ploutvi 3 až 4 tvrdé paprsky a obvykle 8, výjimečně 7 nebo 9 měkkých, v řitní ploutvi 2 až 3 tvrdé a 5 měkkých.

Tyčinky na žaberním oblouku Zjišťuje se počet tyčinek na prvním žaberním oblouku